Test ojetého peugeota skončil před limitem

  • 59
Již po ujetí dvaadvaceti tisíc kilometrů skončil redakční dlouhodobý test třináct let starého Peugeotu 405 SRDT, přestože se původně počítalo s absolvováním porce 40 tisíc kilometrů.2.1.02: Laciný diesel: úspory, nebo oči pro pláč23.1.02: Laciný diesel=problémy17.5.02: Peugeot v dlouhodobém test ujel čtvrtinu20.8.02: Redakční Peugeot 405 je v polovině testu

Za auto, které jsme na konci uplynulého roku koupili v autobazaru AAA za necelých devadesát tisíc korun, jsme při prodeji v konkurenčním pražském autobazaru utržili dvaačtyřicet tisíc. Přestože posledních několik tisíc kilometrů auto ujelo bez problémů, při zvážení nezbytných budoucích investic vedení redakce rozhodlo o prodeji testovaného vozu. Mezi nezbytné investice, které by musely brzy přijít, patřila například výměna motorového oleje a filtru, montáž nových brzdových destiček a také náhrada ojetých pneumatik.

Jak jsme prodávali

Společně s pracovníkem oddělení, které má na starosti správu majetku vydavatelství deníku Mladá fronta DNES, jsme objeli několik pražských autobazarů, které nabízejí výkup aut za hotové peníze. První cesta vedla do autobazaru Auto Esa. Technik se brzy vydal asi na dvoukilometrovou zkušební jízdu. Motor je příliš hlučný, má najeto o hodně víc, než je na tachometru, také výkon není odpovídající," hodnotil první dojmy technik. Když nabídli cenu 40 tisíc korun, poděkovali jsme s tím, že si celou záležitost ještě rozmyslíme.

Konkurence neměla zájem

Z tohoto bazaru jsme zamířili do AAA. Tedy tam, kde jsme vůz kupovali. Pracovník si vyžádal doklady a odešel do kanceláře. Když se vrátil, sdělil, že plná moc není na formuláři, který oni vyžadují, a že tedy o vůz nemají zájem. Přibližnou výkupní cenu řekl až po našem naléhání: Asi šedesát tisíc." Pro porovnání jsme zamířili ještě na Argentinskou ulici. Když jsme zašli do kanceláře jednoho z tamějších bazarů, řekli nám od stolu, že za automobil s takovými parametry nemůžeme čekat víc než čtyřicet tisíc korun. Ráno se tedy opět jelo do Auto Esa. Vůz od nás nakonec koupili za 42 tisíc korun. Po víkendu se toto auto objevilo v nabídce i na internetových stránkách bazaru. Stojí 75 tisíc korun.

Shrnutí

Výsledek testu tedy není příliš povzbudivý pro lidi, kteří přemýšlejí o koupi staršího dieselového vozu. Klady, kterými jsou nepochybně nízká spotřeba a u tohoto modelu i slušný vzhled, komfort pro všechny cestující, příjemné řízení, totiž pravděpodobně převáží finanční náročnost provozování takového automobilu.

PEUGEOT 405. V babím létě se test redakčního vozu chýlil ke konci.

Fakta z testu Peugeotu 405

prosinec 2001 * koupě v autobazaru AAA a zaplacení příslušných poplatků: 89 000 korun

* oprava rozvodů, elektroinstalace, nákup povinné výbavy a dálniční známky, odtah do Plzně, oprava hlavního ložiska motoru a hlavy: 38 400 korun
březen 2002 * výměna náboje předního kola: 1800
duben 2002 * prohlídka po 7500 kilometrech; oprava žhavení, synchronu 3. a 4. rychlostního stupně, ložiska spojky, posilovače řízení, obou předních reflektorů: 15 000
květen 2002 * výměna membrány v posilovači brzd: 700 červen 2002:

* odtah vozu z Prahy do Plzně a oprava vstřikovací trysky a startéru: 7500
červenec 2002 * odtah a oprava praskliny válce, výměna chladiče. Oprava v ceně cca 15 000 korun neúčtována
srpen 2002 * nové okénko po ataku zlodějů, kteří ukradli rádio: 800 korun
říjen 2002 * konec testu a prodej v autobazaru za 42 000 korun
Náklady na koupi a provoz bez účtování pohonných hmot, pojištění a stokorunových položek na drobné opravy, provozní kapaliny a podobně po odečtení částky za prodej 111 200 korun


ROZHOVOR: Mechanik by se znovu do opravy motoru nepustil...

Většinu oprav absolvoval redakční Peugeot 405 SRDT v plzeňském servisu H+B, jemuž šéfuje Karel Hartl.
* Peugeot je v současné době nabízen v bazaru za 75 tisíc. Vy to auto dobře znáte. Koupil byste si ho tedy za onu sumu?
Ne, já bych za něj dal asi tak tolik, kolik vám zaplatili při výkupu.
* Technikovi v autobazaru bylo podezřelé, že je motor hlučný. Svědčí to o jeho špatném stavu?
Motor je skutečně hlučný, ale žádnou závažnou poruchu to nesignalizuje. Auto skutečně může budoucího majitele vozit vcelku bez problémů ještě desítky tisíc kilometrů.
* Dnes, když již znáte celý příběh auta, rozhodl byste se při první opravě, když se měnilo zadřené ložisko klikové hřídele a další díly v motoru, pro jiný postup?
Musím přiznat, že jsme měli zvolit řešení, které jsme také navrhovali, ale nakonec nezvolili totiž koupit použitý motor na vrakovišti. To by přišlo na méně než dvacet tisíc korun.
* Již jsme vás citovali, že tohle auto byla nešťastná koupě. Lze obecně říci, že má smysl takto starou ojetinu s turbodieselovým motorem kupovat?
S turbem určitě ne, protože to je komplikovaný motor. Diesel má smysl pro toho, kdo toho opravdu hodně najezdí. Jinak se mu dražší vstupní investice nevyplatí.