Range Rover

Range Rover | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Když se nový Range Rover valí cestou necestou, je to svezení králů

  • 28
Výrobce v souvislosti s ním nešetří superlativy. Nová generace vlajkové lodi je v jeho očích tím nejlepším autem. Je to takový rolls-royce do terénu, a to nejen proto, že má stejné iniciály. Model si založil vlastní kategorii a značka s ním přepisuje svá vlastní měřítka.

Pří pohledu na auto, kterým nepohrdne ani anglická královna, se nemůžete zbavit pocitu, že drsné prostředí Maroka, kam redakci na otestování nového Range Roveru automobilka pozvala, v kontextu s prvotřídním luxusem působí trochu nepatřičně. Vydat se s tímhle nablýskaným aristokratickým monstrem mimo asfalt přijde neznalému stejně zvrácené jako vyrazit ve smokingu na brambory.

Novinka je po stránce stylu více evolucí než revolucí. Oblejší hrany a přikrčenější silueta jí ubraly na vzhledu zemědělského stroje a výrazně posunuly její estetiku směrem k eleganci. Krabicovité tvary, majestátnost a aura, která se vznáší ještě metr nad kapotou, tu naštěstí zůstaly. Nový Range Rover je tedy i nadále nezaměnitelným autem s výjimečným vzhledem i naturelem.

Range Rover

Monstrum

Pokud bych usedl za volant tohoto stroje před dvaceti lety, přísahal bych, že ho postavili mimozemšťané. Tak nadpozemsky působí dynamika tohoto 24 metráků těžkého korábu. Verze s nápisem Supercharged na motoru popírá rozum i fyziku. V kabině stroje s opulentním výkonem 510 koní jste králem silnic i dun.

Kompresorem dopovaný osmiválec působí dojmem, že mu nikdy nedojde dech a jeho brutální výkon je k dispozici vždy a všude. Akceleraci na stovku zvládne pod 5,5 sekundy a forsáž neskutečným tempem pokračuje. Jako by snad ani neznal hranice. Celou tu impozantní mechanickou show navíc dokresluje krásným zvukem.

Motor je navíc fantasticky sladěný se sekvenční osmistupňovou převodovkou. Ta má ve sportovním režimu tak propracovanou logiku, že ani při adrenalinové jízdě není zapotřebí využívat možnosti ručního řazení.

Range Rover
Range Rover

Ale vraťme se zpátky na zem. Supercharged je skvělou volbou, pokud se řídíte emocemi. Z praktického hlediska však nejsilnější kubatura v nabídce, která je současně jedinou zážehovou verzí pro český trh, valný význam nemá. Tím spíš, pokud na její kvality budeme pohlížet přísným okem ekonoma. Přeplňovaný zážehový osmiválec rozhodně není úsporný. Ačkoliv jeho tabulkový průměr spotřeby mezigeneračně klesl zhruba o litr, pořád se jedná o motor se značným apetitem.

Jistě se najdou majitelé, kteří budou tvrdit, že si s udávaným skoro čtrnáctilitrovým průměrem vystačí. Možná mimo město a bez dynamických nároků. Všichni ostatní, kteří vědí, proč si Supercharged pořizují, musí raději počítat se spotřebou začínající číslicí nad 20 litrů.

Zcela racionální volbu představuje prostřední nabídka, kterou je vznětový osmiválec. Za výkony zážehového protějšku příliš nezaostává, má příjemný charakter i zvuk a jeho provozní náklady se ještě pohybují v rozumných mezích.

Stádo 339 koní známého, pro nového range přejmenovaného motoru SDV8 se k životu probouzí s plnou parádou. Pod plynem se nepatrný hluk vstřikovačů rychle mění v sametový zvuk osmiválce. Díky osmistupňové převodovce ZF motoru nikdy nechybí mohutný výkon, který činí akceleraci masivní, nenásilnou a velmi plynulou.

Ostatně, zrychlení z klidu na stovku zvládne tento Range Rover těsně pod sedm sekund, což je dostatečně výmluvné. Stinnou stránkou verze se vznětovým osmiválcem pod kapotou je kromě takřka půlmilionového příplatku oproti třetímu motoru v nabídce, základnímu šestiválci také spotřeba. Ta se v našem případě ustálila na hranici 14 litrů.

Range Rover

Základ je ideál

Základní motorizace TDV6 bude vzhledem k cenové politice modelu asi nejčastější volbou zákazníků.

O třílitrovém vznětovém agregátu s výkonem 258 koní navíc výrobce tvrdí, že nové generaci uděluje srovnatelnou dynamiku, jakou předváděl předchůdce s naftovým osmiválcem.

Díky výrazné mezigenerační dietě (v základní verzi až 420 kg), plynoucí z celohliníkové konstrukce, není důvod tomu nevěřit. A už první kilometry to potvrzují. Přeplňovaný vznětový šestiválec pod kapotou odvádí solidní práci, je nečekaně kultivovaný a skvěle odhlučněný. Kratší zpřevodování účinně maskuje jeho pomyslný výkonový deficit a zajišťuje překvapivou hbitost.

V nízkých otáčkách se musí trochu více pobízet a při prudké akceleraci si nechává chvíli na rozmyšlenou, takže vyznavače dynamické jízdy asi příliš neoslní. Nároky na luxusní převoz pasažérů nebo funkci osobního tahače však splní nad očekávání dobře.

Navíc dokáže být překvapivě úsporný. V kombinovaném cyklu a při větší zátěži počítač hlásil spotřebu těsně pod 11 litry. Třílitrové manko na výrobcem udávanou spotřebu určitě půjde částečně odbourat plynulejší jízdou.

Ve srovnání s šestiválcem naftový osmiválec na první dojem nenabízí mnoho navíc a ještě se zdá být nepatrně hlučnější. Ten pravý koncert rozehraje až ve chvíli, kdy mu začnete šlapat po krku, to se pak probouzí k životu o poznání ochotněji.  Je však otázkou, jestli je Range Rover zrovna autem pro ostrou jízdu.

Range Rover
Range Rover

Jachta na kolech

Bez ohledu na motor budete na Range Roveru milovat interiér. Ostatně, právě kabina je místem, odkud si tento poctivý kus britské techniky budete užívat a právě tady proběhlo nejvíce viditelných změn.

V interiéru předchůdce byla všude rozeseta hromada ovládacích tlačítek a spínačů. To v novince už nenajdete. Litovat toho budete jen do chvíle, než si osvojíte ovládání prvků přes menu. Tím, že se zhruba polovina ovladačů přesunula do menu multimediálního centra, se návrhářům otevřely nové možnosti.

Čtvrtá generace hýčká posádku vytříbeným stylem a luxusem podobně, jak to dělají ty nejdražší limuzíny. Uvnitř si zachovala svérázné rysy předchůdce, ale zároveň nezapře inspiraci menším stylovým modelem evoque.

Tvary, kterým dominují hlavně pravoúhlé linky, tu jsou i nadále, ale v podstatně stylovějším provedení. Naprostý přepych tu dýchá z materiálů, vesměs přírodních. Jejich špičková kvalita je nejen vidět, ale i cítit hmatem i čichem. Velká auta zkrátka dělají malé detaily.

Pojízdná poslechová komora pro audiofily

Pokud by Land Rover musel nějak ospravedlňovat nepatrný nárůst ceny, proměna interiéru by byla pádným argumentem. Zabývat se výčtem prvků standardní či příplatkové výbavy, barevnými kombinacemi nebo dekory interiéru, to by vydalo na samostatný článek.

Dva prvky však je potřeba zmínit. Předně je to špičková audiosoustava značky Meridian. Jejích 29 reproduktorů s celkovým sinusovým výkonem 1 700 Wattů strčí do kapsy kdejaké hi-end domácí kino. Ne však razancí s výbušnou basovou složkou, ale navozeným prostorem a čistotou reprodukce. Dokonalou iluzi luxusního obýváku pomáhá vytvořit i velké střešní okno, které uvnitř rozehraje fantastickou hru světel a stínů a podtrhuje celkovou vzdušnost.

Range Rover

Žehrat na novou generaci nikdo nebude ani z hlediska prostoru. Prodloužení rozvoru o 42 milimetrů se příznivě projevilo hlavně nárůstem místa pro cestující vzadu. A to má výrobce v záloze ještě verzi s rozvorem prodlouženým o 150 mm, jak jinak než pro čínský trh. Zavazadlový prostor je přístupný elektricky ovládanými dveřmi a má objem 550 litrů.

Asi jedinou vadu na kráse interiéru představují displeje. I s půlmetrovým odstupem je na nich znát hrubý rastr a mezi špičku nepatří ani z hlediska reakce. Vsadit na elektronické budíky asi nebylo nejlepším rozhodnutím. Ručičky se po cifernících totiž pohybují skokově a své analogové vzory nedokážou imitovat tak věrně, jak by se v prémiovém segmentu dalo očekávat.

Range Rover

Plavba i jistota

Schopnost izolovat posádku od okolního světa byla parádní disciplínou Range Roverů v celé její 42leté historii a bude i nadále. Čtvrtá generace však umí i spoustu nových kousků.

Už první kilometry po vlnité okresce naznačují, že se v chování leccos změnilo. Předně je to řízení. Jízda, s ohledem na komfort spíše plavba, byla u předchůdce vždy vykoupena tupým řízením a pomalejšími reakcemi. Tahle negativní vlastnost je teď pryč. Není to ostré přímé řízení jako ve sporťáku, to ani nemůžeme čekat, ale řidič už má alespoň představu, co se s předními koly děje.

Range Rover

Díky významnému odlehčení nové generace se o poznání zlepšily i reakce na pokyny ke změně směru jízdy. Nejsou rychlé, ale rozhodně rychlejší a ochotnější než kdy dříve. Změny se pozitivně dotkly i stability. Nižší setrvačnost způsobuje, že se vůz v zatáčkách méně naklání, jeho příď se méně boří při brzdění a ubylo i na houpání. To vše už v základním balení se šestiválcem.

Expedice Maroko

Největší překážkou je strach řidiče o auto za 3 miliony

Skutečnost, že nás Land Rover, výrobce Range Roveru, pozval na testování právě do Maroka, svědčí o tom, že svému produktu opravdu věří. Tato země na severozápadě Afriky je pro ověření schopností čtvrté generace přímo stvořená. Maroko je totiž jako velký testovací polygon, který nabízí snad všechny myslitelné druhy povrchů. Od písečných dun na pobřeží Atlantiku přes vyprahlé kamenité pláně a bahnité cesty ve vnitrozemí až po nekompromisní off-roadové stezky v pohoří Atlas.

Nejsem si jistý, že by se typický majitel Range Roveru, jehož cena nezřídka atakuje hranici 3 milionů korun, chtěl něčeho podobného zúčastnit dobrovolně. Nejtěžší je překonat respekt vůči tomuto výjimečnému stroji. Teprve pak si začnete jízdu v přírodě opravdu užívat. A teprve pak pochopíte, jak neuvěřitelnou svobodu tohle auto nabízí.

Nové chování i zkušenosti přináší i oba osmiválce. Velkou roli tu hrají hlavně standardně montované aktivní stabilizátory. Subjektivní pocit je takový, že trochu ubírají na komfortu, ale rozhodně zbystřují smysly stroje. Jakmile zatočíte volantem, už se nekoná zakolébání, pro tohle majestátní auto tak typické.

Změna směru se odehrává bez náznaku prodlevy mezi řidičovým pokynem a reakcí přední části vozu. Zlepšení je citelné i v přímém směru. I při velmi vysokých rychlostech dokáže Range Rover dobře držet směr, aniž byste jej museli neustále korigovat volantem.

Nově nabyté atletické schopnosti s sebou nesou i jisté úskalí. Při řízení budete stále v pokušení chovat se nerozvážně. Jako o závod totiž můžete jet i tam, kde byste dříve s rychlostí šetřili.

V terénu exceluje

Zatímco na silnici snese Range Rover srovnání s luxusními limuzínami, sjedete-li na nezpevněný povrch, konkurenti kapitulují. Tak dominantní dokáže být tento aristokrat v prostředí, do kterého se vlastně ani nehodí, ale pro který je tak skvěle vybaven.

Range Rover

Pomineme-li stavitelnou světlou výšku, hodnoty nájezdových a přechodových úhlů, schopnost propružit kolo až o 60 cm a skoro metrovou brodivost, pak je tu ještě moderní elektronika. Druhá generace systému Terrain Response nově zahrnuje automatický program, ve kterém systém samočinně volí jeden z pěti jízdních režimů. Řidič pak může na displeji sledovat, jak se uzamykají jednotlivé diferenciály, nebo se více koncentrovat na jízdu samotnou. V praxi systém funguje velmi spolehlivě, manuální volba je zapotřebí jen v případě extrémního terénu.

Range Rover projel v Maroku písečnými dunami, hlubokým i mělkým blátem, po lesních i horských cestách, potokem i terénem, do kterého by se člověk zdráhal vyrazit po svých.

Ovšem díky kvalitám vzduchového podvozku, který výtečně filtruje jakékoliv rázy směrující do karoserie, je posádka v pohodlí i na necestách, které osobní auto ani neprojede.

Range Rover v číslech
Motorizace3,0 V64,4 V85,0 Supercharged
Palivonaftanaftabenzin
Válců/ventilů6/248/328/32
Zdvihový objem (cm³)2 9934 3674 999
Výkon( kW/koní)190/258250/339375/510
Točivý moment (Nm)600700625
Zrychlení 0–100 km/h (s)7,96,95,4
Maximální rychlost (km/h)209217225 / 250**
Průměrná spotřeba (l/100 km)7,58,713,8
Délka/šířka/výška/rozvor (mm)4 999 / 2073 / 1835/2 922
Objem nádrže (l)85105105
Zavazadlový prostor (l)550–2 030
Pohotovostní hmotnost (kg)2 1602 3602 330
Brodivost (mm) 900
Nájezdový / sjezdový úhel (°)26,0–34,7* / 24,6–29,6*
Přechodový úhel (°)20,1–28,3*
Cena (Kč) včetně DPH2 293 6802 757 3602 925 000
* v režimu off-road
** s koly o rozměru 22"
Poznámka: Údaje uváděné výrobcem.