Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení s novým superbem, největší a nejdražší škodovkou

  8:00aktualizováno  8:00
Václavu Klausovi kdysi nevoněl superb, prý drncal. Ten nový vypadá majestátně a šik a nedrncá, chce to ale upustit gumy. Mezi prvními jsme řídili sériové provedení třetí generace Škody Superb. Označení „vlajková loď“ není klišé.

Jedním z nejefektivnějších fíglů, jak uspořit palivo, je klást co nejmenší odpor, a tak se už tak tvrdé gumy nových aut foukají na nesmyslně vysoké hodnoty. Tvrdá pneumatika se nedeformuje, odvaluje se po menší ploše, neklade odpor - a bohužel také hůř drží na silnici. Boj za co nejmenší spotřebu a z ní vyplývající emise nutí automobilky ještě přitvrzovat. Toskánské silnice jsou přibližně stejně vrásčité, popraskané, zvlněné a hrubé jako ty české, jen děr a výmolů je o něco míň. Superb na nich při prvních jízdách, na které automobilka pozvala redakci iDNES.cz, tedy ukázal docela věrně, co předvede na české okresce. Na osmnáctipalcových pirellkách (Cinturato P7) nahustěných na dvě a půl atmosféry sice sviští zlehka, ale taky zabouchá a drncá. Když chcete víc komfortu, stačí je upustit na normální hodnoty. Rozdíl je velký. Na vysvětlenou: na štítku nalepeném na víčku nádrže jsou tři skupiny hodnot: pro normálně zatížené auto, pro plně naložené a pak „eko“ hodnoty. U naloženého superbu se mají kola foukat až na tři atmosféry, normální hodnota je 2,2 a „eko“ 2,5.

Zhmotněný majestát

Může se hodit

Škoda Superb

Škoda Superb

Cena 288.000,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Superb hlavně umí budit dojem, ostré linky jednoduše střižené karoserie s lékarnicky vyváženými proporcemi mu dávají vzhled drahého robustního solidního auta. Extravagantní tvarování světel je šperkem, který má v podání škodováků odkazovat na český křišťál. Základní provedení superbu dostane halogenová světla, fajnové, skvěle vypadající bixenony jsou ve vyšších výbavách nebo za příplatek. Vrcholové provedení světel má systém umožňující jet stále s rozsvícenými dálkovkami, sofistikovaný mechanismus pomocí clonek zabrání oslnění protijedoucího řidiče. Fakt to funguje!

Z předchůdce nemá nový superb nic. „Rozhodně žádné viditelné díly, nejvýš nějaké šrouby a malé prvky,“ říká Roman Havelka, který měl za úkol zkompletovat jednotlivé kusy skládačky od vývojářů do fungujícího auta. Technika je úplně nová, čerpá z modulární architektury MQB koncernu VW, na které stojí Škoda Octavia a významně z ní čerpá i fabia.

Škoda Superb

Doširoka rozkročené nápravy dávají autu pevný postoj, i na pohled je auto pořádně široké. Nyní se zkoumají technologické možnosti lakování střechy na černo, aby superb mohl dostat sportovní šmrnc, který funguje na Rapidu Spaceback. Auto se tak opticky ještě sníží. Superbu sluší víc světlé barvy. Mým favoritem je tlumená olivově zelená. Parádní jsou stříbřitě šedé laky, v těch vyniknou světla a prokreslí se linky.

Designér Dalibor Pantůček, který pracoval na karoserii, říká, že ho zatím nenapadá, čím superb při faceliftu vylepšit. Tak jsou ve Škodovce se vzhledem exteriéru spokojeni. 

Interiér je trochu víc strohý a jednodušší. Chce být podobně impozantní jako zevnějšek, ale tak honosně nevypadá, i když měkčené plasty, pečlivě smontované díly a nejmodernější systémy tu rozhodně nechybí. Odvětrávané a vyhřívané sedačky časem doplní i možnost připlatit za vyhřívaný volant. Na levé přední sedačce se škodovák cítí jako doma, kdo řídí aktuální boleslavskou produkci, nepřekvapí ho ani na pohled pocitově nízké čelní okno, vysoká hradba přístrojovky má dávat pocit bezpečí.

Vzadu je opět královské posezení, tentokrát je dostatek místa i do šířky, takže si dáte nohu přes nohu a ještě několik decimetrů místa zbude. Komu by to bylo málo, přikoupí ovladače sedadla spolujezdce, které umožní ze zadního místa to přední odsunout, aby nepřekáželo.

Škoda Superb
Škoda Superb

Obří kufr kryje jedno z největších vík v autoprůmyslu, má přes dva metry čtvereční. Zadní nárazník tvoří asi dvaceticentimetrový schod. Při sklopení zadních opěradel vznikne nerovnost. Škodováci slibují, že vyrovnání podlahy kufru u kombíku se věnovala větší péče. Praktickou drobností je otevírání kufru mávnutím nohy pod zadním nárazníkem (napadlo by vás, že vývojáři musí v těchto příležitostech myslet i na takové eventuality, kdy pod autem proběhne kočka?), zavírá se tlačítkem. Oproti předchůdci přišel superb třetí generace o komplikované dvojité otevírání víka kufru, je to tedy klasický tříprostorový liftback, na podzim dorazí kombík.

Jistý na dálnici, obratný na okresce

Na kvalitní dálnici uklidňuje hladkou kolébavou jízdou. Není to nepříjemné, je to tak akorát, aby to pasovalo k jeho velikosti a charakteru. Na rozbité cestě se projeví tvrdší ladění podvozku. A na strupaté silnici s hrubším asfaltem jsou slyšet odvalující se kola v podbězích. 

Na zakroucené okresce je největším limitem kuráž řidiče. I díky systému XDS+, který pomáhá stáčení vozu do oblouku přibrzďováním vnitřního předního kola, obrovité auto zatáčí s elánem. Je nečekaně obratné, v dlouhých táhlých obloucích ujišťuje řidiče, že je všechno pod kontrolou. Je maximálně stabilní a pevně drží stopu. K tomu pomáhá i jisté, přesné řízení.

Škoda Superb

Příplatkové adaptivní tlumiče nastavené ve sportovním režimu na rozbité okresce udrží odskakující kola lépe na vozovce. Citlivý řidič rozdíly mezi jednotlivými stupni odhalí. Pro komfort jízdy ale bude stejně důležité zůstat u rozumného rozměru pneumatik.

Základní provedení s obyčejnými tlumiči volí kompromis blízký nastavení adaptivního podvozku na „normal“. 

Superb může mít možnost nastavování jízdních režimů (čtyři plus jeden volitelný) ovlivňujících kalibraci posilovače řízení, reakce motoru na sešlápnutí plynu a dalších parametrů. A nastavit si můžete i barvu ambientního osvětlení interiéru.

Jedna-čtyřka stačí

Při první seznamovačce s novou škodovkou, o které značka sebevědomě říká, že zahajuje novou éru automobilky, jsme nejdřív vyzkoušeli benzinovou jedna čtyřku. Základní motor má čtyři válce, z nichž polovinu umí sofistikovaný mechanismus vypnout, když nepracuje pod zátěží (více čtěte zde). S lehkou nohou umí po okreskách a jedničkách jet za pět litrů. Nezradí ani spěchavější řidiče. Hladká jízda může být i svižná a vejdete se do sedmi a půl. Superb s jedna-čtyřkou patřící do generace motorů platformy MQB rozhodně není louda. Stačí jen umět předvídat a řadit. Přeplňovaný motor je pružný a umí dát autu čilost, při předjíždění na okresce je samozřejmě třeba být ostražitější.

Celkově lepší pocit jsme měli z verze s turbodieselem 2,0 110 kW, což bude pravděpodobně nejžádanější provedení na českém trhu. Když se snažíte, jede za pět litrů, když ne, vejdete se do šesti a půl. Motor má klasický TDi zvuk, víte o něm při vytočení. Odhlučnění motorů je velmi slušné. Motor si hezky notuje s šestistupňovou manuální převodovkou, zabere hladce kolem šestnácti set otáček a ještě kousek za ryskou čtyř tisíc má elán. K autu tenhle motor prostě pasuje.

Turbodiesely v slabších výkonových verzích vystačí s dvojitou recirkulací výfukových plynů (EGR), roztok močoviny AdBlue budou dolévat šoféři provedení se 140 kW a u 110kilowattových s pohonem 4x4 (systém haldex 5. generace). Oproti předchůdci je velkým vylepšením 66litrová nádrž, to zvětší dojezd. Je to příjemné překvapení, konkurence jde v zájmu snižování hmotnosti často cestou zmenšování objemu.

Standardem většiny provedení jsou šestistupňové manuální převodovky. Jsou rozumně odstupňované a řadí hladce. Automaty jsou všechny dvouspojkové DSG, slabší verze s nižším točivým momentem mají sedmistupňové se suchými spojkami, u silnějších jsou šestistupňové s mokrými spojkami.

Výzbroj na úrovni

Dnešní doba nutí auta modernizovat a obměňovat modely hlavně proto, aby dostály bezpečnostním a emisním normám, a taky aby měly nejmodernější výbavu. Multimediální výzbroj a armáda asistentů tak nesmí chybět ani novému superbu. Radar adaptivního tempomatu, udržujícího samočinně odstup za předjedoucím autem, je schovaný v masce chladiče a krytý iridiovým sklem.

Fotogalerie

Superb jako první škodovka dostává hlídač mrtvého úhlu, ten je ze všech asistentů asi nejužitečnější. Na plně LEDková světla, nebo kapličku přístrojovky tvořenou displejem, které má koncernový příbuzný VW Passat, bude třeba pár sezon počkat. Stejné je to s nejsilnějším bi-turbodieselem. Ten by taky měl dorazit nejpozději do faceliftu.

Ceník nového superbu startuje na částce 599 900 korun. Nejdražší provedení Laurin & Klement s nejsilnějším benzinovým motorem 2,0 TSI o výkonu 280 koní, pohonem 4x4, automatickou převodovkou, kompletní příplatkovou výbavou a doplňky, včetně prodloužené záruky a předplaceného servisu vyjde na 1,42 milionu. První auta dorazí k zákazníkům v červnu. 

V základní výbavě je také systém Front Assistant včetně funkce nouzového automatického brzdění. Systém elektronické kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách také vyžadují předpisy EU. Novinkou, poprvé použitou ve voze mladoboleslavské značky, je elektronická parkovací brzda. Základní výbava dostane autorádio s pětipalcovým barevným displejem, osmi reproduktory, slotem na SD kartu a možností připojit USB nosič. V kapličce přístrojů pod volantem má superb informační displej Maxi DOT. Standardní výbava také obsahuje zadní parkovací čidla, dvouzónovou klimatizaci, šestnáctipalcové hliníkové ráfky a tempomat. Vyšší stupně výbavy nesou označení Ambition a Style a vrcholné provedení se jmenuje Laurin & Klement. Ceník příplatků je stejně jako u ostatních škodovek postavený na balíčcích výbavy (paketech). Specialitou superbu jsou dva deštníky schované v předních dveřích, třeba rolls má jen jeden.



Témata: Škoda, Škoda Superb




Nejčtenější

Alfa Romeo Giulia Veloce
Chlapská záležitost: Alfa Giulia Veloce se za diesel vůbec nemusí stydět

Jsou auta, jejichž osud dokáže předznamenat samotné jméno. Chlap řídící zjevení jménem Opel Karl musí být buď flegmatik, nebo ho dostal se slevou. Ženská z...  celý článek

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.
Korejci dál dusí VW za dieselgate. Rekordně pokutovali klamavou reklamu

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů, v přepočtu zhruba 800 milionů korun, za...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.