V testu bylo 11 plášťů rozměru 225/45 R 17 a dobrou zprávou je, že žádný ve zkouškách na mokré i suché vozovce nepropadl. Komisaři testovali i barumky. Sedmnáctipalcové ráfky jsou stále častějším u aut nižší střední i střední třídy, typicky Škoda Octavia nebo Ford Mondeo.
Ve srovnávacím testu vyhrály pneumatiky značky Continental, za nimi následují plášti Dunlop, Pirelli a Goodyear. Ani barumky nezklamaly.
"Hlavní částí testu jsou zkoušky na mokré silnici. Při ní se zkoumají se jízdní vlastnosti, brzdná dráha a schopnost odolávat aquaplaningu," popisuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.
"Zkoušky zjišťovaly také rychlost opotřebení testovaných pneumatik a jejich hlučnost. Celkem hodnotí 12 kritérií," dodává.
První čtyři z testovaných pneumatik GTÜ a ACE řidičům velmi doporučuje, rozhodně ale neodrazuje ani před ostatními.
"První čtyři příčky v celkovém hodnocení srovnávacího testu patří letním pneumatikám značek Continental, Dunlop, Pirelli a Goodyear," upřesňuje Petr Buček. Třetí nejmenší počet bodů získaly pláště české značky Barum. "Přesto barumky nejsou nekvalitní. Naopak, drží krok s ostatními testovanými značkami," dodává Buček.
Plášťům Barum Bravuris dokonce patří podle Bučka jeden primát, podle průzkumu cen AutemBezpečně. cz jsou totiž z 11 porovnávaných gum nejlevnější.
"Sada čtyř kusů barumek v testovaném rozměru přijde na necelých sedm tisíc korun, vítěz testu značky Continental stojí zhruba 11 000 Kč," dodává.
Zimní pneumatiky na léto opravdu zujte. Hůř brzdí a zvyšují spotřebu
Zákonná povinnost mít na vozech za daných podmínek (led, sníh) zimní pneumatiky končí posledního března. Odhaduje se, že až třicet procent řidičů auto ze zimních gum na letní nepřezouvá.
Ti kdo ojíždí zimní gumy, ale zbytečně riskují. Velký význam má totiž materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny. V zimě, kdy je sníh a náledí, jsou totiž potřebné jiné vlastnosti než na letním rozpáleném asfaltu. Zimní pneumatiky jsou kvůli nutnosti větší přilnavosti k vozovce vyráběné z měkčí směsi než letní, ale tyto vlastnosti nejsou na sluncem ohřátém asfaltu vhodné.
"Se zimními pneumatikami při letních teplotách je třeba si dávat pozor," varuje Friedrich Eppel, expert na pneumatiky rakouského autoklubu ÖAMTC. Auto se zimáky má totiž na teplém asfaltu delší brzdnou dráhu.
VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 2014: 225/45 R 17 | |||||
---|---|---|---|---|---|
pneumatika | mokrá silnice | suchá silnice | spotřeba ,ekologie | cena (Kč) | celkové hodnocení |
Continental SportContact 5 | 68 | 47 | 28 | 11000 | 143 |
Dunlop Sport Maxx RT | 58 | 45 | 31 | 9600 | 134 |
Pirelli P Zero | 63 | 45 | 26 | 10000 | 134 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 | 59 | 44 | 28 | 10000 | 131 |
Bridgestone Potenza S001 | 61 | 43 | 24 | 9600 | 128 |
Nokian Line XL | 61 | 34 | 31 | 9000 | 126 |
Vredestein Ultrac Vorti | 56 | 41 | 25 | 10100 | 122 |
Apollo Aspire 4G.XL | 51 | 39 | 29 | 7300 | 119 |
Barum Bravuris 3 HM | 50 | 33 | 35 | 6900 | 118 |
Hankook Ventus S1 evo | 54 | 33 | 26 | 9300 | 113 |
Hankook Ventus S1 evo 51 | 52 | 31 | 28 | - | 111 |
Pramen: GTÜ, AutemBezpečně.cz (ceny) Poznámka: Hodnocení "Mokrá silnice" má maximum 80 bodů, "Suchá silnice" má nanejvýš 60 bodů, "Ekologie/Spotřeba" 50 bodů. Cena odpovídá nabídce českých internetových obchodů a je za celou sadu čtyř pneumatik v Kč s rozměrem 215/45 R 17. | |||||