Škoda Octavia | foto: What Car?

Nová Škoda Octavia: kdo v ní jel, chválí prostor a nové TDI

  • 420
Zamaskované octavie už několik týdnů dráždí milovníky aut na českých silnicích. Lehce zakamuflované prototypy třetí generace nejdůležitějšího modelu Škody ukazují, že to bude opět velké auto, které umírněnými tvary naváže na předchozí generaci.

Novodobá octavia s pořadovým číslem tři se bez maskování na prvních oficiálních fotkách ukáže začátkem prosince. Na začátku ledna 2013 se s ní svezou novináři  a podle exkluzivních informací iDNES.cz je start prodeje naplánovaný na pátý týden roku 2013.

Se zamaskovaným prototypem se už svezli v Portugalsku novináři z britského automagazínu What Car.

Nová octavia dostane nejmodernější techniku, vždyť stojí na povedené platformě nového VW Golf, který právě vstoupil do prodeje. Modulární platforma umožňuje velká kouzla z architekturou vozu a jeho velikostí.

"Škoda Octavia byla vždy jedno z nejprostornějších aut své kategorie, ale nový model je ještě větší," píše What Car. Škoda vždy směřovala octavii na horní okraj třídy VW Golf nebo třeba Opelu Astra či Fordu Focus. Díky velkému zadnímu převisu je překonává velikostí kufru. Mladoboleslavská automobilka to komentovala tím, že nabízí "kus auta navíc".

A právě to je největší otázka nové octavie: kam ji chce Škoda směřovat. Pod octavii se totiž do nabídky zařadil rapid. A octavia se má v hierarchii značky zařadit o něco výš. Mezi auta velikosti passatu nebo dokonce i superbu. Je paradox, že nová octavie nabídne podle všeho modernější techniku a víc moderních technologií (třeba adaptivní tempomat nebo LED diody do předních světel) než největší a nejdražší škodovka.

Ve výbavě bude třeba kolenní airbag řidiče. "Nová Škoda Octavia 2013 bude prvním modelem značky, který bude vybaven aktivní kapotou na ochranu chodců," uvádí server Auto.cz.

"Sami jsme zvědaví, jak to dopadne. Podobná situace nastala, když dorazila octavia dva a v nabídce byl ještě starý superb. Trh se s tím vypořádal bez problémů," vzpomíná Radek Donner, šéf prodeje pražského dealerství škodovek NH CAR, který už novou octavii viděl.

Do vyšší kategorie nahlédne i velikostí. "Je blíž Fordu Mondeo než focusu," přibližuje nárůst rozměrů nové octavie What Car.

"Škoda dala octavii delší rozvor a zadní převis, aby ji pomohla odsunout od levnějšího rapidu," vysvětluje.

"Pětidveřový liftback proti minulé generaci narostl o 9 cm, rozvor náprav se protáhl o výrazných 10,8 cm," zjistil Blesk. Uvádí také, že nová generace zhubla oproti předchůdkyni v závislosti na provedení až o 100 kilogramů. Nová octavia tedy bude dlouhá 4 659 mm. Jen pro srovnání: superb je dlouhý 4 838 mm.

Z fotografií zamaskovaného auta je zřejmé, že novinka má o kus kratší přední převis. Je to díky nové platformě MQB, která používá dozadu skloněný motor. Jízdní vlastnosti tak budou jistě ještě lepší než u současného modelu. Zadní převis zůstává mohutný, na rozměrech kufru se nic výrazného nemění, i tak je jedním z největších ve třídě. I na zamaskovaném autě je zřetelné zajímavé řešení zadního sloupku, který je hodně tenký. "Hranatější koncové světlomety budou zasahovat hluboko do boku," zjistil web Autoforum.

"Těšíme se moc," říká Donner. "To auto poměrně značně naroste a bude
technologicky velmi zajímavé," potvrzuje. "Někdo si bude myslet, že se nic moc nezměnilo, za sebe říkám, že je to dobře," komentuje vzhled.

Nové motory

Octavia dostane s novou platformou také úplně nové motory. Hlavně benzinový 1,4 TSI, který má hliníkový blok motoru a může mít i systém vypínání poloviny válců, když nepracuje pod plnou zátěží. V nabídce by se měla objevit také octavia na zemní plyn a podle předchozích prohlášení značky také elektrooctavia. Už proto, že elektrický pohon dostane i technicky velmi blízký VW Golf.

Britský magazín dostal ke svezení dvě verze: benzinovou přeplňovanou 1,8 se 180 koňmi spojenou se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG a pak úplně nový 148koňový turbodieselový dvoulitr s šestistupňovým DSGčkem. Obě patří k vrcholům nabídky. Výkonnější už bude jen provedení RS, které se představí příští rok.

"Oba motory jsou jemné a silné," píše magazín. Převodovka se testovacímu jezdci líbila víc v turbodieselu.

Jistota

Octavia dostane možnost nastavovat různé jízdní režimy. Měnit se v nich bude odezva na sešlápnutí plynového pedálu a tuhost řízení. V případě automatických převodovek ještě změní hranici otáček, ve kterých bude řadit. What Car píše, že citelnější změna v tuhosti řízení je znát u naftové verze, u kterého je také řízení přesnější. U benziňáku je řízení lehce otupělé kolem středové polohy volantu v režimu Sport. Vývojáři mají tento neduh ještě před startem výroby, který je naplánován na příští týden, podle zpráv napravit.

Stejně jako Audi A3 a VW Golf, které stojí na stejné modulární platformě MQB, se octavia jen mírně naklání v zatáčkách a dává jistotu při řízení. What Car zmiňuje dobré tlumení nerovností. "Upozorní vás na ně, ale jen zřídka se náraz přenese do kabiny."

What Car potvrzuje, že i octavia dostane dvě provedení zadní nápravy. Pro silnější verze je připravena víceprvková náprava multilink, známá ze stávající octavie. Pro verze s nižším výkonem pak vyvinuli zcela novou jednodušší nápravu se zkrutnou příčkou.

Dotykový displej pro všechny octavie

"Octavia připomíná zvenčí levnější a menší rapid, mnohem větší rozdíl odhalíte, když usednete dovnitř," píše What Car. Chválí použité materiály, které patří mezi "nejlepší ve své třídě". Chválí jednoduchou použitelnost palubních systémů. Každý model dostane dotykový displej, zjistil What Car. Oproti golfu, který má v základním provedení černobílý dotykový displej a barevný mají až vyšší verze, dostane octavia vždy barevný. Zvykat si někteří možná budou na subtilní hlavici řadicí páky, jejíž tvar představil už rapid.

What Car zmiňuje horší výhled vzad, který je pro octavie typický. Může za to liftbacková karoserie s mohutnou zádí, které se Škoda u svého nejdůležitějšího modelu drží. Pro parkování s autem, které má pod velkým úhlem skloněné zadní okno a za ním dlouhý převis, bude tedy bezpečnější pořídit parkovacího asistenta.

"Kupci budou ohromeni místem vzadu," píše What Car. Je tam hodně místa na nohy, cestující do nějakých metru pětaosmdesáti mají i dost místa na hlavu.

Nová liftbacková octavia naloží do kufru 590 litrů nákladu, to je o pět litrů víc než aktuální model. What Car chválí chytré vychytávky, různé přihrádky a přepážky, od rapidu okoukaný oboustranný koberec, který je z jedné strany plastový. Výtku má ale ke schodu, který vznikne, když se sklopí zadní sedadla.

V Británii budou ceny startovat o dost níž než u VW Golf. Situace na českém trhu bude však zcela jiná. Zatím je jasné jediné: nová octavia "pod tři sta" už určitě nebude.

"Cenová strategie je zatím neznámá," říka Radek Donner z NH Caru. Podle něj se v tuto chvíli nedá ani spekulovat. "Můj názor je, že bude o něco dražší než stávající, čekám asi třicetitisícový nárůst," odhaduje.

"Šéf firmy Winfried Vahland během testů prohlásil, že nová octavia má na to dostat se mezi desítku nejprodávanějších aut světa," píše Blesk.