Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které dalo jméno minisukni, přijíždí znovu a zas je stejné

  11:00aktualizováno  11:00
Mary Quantová byla hvězdou Londýna začátku šedesátých let, módní návrhářka, ikona své doby a vynálezkyně minisukně. Když pro tu krátkou sukýnku hledala jméno, našla inspiraci u svého oblíbeného vozu. To není londýnský drb, Mary to malé auto měla moc ráda.

Mini, miník, miňas, minísek. Tolik variací jména této automobilové ikony asi žádný jiný jazyk nemá. Zaslouží si to, je to nepřehlédnutelná "žijící" legenda. I v Česku. A rozhodně to není jen nákupní taška pro město. Když vyberete tu správnou verzi, je to auto pro chlapy (samozřejmě i ženy), kteří se rádi svezou pěkně zostra. Na to se hodí nejlíp verze Cooper S.

nový Mini Cooper

Mini zažívá hvězdnou kariéru. Už podruhé. Ten malinkatý, který řádil na Rally Monte Carlo a pak ho proslavil nešika Mr. Bean, se vyráběl s minimem změn čtyřicet let. Před třinácti lety ho nahradil nový, ale vlastně stejný. To už pod taktovkou BMW. Novodobých mini už vyrobili skoro čtyři miliony a v Česku se jich ročně prodá kolem tří set.

Může se hodit

Hledáte nové auto a mini se vám líbí? Pořiďte si ho na Automodul.cz.

A letos frčí do prodeje už třetí novodobá generace, ve které jsme se mezi prvními z Česka svezli. Vypadá zase skoro stejně, ale když je postavíte vedle sebe, nebo jste přes ně kapacita, rozdíly najdete. Ten nový o pořádný kus povyrostl, od původních 305 centimetrů z roku 1959 na dohled čtyřmetrové délky (přesně 382 cm, oproti předchozí generaci je to skoro o deset více). Nejnovější mini je tak o něco mohutnější a techniku má úplně novou (oproti předchůdci 3 500 nových dílů, běžné auto je složené přibližně z pěti tisíc dílů). Stojí na nové platformě koncernu BMW pro auta s pohonem předních kol. Nejbližším příbuzným miniho je tak čerstvě představené nóbl MPV BMW 2 Active Tourer.

Nový Mini Cooper

Pozná ho každý

Je jen málo aut, která pozná i neřidič a která se líbí bez ohledu na věk. Mini je také jedno z mála aut s povedeným retrodesignem. Kola pořádně doširoka rozkročená až úplně v rozích karoserie zaručují perfektní jízdní vlastnosti. Deklovitá střecha (samozřejmě musí být bílá, třeba s nalakovanou britskou vlajkou nebo šachovnicí) je poznávacím znakem, stejně jako hodně kolmo postavené čelní okno.

I uvnitř se cítíte jinak než v jiných autech a kdo zná staré miňasy, je tu jako doma. Nízké čelní sklo máte u nosu, retro ovladače na přístrojovce přidají švih a obrovitý ciferník uprostřed mini prostě mít musí. I když tam v nejnovějším vydání už není tachometr, který se přestěhoval pod volant, ale displej navigace, nebo rádio.

Nový Mini Cooper

Diody na pravé straně vedle budíku tachometru ukazují stav paliva.

Nový mini jde s dobou, takže chytrý telefon propojíte s autem snadno. A dostanete různé aplikace od plánovače tras přes přístup na sociální sítě po vyhledávač, kde jste auto na parkovišti multikina nechali. Pro znalce BMW upřesněme, že mini dostal systém iDrive ovládaný otočným knoflíkem a tlačítky. Ergonomové je umístili za řadící páku na středový tunel vedle ruční brzdy.

Kabina je díky nárůstu rozměrů větší a prostornější. Na předních sedadlech netrpěl nikdo ani v předchůdci a dozadu nastupovali dospělí jen zřídkakdy. Takové to bude i u nového vydání, ale místa kolem sebe máte citelně víc. O padesát litrů se zvětšil kufr na 211 litrů. Na nákup to stačí, ale kočárek už se bude mačkat.

Nový Mini Cooper
Nový Mini Cooper

Malé-velké auto

Mini je malé rozměry, ale velké duchem. Sveze pohodlně dva a k tomu raději děti než dospělé. Jízdními vlastnostmi je však na výši, však ho staví BMW. Nadšení řidiči je přirovnávají k motokáře: kam zamíříte volantem, tam miník zatočí. Obratnost a jistota v zatáčkách jsou fenomenální. Dobrému pocitu z mrštnosti pomáhá také nízká pozice za volantem. Sedíte "utopení" za vysokými bočnicemi dveří, ale výhled je slušný. Ve městě oceníte rozumné rozměry, hlavně při parkování. Proto je nafintěných miníků plný Londýn, Řím i New York.

Fotogalerie

Mini má neduhy. Podvozek je sice jistý, ale hodně tvrdý. A to i v nejnovějším provedení. Až si pro něj půjdete, zůstaňte u co nejmenších ráfků (základních velikost 15") s co nejbalonovatějšími pneumatikami. Na fešné osmnáctky s nizounkou zesílenou bočnicí (pneumatika s dojezdovou technologií run-flat) zapomeňte. Jinak budete na městské dlažbě trpět vy i miňas. 

Majitelé předchozích provedení mini se s tím smířili: "Po dvaceti tisících kilometrech tortury na pražských silnicích začal interiér povrzávat,"  komentuje zkušený minískář. Za pravdu mu dává Míša, majitelka červeného mini: "Už jsem si zvykla, že je uvnitř rachot, ale když někoho vezu, překvapí ho to." 

Mini holt má radši vyžehlenou silnici Berlína než zanedbanou středočeskou okresku. V nové generaci ovšem na odhlučnění hodně zapracovali, dveře už se nedovírají plechovým bouchnutím a rachotu je uvnitř méně. 

Tříválců se nebojte

Většinu nabídky motorů nejnovějšího mini tvoří přeplňované tříválce 1,5 litru od BMW, není třeba se jich bát. Jsou skvěle odhlučněné, mají rošťácký zátah a dost sil na svižnou jízdu i po dálnici. Na výběr je mezi benziňákem (136 k, 220 Nm) i naftovým provedením (116 k, 270 Nm). Ten první má i parádní hlas výfuku, ten druhý trochu nepříjemně klouzavě naladěnou spojku.

Nový Mini Cooper

Benziňák prozradí lichý počet válců při vytočení nad čtyři tisíce otáček, ale není to nepříjemný zvuk, má vcelku sportovní říz.

Pohodlnější mohou připlatit za automat, který řadí měkce a vcelku chytře. V nabídce budou ještě další motory: základní provedení Mini One má přeplňovaný benzinový tříválec 1 233 ccm (102 k, 180 Nm), vrcholná verze Cooper S turbobenzinový čtyřválcový dvoulitr (192 koní, 280-300 Nm) a slabší provedení dieselu (95 k, 220 Nm).

Oxfordská legenda (nově se Mini vyrábí i v Nizozemí a některá další provedení v Rakousku) je lepší zboží. Dospělé auto ve formátu městského uličníka. Za necelý půlmilion (základní cena 447 500 korun za Mini one) dostanete stylovku, která může mít kromě samozřejmostí, jako jsou klimatizace nebo šest airbagů, třeba bezklíčkové startování. Klíček máte v kapse a stačí jen zmáčknout stylově tvarovaný knoflík.

Nový Mini Cooper

Za příplatek dostanete třeba i speciální průhledový (head-up) displej, který promítá řidiči důležité provozní informace do zorného pole na čelní sklo. Pro jízdy na dálnici je skvělý adaptivní tempomat udržující díky radaru odstup od auta vepředu, pro město zas parkovací asistent, který sám točí volantem, na vás je jen řadit, brzdit a šlapat na plyn. 

A pak je tu spousta klasických specialit, třeba "rychlé" bílé pruhy na kapotu, nebo přídavná světla. A výběr doplňků, které z vás udělají "mini-maniaka": propiskami a diáři to začíná a končí kufry, bicykly, oblečením, plyšáky, modely a holinami.

Nový Mini Cooper






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.