Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letní slunce umí rozpálit auto na 80 stupňů. Škvíra v okně nepomáhá

aktualizováno 
Moderní klimatizované vozy umožňují i v extrémně teplých dnech poměrně pohodlnou jízdu, ale v zaparkovaném voze se pak situace může změnit během pár minut. Rakouský autoklub ÖAMTC varuje řidiče, aby věnovali pozornost zejména malým dětem a interiér vozidla chránili reflexními fóliemi.

Teploměr v autě i při jízdě s otevřenými okénky ukazoval 40 stupňů. (9. června 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

 Delší pobyt ve voze, kde je 40 stupňů Celsia, už totiž může být pro člověka velice nebezpečný. V zavřeném voze, do kterého praží slunce, přitom teplota stoupne na tuto kritickou úroveň už po několika minutách. Zvláště pro děti a domácí mazlíčky to může být extrémně riziková situace.

Speciální test rakouského automobilového klubu (ÖAMTC) probíhal za letního dne, kdy byla naměřena ve stínu celkem průměrná letní teplota 25 stupňů. V první fázi test potvrdil, že černá nebo tmavší auta absorbují více slunečního svitu a oproti světlejším vozům se tak zahřívají mnohem rychleji. „Černá střecha se během jedné hodiny rozpálí na 80 stupňů. Pouhý několikasekundový dotek tak může způsobit nepříjemnou popáleninu,“ popisují experti klubu. Rozdíl oproti světlé střeše byl podle jejich měření 20 stupňů.

V rozpáleném autě upečete pizzu, ukazuje varovný spot:

Čtyřicet stupňů, což je podle ÖAMTC pro člověka ve voze kritická teplota, v interiéru naměřili po 45 minutách testu. Teploměr ve výšce hlavy řidiče v tu chvíli ukazoval ještě o 15 stupňů více.

Jak se před přehřátím chránit?

Mnoho řidičů zkouší před slunečními paprsky chránit zaparkované vozidlo fólií na předním skle. Test rakouského autoklubu potvrdil, že je to účinné a smysluplné. Pokud přístrojovou desku před sluncem nijak nechráníte, za hodinu se její teplota může vyšplhat až na 77 stupňů, jak se stalo během testování.

S ochranou fólií měření za stejnou dobu ukázalo jen 35 stupňů. To už je velmi znatelný rozdíl. Celková teplota uvnitř automobilu byla nižší o 10 stupňů. Aby se dosáhlo takového výsledku, ochranná fólie musí být lesklá a schopna dostatečně sluneční paprsky odrážet.

Východ slunce na Jihlavou (6. července 2015)

Východ slunce na Jihlavou (6. července 2015)

Přes léto je k vidění na parkovištích velké množství vozidel s lehce pootevřeným oknem, řidiči doufají, že tím pomohou teplotu snížit. Realita je však taková, že při okénku otevřeném na tři centimetry, což bývá u většiny aut z důvodu možného vloupání maximum, je teplota po třiceti minutách jen o dva stupně menší.

Jak na klimatizaci

Jak správně nastavit v horku klimatizaci, aby to neskončilo angínou

Ilustrační fotografie

Doporučení autoklubu jsou jasná a logická: Uvnitř zavřeného auta zaparkovaného na přímém slunci bychom ze zdravotních důvodů zůstávat neměli, speciálně to platí pro malé děti a zvířata, které v zavřených vozech vidíme často před supermarketem na parkovišti. Když k autu po delší době dorazíte, dávejte si velký pozor na možné popáleniny. Řadící páka, volant nebo sedadla vám mohou snadno ublížit. Před odjezdem je také doporučeno nechat pár minut naplno otevřené dveře, aby se vozidlo alespoň trochu provětralo.

Podle doporučení odborníků by v ideálním případě neměl být rozdíl mezi venkem a vnitřkem vozu větší než šest stupňů, jelikož organismus nemusí razantní změnu teploty snést a poté to vede k nachlazení. Přečtěte si: Jak v horkých dnech správně nastavit klimatizaci.

Autoři:


Témata: Autoklub


Nejčtenější

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Další z rubriky

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.