Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai i30 kombi: velký kufr za málo peněz

aktualizováno 
Z Nošovic vyjela čerstvá novinka: prodloužená verze modelu i30. Má to, oč spousta Čechů tolik stojí: velký kufr. K tomu povedený design, prvotřídní zpracování a až neuvěřitelnou akční cenovku. To ale jen v případě, že se budete trochu snažit a hledat mezi nabídkami dealerů.

Hyundai i30 kombi | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Kombíková verze se právě začala prodávat, kratší hatchback je k mání už od letošního února a za tu dobu stačil přeorat tuzemské prodejní tabulky. Automobilka sama uvádí, že oproti loňsku (kdy se prodával starý model) vzrostly prodeje o 106 procent; každopádně svého majitele už v Česku našlo 2 604 "í třicítek", což z modelu dělá nejprodávanější vůz nižší střední třídy u nás.

Ovšem jen tehdy, když přistoupíme na logiku Svazu dovozců automobilů, který řadí Škodu Octavia o třídu výše (prodeje téměř 13 tisíc kusů za půl roku). Každopádně i30 deklasovala takové slovutné konkurenty, jakými jsou Volkswagen Golf (1 892 ks), Ford Focus (1 190 ks), Renault Mégane (1 119 ks) nebo Peugeot 308 (790 ks). A navíc, na druhém místě za i30 je sesterská Kia cee´d, tedy technicky totožné auto, jehož se prodalo 1 748 kusů. Dohromady tedy původně korejské - dnes nošovicko-žilinské - duo prodalo v Česku 4 352 aut za půl roku, což je vynikající výsledek.

Hyundai i30 kombi

To hlavní, čím kombíková i30 boduje, je kufr. Pomalu se už může rovnat etalonu své kategorie Škodě Octavia Combi, což ukáže trocha matematiky. Hyundai má pro zavazadla 528 litrů nákladového prostoru, což je o 77 méně než u octavie. Rozdíl se ještě víc smaže, když složíte sedačky a potřebujete auta využít coby stěhovák: pak i30 prohrává jen o zanedbatelných 13 litrů. A třeba délka kufru v úrovni podlahy je u hyundaie podle našeho měření jen o o pět centimetrů menší než u octavie (204 vs. 209 cm).

Fotogalerie

Místa pro posádku má přitom nošovická novinka víc díky o sedm centimetrů delšímu rozvoru (2 650 mm), ale příjemné je, že není takovým obrem jako oktávka - celé auto je o 8,5 cm kratší.

Pro novou generaci nošovického kombíku je to velký posun, protože dosavadní i30 na tom byla úplně jinak: jejich 415 litrů kufru patřilo v konkurenci mezi nejmenší. Teď patří na špici: víc než hyundaích 528 litrů nabízí z konkurence jen zmíněná octavia kombi (605 l) a pak Peugeot 308 SW (573 l).

Na první pohled ovšem kufr tak velký nevypadá, takže u mnoha zájemců je v autosalonu prvním pocitem při otevření výklopných pátých dveří zklamání. Hyundai totiž docela klame tělem: podlážka srovnaná s nakládací hranou nárazníku má čtyři další úložné prostory, které cenné litry dodají. Některé jsou zcela vyjímatelné, a v běžném každodenním provozu jsou nadmíru praktické: naskládáte do nich nákup, rybář tam může trvale schovávat třeba holinky (vejdou se, vyzkoušeno); prostě je to lepší, než mít k dispozici obrovský kufru nedělený.

Kufr jsme podrobili praktickému zátěžovému testu: přeskládali jsme do něj obsah kufru předchozí generace Fordu Mondeo Combi (tedy o třídu většího auta), a při využití všech ukrytých prostor jsme do i30 dostali všechno - takže v tomhle ohledu i30 kombi nezklame ani rodinu se dvěma dětmi, které mají na zadních sedadlech spoustu místa.

Hyundai i30 kombi

Fešák

Hyundai přitom nevypadá jako skříň, jeho silueta je krásná, ze strany neuvěřitelně připomíná větší model i40, a to až tak, že si je na silnici klidně spletete. To není na škodu, dojem, že máte větší auto, před sousedy oceníte...

Designérům se podařilo výborně připojit kombíkový zadek tak, že nevypadá moc mohutně, přitom je auto skoro o 20 centimetrů delší než "krátká" i30. Efektní jsou i LED diody pro denní svícení - na rozdíl od většiny konkurentů jsou už v základní výbavě všech verzí, což rozhodně překvapí.

Auto ovšem není skříň na kolech, ale stroj na ježdění. Je třeba říci, že kombi má o něco tvrdší podvozek než krátká verze, výrobce se použitím tvrdších tlumičů snažil omezit předpokládané větší náklony dlouhého vozu v zatáčkách, a to se povedlo. Náklony sice cítíte, ale že by hrozila ztráta stability, na to zapomeňte.

Pořád přitom platí to, co u krátké verze: nastavení podvozku je pro toho, kdo si potrpí na komfort, naprosto skvělé. Odfiltruje úplně všechny nerovnosti, kanály, výtluky, vyhladí drncavou panelku na dálnici D1, pražské kočičí hlavy. Rozdíl nejlépe poznáte, když z hyundaie přímo přesednete do jiného vozu, jedno jaké značky. Vynikající je i dílenské zpracování auta. A třeba ve srovnání s novou Škodou Rapid, která by měla podle odhadů právě korejské duo i30 a cee´d v prodejích prohánět, musíme uznat, že hyundai má mírně navrch, hlavně co se týče pocitu solidnosti a luxusu na palubě - celé auto působí prostě hodnotnějším dojmem.

Hyundai i30 kombi v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 4 485 x 1 780 x 1 500 x 2 650 mm
  • objem kufru 528 - 1642 l
  • benzinové motory: 1,4 CVVT 73 kW, 1,6 CVVT 88 kW, 1,6 GDI 99 kW
  • naftové motory: 1,4 CRDi 66 kW, 1,6 CRDi 81 a 94 kW
  • základní cena: 299 990 Kč

Během dvou týdnů jsme mezi prvními redakcemi v Česku vyzkoušeli dvě verze kombíkové "třicítky" se stejným motorem 1.6 GDI (99 kW), zato se dvěma převodovkami, automatickou a manuální. Benzinová i30 má pod kapotou 99 kilowattů, za což vděčí přímému vstřikování benzinu a variabilnímu časování sacích i výfukových ventilů. Zato se obešla bez turbodmychadla, což je mezi konkurenty už skoro rarita. I když sympatická, protože turbo je v motoru vždy potenciálně problémovým prvkem.

Motor je silný už od nízkých otáček, zdobí ho i pružnost. Táhne už od 1 500 otáček, takže nad touto hranicí je už možné řadit vyšší rychlost - ideálně kolem hranice 2 000 otáček, což odpovídá při zařazené pětce rychlosti kolem 70 km/h. Pak bez přerušení táhne zhruba ke čtyřem tisícům, a to klidně na 6 i do mírného kopce; nad nimi ho už k velkým výkonům nevybičujete.

Vůbec celý průběh točivého momentu je lineární, postrádá výraznější výkonovou špičku, což vzhledem k rodinnému charakteru vozu není kritický postřeh, naopak. Výborně sestavená je šestistupňová převodovka (v základní výbavě pro všechny verze!), jejíž převody nejsou zbytečně těžké. Agregát samotný je dobře utlumený.

Hyundai i30 kombi

Na volnoběh o něm vůbec nevíte, a to až tak extrémně, že máte problém při stání poznat, že je motor v chodu, téměř ho neslyšíte až do nějakých 3,5 tisíce otáček. Což může dělat problémy řidiči, který přesedne z dosavadního staršího auta, a sluch mu nenapoví, že už by bylo dobré zařadit šestku po pětce .

Ve vyšších otáčkách se agregát projeví sympatickým barytonem, ale na dálnici si jej moc neužijete - na 6 točí při 140 právě ještě "tichých" 3 500 otáček, které lehce přehluší aerodynamický hluk od zrcátek, a také valivý hluk od pneumatik.

Může se hodit

Hledáte pořádné rodinné auto? Kupte si Hyundai i30 kombi. Vybírejte z nabídky na Automodul.cz/Hyundai i30.

Tady by výrobce mohl ještě trochu "poladit" odhlučnění podběhů, zvlášť na dálnici s hrubším povrchem kola nepřeslechnete. Kompaktní hyundai se vůbec nebojí rychlé jízdy po dálnici, což jsme si ověřili díky cestě na otočku do Berlína. Není vůbec problém jet setrvalou rychlostí kolem 180 kilometrů v hodině, kdy motor točí něco přes 4,5 otáček a vnitřní hluk je stále snesitelný, ovladatelnost auta bezproblémová.

Ovšem to nejlepší je spotřeba. Ani při takto rychlé jízdě se nám nepodařilo překonat sedmilitrovou hranici (6,9 litru); na běžných okreskách jsme se pohybovali s průměrem o litr nižším. To vše platí pro verzi s manuálem, který se nám líbil o dost víc než automat. Ten má sice šest rychlostí, a ne že by řadil špatně nebo málo sofistikovaně, ale snaží se držet motor ve zbytečně vysokých otáčkách, pak je zvuk vytočeného motoru vašim stálým společníkem a spotřeba atakuje bez problémů devítilitrovou hranici. Klesá jen při extrémně klidné jízdě mimo město, pak se podívá k hranici sedmi litrů. A to je pořád o litr víc než u manuální verze.

Hledejte slevu

Přestože v ceníku je základní cena 340 tisíc za základní verzi s motorem 1,4 ve výbavě Tricolor, realita je trochu jiná: v systému Automodul.cz lze u některých dealerů nalézt silnější 1,6 za 320 tisíc korun - a k výbavě Tricolor, která už sama o sobě obsahuje vše potřebné včetně klimatizace a třeba audiosoustavy s USB vstupem, přidává ještě paket Komfort (tempomat, kožený volant a hlavice řadicí páky, ale hlavně posilovač řízení FlexSteer se třemi stupni "tuhosti"), navíc ještě litá kola a metalízový lak...

Podle ceníku by taková sestava vyšla na 379 tisíc korun, ovšem hyundai se svou neuvěřitelně vůči konkurenci agresivní strategií prodává o 60 tisíc levněji.

Hyundai i30 kombi

Srovnání s konkurencí s podobnými parametry logicky vychází pro ni ne moc lichotivě: při dopočtení většiny výbavy je levnější než akční i30 kombi jen výběhová a končící Škoda Octavia Tour Trumf (306 000 Kč), jenže tu už jen těžko seženete, a pak Renault Mégane Grandtour (295 tisíc). Hyundai je však výrazně modernější auto.

Kdybychom zůstali u ceníkových cen, byla by i30 kombi zhruba v polovině cenového spektra, termín "ceník" má však u Hyundaie jen velmi teoretický charakter. Jen pro zajímavost, úplně základní cena s výbavou Entry je pod 300 tisíci korunami. Vzhledem k absenci klimatizace a doslova brutálním slevám na lépe vybavená auta se nepředpokládá, že by takové vozy vůbec šly na odbyt.





Nejčtenější

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
S Citroënem C5 a jeho zázračným podvozkem je amen

V nynější automobilové produkci asi nebylo auto s charismatičtějšími jízdními vlastnostmi. Někomu mořská nemoc z plavby na palubě C5 nemusela vyhovovat, ale že...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Suzuki Swift
Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.