Přitáhnu obě pádla řadící dvouspojkový automat k volantu, levou nohu na brzdě, pravou na plyn až do koberečku. Až se ručka otáčkoměru vyšvihne k šesti tisícům, pustit obě pádla a levačku z brzdy. Clio vystřelí za jekotu gum, řadím postupně nahoru, auto mě na to upozorní pípnutím, na stovce jsem za nějakých sedm sekund. To je systém Launch Control okoukaný od supersportů, má ho i nové clio. Renault uvádí, že ten sprint zvládne RSo za 6,7 sekundy.
Je to fakt kalup, bez cukání, bez prodlev, převodovka sází rychlosti přesně a docela poslušně. Clio RS má totiž ve své nejnovější čtvrté generaci vždycky jen automat (dvouspojkový šestistupňový). Než začnete ohrnovat nos, zkuste se s ním projet.
Převýchova
Renault Clio RS prošel v Dieppe (sídle divize Renault Sport) převýchovou na slušňáka. Ale ta neobrousila jeho dravý charakter.
Nové RSo je tak úplně jiné než předchůdce. Méně ostré, není to neurvalec se kterým se musíte poprat. I tak je ten nový pořádně rychlý, snad i rychlejší. Ve sprintu z nuly na stovku svému okázale nasvalenému předchůdci ukáže o 0,2 sekundy záda a maximálně pak frčí dvěstětřicítkou.
Nové Clio RS jsme protáhli po okruhu Czech Ring. Nutno uznat, že zrovna tenhle klikatý, ne moc rychlý a taky dost úzký okruh, který na dovádění postavili v bývalém vojenském prostoru v Hradci Králové, padne Cliu RS jak ulitý. Až z toho skákalo radostí, jak vidíte na titulní fotce.
Dvoulitrový atmosférický motor předchůdce jste si museli ochočit, zvyknout si na lomoz uvnitř a nekompromisní ladění tvrdého podvozku. To novinka je mnohem civilnější.
Možná vypadá míň hurónsky, ale rychlé je. Z neurvalce je král čisté stopy. Když vás ji naučí, jede jak po kolejích, v zatáčce se nebojte, i v docela velkém náklonu se pneumatiky lepí k asfaltu a vykrouží oblouk s jistotou. Automat, který je jedinou volbou, občas zaváhá, jestli má poslechnout váš pokyn dlouhými páčkami (pádly) pod volantem, ale jinak je rychlý, řadí přesně a hladce.
Když zvolíte "závodní" mód (Race), řadíte jen ručně dlouhými pádly uchycenými na sloupku řízení, převodovce pak změna rychlosti trvá jen 150 ms.
Když pak pelášíte, nemusíte se starat o spojku a pilovat čistou stopu. Na její učení je Clio RS ideální, dobrzdíte do zatáčky a na výjezdu vás vytáhne točivý moment. Nesmí vás jen vyděsit nečekané náklony. I přes sportovní ladění zachovali podvozkáři komfort. Clio se tak dobře vyrovnává s nerovnostmi, není přehnaně tvrdý. Renault při vývoji zainvestoval do kvalitních tlumičů a je to poznat. Mají speciální hydraulické dorazy. Oproti obyčejnému cliu je na podvozku úprav víc. Zadní náprava dostala tlustší stabilizátor (je dokonce tlustší než u předchozího RS), tužší pružiny, posílily brzdy, třeba přední kotouče mají průměr 32 centimetrů, stejně jako šestiválcový Renault Laguna. Za pozornost stojí difuzor v zadním nárazníku, který není jen na ozdobu. Na zadní nápravě generuje 80 procent přítlaku (zbytek pak křídlo nahoře na víku kufru).
Základní provedení má sedmnáctipalcové ráfky, za příplatek můžete mít i osmnáctky. Ty má i verze Cup, za kterou se připlácí třicet tisíc. Má o něco tužší podvozek a o tři milimetry snížený podvozek, ale v praxi rozdíl mezi obyčejným a cupovým podvozkem moc poznat není.
Malý, ideálně žlutý renault je tak ladný a plavný. Měkce zaklekne při nájezdu do pružin a ladně zatáčku vykrouží. Předchůdce byl tuhý ingot, ve kterém jste váhu a hmotu auta cítili. Nové je ve všech ohledech měkčí a více kompromisní.
Obratnosti v zatáčkách to však nevadí. Clio zatáčí poslušně a s elánem, řízení není zrovna citlivé a komunikativní, ale přesné je. Když už to s nájezdem do zatáčky přeženete, umí vás v mezích fyziky vytáhnout z bryndy elektronická náhražka samosvorného diferenciálu přibržďující přední vnitřní kolo. Pozor, s vypnutou stabilizací nefunguje!
Dobrou zprávou je, že ani na zatáčkovité trati a docela hrubém asfaltu Czech Ringu clio "nežere" gumy.
Pozitivem je vypínatelný stabilizační systém ESP, jen to chce nastudovat pečlivě manuál. Tlačítkem mezi sedadly se přepíná mezi základním a sportovním módem. Kdo si chce trochu "hrát" a jet rozevlátěji, musí volit mód Race. To zapnete sportovní režim, volič automatu nastavíte do polohy pro manuální řízení a tlačítko režimů znovu zmáčknete.
Sportovní civil
Nejrychlejší clio je v nové generaci vždycky pětidveřové, líbivá karoserie to maskuje oblíbeným fíglem: klika zadních dveří je schovaná nahoře v okně.
Za volantem se řidiči zalíbí. Dobře a rychle najde správnou pozici za volantem (ani jako obvykle neremcám, že bych chtěl sedět níž). Volant padne dobře do ruky.
Zvykat si musí na měkké pedály. Plyn má relativně krátkou dráhu, je to spíše spínač, který má polohy vypnuto/zapnuto. Mezi tím je pak malá progrese. To samé u brzd.
Renault Clio RS v číslech
|
Mohutné anatomické sedačky předchůdce (byly za příplatek) vás sevřely jak v závodním speciálu, tenhle frajírek to spíš hraje na efekt. Nové Clio RS tak má sedadla o kus civilnější, ale stále v zatáčce podrží tělo dobře, efekt dodají parádní červené bezpečnostní pásy.
Pro dračení je v multimediálním systému R-Link připravena nečekaně sofistikovaná telemetrie, odkazující na svět opravdového závodění. Umí měřit přetížení, teplotu provozních kapalin, tlak turba, teplotu sání, nechybí stopky a další vychytávky, s pomocí kterých můžete analyzovat svůj jízdní styl a výkony. Přes USB data přenesete do počítače, spárujete údaje z jízdy do satelitní mapy a můžete analyzovat.
Učitel
Přeplňované 1,6 budou mít za dva roky povinné i ve formuli 1, argumentují u Renaultu. V Cliu RS je to motor, který má na rozdíl od přeplňovaných motorů dneška určitou gradaci výkonu. Není tak plochý, jak je dnes zvykem. Nejlepší je ho držet někde od čtyř tisíc otáček výš, v šesti na vás pípnutím křikne, že je čas řadit výš, ještě pět set otáček k zásahu omezovače však zbývá.
Turbem přeplňovaná jedna-šestka má dvě stě koní a velmi slušných 240 newtonmetrů. Nemá moc hlas, ale to žádný přeplňovaný motor. Clio to dohání umělým zvukem z reproduktorů, jezdec si pak připadá, že řídí opravdový závodní speciál, a to má na výběr dokonce z několika hlasů. Takže nové RS může burácet i jako stará alpinka.
Potřebuje "rozjet" prodeje
Nejnapjatěji očekávaný hot-hatch letošní sezony nečekaně změnil charakter. Je přátelský, ne ostrý, ale opět hodně rychlý. S předchůdcem jste se museli trochu poprat, aby vás poslechl, tenhle se kamarádí od prvních metrů. A tak je to s novým Cliem RS ve všem. Je mnohem ukázněnější, civilnější. Z konkurentů, kterými jsou hlavně nový Ford Fiesta ST a Peugeot 208 GTI, je nejdražší. Základní cena je 565 tisíc.
U Renaultu tiše uznávají, že je ještě místo na drsnější verzi. Na druhou stranu staré RSo sice všichni milovali, chválili, ale nikdo ho nekupoval. Méně nekompromisní nová generace je použitelná i na každodenní ježdění, takže by se konečně mohla začít prodávat. Zdá se, že se to daří. České zastoupení už má prý objednávek docela dost...