Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Ford B-Max v testu: originální MPV plné překvapení

aktualizováno 
Mezi prvními v Evropě jsme pořádně projeli nejzvláštnější novinku automobilky Ford, jakou kdy představila. Malé rodinné MPV má hned několik prvenství a svoji pozornost si určitě zaslouží. Otázkou je, jak jeho cenu přijmou čeští zákazníci.

Hned to první je vidět okamžitě na první pohled. Jako jedinému autu na světě ve třídě rodinných vozů mu chybí středový sloupek, který nahrazuje vyztužená konstrukce dveří. Takže když se odšoupnou zadní posuvné dveře, vznikne pro nastupování díra o šířce 1,5 metru, tedy o polovičku větší, než mají běžná auta kategorie MPV.

Druhé prvenství je opravdu hodně zvláštní. Ve své třídě má motor s jednoznačně nejmenším obsahem. Litrový tříválec si totiž ještě nikdo nedovolil do MPV zabudovat. Ford jej ovšem vybavil turbodmychadlem, které dopuje výkon na 100 koní (74 kW), což pro pohon auta stačí víc než dostatečně.

A třetí prvenství? Je to rozhodně nejměkčí Ford všech dob. Pryč je doba skvělé, ale tvrdé fiesty. Minulá generace focusu změkčování začala a  B-Max jej dovedl k vrcholu. Vděčí za to velmi tuhé karoserii, do níž se mohou opírat měkké tlumiče, takže pohodlí při jízdě je příkladné.

Ford B-Max

Zvláštní, ale bezpečný

Ale pojďme ke konkrétním zkušenostem ze zhruba 400 kilometrů, ujetých s B-Maxem v okolí německého Mnichova. Organizátoři trasy se tentokrát při plánování vyřádili, takže jsme projeli kdejakou okresku čtvrté třídy. O to lépe jsme ale vyzkoušeli, jak bude malý ford fungovat na rozbitých českých silnicích.

Ukázalo se, že obavy o tuhost karoserie jsou zbytečné. Díky masivnímu využití vysokopevnostní oceli je jako železný ingot, nikde ani náznak povrzávání nebo kroucení. A to nemluvě o bezpečnosti: na jaře jsme byli svědky bočního crash testu se skvělým výsledkem. Přečtěte si: Crash test naživo: Posádka Fordu s divnými dveřmi vyvázla bez škrábnutí. Minulý týden navíc organizace EuroNCAP oznámila, že B-Maxu udělila maximálních pět hvězdiček za výsledek při svém nárazovém testu.

Ford B-Max

Jak už bylo řečeno, měkké tlumiče odfiltrují všechno, co by posádku rušilo, od retardérů po kanálové vpusti. Samozřejmě, že fyzikální zákony úplně ošálit nelze. Druhou stranou téže mince jsou poměrně výrazné náklony v zatáčkách, k čemuž přispívá i vyšší těžiště. Karoserie je například o 12 cm vyšší než u fiesty.

Může se hodit

Zamilovali jste si Ford B-MAX? Kupte si ho pomocí Automodul.cz./Ford B-MAX.

Přestože se nehodí k závodění ani ke stíhacím jízdám nelegálními rychlostmi, nebezpečný rozhodně není. Gumy sice v rychle projetých zatáčkách pískají, auto se po sérii rychle projetých vlásenek zahoupe jako na moři, ale ze stopy neuhne, v čemž mu pomáhá i sériově dodávaný stabilizační systém ESP. Celkově se dá říci, že pro cílovou skupinu, o které bude řeč později, je B-Max postaven výtečně.

Motory: malý benzin jede lépe než nafta

Přestože nemá B-Max sloupek a karoserie musí být tedy lépe vyztužena než u běžných aut, na hmotnosti auta se to nijak výrazně nepodepsalo. S řidičem a plnou nádrží váží B-Max se základním motorem 1 275 kg, což je prakticky stejně jako třeba Opel Meriva a jen o 65 kg víc než Škoda Roomster.

Jak tuto váhu rozpohybuje základní 1.4 nevíme, protože organizátoři prezentace nám dali k dispozici jen dvě motorizace: benzinový 1.0 Ecoboost ve slabší verzi se 74 kW (nabízí se i posílená 88 kW varianta), a pak naftový 1.6 TDCi (70 kW). Upřímně řečeno, víc se nám líbil malý benziňák. A v českých poměrech bude jistě oblíbenější už proto, že je o 65 tisíc levnější než druhý jmenovaný.

Fotogalerie

Ecoboost, který dostal prestižní ocenění Motor roku pro letošní rok, má obsah pouhých 999 ccm a tři válce, ale díky přeplňování turbodmychadlem ze sebe umí vydat výše vypsané výkony. Díky malému turbu reaguje na sešlápnutí plynu okamžitě a s typickým chraplavým, ale vůbec ne nepříjemným zvukem, vyráží kupředu hodně ochotně.

Turboefekt je pro něj díky malému turbu neznámý pojem a celkem slušné jsou tak i naměřené hodnoty spotřeby: při velmi dravé testovací jízdě s neustálým vytáčením jsme jeli za 7,6 litru na 100 km. Když jsme se uklidnili a pokračovali obezřetně a plynule, klesl apetit na něco přes šest litrů. Teoretickým handicapem je u tohoto i většiny ostatních nabízených motorů absence šestistupňové převodovky, ale díky dobrému zpřevodování ve skutečnosti nechybí. Jen pro názornost: při 130 km/h točí 1.0 Ecoboost 3 300 otáček.

Druhý testovaný motor, naftový 1.6 TDCi, točí při stejné rychlosti dokonce jen 2 600 otáček. Jeho odpich a živost je každopádně trochu slabší než u benziňáku, vždyť i papírově má i nižší výkon, ovšem odmění se spotřebou kolem šesti litrů i při dravé jízdě. Při ekonomické to umí i za pět.

Co ale musíme obzvlášť vypíchnout, je minimální aerodynamický hluk uvnitř auta v podstatě při jakékoli rychlosti včetně té maximální (na dálnici u Mnichova jsme u obou motorizací dosáhli necelých 180 km/h). Trochu víc je při rychlé jízdě slyšet dunivější turbodiesel, benziňák chraplá jen při rozjezdech, jinak o něm ani nevíte. Odhlučnění je skutečně perfektní, oproti tomu budete mít u mnohých konkurentů pocit, že jste za jízdy snad ani nezavřeli dveře.

Uvnitř vše při starém, takže klasický ford

Až na chybějící středový sloupek a tedy nutnost uchycení bezpečnostních pásů přímo do opěradel předních sedadel je i interiéru vše vlastně konvenční. Místa je dost i pro objemnější pasažéry, 180cm řidič si "za sebe" bez problémů sedne, a před koleny mu zůstane dobrých pět centimetrů místa.

Ford B-Max
Ford B-Max

Všude je spousta odkládacích prostor na lahve, kelímky, mobil, peněženku. Bez nich by to vlastně v této třídě snad ani nešlo. Více se myslelo na cestující na zadních sedadlech, mají pro sebe nejen místo na lahev s pitím, ale i síťku na odložení drobností. A ještě důležitý detail ke dveřím: dají se otvírat nezávisle na předních, takže pasažéři zezadu nemusejí čekat, až ti přední vystoupí. Jen se tím smazává výhoda obrovského nástupního a výstupního otvoru.

Variabilita zadní části B-Maxu je skvělá. Zadní sedadla se dají složit pohybem jedné ruky tak, aby podlaha byla úplně rovná, a když sklopíte i opěradlo spolujezdce, naložíte krabici o délce 2,3 metru. Kufr je ale menší, než bývá v této třídě zvykem, pouhých 304 litrů je na úrovni Škody Fabia. Podobné "krabice"  umějí o dost víc. Roomster má 480 litrů, Hyundai ix20 pak 440 litrů a i Opel Meriva převeze 400 litrů nákladu.

Palubní deska je variací na tu v C-Maxu či novém focusu, tady na nás žádné překvapení nečeká. Zůstalo i typické fordí tyrkysové podsvětlení přístrojů. B-Max má přední diodová světla pro denní svícení, nemůžeme ale smlčet drobnou kritiku zadních svítilen. Přišly nám prostě zbytečně malé. Tak miniaturní brzdové a koncové světlo (v jednom) a ještě menší směrovka čili blinkr, to jsme už dlouho u žádného auta neviděli. Tady asi více řádili designéři než experti na bezpečnost silničního provozu.

Ford B-Max

Jinak je B-Max je nabitý moderními technologiemi, za příplatek dostanete nejen "samozastavovací" systém, chránící před ťukancem v městském provozu, ale i spoustu zábavných technologií. Třeba hlasové ovládání palubního audia, včetně připojeného telefonu. Vyzkoušeli jsme si a funguje opravdu skvěle. Buď je možné vyhledávat mezi hudebními soubory na USB disku, případně i mezi soubory uloženými v telefonu, pokud je připojen kabelem.

Zajímavé je, že pokud budete poslouchat hudbu z telefonu mimo auto, palubní systém fordu začne po spárování přehrávat od místa, kde jste naposledy skončili. Bezdrátově lze přes Bluetooth zadávat položky z telefonního seznamu a je nutno říci, že "voice recognition" neboli rozpoznávání hlasu funguje dost dobře. A to i v češtině.

Dražší než konkurence

A kolik vlastně za B-Max Fordu musíte poslat na účet? Nejméně 289 tisíc korun, a to jde o akční zaváděcí cenu auta se základní výbavou Ambiente a benzinovou 1.4 (66 kW/90 k). Výbava je slušná. Nabízí centrální zamykání, ESP, sedm airbagů včetně kolenního pro spolujezdce, všechna okna elektricky ovládaná, zrcátka také, dokonce i hlídání správného tlaku v pneumatikách, ale chybí něco, co je pro rodinný vůz velmi podstatné: klimatizace. Bez ní si dnes žádná mladá rodina auto nepořídí.

Aspoň že příplatky jsou solidně nízké. Za již zmiňovanou klimatizaci chce výrobce jen 15 tisíc korun, takže za 304 tisíce máte velmi dobře vybavený vůz. Jenže je tady problém. Prakticky všichni konkurenti jsou o čtyřicet, padesát tisíc levnější, a i s klimatizací a většinou podobným motorem 1.4 litru. Kolem 250 až 260 tisíc pořídíte "vychlazený" Opel Meriva, Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20, Renault Grand Modus. A Škoda Roomster stojí dokonce v akční výbavě Champion 245 tisíc korun.

Ford B-Max

Pravda, životní dráha roomsteru se pomalu blíží ke konci, čeká se na nástupce, zatímco B-Max je žhavou novinkou, s níž se dá udělat před kamarády hodně parády. Takhle to aspoň vidí v západní Evropě. Podle Daniela Schwerena z centrály Fordu je B-Max "stylovým autem pro lidi, kteří chtějí prémiový vůz".

Hlavní zájem by podle něj měly mít mladé rodiny s jedním až dvěma dětmi, jenže ty v Česku rozhodně nemají kdovíjak tlustou peněženku, a na styl si tedy moc nehrají. Větší šance by mohla být u "best agers", tedy lidí po padesátce, jimž naopak už děti z domácnosti odešly. U Fordu čekají, že 40 procent zákazníků by mělo k B-Maxu přejít z většího vozu, což by zaměření na starší ročníky spíše odpovídalo.

Velké dveře nabízejí ovšem výhodu pro specifické skupiny zákazníků. Výborně se může hodit hůře pohyblivým lidem, kteří mají problém se do běžného auta nasoukat a vynikající by byl i pro vozíčkáře. Nasednout, složit vozík a dát ho dozadu za sebe je při absenci sloupku hračka, ze zkušenosti kamarádky totiž víme, že jinak je to docela fuška.

Uvidíme tedy, jestli vyšší cena nenechá unikátní vozítko v českých showroomech stát na ocet, alespoň do doby, než spadne o slušný kousek níže. Takhle to v nedávné minulosti bylo s fordím bestsellerem jménem Fusion. Léta byl drahý a nikdo ho moc nekupoval, jakmile se ale po pár letech výroba zaplatila, ceny výrazně klesly. A Češi si prostorné auto zamilovali. Potká podobný osud i B-Max?





Nejčtenější

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Volvo XC70 2.4 D5 2011 ·...
Volvo XC70 2.4 D5 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 66 085 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.