Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test: rychlou jízdou ušetříte jen pár minut

  11:00aktualizováno  11:00
Řidiči jezdí rychle a riskují. Myslí si, že budou v cíli své cesty dříve. Není to tak úplně pravda, jak ukázal test MF DNES. Jel jsem třeba z Prahy do Poděbrad podle předpisů, pokud bych jel stošedesátkou, dojel bych jen o 4 minuty dřív.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Původně jsem chtěl s kolegou počítat všechna auta, která nás během našeho testu předjedou na několika vytipovaných trasách. Jeli jsme předpisovou rychlostí a počítání jsme vzdali už při první cestě z Prahy do Poděbrad. Bylo jich příliš hodně. Na skoro padesátikilometrové cestě jsme "pokořili" jen čtyři starší škodovky a jednoho fiata. I na okreskách se za námi táhl had nedočkavců.

Co jsme testovali? Změřili jsme čas, za který se dá daná trasa ujet přesně podle předpisů. A pak jsme vypočítali, kolik času bychom získali, kdybychom riskovali a jeli rychleji (na silnici o 20 km/h a na dálnici o 30 km/h více, než je povoleno). Výsledek byl až překvapující. Riskováním a porušováním předpisů by se dalo získat na šesti vytipovaných trasách jen pár minut.

Pomalí jsou obtížným hmyzem

Třeba řidiči, kteří se kolem nás řítí po dálnici mezi Prahou a Brnem průměrnou rychlostí 160 km/h, dojedou do cíle jen o čtvrt hodiny dříve, než kdyby jeli podle předpisů. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, který vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.

jak rychle jezdí češi

Máte zálibu v rychlé jízdě?
ano 35 %

Překračujete často rychlost?
na dálnici ano 14 %
na hlavní silnici ano 12 % na vedlejší silnici ano 7 % v obci ano 6 %

Jiní dle vás často jezdí rychle?
ano 84 %

Jezdíte rychleji než ostatní?
Ano 15 %

Máte obavu z radaru a trestu?
Ano 16 %

Zdroj: průzkum Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe

Prázdninový čas byl pro test ideální - lidé častěji vyrážejí na delší vzdálenosti než během roku. Jezdí za hranice a častěji také míří o víkendech na chaty a chalupy. Při delších cestách se řidiči při dodržování pravidel méně kontrolují.

Že rychlá jízda české řidiče baví, dokazuje i evropský průzkum Sartre, v němž více než třetina Čechů bez uzardění přiznává, že sešlápnout plyn až na zem považují za zábavu. Nejméně riskují Irové, ze kterých si libuje v rychlé jízdě zhruba šestina držitelů řidičských průkazů, naopak nejraději sviští po silnicích Poláci - skoro polovina.

Studie také ukázala, že 14 procent Čechů se netají tím, že na dálnicích překračují povolenou rychlost pravidelně, v obci běžně jezdí rychle 6 procent respondentů.

Fakt, že rychlou jízdou se moc získat nedá a navíc je pro člověka za volantem vyčerpávající, se ukazuje i při naší jízdě po mladoboleslavské dálnici na Jablonec. Předjíždí nás šofér modrého audi. Jede opravdu hodně rychle. Paradoxní je, že na čerpací stanici u Turnova se za pár minut setkáváme. Stojí u auta a protahuje se.

Podle odborníků je to častý jev. Jízda autem je podle nich náročná činnost. Pro piráty přitom mnohem víc než pro ty, co jedou v klidu. Rychle jedoucí šofér trpí větším stresem, ale také se musí více s autem "prát", což způsobuje i fyzickou bolest. To znásobuje také hluk motoru a vibrace vozu.

Rychlá jízda vysiluje

"Řízení auta je samo o sobě činností, která klade relativně vysoké nároky na psychické i fyzické schopnosti člověka," konstatuje Iva Macků z Centra dopravního výzkumu. "Řidič musí soustavně a přiměřeně zpracovávat velké množství informací a signálů za velmi krátký časový úsek," dodává. Je to začarovaný kruh.

Stres a často i fyzická bolest třeba zad nebo pevně sevřených rukou na volantu mají za následek deformované vnímání, sníženou sebekontrolu a ještě větší tendenci k riskování. K nehodě je tak opět mnohem blíž.

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.