"Půjdou zavřít ty dveře?" ptá se testovací máma-řidička, když se do kufru Škody Roomster snažíme nacpat vrchní díl hlubokého kočárku. Nejdou. Musíme posunout co nejvíc dopředu zadní sedačky, o to méně místa je ovšem pro sedačku s dítětem.
Může se hoditNové i ojeté automobily Škoda Octavia Combi www.automodul.cz |
"Tak tohle auto se mi nelíbí, přestože to má být rodinný ideál," říká Dana Jakešová, která je na mateřské s dvouletým Lukášem. Ještě ji v našem minitestu čeká devět vozů.
Rozhodli jsme se pro praktickou zkoušku – vezmeme několik aut a vyzkoušíme, jak se hodí pro tříčlennou rodinu, tedy pro dva dospělé a jedno malé dítě. To znamená, jestli se do nich vejde kočárek, jak snadno se v nich umisťuje dětská sedačka i s batoletem.
A protože stále přibývá žen, které musí (nebo chtějí) jezdit autem s dítětem samy, bez asistence mužského elementu, požádali jsme o zhodnocení vozů mámu-řidičku. Zajímalo nás, jak se bude cítit za volantem a jaký vlastně bude mít z auta celkový dojem.
Samozřejmě, že takovýto test má omezenou vypovídací schopnost – ze stovek aut na trhu jsme vybrali pouze deset, hluboký kočárek i "golfové hole" může mít taky každý jiné. Nicméně pohled řidičky na různé druhy automobilů a spousta jejích praktických zkušeností je zajímavé čtení.
Jak jsme vybírali
Náš výběr představuje průřez celým automobilovým trhem s důrazem na vozy, které se jako rodinné používají v českých podmínkách nejčastěji – tedy malé a střední třídy, hlavně pak škodovky. O značky však vůbec nešlo, v autocentru AAA Auto jsme si vybrali typické zástupce tříd.
Takže Opel Agila je zde za "městská miniauta" (kvůli vyšší stavbě karoserie se mu někdy říká mini MPV). Peugeot 206 zastupuje třídu malých vozů (největší konkurent Škody Fabia). Tu jsme přidali ve verzi kombi, většího sourozence roomstera pak coby jedinou škodovku, kterou automobilka deklaruje coby "praktickou a rodinnou".
Na pomezí nižší střední a střední třídy jsme k sobě postavili nejrozšířenější škody – krátkou a dlouhou octavii předchozí generace. Opel Vectra přijel jako nepraktický sedan střední třídy, naopak Citroën Xsara Picasso coby typické superpraktické menší MPV. Totéž v obří sedmimístné verzi představuje Renault Espace, výběr uzavírá menší SUV Nissan X-Trail.
Ani jedno z aut není finančně nedostupné – ojetá agila se dá sehnat už od 70 tisíc korun, malý peugeot zhruba o dvacet tisíc dráž; končíme pak na hranici 300 tisíc korun, za něž se dá pořídit kterékoli z testovaných aut včetně v podstatě nové (předváděcí) kombíkové fabie druhé generace. Byť ta bude mít – stejně jako roomster – minimální výbavu, auta vyšších tříd zase pochopitelně více najetých kilometrů.
Zapomeňte na malá auta
Máma-řidička Dana Jakešová jezdí krátkou octavií, kterou koupila od tchána. Kdyby se jí to nepoštěstilo, chtěla by co největší auto bez ohledu na jeho značku a výbavu. "Oželím všechny komfortní prvky, ale prostor je nezbytný. Musíte někam dát kočárek, minimálně jednu ‚přebalovací‘ tašku s věcmi na převlečení, balení plínek, tašku s hračkami, jídlo, lahvičky s pitím. Nemluvě třeba o víkendové cestě na chatu – dítě má obrovskou spotřebu oblečení, a aspoň jednu tašku potřebujete pro dospělé," říká Dana. Proto zcela na chvostu jejího žebříčku skončil malý Peugeot 206, jen o něco lépe na tom byla agila.
A co by si řidička vybrala nejraději? "Mým vítězem je Octavia Combi následovaná picassem, krátkou octavií a Fabií Combi. Renault Espace je sice prostorný, ale pro mě až zbytečně veliký, a tedy v městském provozu nepraktický, naopak velice překvapil sedan od Opelu, do nějž se všechno vešlo bez problémů. U malých aut jsem čekala, že budou problémy, ale silně mě zklamal roomster. Přišel mi malý a ne moc praktický," bilancuje Dana Jakešová.
Jediná věc z nadstandardních prvků výbavy, za niž by si i připlatila, je klimatizace, nebo alespoň střešní okno. "Dítě nemá takovou termoregulaci jako dospělý, a když je mu moc vedro, brání se křikem a cesta je téměř nesnesitelná. S otevřenými okénky zase vznikne průvan. A protože s klimatizací zacházím rozumně a pravidelně ji nechávám čistit, nebojím se ani zdravotního rizika," říká maminka.
Desítka zkoušených aut
Hlavním cílem našeho minitestu bylo zkusit "nacpat" do vozů hluboký kočárek, tašku s oblečením, dvě menší s plínkami a hračkami, a samozřejmě malého Lukáše v dětské autosedačce. Tu jsme umisťovali na zadní sedadlo, kde je podle odborných studií nejbezpečnější místo (nejmenší počet nárazů do této části karoserie).
Někteří rodiče sice preferují sedačku vpředu, aby mohli dítě za jízdy uklidňovat, my ovšem "sedadlo smrti" z bezpečnostních důvodů nedoporučujeme. "Raději přečkám nějaký ten křik a pláč, než bych Lukáše zabila," říká kategoricky Dana Jakešová.
K dispozici jsme měli nepříliš skladný klasický hluboký kočárek s podvozkem s velkými koly. "Bohatší rodiče můžou samozřejmě koupit úžasné odlehčené moderní kočárky s malými kolečky, ale pro většinu rodin je cena od 15 tisíc korun nahoru neskousnutelná," domnívá se Dana Jakešová.
I u našeho testovacího těžkého kočárku se dala odmontovat kola, a tak snížit jeho výška. Je to však docela pracné, takže jsme se rozhodli zkoušet jej vcelku – málokterá maminka na kratší trase by tuto proceduru absolvovala. V praxi to dopadlo tak, že u nejmenších vozů jsme museli korbu vézt na sedadle – buď vzadu, nebo u spolujezdce, aby někdo mohl sedět s dítětem vzadu. To však není dvakrát bezpečné.
U kufrů jsme se vždy snažili vměstnat vše pod krycí plato nebo roletu, aby věci nelákaly zloděje; ne vždy se to podařilo.
"Zásadně odmítám skládat věci výš než na úroveň opěradel a nezakrývat je. Slyšela už jsem o mnoha tragédiích, kdy uvolněný předmět dítě či řidiče zranil nebo i zabil," vysvětluje důvod Dana.
Coby figurantka se zaměřila i na výšku nakládací hrany kufru a váhu jeho víka. "Když se má nakládat spousta těžkých věcí třeba i jen do oktávky, je to docela fuška. A dveře kufru musím zavírat oběma rukama. Proto bych si vybrala kombík, který má zadní hranu nizoučko a dveře lehké," říká drobná žena.
FOTOGRAFIE ZVĚTŠÍTE KLIKNUTÍM
Vysvětlivky: Rozměry: délka/výška/šířka, objem kufru: nižší hodnota běžná velikost, vyšší se sklopenými zadními sedačkami (kromě sedanu). U ojetých vozů ceny z internetových nabídek autobazarů, jde vždy o nebouraný a plně pojízdný vůz z prvního roku výroby. Ceny nových vozů z ceníků automobilek včetně akčních slev.
Přehled všech nových rodinných automobilů na českém trhu včetně základních cen | |
MODEL | CENA V KČ |
Ford Fusion 1.2 | 264 990 |
Renault Kangoo Storia 1.2 | 279 900 |
Hyundai Matrix 1.6 | 299 900 |
Peugeot Partner 1.4 | 309 900 |
Renault Grand Modus 1.2 | 314 900 |
Nissan Note 1.4 | 339 900 |
Škoda Roomster 1.2 | 339 900 |
Citroën Berlingo 1.6 | 354 900 |
Opel Meriva 1.4 | 359 900 |
Fiat Multipla 1.6 | 385 000 |
Citroën Xsara Picasso 1.6 | 394 900 |
Fiat Dobló 1.4 | 449 000 |
Citroën C4 Picasso 1.8 | 469 900 |
Nový Renault Kangoo 1.6 | 469 900 |
Seat Altea XL 1.4 | 485 900 |
Volkswagen Caddy Life 1.4 | 493 905 |
Citroën C4 Grand Picasso 1.8 | 494 900 |
Chevrolet Tacuma 1.6 | 497 900 |
Kia Carens 2.0 | 499 980 |
Ford C-Max 1.6 | 499 990 |
Volkswagen Golf Plus 1.4 | 500 700 |
Renault Scénic 1.4 |
511 900 |
Volkswagen Caddy Maxi 1.6 | 541 361 |
Opel Zafira 1.6 | 554 900 |
Renault Grand Scénic 1.6 | 556 900 |
Mazda 5 1.8 | 579 900 |
Honda FR-V 1.8 | 619 000 |
Volkswagen Touran 1.6 | 671 700 |
Seat Alhambra 2.0 | 683 000 |
Renault Espace 2.0 | 839 900 |
Renault Grand Espace 2.0 | 984 900 |
Citroën C8 2.0 | 704 900 |
Kia Carnival 2.0 | 719 980 |
Chrysler Voyager 2.8 | 799 000 |
Ford S-Max 2.0 | 813 990 |
Ford Galaxy 2.0 | 899 990 |
Volkswagen Sharan 2.0 | 947 500 |
Chrysler Grand Voyager 2.8 | 945 000 |
Mercedes-Benz R | 1 510 000 |
Toyota Corolla Verso | 529 900 |
Poznámka: Všechny ceny v Kč včetně DPH. Zdroj: ceníky automobilek |
Nejnižší ceny ojetých rodinných vozů ve stáří 5 let (r. v. 2003), najeto 100 – 150 000 km | |
MODEL | CENA V KČ |
Fiat Multipla 1.9 JTD | 120 000 |
Renault Kangoo 1.6 | 147 000 |
Kia Carens 2.0 CRDi | 149 000 |
Opel Meriva 1.6 | 149 000 |
Hyundai Matrix 1.5 CRDi | 159 000 |
Renault Scénic 1.9 dci | 159 000 |
Citroën Berlingo 2.0 | 159 000 |
Citroën Xsara Picasso 2.0 | 159 000 |
Mazda Premacy 2.0 DiTD | 160 000 |
Ford Fusion 1.4 TDCi | 170 000 |
Nissan Almera Tino 1.8 | 175 000 |
Kia Carnival 2.5 LPG | 195 000 |
Fiat Dobló 1.9 JTD | 199 000 |
Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD | 209 000 |
Peugeot Partner 1.6 | 210 000 |
Opel Zafira 2.0 DTi | 229 000 |
Renault Espace 2.0T | 239 000 |
Hyundai Trajet 2.0 CRDi | 239 000 |
VW Sharan 2.8 | 255 000 |
Ford C-Max 2.0 TDCi | 259 000 |
Citroën C8 2.0 HDi | 263 000 |
Toyota Corolla Verso 2.0 D4-D | 269 000 |
Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD | 269 000 |
Fiat Ulysse 2.0 JTD | 278 000 |
Ford Galaxy 1.9 TDi | 279 000 |
Toyota Avensis Verso 2.0 D4-D | 279 000 |
Mazda MPV 2.0 | 279 000 |
Seat Alhambra 2.0 LPG | 279 000 |
Peugeot 807 2.0 HDi | 285 500 |
VW Touran 1.9 TDi | 289 000 |
Lancia Phedra 2.2 JTD | 299 000 |
Dodge Grand Caravan 3.3i | 319 000 |
Poznámka: Všechny ceny v Kč včetně DPH. Zdroj: ceníky automobilek a internetové vyhledávače ojetin |