Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test amerického exota: Nissan Altima je pohodlný koráb

Nissan Altima je ryze americký model střední třídy, takový obyčejný sedan pro běžnou rodinu. A na amerických silnicích hojně rozšířený. V porovnání s evropskou produkcí je to chudobka s několika zvláštnostmi.
Pro čtyři dospělé pasažéry je altima dostatečně velká, dost místa je na zadních...

Pro čtyři dospělé pasažéry je altima dostatečně velká, dost místa je na zadních sedadlech i pro dlouhány. | foto: Jan Matura

Americká auta už dávno nejsou velké koráby s ohromující spotřebou. Naopak, v USA se dnes běžně prodávají nám dobře známá mini auta jako je Ford Fiesta nebo Chevrolet Aveo (v USA Sonic). A popularitu si získávají i ta nejmenší jako Fiat 500 nebo Chevrolet Spark. Z populární kategorie malých SUV překvapí, jak rozšířená je i u nás dobře známá Kia Soul.

Nejrozšířenější nižší střední až střední třídu (v USA Intermediate až Standard) představují povětšinou u nás neznámé vozy s několika výjimkami. Z těch menších je to populární Chevrolet Cruze nebo Toyota Corolla sedan. Z větších se u nás prodává například Chevrolet Malibu.

Ale třeba americká Honda Accord je úplně jiná než evropský model stejného jména. Stejně tak se v Evropě běžně neprodává Toyota Camry nebo Nissan Altima. A právě sedan od Nissanu jsme si mohli při návštěvě USA poměrně detailně vyzkoušet.

Aktuálně je v prodeji modelový rok 2013, tedy úplně nový model. My jsme jezdili s loňským provedením, které se vyrábělo od roku 2006 a vizuálně (nikoliv zcela technicky) navazuje na předchozí generaci, která se na trhu objevila v roce 2002.

V Evropě už Nissan na tradiční modely rezignoval, specializuje se na mini auta a malá SUV. V USA je jeho nabídka mnohem širší.

Altima se v Evropě neprodává, model se vyvíjí a prodává jen v Americe. Velikostí odpovídá Fordu Mondeo, který mu pod jménem Fusion i na americkém trhu konkuruje (platí pro nejnovější generaci, starší fusion je svébytný model). 

Škoda Octavia je tak o něco menší, ale v praxi není rozdíl příliš patrný, což platí především pro nejnovější třetí generaci oktávky. Menší Nissan Sentra je zase o něco menší než octavia. Ještě níže pak v USA Nissan prodává model Versa, v předchozí generaci znám i v Evropě jako velmi neúspěšný Nissan Tiida.  

Altima je však čistokrevný sedan s tříprostorovou karoserií. Ostatně, liftbacky jako je octavia v USA téměř neznají. V praxi to nikterak zásadně nevadí, kufr altimy je obrovský a vstupní prostor dostatečný. Pračku do něj sice neprocpete, ale to asi běžný Američan neřeší.

Půjčená altima byla v základním provedení S s dvouapůllitrovým čtyřválcem s výkonem 130 kW. Přes základní výbavu mělo auto automatickou převodovku a tempomat. To v základu není, ale příplatky za vyšší výbavu s automatem jsou mizivé, asi 1 000 dolarů. Altima se dělá v několika dalších provedeních včetně šestiválce o objemu 3,5 litru. Na silnicích se však převážně pohybují základní verze.

Dálková světla jsou k ničemu, svítí jen do šířky.

Manuální převodovku asi rozumný Američan nikdy nezvolí, s tamním stylem provozu je to tortura. Automat v altimě je šestistupňový s možností manuálního řazení, ale ani to není v provozu potřeba. Motor, ač atmosférický, má dostatečný výkon (na stovku se dostane za 8,6 sekundy) a jízda s ním je pohodová. 

Při běžné jízdě je auto extrémně tiché, motor je slyšet jen při vytáčení nad tři a půl tisíce otáček. A to je hodnota, do které se při běžné jízdě v USA dostanete jen minimálně. Při dálničních 70 mílích za hodinu (asi 112 km/h), respektive tolerovaných 75-80 mílích točí motor asi 2 500 otáček a slyšet vůbec není.

Řízení je velmi mdlé, při jízdě je nutné neustále korigovat směr. Na závodění altima rozhodně není, auto pluje, naklání se, ale americkému způsobu cestování vyhoví dokonale. Přední sedadla jsou pohodlná, ale zároveň i vcelku dobře ergonomicky tvarovaná. Pravé koleno řidiče nenaráží do středového tunelu, místa je zde opravdu nadbytek. Přímo obří je pak posuvná středová loketní opěrka a tři místa na nezbytné kelímky na nápoje jsou v americkém autě povinností.

To se v Evropě nevidí, zrcátka nelze sklápět.

S další výbavou je to horší. V základu nemá altima skoro vůbec nic. Příplatky za výbavu sice nejsou vysoké, ale při pohledu na auta stojící na parkovištích ji volí jen minimum řidičů.

Rádio nemá RDS a příjem je zcela tristní, za což asi může i anténa integrovaná do okna. Klimatizace je manuální a příplatkový tempomat s ovládáním na volantu jsme již zmínili. I ten je v Americe nezbytným prvkem výbavy.

Z nadstandardních prvků výbavy má altima jen bezklíčový vstup a startování tlačítkem. Tragická jsou světla. Ta potkávací ještě svítí jakž takž, ale dálková jsou spíš jen šířková. Pouštět je je zhola zbytečné.

Palubní počítač umí i evropské míry, ale jinak je to spíš hlupák. Průměrnou spotřebu nelze nulovat, ovládání je po japonsku neergonomické tlačítky za volantem pod palubním štítem. Překvapí nesklopná zrcátka, což projde jen v Americe, v Evropě je to jedna z podmínek homologace. Takže stačí malý šťouchanec a zrcátka se musí měnit.

Překvapením byla spotřeba. Při zhruba 1 500 najetých mílích (2 400 km) po dálnicích i v městských kolonách si naše zánovní altima z půjčovny vzala asi 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů. A to je s ohledem na vyšší objem motoru velmi slušná spotřeba. Navíc při kalifornské a nevadské aktuální ceně paliva 3,60 dolaru za galon (asi 18,60 Kč za litr) vychází cena paliva na kilometr na výborných 1,58 koruny.

Celkově nás altima nadchla prostorem a pohodlím, motor jel slušně, i když vyložený dravec to ve spojení s automatem není. Ale výbava je daleko za evropskou produkcí, která má mnohem jistější jízdní vlastnosti i u aut o třídu či spíše dvě níže. To vše je ovšem nutné zasadit do kontextu americké ceny altimy. Náš testovaný model tam v přepočtu stojí 440 000 korun + lokální daň. 

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  11:46

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...