Nový note je úplně nové auto, technika je čerstvá. Základní platforma je nová, o něco lehčí, karoserie však působí na pohled boubelatěji. Notu se taky trochu pozměnily proporce. Design japonský původ nezapře, je však docela čistý a líbivý. Jen tvarování předních světel, do kterých se zakousla maska chladiče, působí trochu násilně.
Malý velkoprostor
Note je o kousek nižší než předchůdce, ale místa je uvnitř stále spousta. Má i sklopné stolečky na zádech předních opěradel jako mívají MPVčka, ale protože Evropané u aut téhle velikosti raději konvenčnější typy, směřuje ho Nissan proti klasickým modelům jako je Ford Fiesta nebo Volkswagen Polo. Nebo v Česku třeba Škodě Fabii. Může to být zajímavá alternativa klasicky tvarovaným malým kombíkům nebo třeba Škodě Roomster a Kii Venga.
Přestože se oproti krabičkovitému předchůdci trochu přikrčil a přidal dynamické linky, výšku smrsklého "velkoprostorového auta" (tak se MPVčkům říká) umně maskuje. Takže se dá opravdu prohlásit za zajímavého konkurenta třeba i Fordu Fiesta nebo Hyundaie i20.
S těmi se může směle pasovat. Jezdí jistě, není to rozklepaný dostavník na nákupy a cesty do školky. Na expedici na dovolenou k moři v něm trpět nebudete.
Podvozek je pevný a s dieselem hezky plavně pohodlný. Benzinová verze má podvozek o něco tvrdší, uskákanější. I na dálnici je malá a relativně vysoká karoserie jistá. V zatáčkách se naklání méně, než byste čekali. A řízení je příjemně naladěné: rychlé a přesné.
Příslušnost do kategorie malých aut se nejvíc projevuje na úzkém interiéru. Při řazení osahává šofér spolujezdkyni koleno. Na délku je ovšem díky velkorysému rozvoru 2,6 metru opravdu hodně místa v kabině v podélném směru. Ani na výšku čahouni na žádném sedadle trpět nebudou.
Note je vůbec auto, které je nečekaně prostorné pro cestování ve čtyřech. Třeba pro rodinu s dětmi stačí bohatě. Při usazování droboty do dětské sedačky oceníte zadní dveře otvírané skoro v devadesátistupňovém úhlu.
Výškově stavitelný volant se dnes už moc nevidí. Vyváží to parádní přední sedadla, která jsou dělaná podle rozložitějších evropských postav (v porovnání s asijskými). Na zadních sedadlech se sedí výš než vpředu. Řidič ocení skvělý výhled ven.
Na štíru je note s odkládacími prostory vepředu. Přístrojovka k zakomponování různých poliček a přihrádek přímo vybízí, designéři ovšem navrhli jen poličku dole ve středovém panelu, ze které se však věci rády vysypávají. Navíc jsou i kapsy ve dveřích hodně malé. V přístrojovce jsou aspoň dvě zavírací přihrádky.
Kufr může být na malé auto nečekaně velký. Díky posuvným zadním sedadlům (rozsah posuvu je 16 cm) může být až skoro čtyřsetlitrový. Základní objem se sedadly odsunutými vzad je slušných 295 litrů.
Bohužel tuto vychytávku nemá a nemůže mít základní provedení. To pak jsou sedadla úplně vzadu a musíte vystačit s menší z hodnot objemu kufru.
I v nejpřednější poloze zadních sedáků se na nich ještě dá sedět. Hodně věcí se vejde do hluboké vaničky pod podlahou kufru. Při sklopení zadních opěradel vznikne rovná plocha.
Padne do ruky
Při řízení padne note parádně do ruky, to je vlastnost, kterou sdílí s malou microu, ze které si note vypůjčil základ přístrojovky a která se letos dočkala faceliftu. Ten přece jen trochu oživil k uzoufání nudný vzhled jinak velmi povedeného miniauta.
S naftovou patnáctistovkou dCi (66 KW) od Renaultu vystačí note se čtyřmi a půl litry nafty. Plynulý zátah od nízkých otáček je příjemný, dobré je odhlučnění vznětového čtyřválce. Vzhledem k ceně, která s dieselem pod kapotou atakuje 330 tisíc, ale moc žádaným zbožím nebude.
Notu to ovšem dobře notuje i s benziňákem. Tříválec 1,2 litru je k mání v atmosférické i kompresorem přeplňované verzi. Dokud motor nehoníte, má kultivovaný hlas i chování, když pravý pedál přišlápnete, dá o sobě vědět.
Ve všech případech je převodovka pětistupňová. Nevadí to, odstupňovaná je rozumně a motory mají takové ladění, že se s těžšími převody poperou.
Milovník kamer
Vychytávkou, kterou notu závidí i nabubřelejší auta, je parkovací kamera s čističem. Když je špinavá, což rozpozná podle obrazu speciální software, ofoukne ji tlakovým vzduchem. Když je to málo, omyje kameru tryska kapalinou do ostřikovačů.
Kromě toho má note ještě další tři kamery, které monitorují okolí vozidla. Při parkování zobrazuje displej auto z ptačí perspektivy, takže se dá parkovat s velkou přesností. Kamery také hlídají auta schovávající se do mrtvého úhlu a využívá je asistent pro jízdu v pruzích.
Nechybí multimediální centrum, které neohromí vzhledem ani grafikou, ale funguje rychle a dobře. S dotykovými displeji se holt musíme v autech smířit, i když ideální nejsou.
Základní provedení Nissanu Note stojí 270 tisíc. To je víc, než je u malých aut zvykem. Hned na začátku však dostal note zaváděcí třicetitisícovou slevu. Odečtou ji u všech provedení. To už dělá z malého Japončíka (vyráběného ovšem v britském Sunderlandu) zajímavou nabídku.
Už kvůli bohaté výbavě, v základu je totiž kromě šesti airbagů a ESP také tempomat, palubní počítač, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna nebo centrální zamykání. Chybí však klimatizace, která je v balíčku s rádiem a Bluetooth handsfree za třicet tisíc.