Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry: nový Renault Clio je moderní auto ze staré školy

aktualizováno 
Nové clio okouzlí designem a učaruje jízdními vlastnostmi. Pořád je hlavně tím jednoduchým autem, které ve třech předchozích generacích přesvědčilo přes 11 milionů zákazníků, a to je na něm sympatické asi nejvíc. Čtvrtá generace clia se právě začíná prodávat.

Renault Clio | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Holanďan Laurens van den Acker, který v roce 2009 nastoupil na pozici šéfdesignéra  Renaultu, dostal za úkol vytvořit nový korporátní design, který by nesly všechny budoucí modely značky a zároveň pracovat na rozjetém projektu s kódovým označením X98 (Clio 4).  Jak dobře se mu zadaný úkol podařilo splnit, můžeme pozorovat na novém cliu. Právě tradiční zástupce značky je jeho prvním sériovým výtvorem.

Renault Clio

Dynamický jako nikdy předtím

Na trhu s malými auty platilo a platí, že kabát prodává. Toho si byl samozřejmě vědom i tým stylistů kolem van den Ackera. Čtvrtá generace tak dostala šmrncovní vzhled s dynamickými křivkami a vyváženými proporcemi. Nové clio se nesnaží působit jako stylovka ani jako luxusní zboží, čímž je dnes mezi francouzskými konkurenty spíše výjimkou.

Suma sumárum

Nové clio ve zkratce

Nové clio v mnoha ohledech předčí očekávání. Má sice rezervy z hlediska využití vnitřního prostoru a odhlučnění a slušel by mu silnější motor, ale to je v podstatě vše, co by se mu dalo vytnout. Naopak po stránce jízdních vlastností se může hrdě postavit i o třídu vyšším sokům a to je obdivuhodné.

Navíc má velmi příjemné "mechanické" ovládání a nesnaží se otupit řidičovy smysly odtažitým charakterem. Svou orientaci na řidiče dokazuje i příjemně nízkým posazením za volantem, což je dnes v daném segmentu spíše výjimkou. Body k dobru získává i z hlediska bezpečnosti (5 hvězdiček v nárazových testech Euto NCAP). Nové Clio je prostě takové moderní auto ze staré školy.

Příď nese rysy, které budou charakteristické pro všechny moderní Renaulty. Mohutné napřímené logo značky lemované lesklými černými lamelami, přecházejícími ve velké světlomety, jsou prvky, které dodávají cliu velmi výraznou tvář. Podobné řešení přídě se poprvé objevilo na konceptu DeZir z roku 2010. Tím se také novinka údajně nechala inspirovat.

Z boku nejvíc zaujmou maskované kliky zadních bočních dveří, které mají zakrýt skutečnost, že clio už nebude nabízeno s třídveřovou karoserií, která je podle slov výrobce nerentabilní. Pohled zezadu dává vyniknout svalnatým blatníkům a nízkým světlometům, zasahujícím výrazně do boků. Celkově dynamický charakter podtrhují integrovaný střešní spoiler a difuzor ve spodní části nárazníku.

Asi nejlépe vynikají tvary nového clia v rudé metalíze Rouge Flamme. Stejnou před léty oblékal právě koncept dezir. Zákazníci však mohou vybírat z celkem 8 odstínů laku, pěti metalických a tří základních. Sytá oranžová metalíza, ve které nová generace slavila svou premiéru na autosalonu v Paříži, se na produkční verzi bohužel neobjeví. Všimněte si, že v nabídce není zelená barva. Tu automobilky stále častěji vypouštějí.

Mistr individualizace

Po vzoru menšího twinga budou i pro nové clio v nabídce široké možnosti přizpůsobení vzhledu podle gusta zákazníků. Kromě ráfků z lehkých slitin v několika barevných kombinacích bude možné vybírat mezi dekoračními prvky v pěti druzích povrchové úpravy nebo volit ze tří motivů polepů střechy.

Kvalitní práci odvedli návrháři také v interiéru.  Nové clio uvnitř sice neláká speciálními plasty ani jinými luxusními materiály, má však osobitý styl a působí poctivě. Přístrojová deska, která má podle výkladu designérů evokovat křídlo letadla, je přehledná, stylově uhlazená a hlavně pečlivě zpracovaná. Vystouplý středový panel s obřím informačním displejem určitě nadchne modernisty a technicky orientované majitele.

Fotogalerie

Kromě obvyklých funkcí totiž obrazovka dokáže posloužit i jako tablet (v nejvyšší verzi R-Link). Velký mezigenerační skok prodělala také přístrojová kaplička. Ta je stříbrnými obroučkami rozdělena do celkem pěti oddílů, takže zpočátku působí trochu nepřehledně. Ty nedůležitější informace jako rychlost nebo asistent řazení jsou však zobrazovány na displeji uprostřed, takže jsou vždy dobře na očích. Analogové ciferníky otáčkoměru a palivoměru, umístěné po stranách, tolik pozornosti přeci jen nepotřebují.

Může se hodit

Uvažujete o pořízení nového auta? Kupte si Renault Clio. Vybírejte na Automodul.cz/Renault Clio.

Velkou pochvalu zasluhuje interiér clia hlavně z hlediska pozice za volantem. Rozsah, v jakém se tu dají nastavit sedadla a volant, jsou v této kategorii fenomenální. Svou optimální pozici bez kompromisů zde najde opravdu každý a to ani dnes není rozhodně běžné.

Drobnou výtku bychom naopak měli na adresu předních sedadel. Jejich sedáky by si zasloužily pár centimetrů k dobru hlavně v podélném směru. V zatáčkách sice drží těla pasažérů statečně, ale stehna podpírají ledabyle.

Renault Clio

Ačkoliv se rozvor mezigeneračně prodloužil o 15 milimetrů, na vnitřním prostoru se to nijak pozitivně neprojevilo, spíše naopak. Nižší profil karoserie a nižší posazení logicky kladou větší nároky na podélný prostor. Zatímco v předchůdci nebylo problém posadit 180 centimetrů vysokého pasažéra za stejně urostlého řidiče, v nové generaci to je "nadoraz". 

Hluboký kufr pojme podle konfigurace zadních sedadel solidních 300 až 1146 litrů a je poměrně dobře přístupný. K zavírání víka je ale zapotřebí vyvinout nečekaně mnoho síly. Podstatně snazší je tak uchopit páté dveře zvenčí, tedy v místech kde nebývá nouze o špínu.

Také interiér nabízí bohaté možnosti individualizace. V nejvyšší verzi Dynamique si může zákazník vybrat dokonce ze čtyř barevných provedení (černá, červená, modrá nebo hnědý odstín). Zvolené schéma přitom nezahrnuje jen čalounění sedadel, stejně barevná je i horní část palubní desky včetně přístrojového štítu a dveřní panely. V příplatkové výbavě pro interiér nechybí ani dekorační prvky. Ty jsou dostupné ve čtyřech barvách a třech motivech, vždy v návaznosti na externí polepy. Tyto prvky společně oživují volant, dveřní madla, rámeček řadicí páky a okruží výdechů ventilace.

Král z lidu

V okolí toskánské metropole Florencie jsme díky pozvání automobilky absolvovali první ostré kilometry za volantem nového clia. Ty byly pro všechny velkou neznámou. Skutečnost, že je nová generace postavená na upravené platformě té předchozí, totiž byla vnímána velmi skepticky. Zbytečně.

Renault Clio

 

Právě na podvozku odvedli konstruktéři tu nejlepší práci. Citlivě sladěné tužší tlumiče s měkčími pružinami dávají podvozku mimořádné schopnosti. Clio skvěle absorbuje drobné nerovnosti a i větší nástrahy silnic překonává s noblesou, vyhrazenou hlavně o třídu větším autům.

Přesto je velmi obratné a stabilní i při vysokých rychlostech. I při ostré jízdě zvládá rychle přenášet hmotnost, minimálně se naklání a je vždy všemi čtyřmi na zemi. Na limitu je mírně nedotáčivé, ale jeho chování je vždy dobře předvídatelné a nezáludné.

Úspěšná historie

Životopis Renaultu Clio

První generace Renaultu Clio se na trhu objevila v roce 1990 jako nástupce populárního modelu 5. O rok později se stala vítězem prestižní evropské ankety Car of the Year.

V roce 1993 přichází na trh sportovní verze Clio Williams s motorem 2,0 16V, která má dodnes řadu příznivců a začíná se spekulovat o jejím návratu.

Druhá generace přichází na trh v roce 1998. Rok 2000 přinesl uspokojení i sportovně zaměřeným fanouškům. Na trh tehdy přišla nejen verze RS s výkonem 172 koní ale i brutální Clio V6 s třílitrovým motorem, umístěným před zadní nápravou, a pohonem zadních kol.

V roce 2005 přišla další generační výměna. Do hry vstupuje Clio III a o rok později získává už druhý titul v novinářské anketě Auto roku. Rok 2006 byl ve znamení verze RS, která se stala nekorunovaným králem malých hatchbacků. O dva roky později se třetí generace dočkala modernizace a zároveň rozšíření o karosářskou variantu kombi.

Čtvrtá generace debutovala na zářijovém autosalonu v Paříži v roce 2012 a teď jde do prodeje.

K mimořádným jízdním vlastnostem jistě přispěly i váhová redukce a širší rozchody kol. Clio totiž mezigeneračně shodilo až 100 kilogramů a jeho kola jsou teď od sebe dál o 34 mm vpředu a 36 mm vzadu.

Ruku v ruce s výtečným podvozkem jde také řízení vybavené elektrickým posilovačem. Je komunikativní, klade příjemný odpor, má rychlou odezvu a velmi solidní citlivost i kolem středové polohy. Svým téměř neelektrickým projevem řízení rychle vtáhne řidiče do děje, k dokonalosti mu chybí snad jen strmější převod, který by v ostrých vracečkách nevyžadoval přehmatávání na volantu.

To, že clio mezigeneračně tak razantně zhublo, není samo sebou. Drahocennými kilogramy se samozřejmě šetřilo všude, kde to jen šlo, tedy i v oblasti izolačních materiálů, a při jízdě je to znát. I na hladkém povrchu proniká do kabiny hluk od odvalujících se pneumatik, při vyšších rychlostech se k němu zřetelně přidává i zvuk vytočeného motoru a aerodynamický hluk od předních sloupků a vnějších zrcátek.

Renault Clio

Evoluce nebo revoluce?

Přeplňovaný tříválec vlastní produkce slaví pod kapotou clia premiéru. Svým charakterem má blíže k atmosférickým čtyřválcům než k přeplňovaným protějškům. Má totiž skvěle vyhlazený turboefekt, nabízí velmi plynulou gradaci výkonu a libuje si ve vyšších otáčkách. Jeho projev je navíc poměrně kultivovaný.

Posádku neruší plechový zvuk ani vibrace, pro tříválce tak typické. Ze skromného objemu 0,9 litrů motor produkuje solidních 90 koní, které jsou pro většinu aplikací více než dostatečné. Pro sportovní styl jízdy se ovšem nehodí. V kopcovitém testovacím terénu trochu ztrácel dech a pro udržení dostatečné dynamiky bylo zapotřebí držet jej ve vysokých otáčkách, což se nepříznivě projevilo hlavně na spotřebě. Ta by podle výrobce měla v kombinovaném cyklu činit 4,5 litru. My jsme v závislosti na zatížení jezdili mezi 5 a 8 litry.

Vznětový čtyřválec 1,5 dCi se shodným výkonem 90 koní odvádí pod kapotou clia o poznání lepší práci. Díky kroutícímu momentu 220 Nm lépe táhne a neztrácí dech v prudkých kopcích ani při svižném tempu na dálnici. Lépe si rozumí také s pětistupňovou převodovkou. Ani v nízkých otáčkách se nedusí a nechá se i slušně vytáčet. Na trati o shodném profilu s ním bylo clio o dva až tři litry úspornější a to je pádný argument.

Clio právě vstoupilo do prodeje, tento týden dostalo i svůj ceník. Pro začátek je k mání se třemi pohonnými jednotkami, shodně doplněnými pětistupňovou manuální převodovkou. Barvy benzínového týmu bude prozatím hájit nový přeplňovaný tříválec 0,9 TCe, který ze svého skromného objemu produkuje výkon 90 koní, a na opačném konci hřiště budou stát upravené vznětové patnáctistovky dCi s výkony 75 a 90 koní.

Renault Clio

Čekání na 200 koní

Počátkem roku 2013 přibude v nabídce přepracovaná zážehová dvanáctistovka (75 koní), nově vybavená přímým vstřikem. Ta  bude hrát roli základního motoru pro clio a dá se čekat, že bude také nejžádanější. Pro techniky dodejme, že právě tento čtyřválec posloužil jako technický základ při stavbě tříválce TCe.

Na autosalonu v Ženevě v březnu 2013 se představí i přeplňovaná šestnáctistovka s výkonem okolo 200 koní ve špičkové verzi RS. Ta se představí skoro jistě i v kombíkové verzi grandtour.

Nové "ereso" dostane kromě moderního výkonného motoru i novou dvouspojkovou převodovku EDC. Ta se později objeví i v kombinaci se silnější vznětovou patnáctistovkou. Jestli se pod kapotu Clia dostane i přeplňovaná dvanáctistovka TCe s výkonem 120 koní, prozatím není jisté.

Solidní cena, nadprůměrná záruka

Na český trh vstupuje nové clio s cenovkou 229 900 korun (1,2 16V Authentique). Standardní výbava zahrnuje bezpečnostní elektronické systémy  ABS a stabilizaci ESP, čtveřici airbagů (dva čelní a dva velké boční, které chrání i hlavu), posilovač řízení, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, centrální zamykání a startovací kartu "Keyless Drive". Do toho, co běžnému uživateli stačí, chybí jen klimatizace a rádio.

Vyšší výbava Expression (od 259 900 korun s motorizací 1,2 16V) obsahuje navíc manuální klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a multimediální systém Media Nav s navigaci, rádiem, Bluetooth konektivitou, vstupy pro externí zdroje hudby a ovládáním pod volantem. V nejvyšší výbavě Dynamique (od 274 900 korun s motorizací 1,2 16V) jsou navíc třeba kola z lehkých slitin o rozměru 16 palců, přední mlhové světlomety, bezdrátová startovací karta, kožený volant nebo navigace s rozšířeným pokrytím Evropy.  Na všechny verze poskytuje výrobce pětiletou záruku.

Renautl Clio v číslech (údaje výrobce)
Označení motorizace 1,2 16V 0,9 TCe 1,5 dCi 1,5 dCi
Palivobenzín benzín naftanafta
Zdvihový objem (cm3)    114989814611461
Výkon( kW / koní) 54/75 66/90 55/75 66/90
Točivý moment (Nm)107135200220
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,412,214,312,1
Maximální rychlost (km/h) 167182168178
Průměrná spotřeba (l/100 km)5,54,53,63,4
Délka / šířka / výška / rozvor (mm)4062 / 1731 / 1448 / 2589
Objem kufru/nádrže(l)300 - 1146/45
Provozní hmotnost (kg) 1055108411461146
Rozměr pneumatik 185/65 R15 / 195/55 R16 / 205/45 R17*
Cena (Kč) včetně DPH229 900289 900 289 900 349 900
*podle provedení




Nejčtenější

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Maserati Granturismo Sport
Maserati Granturismo Sport

r.v. 2014, naj. 33 550 km, benzín
2 541 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.