Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letní slunce umí rozpálit auto na 80 stupňů. Škvíra v okně nepomáhá

aktualizováno 
Moderní klimatizované vozy umožňují i v extrémně teplých dnech poměrně pohodlnou jízdu, ale v zaparkovaném voze se pak situace může změnit během pár minut. Rakouský autoklub ÖAMTC varuje řidiče, aby věnovali pozornost zejména malým dětem a interiér vozidla chránili reflexními fóliemi.

Teploměr v autě i při jízdě s otevřenými okénky ukazoval 40 stupňů. (9. června 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

 Delší pobyt ve voze, kde je 40 stupňů Celsia, už totiž může být pro člověka velice nebezpečný. V zavřeném voze, do kterého praží slunce, přitom teplota stoupne na tuto kritickou úroveň už po několika minutách. Zvláště pro děti a domácí mazlíčky to může být extrémně riziková situace.

Speciální test rakouského automobilového klubu (ÖAMTC) probíhal za letního dne, kdy byla naměřena ve stínu celkem průměrná letní teplota 25 stupňů. V první fázi test potvrdil, že černá nebo tmavší auta absorbují více slunečního svitu a oproti světlejším vozům se tak zahřívají mnohem rychleji. „Černá střecha se během jedné hodiny rozpálí na 80 stupňů. Pouhý několikasekundový dotek tak může způsobit nepříjemnou popáleninu,“ popisují experti klubu. Rozdíl oproti světlé střeše byl podle jejich měření 20 stupňů.

V rozpáleném autě upečete pizzu, ukazuje varovný spot:

Čtyřicet stupňů, což je podle ÖAMTC pro člověka ve voze kritická teplota, v interiéru naměřili po 45 minutách testu. Teploměr ve výšce hlavy řidiče v tu chvíli ukazoval ještě o 15 stupňů více.

Jak se před přehřátím chránit?

Mnoho řidičů zkouší před slunečními paprsky chránit zaparkované vozidlo fólií na předním skle. Test rakouského autoklubu potvrdil, že je to účinné a smysluplné. Pokud přístrojovou desku před sluncem nijak nechráníte, za hodinu se její teplota může vyšplhat až na 77 stupňů, jak se stalo během testování.

S ochranou fólií měření za stejnou dobu ukázalo jen 35 stupňů. To už je velmi znatelný rozdíl. Celková teplota uvnitř automobilu byla nižší o 10 stupňů. Aby se dosáhlo takového výsledku, ochranná fólie musí být lesklá a schopna dostatečně sluneční paprsky odrážet.

Východ slunce na Jihlavou (6. července 2015)

Východ slunce na Jihlavou (6. července 2015)

Přes léto je k vidění na parkovištích velké množství vozidel s lehce pootevřeným oknem, řidiči doufají, že tím pomohou teplotu snížit. Realita je však taková, že při okénku otevřeném na tři centimetry, což bývá u většiny aut z důvodu možného vloupání maximum, je teplota po třiceti minutách jen o dva stupně menší.

Jak na klimatizaci

Jak správně nastavit v horku klimatizaci, aby to neskončilo angínou

Ilustrační fotografie

Doporučení autoklubu jsou jasná a logická: Uvnitř zavřeného auta zaparkovaného na přímém slunci bychom ze zdravotních důvodů zůstávat neměli, speciálně to platí pro malé děti a zvířata, které v zavřených vozech vidíme často před supermarketem na parkovišti. Když k autu po delší době dorazíte, dávejte si velký pozor na možné popáleniny. Řadící páka, volant nebo sedadla vám mohou snadno ublížit. Před odjezdem je také doporučeno nechat pár minut naplno otevřené dveře, aby se vozidlo alespoň trochu provětralo.

Podle doporučení odborníků by v ideálním případě neměl být rozdíl mezi venkem a vnitřkem vozu větší než šest stupňů, jelikož organismus nemusí razantní změnu teploty snést a poté to vede k nachlazení. Přečtěte si: Jak v horkých dnech správně nastavit klimatizaci.

Autoři:


Témata: Autoklub


Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Renault Master L2H2 2.3dCi...
Renault Master L2H2 2.3dCi...

r.v. 2015, naj. 4 391 km, diesel, 1. majitel
549 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.