Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Meriva představuje superkomfort pro malé rodiny

aktualizováno 
Jedno z nejpovedenějších malých MPV prošlo kosmetikou. Dostalo novou masku a výkonný diesel 1.6 CDTi. A také novou cenu od 260 tisíc korun, což z něj dělá jednu z nejlepších koupí v této kategorii.

Opel Meriva | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Se svým pozadím je spokojeno pouhých šest procent lidí, se sexuálním životem 44 procent a s partnerem 65 procent lidí. S Opelem Meriva je spokojeno 80,6 procenta majitelů. Průzkumům o partnerském životě věřit nemusíme, u merivy však není důvod pochybovat: tak vysoké číslo vyšlo z dotazníků renomované agentury J. D. Power, která spokojenost řidičů s auty zkoumá už léta, a znamenalo první místo v loňské anketě.

Může se hodit

Přemýšlíte o novém voze a Opel Meriva se vám zalíbil? Vyberte si ho z nabídky 50 vozů na Automodul.cz.

A není to jediný superlativ, který se o malém rodinnému vanu objevil. Síť německých technických kontrol TÜV mu udělila "zlatou plaketu TÜV Reportu" za nejmenší počet poruch a nejvyšší celkovou kvalitu mezi dvou až tříletými vozy. A toto mimořádně povedené auto právě přijíždí na trh po kosmetické kůře a hlavně s novým dieselovým motorem 1.6 CDTi. Právě ten jsme prověřili v testu.

Podvozek: komfort a jistota

Po letošním faceliftu dostala meriva hlavně novou rozšířenou přední masku, která autu ubrala na baculatosti a opticky ho rozšířila. Nový je i nárazník, slušivý je také přesun chromové lišty doprostřed chladiče i celkově více chromu, včetně třeba rámečku kolem mlhovek. Grafiku změnily přední i zadní světlomety, ty první dostaly dnes už nezbytný pás z LED diod. Chromová lišta také sleduje linii oken, vzadu vykrojenou pro lepší výhled malých pasažérů. Tento designový prvek považujeme za povedený.

Opel Meriva
Opel Meriva

Auto v nás po týdnu intenzivního testování zanechalo nezvykle pozitivní dojem. Nejvíc nadšeni jsme byli pohodlným a zároveň jistým podvozkem. Doslova unikátní je jeho schopnost absorbovat díry českého tankodromu i na velkých 17" nízkoprofilových kolech. Na rozdíl od nedávno testovaného velkého MPV Peugeot 5008 se stejnými koly meriva vůbec netluče a nemlátí koly, jezdí jak v mechových bačkorách. Může za to velmi tuhá karoserie a výborně nastavené tlumiče, které se o ni můžou "opřít". Auto přitom v zatáčkách sedí jak přilepené, svižná jízda vůbec není problém.

Vůbec celý vůz působí pevným, bytelným dojmem, od tlumeného bouchnutí při zavření dveří až po precizní německé dílenské zpracování. Kdyby to neznělo jako reklamní slogan, řekli bychom, že kvalita je cítit z každého detailu. Jenže ona je to pravda, Opel za poslední roky urazil v tomto směru velký kus cesty.

Dveře jako do almary

Hlavním mediálním lákadlem byly už při premiéře v roce 2010 protisměrně otevírané dveře. Ty samozřejmě zůstaly a jejich používání je jen otázkou zvyku. Příjemné je, že se díky uchycení na zadním sloupku otevírají v mnohem větším úhlu než u běžných vozů, takže se dovnitř výborně dávají dětské sedačky a pohodlně se nastupuje. Výhodou může být i to, že když zastavíte a běžíte dozadu uklidnit malého řvouna, nemusíte dveře obíhat. Jinak při jejich používání nenarazíte na nic zvláštního, snad kromě toho, že se po rozjetí automaticky uzamknou a zevnitř je nelze odemknout. Vadit by to mohlo snad jen oběti únosu, která by chtěla z auta uprchnout, ale rodičům to jistě přinese dávku klidu.

Opel Meriva

Vzadu je místa dost pro dva pasažéry, tři už by se mačkali. Koneckonců v testovacím autě by se ani nevešli díky mohutné příplatkové loketní opěrce (2 600 Kč), rozdělující prostor na dvě oddělené zóny. Zadní sedadla lze sklápět, polohovat a posouvat, a to dokonce v příčném směru. Dají se přisunout blíže ke středu a získat tak více místa na ramena. Jak je v MPV docela běžné, zadní cestující sedí výš než řidič, takže mají lepší výhled vpřed.

Ještě zajímavější je přední loketní opěrka na kolejnicích (FlexRail), nabízející spoustu úložného prostoru. Jen je kvůli ní držák na nápoje hodně nízko a manipulace s kelímkem kávy není úplně snadná. Opěrka také ubrala místo klasické ruční brzdě, místo ní tu najdete jen tlačítko. Chytré je, že se brzda po překonání počátečního odporu při rozjezdu samočinně odblokuje.

Pochvala míří i k úložným prostorům na lahve (do dveří se vejde klasická 1,5litrovka), i k příplatkovým (9 300 Kč) předním sedadlům. Jsou ortopedická, pro Opel je navrhuje institut AGR, a sedí se v nich fakt parádně. Nastavit lze dokonce i délku sedáku (podobně jako u drahých limuzín).

Opel Meriva

Naopak moc chvály neschytá zavazadlový prostor: 400 litrů je o poznání méně než u konkurentů. Trochu pomáhá jen možnost snížit dno o 10 cm a využít ještě místo, kde bývá rezerva (za dojezdovou se připlácí 1 500 Kč, standardem je jen ve výbavě Active). Ale třeba kočárek golfové hole se do něj vejde, stejně jako složená dětská sedačka na naší fotografii.

Novinkou pro řidiče je multimediální centrum Intellilink, známé z manažerské insignie. Na rozdíl od ní se však neovládá dotykově přes displej, ale spoustou tlačítek na středovém panelu. Samotná obrazovka trůní v jakési kapličce hluboko pod čelním oknem uprostřed přístrojovky a má parádní rozlišení, takže navigaci si opravdu vychutnáte. Kromě navigování nabízí Intellilink mimo jiné hlasové ovládání, příjem digitálního rádia či parkovací kameru.

Na ovládání elektroniky se zvyká déle. Než něco najdete v menu, chce to skoro vysokou školu, ale u Opelu vám řeknou, že to chce zvyk. Asi ano, protože podle průzkumů mezi majiteli merivy si většina z nich chválí "přátelské a jednoduché" ovládání auta.

Nový diesel je silný a tichý

Testovanou merivu poháněl zbrusu nový turbodiesel 1.6 CDTi, který z ceníku vyžene současné motory 1.3 a 1.7 CDTi. Vyrábí se ve dvou výkonových verzích. Silnější má rovných 100 kW, slabší, kterou jsme testovali i my, pak 81 kilowattů. A bohatě to stačí, na rodinné auto je možná až zbytečně silný.

Opel Meriva

Motor jede výborně, má jen drobný a pocitově příjemný turboefekt. Slyšet je jen za studena, vibrace téměř nezná (má hned čtyři vyvažovací hřídele) a díky účinnému odhlučnění o něm nevíte ani při českém dálničním maximu, kdy točí ani ne 2,5 tisíce otáček. V Německu jsme si vyzkoušeli, že meriva dokáže naprosto bez problémů uhánět dlouhodobě stoosmdesátkou (lehce přes tři tisíce otáček) - jízda je díky stabilnímu podvozku jistá a pohodová.

V městském provozu ukazuje agregát svou pružnost. Jet na tisíc otáček (50 km/h na 5. rychlostní stupeň) není problém, motor to zvládá bez protestů. Jet na vyšší stupeň se vyplatí: při zmíněné padesátce je okamžitá spotřeba na pětku 2,5 litru, zatímco na čtyřku už 4,5. Celkově jsme jezdili za 5,7 litru, a to je vzhledem k dynamickému jízdnímu stylu dobrý výsledek. Ještě lepší je fakt, že ke splnění nové ekologické normy Euro 6 nepotřebuje meriva dolévat močovinu k odbourávání oxidu dusíku z výfukových plynů, na rozdíl od spousty konkurentů i třeba větší sestry Zafiry.

Druhá nejlevnější

Až překvapí, že v testech tak chválenou merivu prodává Opel poměrně lacino. S cenou 259 900 korun je to momentálně druhé nejlevnější malé MPV na trhu, hned po Nissanu Note (229 900 Kč).

Fotogalerie

Stejně drahý jako meriva je nejprodávanější vůz této kategorie, Hyundai ix20, ovšem po započtení slevy 25 tisíc pro majitele jakéhokoli staršího vozu (podmínky jsou tak volné, že na slevu dosáhne vlastně každý řidič).

"Dvacítka" má však bohatou výbavu, na rozdíl od chudší merivy, která s dobrou výbavou Smile vyjde o 30 tisíc dráž (284 900 Kč). Poněkud zvláštní strategii zaujala Škoda: dobře vybavený roomster (1.4, 63 kW) stojí sice 255 tisíc, ale jen na splátky od Škofinu. Za hotové ho dostanete až za 281 tisíc korun, ovšem se slabším motorem 1.2 HTP a bez klimatizace.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.