Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 2 se začne prodávat až příští rok, ale my už jsme v ní jeli

aktualizováno 
Třetí generace nejmenší Mazdy piluje formu před vstupem na náročný evropský trh. Malý hatchback, který se v rodném Japonsku prodává pod označením Demio a už se tam pyšní titulem Auto roku, jsme ještě v předsériovém provedení vyzkoušeli.

Nová Mazda 2 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Může se hodit

Také se chcete svézt v Mazdě 2? Vyberte si ji na Automodul.cz.

Povedení, design a vytříbená technika stojí za úspěchem všech moderních modelů Mazdy. Po modelech CX-5, 6 a 3 dostává to nejlepší, co dnes automobilka nabízí, i malý hatchback 2, který by rád navázal na úspěchy svého předchůdce, vítěze prestižní ankety Světové auto roku 2008.

Z výstavního mola rovnou na silnici

Nová Mazda 2 vychází z atraktivního konceptu Hazumi, který se představil na letošním autosalonu v Ženevě, a to dost zásadně. Kromě extravagantních zrcátek, mlhovek, zadních světlometů a prosklené střechy totiž sdílí se showcarem většinu dílů karoserie.

Nová Mazda 2

Mazda 2 v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor (mm) 4060 / 1695 / 1495 / 2570
  • objem nádrže  44 litrů
  • objem kufru 280 - 950 litrů
  • pohotovostní hmotnost 970 - 1040 kg
  • základní cena  259 000 Kč

benzinové motory SKYACTIV-G: atmosferický čtyřválec 1496 ccm,

verze:

  • 55 kW/75 k, 135 Nm,
  • 66 kw/90 k, 148 Nm,
  • 85 kW/115 k, 148 Nm

naftový motor SKYACTIV-D: přeplňovaný čtyřválec 1499 ccm, výkon 77 kW/105 k, 220 Nm

Dvojka se chlubí velmi osobitým dynamickým designem a v segmentu malých vozů patří k nejvýraznějším modelům. Podobně rozevláté křivky dnes najdeme snad jen na Seatu Ibiza, většina konkurentů spíš sází na funkční tvary.

Nová generace vypadá na pohled velmi kompaktně, a to i přesto, že oproti předchůdci výrazně narostla. Na délku o 14 centimetrů, o dva na výšku a o výrazných 8 cm i na rozvoru.

Týmu kolem designéra Rya Yanagisawy se navíc podařilo velmi šikovně naroubovat na malý hatchback prvky z větších sourozenců. Výrazná pětiúhelníková maska dvojce sluší snad ještě víc než větším modelům značky. Velmi zajímavé je hlavně její napojení na moderní hlavní světlomety, které mají evokovat oči kočkovité šelmy.

Mazda podobně jako řada evropských automobilek mezigeneračně upustila od třídveřového provedení svého malého modelu. Nová generace bude dostupná s celkem devíti odstíny karoserie, mezi kterými nebude chybět dnes už pro automobilku typická rudá metalíza Soul Red.

Prostor ve stínu designu

Vlnobití křivek pokračuje také v interiéru, hlavně pokud jde o tvar dveřních výplní. Přístrojová deska s výrazným vodorovným dělícím pruhem, který může být i kůží čalouněný, má však spíše konvenční tvary. Řada vnitřních prvků je nám důvěrně známá i z jiných modelů značky.

Třeba s Mazdou 3 má společný pěkně tvarovaný multifunkční volant, sdružené přístroje s centrálně umístěným otáčkoměrem, sedmipalcový displej palubního infotainmentu nebo head-up displej, který je v této třídě zatím velmi výjimečný.

Nová Mazda 2

Pozice za volantem Mazdy 2 je výtečná, sedí se příjemně nízko, navíc v anatomicky pěkně tvarovaných, i když trochu užších sedačkách s výrazným bočním vedením. Trochu rozpačití jsme byli ze sedačky spolujezdce, která je umístěna o poznání výš než řidičova.

Všechny ovládací prvky jsou pěkně v řidičově dosahu, ale orientace v palubním systému, který má přinést řadu pokrokových webových funkcí, vyžaduje trochu cviku.

Plasty jsou v interiéru výhradně tvrdé, ale až na pár detailů vypadají pěkně a mají příjemný povrch. Součástí vyšších provedení bude i kontrastní kožené čalounění, které vypadá opravdu výjimečně.

Už od pohledu je zřejmé, že z hlediska velikosti vnitřního prostoru dvojka žádným přeborníkem nebude. Díky velmi nadprůměrnému rozvoru je však uvnitř dost místa na nohy, v příčném směru už to takový zázrak není. Asi nejhůř na tom budou dospělí cestující na zadních sedadlech v oblasti ramen, kde jsou dveře opatřeny silnými a bohatě tvarovanými výplněmi.

Zavazadlový prostor si mezigeneračně polepšil o zajímavých 30 litrů, s celkovým objemem 280 litrů přesto patří k těm menším. Ve dvoumístném obsazení lze jeho kapacitu zvýšit na 950 litrů sklopením zadních opěradel.

Jde to i bez turba

Nová Mazda 2 bude na evropském trhu v nabídce se čtyřmi motory. Všechny jsou čtyřválcové, vybavené čtyřventilovou technikou a mají zdvihový objem 1,5 litru, tři z nich spalují benzin a navzdory současnému trendu si vystačí s konvenčním atmosférickým plněním. Čtvrtou jednotkou je moderní přeplňovaný diesel, který pod kapotou dvojky slaví premiéru.

Nová Mazda 2

Zážehová přímovstřiková jednotka 1,5 SkyActiv-G, která je už známá z Mazdy 3, bude v případě nejmenší mazdy dostupná ve výkonových verzích 75, 90 a 115 koní. Nejslabší varianta má kompresní poměr 12:1 a jednodušší výfukové potrubí, silnější 14:1 a jiné nastavení řídicí jednotky. Vrcholná varianta je navíc vybavena systémem rekuperace i-Eloop, který brzdnou energii mění na elektrickou a ukládá jí do kondenzátoru.

První kilometry za volantem ukázaly, že i se základní pohonnou jednotkou je malý hatchback poměrně čilý. Pětasedmdesátikoňový agregát ve spojení s nízkou pohotovostní hmotností 970 kilogramů (o 30 kg méně než předchůdce) sice není zdrojem kdovíjak oslnivé dynamiky, ale pro městský provoz, pro který je Mazda 2 primárně určena, se hodí výtečně. Při testovacích jízdách jsme ocenili i jeho kultivovaný dobře tlumený chod a příjemnou odezvu.

Na jedničku hodnotíme i práci s manuální pětistupňovou převodovkou. Krátké dráhy, poctivý mechanický chod a příjemný tvar hlavice způsobuje, že si řazení zamilujete. To se hodí, protože v mimoměstském provozu je potřeba malý atmosferický motor k práci trochu pobízet.

Ještě lepším dojmem na nás zapůsobil nový vznětový agregát 1,5 SkyActiv-D, který se chlubí výkonem 105 koní a kroutícím momentem 220 Nm. Oproti starší dva-dvojce, kterou známe z ostatních modelů značky, má nepatrně vyšší kompresní poměr 14,8:1, pouze jedno turbodmychadlo, ale zato s variabilní geometrií lopatek, upravený tvar spalovacího prostoru a vodou chlazený mezichladič.

V praxi nás motor nadchnul až nečekaně hladkým chodem, téměř benzinovým zvukovým projevem a velmi lineárním nárůstem výkonu. Jeho reakce na pokyny od plynového pedálu jsou velmi hbité a silně táhne už od nízkých otáček. Dobře mu ovšem nedělá podtáčení, v otáčkách těsně nad volnoběhem totiž působí trochu těžkopádně. Kromě zajímavé dynamiky (0-100 km/h za 10 sekund) malý diesel osloví i příjemně dietním apetitem. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 3,4 litru, nám se v hustém městském provozu a bez většího odříkání podařilo jezdit zhruba za 5 litrů.

Hravý, ale s výhradami

Mazda 2 mezigeneračně získala hlavně na komfortu. Díky tužší karoserii, delšímu rozvoru a měkčímu naladění podvozku ztratila část nervozity starého modelu, ale hbitost a mrštné reakce jí zůstaly. Nepatrně vyšší náklony v zatáčkách nevadí, obzvlášť pokud vezmeme v potaz, že od zadní vlečené nápravy s torzní příčkou už do interiéru neproniká tolik nepříjemných rázů. I přes kompromisnější nastavení bude mezi konkurenty i nadále patřit mezi sportovněji laděné modely.

Řízení je poměrně strmé, rychlejší než dříve a v dané kategorii i nadprůměrně komunikativní, ale v souvislosti s naturelem modelu bychom uvítali, kdyby mělo o trochu tužší charakter.

Zatímco obě testované motorizace nás potěšily kvalitní zvukovou izolací, z odhlučnění podvozku, tradiční slabiny japonských vozů, jsme tak nadšení nebyli. Hluk od odvalujících se zadních kol totiž ovlivňuje akustickou pohodu na palubě více, než bychom si přáli.

Nedostatky jí rádi odpustíte

Nová Mazda 2 představuje příjemné oživení segmentu malých vozů. Kromě výrazného designu nabídne i příjemné řidičské zážitky kořeněné vyspělými pohonnými jednotkami. Oproti předchůdci klade výrazně větší důraz na kvalitu, komfort a moderní technologie, za pozornost stojí i bezpečnostní výbava, označená jako i-ActivSense. Ta zahrnuje například systém sledování mrtvého úhlu, systém varující při vybočení z jízdního pruhu, systém proti srážce s chodcem, automatické světlomety a další prvky.

Minusové body od nás dostává jen za praktické schopnosti. Řada konkurentů dokáže na podobném půdorysu nabídnout větší vnitřní prostor i kufr, a částečně tak zastat i funkci rodinného vozu. Mazda 2 to nedokáže a vlastně se o to ani příliš nesnaží, její priority jsou prostě někde jinde. Zákazníky, kteří to ocení, si jistě najde.

Cenou konkurenci porážet nebude

Automobilka hodlá na česko-slovenském trhu ročně prodat kolem 300 kusů Mazdy 2. Ačkoliv to nejsou ambice nijak přehnané, v obrovské konkurenci to jednoduché mít rozhodně nebude. Kromě prodejně úspěšných stálic, jako jsou Renault Clio, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Peugeot 208, Suzuki Swift a Seat Ibiza, se bude muset porvat o zákazníky s novým Opelem Corsa a Hyundaiem i20, modernizovaným VW Polo a především novou Škodou Fabií.

Nová Mazda 2 přijde na český trh počátkem jara 2015. Cena základního modelu Emotion byla stanovena na 259 tisíc korun se základní pohonnou jednotku 1,5 Skyactiv-G (75 koní). Nejlevnější provedení s klimatizací (Emotion Plus) bude v prodeji až za 292tisíc korun. Rozsah standardní výbavy ještě nebyl zveřejněn, stejně jako ceny vyšších specifikací a motorizací.

Na japonském trhu je od prosince k dispozici i verze s pohonem všech kol, ale ta se do Evropy nedostane. Mazda 2 pro evropský trh totiž nebude pocházet z japonského Hofu, ale z nového výrobního závodu Mazdy v mexické Salamance.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.