Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test rodinných vozů vyhrála Octavia Combi a Picasso

  0:23aktualizováno  0:23
Podrobili jsme praktickému testu deset aut. Do každého z nich jsme zkusili naložit kočárek i sedačku s dítětem. V testu nejlépe obstála Škoda Octavia Combi a Citroën Xsara Picasso, naopak rodinný model Škoda Roomster skončil až v druhé polovině žebříčku.

V testu rodinných vozů nejlépe obstála Škoda Octavia Combi. | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

"Půjdou zavřít ty dveře?" ptá se testovací máma-řidička, když se do kufru Škody Roomster snažíme nacpat vrchní díl hlubokého kočárku. Nejdou. Musíme posunout co nejvíc dopředu zadní sedačky, o to méně místa je ovšem pro sedačku s dítětem.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Octavia Combi www.automodul.cz

"Tak tohle auto se mi nelíbí, přestože to má být rodinný ideál," říká Dana Jakešová, která je na mateřské s dvouletým Lukášem. Ještě ji v našem minitestu čeká devět vozů.

Rozhodli jsme se pro praktickou zkoušku – vezmeme několik aut a vyzkoušíme, jak se hodí pro tříčlennou rodinu, tedy pro dva dospělé a jedno malé dítě. To znamená, jestli se do nich vejde kočárek, jak snadno se v nich umisťuje dětská sedačka i s batoletem.

A protože stále přibývá žen, které musí (nebo chtějí) jezdit autem s dítětem samy, bez asistence mužského elementu, požádali jsme o zhodnocení vozů mámu-řidičku. Zajímalo nás, jak se bude cítit za volantem a jaký vlastně bude mít z auta celkový dojem.

Samozřejmě, že takovýto test má omezenou vypovídací schopnost – ze stovek aut na trhu jsme vybrali pouze deset, hluboký kočárek i "golfové hole" může mít taky každý jiné. Nicméně pohled řidičky na různé druhy automobilů a spousta jejích praktických zkušeností je zajímavé čtení.

Jak jsme vybírali
Náš výběr představuje průřez celým automobilovým trhem s důrazem na vozy, které se jako rodinné používají v českých podmínkách nejčastěji – tedy malé a střední třídy, hlavně pak škodovky. O značky však vůbec nešlo, v autocentru AAA Auto jsme si vybrali typické zástupce tříd.

Takže Opel Agila je zde za "městská miniauta" (kvůli vyšší stavbě karoserie se mu někdy říká mini MPV). Peugeot 206 zastupuje třídu malých vozů (největší konkurent Škody Fabia). Tu jsme přidali ve verzi kombi, většího sourozence roomstera pak coby jedinou škodovku, kterou automobilka deklaruje coby "praktickou a rodinnou".

Na pomezí nižší střední a střední třídy jsme k sobě postavili nejrozšířenější škody – krátkou a dlouhou octavii předchozí generace. Opel Vectra přijel jako nepraktický sedan střední třídy, naopak Citroën Xsara Picasso coby typické superpraktické menší MPV. Totéž v obří sedmimístné verzi představuje Renault Espace, výběr uzavírá menší SUV Nissan X-Trail.

Ani jedno z aut není finančně nedostupné – ojetá agila se dá sehnat už od 70 tisíc korun, malý peugeot zhruba o dvacet tisíc dráž; končíme pak na hranici 300 tisíc korun, za něž se dá pořídit kterékoli z testovaných aut včetně v podstatě nové (předváděcí) kombíkové fabie druhé generace. Byť ta bude mít – stejně jako roomster – minimální výbavu, auta vyšších tříd zase pochopitelně více najetých kilometrů.

Zapomeňte na malá auta
Máma-řidička Dana Jakešová jezdí krátkou octavií, kterou koupila od tchána. Kdyby se jí to nepoštěstilo, chtěla by co největší auto bez ohledu na jeho značku a výbavu. "Oželím všechny komfortní prvky, ale prostor je nezbytný. Musíte někam dát kočárek, minimálně jednu ‚přebalovací‘ tašku s věcmi na převlečení, balení plínek, tašku s hračkami, jídlo, lahvičky s pitím. Nemluvě třeba o víkendové cestě na chatu – dítě má obrovskou spotřebu oblečení, a aspoň jednu tašku potřebujete pro dospělé," říká Dana. Proto zcela na chvostu jejího žebříčku skončil malý Peugeot 206, jen o něco lépe na tom byla agila.

A co by si řidička vybrala nejraději? "Mým vítězem je Octavia Combi následovaná picassem, krátkou octavií a Fabií Combi. Renault Espace je sice prostorný, ale pro mě až zbytečně veliký, a tedy v městském provozu nepraktický, naopak velice překvapil sedan od Opelu, do nějž se všechno vešlo bez problémů. U malých aut jsem čekala, že budou problémy, ale silně mě zklamal roomster. Přišel mi malý a ne moc praktický," bilancuje Dana Jakešová.

Jediná věc z nadstandardních prvků výbavy, za niž by si i připlatila, je klimatizace, nebo alespoň střešní okno. "Dítě nemá takovou termoregulaci jako dospělý, a když je mu moc vedro, brání se křikem a cesta je téměř nesnesitelná. S otevřenými okénky zase vznikne průvan. A protože s klimatizací zacházím rozumně a pravidelně ji nechávám čistit, nebojím se ani zdravotního rizika," říká maminka.

Desítka zkoušených aut
Hlavním cílem našeho minitestu bylo zkusit "nacpat" do vozů hluboký kočárek, tašku s oblečením, dvě menší s plínkami a hračkami, a samozřejmě malého Lukáše v dětské autosedačce. Tu jsme umisťovali na zadní sedadlo, kde je podle odborných studií nejbezpečnější místo (nejmenší počet nárazů do této části karoserie).

Někteří rodiče sice preferují sedačku vpředu, aby mohli dítě za jízdy uklidňovat, my ovšem "sedadlo smrti" z bezpečnostních důvodů nedoporučujeme. "Raději přečkám nějaký ten křik a pláč, než bych Lukáše zabila," říká kategoricky Dana Jakešová.

K dispozici jsme měli nepříliš skladný klasický hluboký kočárek s podvozkem s velkými koly. "Bohatší rodiče můžou samozřejmě koupit úžasné odlehčené moderní kočárky s malými kolečky, ale pro většinu rodin je cena od 15 tisíc korun nahoru neskousnutelná," domnívá se Dana Jakešová.

I u našeho testovacího těžkého kočárku se dala odmontovat kola, a tak snížit jeho výška. Je to však docela pracné, takže jsme se rozhodli zkoušet jej vcelku – málokterá maminka na kratší trase by tuto proceduru absolvovala. V praxi to dopadlo tak, že u nejmenších vozů jsme museli korbu vézt na sedadle – buď vzadu, nebo u spolujezdce, aby někdo mohl sedět s dítětem vzadu. To však není dvakrát bezpečné.

U kufrů jsme se vždy snažili vměstnat vše pod krycí plato nebo roletu, aby věci nelákaly zloděje; ne vždy se to podařilo.

"Zásadně odmítám skládat věci výš než na úroveň opěradel a nezakrývat je. Slyšela už jsem o mnoha tragédiích, kdy uvolněný předmět dítě či řidiče zranil nebo i zabil," vysvětluje důvod Dana.

Coby figurantka se zaměřila i na výšku nakládací hrany kufru a váhu jeho víka. "Když se má nakládat spousta těžkých věcí třeba i jen do oktávky, je to docela fuška. A dveře kufru musím zavírat oběma rukama. Proto bych si vybrala kombík, který má zadní hranu nizoučko a dveře lehké," říká drobná žena.

FOTOGRAFIE ZVĚTŠÍTE KLIKNUTÍM
Vysvětlivky: Rozměry: délka/výška/šířka, objem kufru: nižší hodnota běžná velikost, vyšší se sklopenými zadními sedačkami (kromě sedanu). U ojetých vozů ceny z internetových nabídek autobazarů, jde vždy o nebouraný a plně pojízdný vůz z prvního roku výroby. Ceny nových vozů z ceníků automobilek včetně akčních slev.


Škoda Octavia Combi1. Škoda Octavia Combi (1998–2004)

rozměry: 4 572/1 769/1 468 mm, rozvor 2 512 mm
objem kufru: 580 až 1 620 litrů
ceny: nová (Tour) od 444 900 Kč, ojetá od 120 000 Kč

Verdikt: VYNIKAJÍCÍ
Skvělé rodinné auto, s nímž i čtyřčlenná rodina může bez obav vyrazit k moři. Kufr je o 60 litrů větší než u krátké verze, hlavně je však skladnější. Vešlo se bez problémů vše, a ještě zůstalo dost místa. Nakládací hrana kombíku je hodně nízko, což je ideální. Také uvnitř je dost místa vpředu i vzadu. Spolujezdec vpředu před dětskou sedačkou má místa tak akorát. Rozvor je sice stejný jako u krátké verze (jen octavia II. generace, vyráběná od roku 2004, má rozvor o šest centimetrů delší), ale maminka měla pocit, že uvnitř je víc místa, než v její vlastní krátké octavii. Měla však stejnou výhradu jako k liftbacku – nedostatek odkládacích prostor.

Škoda Octavia Combi - kočárekŠkoda Octavia Combi - sedačka


Citroën Xsara Picasso2. Citroën Xsara Picasso (od 1999)

rozměry: 4 276/1 751/1 625 mm, rozvor 2 760 mm
objem kufru: 550 až 2 128 litrů
ceny: nová od 394 900 Kč, ojetá od 120 000 Kč

Verdikt: VYNIKAJÍCÍ
Skvělé rodinné auto s velmi dostupnou cenou nového i ojetého vozu. Kufr tohoto MPV není moc hluboký, ale je vysoký, takže se dá naložit kočárek i s korbou – a vejde se pod dělené krycí plato. Díky extrémně nízké nakládací hraně je manipulace s věcmi snadná, dveře kufru jsou velmi lehké, snadno se zavírají. Prostor uvnitř je vynikající, vzadu tři samostatné sedačky, všude je spousta odkládacích prostor včetně stolečků, na nichž je možné dětem rozložit svačinu nebo obrázkovou knížku. Další úložné prostory jsou i v podlaze, do předních i zadních dveří se vejde velká PET lahev. "Moc praktické však není světlé čalounění celého interiéru, už teď docela špinavé. Tady byste se bez potahů neobešli," hodnotí Dana Jakešová.

kočáreksedačka


Škoda Octavia I3. Škoda Octavia I (1996–2004)

rozměry: 4 507/1 731/1 431 mm, rozvor 2 512 mm
objem kufru: 528 až 1 328 litrů
ceny: nová (Tour) od 369 900 Kč, ojetá od 60 000 Kč

Verdikt: DOBRÁ
Jako rodinné auto může posloužit, ale na kombíkovou octavii nemá. Velký kufr octavie si poradí s kočárkem i taškami, jeho víko je však dost těžké a nakládací hrana poměrně vysoko – manipulace se zavazadly je obtížnější. Prostor uvnitř vpředu i vzadu je „na hraně“ – drobnější člověk může nepříliš pohodlně sedět i vpředu před autosedačkou, větší už ne. Minusem je slabá nabídka odkládacích prostor, vlastně pouze výsuvný držák na kelímky.

kočáreksedačka


Škoda Fabia Combi II4. Škoda Fabia Combi II (od 2008)

rozměry: 4 239/1 642/1 498 mm, rozvor 2 462 mm
objem kufru: 480 až 1 460 l
ceny: nová nebo předváděcí od 299 000 Kč

Verdikt: DOBRÁ
Určitě může sloužit jako rodinné auto. Nevadí ani nulová výbava, hlavní je prostor uvnitř. Kufr je velmi skladný, vešla se vedle sebe korba kočárku i podvozek, na ně tašky. Tříčlenná rodina naloží všechno bez problémů. Dost místa je na zadních sedadlech, je možné se posadit i vpředu u spolujezdce před dětskou sedačkou.  Nepříjemné je, že auto nemá centrální zamykání a zajišťovací dveřní kolíčky jsou zapuštěné, takže se musí dveře otvírat kličkou zevnitř. Matce-řidičce se velice líbily odkryté schránky na palubní desce (v základní verzi) i velké odkládací kapsy ve dveřích. "Je to lepší než zavírací schránky, můžu si sáhnout pro cokoli, i když jedu sama," říká.

kočáreksedačka


Renault Espace IV5. Renault Espace IV (od 2002)

rozměry: 4 656/1 894/1 728 mm, rozvor 2 803 mm
objem kufru: 291 až 2 860 litrů
ceny: nový od 639 900 Kč, ojetý od 185 000 Kč

Verdikt: DOBRÝ
Vynikající rodinné auto, pro malou rodinu snad až příliš velké. Obrovský rodinný vůz MPV má sedm sedaček, dvě zadní se dají vyjmout. K naložení všech věcí nám stačilo vyndat jen jednu. Také je na všech sedadlech nadbytek prostoru, tady není autu co vytknout. "Ani by mi nevadilo, že je espace tak obrovský, spíše se bojím v malých autech. Pro tříčlennou rodinu je však až zbytečně prostorný, bude taky problém s ním parkovat na sídlišti. Jinak se mi hodně líbí," říká maminka. Dětská sedačka se skvěle umisťuje, dveře jsou vysoké, otvírají se do velkorysých úhlů.

kočáreksedačka


Škoda Roomster6. Škoda Roomster (od 2006)

rozměry: 4 205/1 684/1 607 mm, rozvor 2 617 mm
objem kufru: 450 až 1 780 litrů
ceny: nový od 339 900 Kč, ojetý od 270 000 Kč

Verdikt: UJDE
Jako rodinný vůz roomster zklamal omezenou praktičností. Fabia Combi je lepší. Zadní posuvné a polohovatelné sedačky jsme museli posunout nadoraz dopředu, aby se korba kočárku vešla do kufru, jinak by se musela dát na výšku. Tím také zbylo málo místa vzadu, kvůli dětské sedačce musela ta spolujezdcova (na rozdíl od fabie) maximálně dopředu. "Zadní sedačky jsou vlastně jenom dvě, a přišly mi hodně nepohodlné, opěráky mě tlačily do zad. I kufr se hůř zavírá, víko je těžké a vysoko. Tohle auto se mi nelíbilo, přestože to má být rodinný ideál," říká Dana Jakešová. Vadil jí i příliš široký sloupek dveří, přes nějž je špatný výhled do stran. Plusem jsou odkládací prostory ve dveřích (stejné jako ve fabii). Díky vyšší karoserii se dovnitř dobře dává dětská sedačka.

kočáreksedačka


Opel Vectra7. Opel Vectra C sedan (od 2002)

rozměry: 4 596/1 798/1 460 mm, rozvor 2 700 mm
objem kufru: 500 litrů
ceny: nová od 499 900 Kč, ojetá od 210 000 Kč

Verdikt: UJDE
Už napohled nejméně praktické auto v testu – karoserie sedan nabízí kufr o velkém objemu, ale s malým vstupním otvorem. Přesto se do něj vešlo vše, kočárek i s podvozkem a taškami. Malinké víko kufru se velmi lehce zavírá. Uvnitř je vzhledem k velkému rozvoru dost místa vpředu i vzadu, i pro spolujezdce před autosedačkou. "Výhradu mám jen k nedostatku odkládacích prostor a tvrdším sportovnějším sedačkám. Ty navíc nejdou nastavit dost vysoko, abych viděla přes kapotu tak, jak to mám ráda," hodnotí Dana Jakešová. Překvapení testu. Manažerský sedan zvládne i pro něj netypickou roli rodinného vozu, byť ne ideálně.

kočáreksedačka


Nissan X-Trail8. Nissan X-Trail (od 2001)

rozměry: 4 510/1 765/1665 mm, rozvor 2 625 mm
objem kufru: 410 až 1 841 litrů
ceny: nový od 763 900 Kč, ojetý od 250 000 Kč

Verdikt: NIC MOC
"Městský džíp" jako rodinný vůz neoslnil kvůli malému kufru a vysoké nakládací hraně. Zástupce SUV, tedy vozů pro zábavu do lehčího terénu, zklamal hodně nízkým kufrem pod krycí roletou. Už napohled je na tak velké auto málo prostorný – v praxi se na korbu kočárku už nevešla ani taška, pouze kdyby vůz měl drátěnou přepážku. Hrana kufru je hodně vysoká, takže se věci hůře nakládají. Vnitřní prostor auta je naopak ideální, všude je spousta místa i úložných prostor. "Velmi se mi líbilo na skvělých pohodlných sedačkách za volantem – díky vysokému posazu mám skvělý výhled," libovala si Dana Jakešová.

kočáreksedačka


Opel Agila9. Opel Agila (2000–2007)

rozměry: 3 500/1 620/1 695 mm, rozvor 2 360 mm
kufr: 240/1 250 l
cena: ojetá od 70 000 Kč

Verdikt: NEVHODNÝ
Auto je dobré do města, rodinné však určitě není.
Do kufru se vejde jen korba kočárku a taška, podvozek na zadní sedadla – na předním neměl dostatečnou stabilitu. Málo místa na zadních sedadlech, a když bude dítě sedět v sedačce pohodlně, ani dopředu ke spolujezdci už se nikdo nevejde. Golfové hole se na délku kufru vešly. Víko kufru je lehké, ale velké, takže se musí při zavírání kus poodstoupit. Naopak plusem je vyšší posaz, a tedy i lepší výhled ze sedačky řidiče, která je komfortní. Jsou tady i odkládací prostory na lahve a kelímky s pitím.

kočárekkočárek 2


Peugeot 20610. Peugeot 206 (1998–2006)

rozměry: 3 822/1 673/1 435 mm, rozvor 2 445 mm
kufr: 245/1 130 l
ceny: ojetý od 95 000 Kč (pětidveřový)

Verdikt: NEVHODNÝ
Jako rodinný vůz se vůbec nehodí, je příliš maličký a nepraktický. Malý a nízký kufr, kvůli podvozku kočárku a jedné tašce jsme museli vyjmout krycí plato a vytáhnout opěrky nadoraz, aby při brzdění nic z kufru necestovalo po kabině. Korba kočárku se ne právě bezpečně vezla na předním sedadle připoutaná pásem. Interiér je malý a stísněný, řidičce se nelíbilo sezení ani vpředu, ani na zadních sedadlech, chyběly jí odkládací prostory. Nepraktické se jí zdálo i čalounění výplní všech dveří „plyšovou“ látkou, z níž se bude hůř dostávat špína. Golfové hole se do kufru na šířku vešly. Víko je lehké, zavírá se snadno.

kočáreksedačka

Přehled všech nových rodinných automobilů na českém trhu včetně základních cen
MODEL CENA V KČ 
Ford Fusion 1.2 264 990
Renault Kangoo Storia 1.2 279 900
Hyundai Matrix 1.6 299 900
Peugeot Partner 1.4 309 900
Renault Grand Modus 1.2 314 900
Nissan Note 1.4 339 900
Škoda Roomster 1.2 339 900 
Citroën Berlingo 1.6 354 900
Opel Meriva 1.4 359 900
Fiat Multipla 1.6 385 000
Citroën Xsara Picasso 1.6 394 900
Fiat Dobló 1.4 449 000
Citroën C4 Picasso 1.8 469 900
Nový Renault Kangoo 1.6 469 900
Seat Altea XL 1.4 485 900
Volkswagen Caddy Life 1.4 493 905
Citroën C4 Grand Picasso 1.8 494 900
Chevrolet Tacuma 1.6 497 900
Kia Carens 2.0 499 980
Ford C-Max 1.6 499 990
Volkswagen Golf Plus 1.4 500 700
Renault Scénic 1.4

511 900

Volkswagen Caddy Maxi 1.6 541 361
Opel Zafira 1.6 554 900
Renault Grand Scénic 1.6 556 900
Mazda 5 1.8 579 900
Honda FR-V 1.8 619 000
Volkswagen Touran 1.6 671 700
Seat Alhambra 2.0 683 000
Renault Espace 2.0 839 900
Renault Grand Espace 2.0 984 900
Citroën C8 2.0 704 900
Kia Carnival 2.0 719 980
Chrysler Voyager 2.8 799 000
Ford S-Max 2.0 813 990
Ford Galaxy 2.0 899 990
Volkswagen Sharan 2.0 947 500
Chrysler Grand Voyager 2.8 945 000
Mercedes-Benz R 1 510 000
Toyota Corolla Verso 529 900
Poznámka: Všechny ceny v Kč včetně DPH. Zdroj: ceníky automobilek

Nejnižší ceny ojetých rodinných vozů ve stáří 5 let (r. v. 2003), najeto 100 – 150 000 km
MODEL CENA V KČ 
Fiat Multipla 1.9 JTD 120 000
Renault Kangoo 1.6 147 000
Kia Carens 2.0 CRDi 149 000
Opel Meriva 1.6 149 000
Hyundai Matrix 1.5 CRDi 159 000
Renault Scénic 1.9 dci 159 000
Citroën Berlingo 2.0 159 000
Citroën Xsara Picasso 2.0 159 000
Mazda Premacy 2.0 DiTD 160 000
Ford Fusion 1.4 TDCi 170 000
Nissan Almera Tino 1.8 175 000
Kia Carnival 2.5 LPG 195 000
Fiat Dobló 1.9 JTD 199 000
Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD 209 000
Peugeot Partner 1.6 210 000
Opel Zafira 2.0 DTi 229 000
Renault Espace 2.0T 239 000
Hyundai Trajet 2.0 CRDi 239 000
VW Sharan 2.8 255 000
Ford C-Max 2.0 TDCi 259 000
Citroën C8 2.0 HDi 263 000
Toyota Corolla Verso 2.0 D4-D 269 000
Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD 269 000
Fiat Ulysse 2.0 JTD 278 000
Ford Galaxy 1.9 TDi 279 000
Toyota Avensis Verso 2.0 D4-D 279 000
Mazda MPV 2.0 279 000
Seat Alhambra 2.0 LPG 279 000
Peugeot 807 2.0 HDi 285 500
VW Touran 1.9 TDi 289 000
Lancia Phedra 2.2 JTD 299 000
Dodge Grand Caravan 3.3i 319 000
Poznámka: Všechny ceny v Kč včetně DPH. Zdroj: ceníky automobilek a internetové vyhledávače ojetin





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.