Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test navigací: jsou stále spolehlivější

aktualizováno 
Přenosné navigační přístroje do auta nebo pro chodce do města jsou hitem poslední doby. Praktická pomůcka stojí okolo deseti tisíc korun. Proto je lze stále častěji vídat na čelních sklech taxikářů, služebních řidičů, ale i běžných šoférů, které nebaví bloudění.

Test se zaměřil na přenosné navigační přístroje | foto: ÖAMTC

Autokluby z Rakouska a Německa vyzkoušely společně osm nových typů přenosných navigací ve srovnávacím testu.

"Výsledky jsou převážné dobré,“ hodnotí test Steffan Kerbl, technik autoklubu ÖAMTC. "Zmizely závady, které patřily ke starším přístrojům. Proto už nenarazíte na obrazovky se špatným rozlišením nebo na pomalé přístroje, jimž výpočet trasy trval tak dlouho, že jste si mezitím stihli dát kafe.“

Přesto doporučení autoklubu zní: Vyzkoušejte si přístroj v obchodě před koupí. K navigacím patří totiž docela složité ovládání a každý přístroj je v tomto ohledu jiný. Co se líbí jednomu uživateli, nemusí sedět jinému.

Vítězem srovnávacího testu se stala navigace Mio C520t. O stupínek pozadu zůstala hned celá skupina přístrojů, které zastoupí běžný atlas. Jedná se o výrobky Garmin nüvi 670, Medion GoPal PNA 515T, Nokia 330, VDO Dayton PN2050 a ViaMichelin X-980T.

Všechny tyto přístroje zvládají výborně navigování – to znamená, že dobře zvolí cestu do cílového města nebo na konkrétní ulici a výborně řidiče navádějí během jízdy. Také jejich databáze konkrétních míst má dostatečné pokrytí.

Trochu zpět zůstala v testu dvojice přístrojů Acer p660 a Blaupunkt TravelPilot Lucca 5.2. Oba autoklub doporučuje, ale má k nim výhrady.

Ze zkoušených navigačních systémů lze vypozorovat několik trendů. Obrazovky opouštějí velikost s poměrem stran 4:3 a vydávají se směrem k displejům 16:9.

Pro zobrazení cesty však nepřináší tento nový trend jen vylepšení. Většinou si totiž řidič volí mapové zobrazení ve směru jízdy, které se promítá svisle a vyšší přístroje tak mají výhodu. Přístroje 4:3 jsou navíc kompaktnější, a hodí se tak lépe i pro chodce.

Šest z osmi testovaných přístrojů bylo vybaveno funkcí TMC (Traffic Message Channel), která zásobuje navigaci informacemi o aktuálních zácpách. Přístroj dopravní zprávy zpracuje a stanoví nejlepší objízdnou trasu. 

V Česku zatím na rozdíl od Rakouska nebo Německa takový informační systém nefunguje.
Kvůli nestoprocentnímu fungování TMC však autokluby jeho hodnocení to do výsledků nezahrnuly.

Srovnávací test navázal na podobné zkoušky z podzimu 2006 ZDE

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY

podíl na celkovém hodnocení

Mio C520t Garmin Nüvi 670 Medion Nüvi 360 PNA 515T Nokia 330 VDO Dayton PN2050 ViaMichelin X-980T Acer p660 Blaupunkt TravelPilot Lucca 5,2

Jednoduchost použití

15%

1,63 1,64 1,79 1,98 1,85 2,02 2,22 1,95

návod

(20%)

2,80 1,80 1,60 1,60 2,80 3,00 1,80 2,00

montáž

(40%)

1,50 1,50 2,00 1,75 1,42 1,75 1,83 1,75

ovládání

(40%)

1,18 1,71 1,68 2,40 1,81 1,80 2,81 2,14

Navigace

35%

1,60 2,17 1,81 1,86 1,99 1,97 3,24 2,50

hlasový výstup

(25%)

1,94 1,80 2,25 1,87 1,87 2,30 2,11 192

zobrazení

(15%)

0,95 1,57 2,30 3,00 2,20 2,76 3,47 1,65

reakce na opuštění trasy

(20%)

2,34 3,10 2,64 2,29 2,81 3,13 3,21 3,57

navigace

(40%)

1,25 2,15 0,93 1,21 1,58 0,89 3,87 2,64

Výpočet trasy

25%

0,76 1,34 1,18 0,76 1,47 1,32 0,78 3,87

Datová podrobnost

25%

1,73 2,50 2,05 2,28 2,26 2,08 2,11 1,96

Doporučení

**** ***

***

***

***

*** **

**

Hodnocení ÖAMTC

známka

výborný

*****

do 1,5

velmi doporučeníhodný

****

1,6 - 2,0

doporučeníhodný

***

2,1 - 2,5

doporučeníhodný s výhradami

**

2,6 - 3,5

nedoporučeníhodný

*

 od 3,6

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.