Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příjemná almara na lidi má nové oči, motor a převodovku

aktualizováno 
V Zaragoze vyrobili první novou merivu. Má výraznější čumák a hlavně nový automat a povedený turbodiesel.

Opel Meriva | foto: Opel

"V Česku je to velmi úspěšný model, třetí nejprodávanější opel," chlubí se pro iDNES.cz Martin Hejral, mluvčí českého zastoupení značky. Historie prodejů merivy se tu opakuje, po vlažnějším přijetí pro ni začínají zákazníci chodit až když se její kariéra chýlí ke konci. "Bylo to tak u první generace merivy a stejné to bylo u této," dodává Hejral. V roce 2013 tak šla meriva druhé generace doslova na dračku. Je to dané i tím, jak s koncem kariéry auto zlevňuje, a na to Češi slyší. 

Opel Meriva

Úplně první obnovená meriva, která z fabriky v Zaragoze vyjela, byl bílý kousek pro švýcarského zákazníka, hlavně však měla pod kapotou nový turbodiesel 1,6 CDTi, který z nabídky vyžene stávající naftové 1,3 a 1,7. Nabídka benziňáků se nemění, stejně jako možnost pořídit variantu na LPG.

Mohlo by vás zajímat

Sháníte nové auto a Opel Meriva by pro vás bylo to pravé? Vyberte si z pěti desítek vozů této značky na Automodul.cz.

Turbodieselová čtyřválcová 1,6 je novou chloubou Opelu. Že by šeptala, jak tvrdí u Opelu, se říct nedá. Ale díky propracované konstrukci a pečlivému odhlučnění svoji náklonnost naftě nerozhlašuje nijak výrazně. Slyšet víc je jen za studena. Pro dosažení co nejnižší hlučnosti a úrovně vibrací má rovnou čtyři vyvažovací hřídele.

Jde totiž o úplně novou jednotku, kterou si Opel vyvinul zcela sám ve vývojovém centru v Turíně. Konstrukce je nově celohliníková, jen vložky válců jsou pro větší trvanlivost ocelové. Rozvody se řeší řetězem namísto řemenu, kvůli snížení torzních kmitů je pohon přesunutý na stranu setrvačníku. 

Pozitivní je, že na rozdíl od větších modelů Opelu nemusela šestnáctictovka pro merivu proto, aby splnila nově připravenou ekonormu Euro 6, dostat systém odbourávání oxidů dusíku z výfukových plynů pomocí selektivní katalytické redukce, která vyžaduje doplňování aditiva v podobě vodného roztoku močoviny.

Nový diesel vystačí u menších modelů se systémem absorpční katalytické redukce NOx při spalování chudé směsi (LNT), který je lacinější a bezúdržbový.

Šestnáctistovka jezdí hladce. Motor je velmi kultivovaný a pro merivu bohatě stačí. Při plynulé jízdě, kterou jsme si vyzkoušeli i na německou dálnici bez omezení rychlosti, si řekla o něco málo přes šest litrů na sto kilometrů. To je na vysoké auto s velkou čelní plochou dobrý výkon. Motor je pružný a nechá si líbit i hodně nízké otáčky.

Kromě stokilowattové verze se 320 krouticími newtonmetry dorazí v průběhu letoška ještě provedení stejného motoru s 81 kilowatty. To je nabídka hlavně pro země, kde se platí daně podle úrovně vypouštěných emisí. Slabší motor má totiž o víc než půl litru nižší tabulkovou spotřebu, a tedy i emise.

Motory dostaly také nové pěti a šestistupňové manuální převodovky, jejichž vývoj stál Opel 50 milionů eur. Jsou přesnější a lehčí a mají minimalizované třecí ztráty.

Další velkou novinkou je automat. Meriva ho doposud nabízela jen pro turbodiesel, to byla však vzhledem k profilu klientely spíše okrajová volba. Nově je zcela nový šestistupňový klasický měničový automat k mání pro benzinovou přeplňovanou 1,4. Opel čeká, že si automatickou skříň z produkce GM bude objednávat až pětina zákazníků.

Automat bude k mání výhradně pro benziňák. Kombinace s naftou se odporoučí s ukončením prodeje starých turbodieselů 1,3 a 1,7. Je to pragmatické rozhodnutí. Přece jen není meriva typické auto, ve kterém by se najížděly desetitisíce služebních kilometrů. Na rodinné ježdění často po městě je benziňák lepší. Už proto, že stojí míň. "Na dva roky ho ladit i pro nafťák pro nás nemá smysl," prohodil mimo záznam jeden ze zástupců značky na prezentaci občerstvené merivy ve Wiesbadenu, kam redakci Opel pozval na první svezení. Z toho vyplývá, že stávající meriva představená v roce 2010 by se mohla dočkat nástupkyně za dvě léta, tedy snad v roce 2016. Kdoví jaká bude, podle informací redakce ji má zastoupit víc než jeden model.

Nastupování do skříně

Meriva proslula technicky i výrobně náročným řešením dveří, které se otvírají jako u skříně. Majitelé je oceňují, jsou to hlavně mladé rodiny a starší zákazníci (v Německu víc než 50 procent kupců starších 50 let). Všichni si chválí lehké nastupování a vysoký posaz v autě s "divnými dveřmi". Nastupování je mnohem pohodlnější: není třeba se vůbec ohýbat, kroutit, sedat "zadkem napřed". Prostě přijdete a uvnitř se posadíte, nastupujete v nejvyšším bodě auta, takže se do docela vysokého vozu nemusíte nijak výrazně ohýbat. 

Opel MEriva

Šťouralům se nelíbí středový sloupek, který konstruktéři zachovali kvůli pevnosti a bezpečnosti. Nakonec se však ukazuje jako výhoda. Je na něm totiž uchycené madlo, za které se zadní cestující chytají, když nastupují nebo vystupují. Parádní je také obrovský úhel, ve kterém se oboje dveře otvírají (84 stupňů). Oceníte to, až budete dozadu usazovat děti do sedačky. 

Jednou z mála racionálních výhod MPVček je vyšší posaz šoféra. Koho bolí záda nebo je lenoch, chválí si to. Sedí pak jako na židli, víc napřímo s nohama spuštěnýma dolů, tím se ušetří místo v kabině v podélném směru. Přední sedáky v merivě jsou vynikající, pevné a tuhé, dobře drží tělo.

Fotogalerie

Meriva i po faceliftu zachovává oceňovaná zadní flexibilní sedadla, která lze různě sklápět, polohovat a posouvat. Kromě posuvu v podélném směru se může dvoučlenná posádka vzadu také přisunout víc ke středu, získá tak další místo na ramena. Zadní cestující navíc sedí výš než řidič, mají tak lepší výhled vpřed. Sklopit sedadlo zvládnete jednou rukou. Kufr má 400 litrů objemu, sklopení zadních sedadel zvětší kufr na 920 litrů, až po strop narvete do merivy 1 500 litrů.

Novinkou pro řidiče je multimediální centrum Intellilink, známé z manažerské insignie. V merivě má však jinou podobu, postrádá dotykový displej, ovládá se nepřehlednou změtí tlačítek na středovém panelu, barevný displej je totiž v kapličce hluboko pod čelním oknem uprostřed přístrojovky. Intellilink nabízí mimo jiné hlasové ovládání, příjem digitálního radiového vysílání a snad už konečně dorazí slibované další aplikace, které půjde stahovat podobně jako do smartphonu. Novinkou je parkovací kamera. Na "přečudlíkované" chaotické ovládání, které je vlastní všem opelům, si však podle všeho zvyknete, z průzkumů mezi majiteli merivy totiž Opelu vychází, že si chválí právě přátelské a jednoduché ovládání auta. 

Opel Meriva

Meriva je totiž hlavně příjemné a příjemně obyčejné auto, ve kterém se cítíte dobře. Na dálnici je jistá, pevné řízení vás nenutí neustále korigovat směr, jak to často u dodávkovitě tvarovaných aut bývá. Náklony v zatáčkách odpovídají stavbě karoserie. Na dálnici velká krabice karoserie uvnitř hlučí, to je ovšem neduh všech MPVček.

Novou merivu zvenčí poznáte podle obměněné masky a nárazníku (ten ji protáhl o 12 milimetrů, délka je tedy 4,3 metru), světel s LED denní svícení, nová je také grafika zadních lamp a chromová lišta na spodku bočního prosklení. Ta linie je zvlněná proto, aby měli ti vzadu, často děti, lepší výhled ven.

Velkým tahákem merivy jsou excelentní výsledky v žebříčcích spolehlivosti statistik německých stanic technické kontroly, v takzvaném TÜV reportu je nejlepší, překonává i drahá prémiová auta a spolehlivostí vyhlášené japonské značky 

K prodejcům dorazí první kousky ze Zaragozy na přelomu ledna a února, nová meriva se dá objednávat už teď. Nejlevnější je za "akčních" 260 tisíc s benzinovou atmosférickou stokoňovou čtrnáctistovkou, turbobenzin je za 294 tisíc. Verze s novým turbodieselem startují na 385 tisících, bohužel ho totiž Opel nenabízí v kombinaci se základní výbavou, která nemá klimatizaci, rádio a má jen dva airbagy. Dodnes vyrobil opel přes 330 tisíc meriv druhé generace.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.