Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svezení McLarenem MC4-12C, autem, které brzdí křídlem

Exkluzivně aktualizováno 
Zepředu vypadá na fotkách trochu tuctově, zezadu moderně. Když ho ohmatáváte mlsným pohledem naživo, zakoukáte se do něj. Má to švih, lehkost a preciznost. Milovníkům italské supersportovní šlechty možná může chybět teatrálnost. Ale McLarenu MP4-12C přijdete na chuť po prvním projetém oblouku.

Jako jediné internetové médium z Česka jsme ozkoušeli McLaren MP4-12C. Samozřejmě, že byl oranžový. To je typická barva mclarenů.

Na pohled i dotyk je subtilní. Není to hurónský frajer jako lamborghini, nebo aristokrat z Maranella. McLaren je totiž tak trochu volba fajnšmekrů. Ve Wokingu vás ani nenapínají jako u Ferrari. Když zaplatíte dvě zálohy podle plánu, máte ho za tři měsíce v garáži. To na octavii se čeká stejně (více o McLarenu ctěte zde).

McLaren MP4-12C

Doteď se jich po Evropě prohání přes pět set, v českých garážích jsou schovány čtyři kousky. Základní cena je 175 603 eur bez DPH (s daní 5,3 milionu korun), za spider se skládací střechou se připlácí 20 tisíc eur (přes půl milionu korun).

McLaren MP4-12C v číslech

  • motor: dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec 3 799 ccm
  • max. výkon: 460 kW/625 k při 7 500 ot./min
  • max. točivý moment: 600 Nm
  • převodovka: dvouspojková sermistupňová automatická
  • délka x šířka x výška: 4 509 x 1 908 x 1 199 mm
  • pneumatiky: 235/35 R19 vpředu, 305/30 R20 vzadu
  • suchá hmotnost: 1 376 kg
  • max. rychlost: 329 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 3,1 s

Profesor

McLaren MP4-12C je dokonale precizní a přesný. Když chcete, jede jak po kolejích. Když jste frajer a s volantem to fakt umíte, umí být i zábavný. Dá se vodit bokem i pilovat nejčistší stopu. Je to dokonalý univerzál. Na parádním klikatém slovenském okruhu Slovakiaring se ukázalo, jak je dokonale jistý a ovladatelný.

Na testování příplatkového audiosystému Meridian za dvě stě tisíc ani dotykového displeje na minimalistickém středovém panelu tentokrát nedošlo. Ale to je asi jedno.

Přátelský, precizní, pohodlný

Dobře postavené sporťáky mají jednu překvapivou kvalitu. Jsou schopné fungovat i na rozbité okresce. Když na Octavii RS obujete dvacetipalcová kola a namontujete tvrdé pružiny, sice z toho půjdou kamarádi z parkoviště u supermarketu do kolen, ale podvozek přestane fungovat. Kamenný podvozek bude odskakovat, pokud nebude silnice vyžehlená.

McLaren MP4-12C

Ale McLaren dokáže pracovat i na rozbité okresce. Bouchání a drnčení se sice občas ozve, ale nevyklepe vám ze stoliček plomby. Dá se o něm dokonce říci, že je pohodlný.

Jeho revírem jsou však hlavně okruhy. Tam funguje s neuvěřitelnou jistotou, samozřejmostí a lehkostí. Pilot se s ním nepere a může ukázat v plné parádě, co (ne)umí. Aby bylo jasno: není to závodní speciál. I když ten ve Wokingu umí z 12C postavit taky.

První, co na okruhu "odešlo", byly pneumatiky. Začaly trochu klouzat. MC4-12C to řidiči hned "práskne" a tím, jak je auto komunikativní, to pozná i spolujezdec. Řízení je neskutečně rychlé a přesné. Jako byste rukama přejížděli po asfaltu před předními koly.

Fotogalerie

V zatáčce se pak přisaje k asfaltu a vykrouží ji s lehkostí, dravostí a klidem. Jako by pro něj neexistovala setrvačnost. Auto stočí poslušně čumák, kam mu ukážete volantem. Není to boj s mechanikou ani jankovitá divokost, je to spolupráce a souhra. Dokonale přesná souhra.

Při průjezdu obloukem pilotovi pomáhá systém Brake Steer, který v zatáčkách potlačuje nedotáčivost tím, že přibrzďuje vnitřní zadní kolo. Výjezd ze zatáčky je pak rychlejší a dravější. Pro upřesnění: tímto systémem se mohl pochlubit už legendární McLaren F1.

Ten ukázal světu v roce 1992 i jiné speciality z dílny ve Wokingu. Britská značka je mezi závodními auty pojem kvůli použití karbonu. V osmdesátých letech totiž do firmy přišel geniální konstruktér Ron Dennis, jehož firma Project 4 zvládala práci s tímto zajímavým materiálem. V roce 1980 tak postavili u McLarenu první karbonové šasi ve Formuli 1 a od té doby už jiná než karbonová auta ve Wokingu nestavějí. A právě Mclaren F1 s netradiční třímístnou kabinou je první sériové auto s karbonovým šasi vůbec.

Karbonovou vaničku monokoku pro MP4-12C, ve kterém sedí posádka, dováží z Rakouska, kde je pro McLaren vyrábí vyhlášená firma Carbotech. Ta supertuhá buňka váží jen 75 kilogramů a v případě poškození při nehodě se dá vyměnit.

Dveře se otevírají nůžkovitě vzhůru. Je to proto, že u těch klasicky otevíraných není kvůli specifické konstrukci karbonového monokoku kam uchytit spodní pant dveří. Dveře pak při nastupování nepřekážejí nohám a přes široký práh se lehce přehoupnete.

McLaren MP4-12C

Hliníkové pomocné rámy, nesoucí nápravy a motor, jsou k monokoku přišroubované. Podvozek je také hliníkový. Rámy sedadel a přístrojové desky jsou z hořčíku. Rám čelního okna je hliníkový a vyztužen je ocelovou trubkou. Díly karoserie jsou hliníkové a laminátové.

Brzdí křídlem

MP4 má hlavně dvě speciality, kterými se nemůže pochlubit žádný supersport. Zaprvé je to hydraulické odpružení, které minimalizuje náklony bez použití stabilizátorů a zároveň dává podvozku motokárovou obratnost. Druhou specialitou je aktivní zadní křídlo, které pomáhá hlavně při brzdění tím, že posunuje brzdné body o pořádný kus blíž k oblouku. Pro ilustraci: ze stovky zastaví auto na necelých 31 metrech.

Brzdění s mclarenem je ohromující. Je třeba hodně odvahy a tréninku, abyste začali brzdit tak pozdě. Zadní křídlo fungující jako aerodynamická brzda je technologie z formule 1, kterou se McLaren kdysi proslavil. A to tak moc, že to nakonec ve světě F1 zakázali. Když brzdíte, "staví" se křídlo hodně na kolmo (pod úhlem 69 stupňů) a funguje tedy jako aerodynamická brzda, podobně jako u letadla.

Elektronikou ovládané zadní křídlo navíc stabilizuje auto tím, že zvyšuje přítlak na zadní nápravě (naklopení o 32 stupňů). To dává mclarenu až hrozivou jistotu v nájezdu do zatáčky. Na výjezdu má pak neskutečnou trakci. Cítíte, jak se 305 milimetrů široké pirellky za vaším zadkem zakousnou do asfaltu a přenášejí výkon.

Na to má mclaren připravený ten unikátní systém hydraulického odpružení tvořený dvěma centrálními zásobníky (olej/dusík) a hydraulickými válci na každém kole. Auto se díky němu v zatáčkách téměř nenaklání, ve městě zas stačí zmáčknout knoflík a je z něj pohodlný vůz pro každodenní ježdění (tuhost se řídí elektronicky ovládanými ventily na vedení oleje k zásobníku).

Stlačený dusík funguje jako tlumič, kolo drží na silnici klasické ocelové pružiny. Systém je pasivní, měnit se dá pouze tuhost odpružení pro jízdu ve městě a na okruhu. McLaren uvádí, že oproti srovnatelné konkurenci s obyčejným podvozkem toto řešení přidává o čtvrtinu lepší trakci.

McLaren MP4-12C

Neomezená síla

Motor zdánlivě malého objemu podává neskutečné výkony. Hliníkový 3,8litrový osmiválec (90stupňové rozevření řad válců), dopovaný dvěma turbodmychadly, vyvinul McLaren, ale vyrábí ho renomovaná motorářská firma Ricardo. Má výkon 625 koní (původně 600) a 600 newtonmetrů. Motor váží 199 kilogramů. Jednotka s označením M838T má povrch stěn válců potažený nikasilem a motor má variabilní časování ventilů. Turbodmychadla mitsubishi vyvinou tlak až 1,2 baru. Mazání je samozřejmě závodní se suchou skříní.

Motor je uložený u hnané zadní nápravy. Za zády vám neřve tak dramaticky jako ferrari. Není to štěkot vytočeného motoru. Je to plynulý, mocný zátah. Omezení je hlavně v hlavě řidiče. Na výjezdu ze zatáček je ta samozřejmost přívalu síly strašidelná. Myslíte, že už to víc nejde, jenže jste ve třetině dráhy plynu.

Auto pak freneticky a s nepolevující silou a razancí zrychluje. O tom, že je motor přeplňovaný turbodmychadly, nevíte. Má sílu ve všech režimech, od nějakých tří do osmi a půl tisíce otáček příliv síly nepolevuje a mačká posádku do sedadel. Zrychlení je brutální, na stovku umí mclaren vystřelit za tři sekundy. A ručka tachometru se umí podívat až k třistatřicítce.

Na zadní kola přenáší sílu motoru sedmistupňová dvouspojková převodovka SSG (Seamless Shift Gearbox). Nastavit lze jízdní režimy pro normální jízdu, sportovní a pro jízdu na uzavřeném okruhu. Podle požadavků McLarenu ji postavil a vyrábí italský odborník Graziano. Převodovka má mokré spojky.

McLaren MP4-12C

Britské ferrari

Mclaren MP4-12C je opravdový rival Ferrari 458 Italia. Jenže na rozdíl od italského chuligána má nonšalanci a klid britského gentlemana. Tam, kde Ital dělá povyk, prská a bouchá, je mclaren tišší, "hladší", ale minimálně stejně rychlý a dravý. Vůbec, celé to auto je takové britsky umírněné. Auto z Itálie obscénně řve, naparuje se a má sebevědomí na rozdávání, to mclaren
sex-appealem spíš šetří.

A přitom má jen jedinou vadu. Jmenuje se divně. Schválně, kdo z vás si jméno pamatuje přesně, přestože ho v tomto článku četl pětkrát? Tak nesrozumitelné a nezapamatovatelné kódy nedávají ostatní ani vývojovým projektům. A význam té šifry odhalí opravdu jen znalec. Pro zájemce je výklad jména v rámečku.

Šifra mistra McLarena

MP4-12C

První půlka jména znamená McLaren Project 4. Takové označení nesou všechny McLareny od roku 1981, kdy do firmy přišel Ron Dennis a jeho společnost Project 4.

Písmeno C v druhé půlce odkazuje na "carbon", tedy uhlík, ze kterého McLaren staví auta už přes 30 let. Nejzapeklitější je ta dvanáctka. To je jakýsi výkonnostní index McLarenu, který ukrývá různá kritéria, jako jsou výkon, hmotnost, emise a aerodynamika.

Znalci formulí 1 si vzpomenou na monopost ze sezony 1997, který nesl označení MP4/12. Není to náhoda, o patnáct let mladší supersport používá některé technologie, které tehdy formulový speciál představil.






Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Škoda Octavia Combi G-TEC
Dobrá alternativa za TDI. Octavia na zemní plyn

Tohle je opravdu „eko“ auto! Kromě ekonomiky vyznává též ekologii: spalování zemního plynu je výrazně čistší než využívání ostatních fosilních paliv. Škodu...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Ferrari Testarossa Monodado
Ferrari Testarossa Monodado

r.v. 1987, naj. 38 100 km, benzín
2 837 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.