Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda s novým Lexusem GS. Věříte mu všechno, kromě spotřeby

aktualizováno 
Průkopník mezi hybridními limuzínami vyjíždí vstříc ekologicky smýšlejícím byznysmenům už potřetí. Zájemci o GS mohou vybírat ze dvou benzinových šestiválců, Češi mají možnost pořídit si i verzi s pohonem všech kol.

Může se hodit

Ohromil vás Lexus GS a toužíte ho vlastnit? Kupte si ho pomocí Automodul.cz/Lexus GS.

Potkat na chodbě tyrolského hotelu úslužného Japonce, který ochotně vysvětlí, že kartička s logem Lexusu je zároveň i klíč od pokoje, není při novinářské premiéře japonského auta žádný div. Když se pak večer na tiskové konferenci stejný Japonec promění v sebevědomého šéfkonstruktéra nového Lexusu GS, který čte anglicky psaný projev s bojovným japonským akcentem, jakoby symbolizoval všechny hlavní vlastnosti svého díla.

Jošihiko Kanamori má prý mnoho pěkných příhod s novým Lexusem GS, novinářům však prozradí jen jednu. Tu, jak si s ním poprvé vyrazil na dálnici. "Když jsem s minulou generací GS chtěl někoho předjet, musel jsem na auto před sebou nejprve zablikat. A teď mně všichni sami uhýbali z cesty!" Pan Kanamori přikládá náhlou změnu chování agresivní masce auta ve tvaru vřetene, která spolu s LED diodami pro denní svícení působí na okolí nekompromisním dojmem. Nový lexus je úslužný bojovník, který se chce tentokrát už opravdu pořádně zakousnout do sladkého koláče, o který se dnes dělí hlavně německé značky.

Kousek cesty elektricky

Lexus GS byl až dodnes vnímán spíše jako symbol bezhlučných elektrických rozjezdů než agresivní zastrašovač slabších povah. Jako správný technologický pionýr nabízel hybridní pohon v době, kdy jeho největší konkurenti BMW 5, Audi A6 a  Mercedes E shodně tvrdili, že pro něco takového ještě nenazrál čas.

Lexus GS zůstane i nadále jen sedanem, jinou karosářskou variantu automobilka

Lexus GS zůstane i nadále jen sedanem, jinou karosářskou variantu automobilka nechystá.

Pomocný vodou chlazený elektromotor má i GS nové generace, elektřinou jej živí staré známé NiMH baterie. Proč automobilka nevyužila generační obměnu k přechodu na modernější lithium-ionové, vysvětluje šéfkonstruktér spolehlivostí a kompaktností nikl-metal-hydridů. Faktem ale je, že nejnovější generace hybridních aut, které je možné dobíjet i ze zásuvky, dokáže čistě na elektřinu ujet desítky kilometrů. Lexus, který se dobíjí jen z energie vzniklé z brzdění, zvládne v elektrickém režimu maximálně kilometry dva.

Konstruktérům se ale podařilo vyřešit chlazení baterií tak, že je mohli postavit vertikálně, čímž ušetřili spoustu místa. Zatímco v minulé generaci lexusu zabíraly akumulátory podstatnou část zavazadlového prostoru, nový hybridní GS nabízí kufr s objemem 482 litrů. V automobilce spočítali, že je to o 61 procent víc.

O něco víc místa je i uvnitř auta, není to však na první pohled příliš znát. Nové GS je totiž jen o něco málo vyšší a širší, délka karoserie však zůstala stejná. Svůj díl prostoru si u auta se zadním pohonem žádá středový tunel, pohodlné místo k sezení tu tak najdou jen čtyři pasažéři.

Kam se poděly čtyři litry

Cesta do Alp s hybridní verzí s označením 450h začíná na mnichovském letišti přímo pod gigaboardem Audi informujícím o náskoku díky technice. Jakoby tenhle slogan vymýšleli pro někoho jiného, musí nutně napadnout každého řidiče lexusu, když se pouze na elektřinu diskrétně prosmýká labyrintem letištních závor.

Pokud se pak k pohonu přidá i třísetkoňový 3,5litrový šestiválec, uvnitř kabiny to skoro není znát. Pouze obrovský 12,3palcový displej uprostřed přístrojové desky vyrobí jakýsi graf, který začne hlásit, kolik energie, odkud a za kolik přichází.

Lexus se neslyšně sune vpřed, síly má na rozdávání, elektronicky řízená převodovka s plynule měnitelným převodem je pro hladkou jízdu ideální. Česky mluvící navigace s milým ženským hlasem nesnese odporu, zvláště když přikáže "hned zahněte doprava".

Přístrojová deska je hodně členitá, ale působí propracovaně a luxusně. Řidiče

Přístrojová deska je hodně členitá, ale působí propracovaně a luxusně. Řidiče od spolujezdce odděluje mohutný středový tunel.

Po osmdesáti kilometrech plynulé dálniční jízdy s průměrnou rychlostí 108 km/h je čas zkontrolovat spotřebu. Ta má být právě u hybridní verze fantasticky nízká – 6,5 litru ve městě, 5,4 mimo něj. Navzdory zapnutému jízdnímu režimu Eco, který automaticky reguluje výkon motoru pro dosažení co nejnižší spotřeby, si hybridní lexus právě řekl o průměrných 9,4 litru na sto kilometrů. Ani klikatým alpským silnicím se nepodařilo bilanci vylepšit. A tak jízda, od samého začátku pojatá jako úsporná, končí pro řidiče v pocitu zahanbení před japonskými testery, kteří umějí jezdit o čtyři litry skromněji.

Fotogalerie

Uživit devatenáct metráků pohotovostní hmotnosti lexusu množstvím benzinu, který si žádá poloviční Fiat Panda s třetinovým objemem válců, nepochybně vyžaduje jistou dávku transcendentna.

O něco pochopitelnější je pak relativní lehkost, s jakou se hybridní kolos vypořádává se zatáčkami. Součástí příplatkové výbavy je totiž elektronicky řízené natáčení kol zadní nápravy (maximální vychýlení jsou dva stupně), které spolu s proměnlivým nastavením tuhosti tlumičů nejvíc pomáhá právě v ostrých serpentinách.

K maskování vysoké hmotnosti pomáhá i nová víceprvková zadní náprava a mohutnější lichoběžníková náprava přední, které ve výsledku přinášejí citelně vyšší komfort. Pokud z minulé generace Lexusu GS tu a tam vyčuhoval kus toyoty, pak u té nastupující se konstruktéři snažili všechny vazby s mateřskou značkou zpřetrhat. Platí to nejen o plavnější jízdě, ale i o použitých materiálech a designu interiéru, který teď konečně působí luxusně nejen podle tvrzení prospektů.

Dobrý konec s malým šestiválcem

Lexus se pomalu, ale jistě proměnil z auta pro alternativce v regulérního konkurenta německých sedanů. Typický zájemce o Lexus GS samozřejmě nemůže mít rád diesely, protože je automobilka nenabízí, a naopak musí milovat moderní elektronické systémy, protože bez nich je lexus jako ryba bez vody.

Nový Lexus GS

Český zákazník má možnost pořídit si také model s pohonem všech kol, který výrobce nabízí v Evropě víceméně jen ve státech se špatnými silnicemi. Pak je tu samozřejmě základní varianta s 2,5litrovým motorem, která není ani trochu hybridní, a proto není na papíře ani trochu úsporná. O to víc je sympatická průměrnému motoristovi, který neovládá fígle laboratorních měření. Na zpáteční cestě z Alp do Mnichova si menší 2,5litrový šestiválec řekl o 8,1 litru benzinu na každých sto kilometrů. Tedy jen asi o litr víc, než udává výrobce.

Člověk si tak s lexusem může užít i malý soukromý happy end. Zatímco to už vypadá, že GS dokáže být k průměrnému řidiči s těžkou nohou pěkně nekompromisní, nakonec přijde tenhle malý šestiválec, který celou situaci servilně uhladí. A tak nakonec zbyde jen dobrý pocit. Protože všechno kromě zázračné spotřeby hybridního provedení je na tomhle autě přesvědčivé.   

Nový Lexus GS v číslech
Typ450h250350 AWD
MotorV6, 3456 cm3 + elektromotorV6, 2600 cm3V6, 3456 cm3
Výkon (kW)215 + 200, celkový 254154233
Max. točivý moment (Nm)352 / 4500 ot.253 /4800 ot.378 /4800 ot.
Hmotnost pohotovostní / celková 1820 - 1910 / 2305 - 23251640 - 1720 / 21701730 - 1810 / 2250
Spotřeba město / mimo město / kombinace6,5 / 5,4 / 5,912,4 / 6,9 / 8,914,3 /7,9 / 10,2
Maximální rychlost (km/h)250230190
Zrychlení z 0-100 km/h (s)5,98,66,4
Základní cena (Kč)1 399 0001 099 0001 689 000

                              

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.