Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malý-velký fintil Opel Adam je švihák městský

aktualizováno 
Opel Adam se svým vzhledem i charakterem bude líbit hlavně křehčí části populace. Vyzdobit si ho můžete na tisíce způsobů. A do kabiny přidat hvězdnou oblohu.

Opel Adam | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Městské stylovky jsou stále oblíbenější a vlastně se ani není čemu divit. Přeplněné metropole velkým autům nepřejí stejně jako neustále rostoucí provozní náklady, daňové nebo ekologické restrikce. Nejmenší auta, to už dávno nejsou jen laciná vozítka s očesanou výbavou a designem krabičky od sardinek, právě naopak. V posledních letech přibývá hlavně malých vozů, které nabízejí technologie a komfortní prvky výbavy, jenž byly ještě před časem vyhrazeny pouze dospělým autům.

Ty pak dokážou na relativně malém půdorysu pokrýt i velmi vysoké nároky, mívají výrazný atraktivní design, nezřídka dokážou být i zábavné.

Opel Adam

Teď se na vlně popularity chce svézt také Opel. Malý atraktivní model, který dostal jméno zakladatele značky, to ale nebude mít v konkurenčním boji jednoduché. Jeho největší rivalové často těží z historického odkazu, a to adam, který v tomto segmentu operuje vůbec poprvé, nemůže. Tvůrci z Rüsselsheimu však mají, zdá se, jiné trumfy.

Co kus, to originál

Může se hodit

Užívejte si jízdu novým autem. Pořiďte si Opel. Vybírejte na Automodul.cz/Opel.

Nové supermini s bleskem ve znaku je švihák už od pohledu. S okolím komunikuje hlavně svým vzhledem, je pohledný a má šatník přeplněný nejrůznějšími doplňky. Adam má vlastní styl a tváří se jako moderní retroikona, takže moc nezapadá do současného výrobního programu značky.

Na jeho výrazné karoserii jsou prvky, které jsou k vidění i na jiných nových modelech značky. Hlavní zbraní kapesního opelu nebude jen vzhled, ale i široké možnosti individualizace.

Snad každý z vyrobených exemplářů může být trošku jiný. Ne pohonným ústrojím nebo použitou technikou, ale barevnými kombinacemi. Výběrem z palety 12 laků karoserie, tří barevných provedení střechy, 31 typů kol, čtyř barevných schémat interiéru, 15 typů sedadel, 19 druhů interiérových dekorů a dalších doplňků lze údajně vykouzlit více než 30 tisíc variant. Každý adam tak může být naprosto jedinečný originál.

Opel Adam

V honbě za rekordem v barevných kombinacích možná Opel občas trochu ztratil střízlivý nadhled a cit pro estetiku. Někomu se ale blankytně modré čalounění střechy s bílými obláčky a diodovými hvězdičkami určitě zalíbí. Opel má naštěstí v záloze i celou řadu civilnějších, elegantních provedení, takže zákazníky do vyhraněných kombinací nutit nebude.

Adam má kromě exteriéru velmi šmrncovní také interiér a nejen to. Už na první pohled je zřejmé, že si návrháři dali hodně záležet i na výběru materiálů. Vyšší než obvyklá kvalita pro tento segment je tu nejen vidět, ale i cítit. Stylovou atmosféru na palubě podtrhuje i osvětlení, celkově výtečný dojem pak pečlivé řemeslné zpracování.

Pracoviště řidiče je nejen pěkné, ale i příjemně funkčně rozvržené, asi jedinou vadou v ergonomii ovládání je velký LCD displej umístěný mimo zorné pole. Řidiče určitě potěší také příjemná pozice za malým příjemně tvarovaným volantem a kvalitní sedadla s dobrým bočním vedením.

Vnitřní prostor má k přepravě posloužit až čtyřem dospělým osobám. Vpředu je místa dostatek prakticky v každém směru, zadní řada sedadel poslouží hlavně dětem.

Považovat adama za auto, které bude plnit rodinné nároky by bylo naivní, ostatně ani konkurenti v tomto ohledu nenabízí nic navíc. Stejné je to i s kapacitou kufru. Objem 170 litrů pro běžné využití stačí, týdenní nákup pro rodinu v něm ale odvezete spíš jen v případě, že sklopíte zadní sedačky.

Opel Adam

Pije jen benzin

Pod moderním atraktivním kabátkem je adam normální, městské auto s jednoduchou a trochu obstarožní technikou. Jako základ konstruktérům posloužilo staré železo, platforma GM Gamma, na které jezdí starší sestra corsa nebo Fiat Grande Punto. Žádný výkřik poslední techniky nečeká ani pod kapotou. Paleta pohonných jednotek aktuálně zahrnuje tři atmosférické zážehové čtyřválce o objemech 1,2 a 1,4 litru shodně spojené jen s manuální pětistupňovou převodovkou. Vznětové motory se v nabídce neobjeví, prý by se k naturelu vozu nehodily, přeplňované agregáty dorazí se zpožděním.

Slabší čtrnáctistovka, která se nám při prvním seznámení, na které Opel redakci pozval do Portugalska, dostala do ruky sice nenabízí kdovíjak šťavnaté parametry, výkon 87 koní by ovšem na svižnější městské svezení mohl stačit. Jenže v praxi je projev motoru ještě vlažnější, než jsme očekávali. Zřejmě ve snaze o redukci emisí se konstruktérům povedlo potlačit i jeho chuť do života. Agregát totiž nejde moc ochotně za plynem a má nevýrazný projev v nižších otáčkách. K práci se musí hodně pobízet, přesvědčivější výkony předvádí až horní půlce otáčkoměru.

Dynamice bohužel nijak neprospívá ani převodovka. Dlouhý třetí a čtvrtý převodový stupeň krotí jakékoliv sportovní ambice, krátká pětka pro změnu způsobuje to, že už při dálničních rychlostech motor hlučí víc, než by bylo příjemné. To je velká škoda, protože agregát je za jiných okolností nadprůměrně dobře odhlučněný. Podle výrobce si prostřední motorizace v kombinovaném cyklu vystačí s pěti a půl litry benzinu a jak jsme se sami přesvědčili, tento údaj je dosažitelný i v běžném životě. Pár decilitrů paliva pomůže ušetřit i sofistikovaný systém Start-Stop, který je za příplatek.

Jízdními vlastnostmi se s těmi nejlepšími ve třídě může měřit pouze na kvalitním asfaltu nebo za předpokladu, že mu vyberete správná kola. Nesmyslně velké osmnáctipalcové ráfky sice vypadají na tak malém autě efektně, ale způsobují to, že se chová jako motokára. Tuhá karoserie ve spojení s tvrdým podvozkem a obrovskými koly nepřináší komfort ani sportovní vlastnosti.

Fotogalerie

Standardní šestnáctipalcové ráfky jsou mnohem lepší volbou, na nich je malý opel mnohem příjemnějším, jemnějším vozítkem, a navíc i citelně lépe jede.

Pro městské dovádění dostal adam velmi příjemné a jednoduché ovládání, které vyžaduje minimum soustředění i ovládacích sil. Řazení je přesné, spojka jde zlehka a řízení má solidní odezvu. Pro snadnější manévry je posilovač standardně vybaven režimem City, se kterým je řízení bez citu, ale také bez odporu. Škoda jen malého rejdu, adam tím přichází o část své mrštnosti.

Malá stylovka z továrny v německém Eisenachu bude nabízena ve čtyřech verzích výbavy: Adam, Adam Jam, Adam Glam a Adam Slam. V základním provedení má šestici airbagů, posilovač řízení, ABS, ESP, rádio, elektrické stahování předních oken, centrální zamykání nebo dělená zadní sedadla. Dražší verze a příplatková výbava zahrnují prvky jako systém, který je schopný samočinně zaparkovat vůz, systém monitorování mrtvého úhlu, autorádio s velkým informačním displejem a infotainmentem, do kterého lze integrovat funkce chytrých telefonů s operačním systémem Android nebo Apple iOS, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná zrcátka, hliníková kola v rozměrech 16" až 18", panoramatické střešní okno, kožené čalounění, integrovaný nosič jízdních kol a celou řadu stylistických doplňků.

Opel Adam

Chce být exkluzivním zbožím

Nový Opel Adam je příjemné auto, které rozhodně zaujme svým vzhledem výbavou a zpracováním. Zaujme však natolik, aby ospravedlnilo svou vysokou cenu? Opel si sebevědomě myslí, že ano. V Německu se základní verze prodává "od" 11 500 eur, což je v přepočtu zhruba 290 tisíc Kč, slabší jedna-čtyřka je tam k mání asi za 360 000 Kč,  a to je na neurozené supermini hodně ambiciózní plán.

Na našem trhu bude cenová politika trochu příznivější, podle slov českého zastoupení by se měl základní model vejít pod 250 tisíc Kč. I tak ale adam bude spíše luxusním zbožím.

Opel Adam v číslech
Motorizace1,21,41,4
Zdvihový objem (cm³)122913981398
max. výkon (kW/koní) 51/7064/8774/100
max. točivý moment (Nm)115130130
Zrychlení 0–100 km/h (s)14,912,511,5
Maximální rychlost (km/h)165176185
Průměrná spotřeba (l/100 km) 5,3/5,0 *5,5/5,1*5,5/5,1*
Délka/šířka/výška/rozvor (mm)
3698/1720/1484/2311
Objem nádrže a
kufru(l)
38 a 170-663
Pohotovostní hmotnost (kg)110111351135
 * ve verzi ecoFlex se systémem Start-Stop
Poznámka: jde o údaje uváděné výrobcem




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.