Test servisů: vadná pojistka zamotala opravářům fordu hlavy

-
Porušená pojistka zapalování znehybnila v rámci redakčního testu Ford Mondeo, k jehož opravě řidič postupně přivolal pomoc ze čtyř autorizovaných servisů. Jeden z nich s problémem vůbec nepomohl, neboť byly čtyři hodiny odpoledne a končila pracovní doba. Každé ze zbývajících tří firem trvalo odstranění stejné závady kolem čtyř hodin a účtované částky za opravu se lišily od osmi set korun až po nejdražší práci za více než tři tisícovky.

Test fingoval závadu, jaká snadno může zaskočit každého řidiče, a pravidla přitom byla jednoduchá: funkční pojistku zapalování nahradila součástka porušená a automobil přestal startovat. Pak řidič mobilním telefonem zavolal do nejbližšího servisu Ford. Aby bylo možné účty za opravu srovnat, stál nehybný redakční Ford Mondeo vždy pět kilometrů od oslovené firmy. Žádný ze servisů neposkytl takovou službu, kterou by bylo možné nazvat expresní. Ostravský JL Motorsport sice byl nejrychlejší, ale přesto řidič v opraveném autě odjel až tři hodiny a třicet osm minut po telefonické žádosti o pomoc. V olomouckém servisu Janiš Motorsport se vůz zdržel přes čtyři hodiny a v pražské opravně Autocentrum Hale ještě o sedm minut déle. Poslední z testovaných firem - Autoslužby v Poděbradech vyslala k fordu dvojici mechaniků, kteří po zběžné prohlídce závadu neodhalili, a s vysvětlením, že jsou čtyři hodiny odpoledne, nabídli jen odtah do servisu. Auto by opravili až následujícího dne. Vůbec nejdražší z testovaných byl pražský servis Autocentrum HALE. Za odtah a za »opravu jiskření kabelů u počítače« zaplatil řidič 3301 korun. O prasklé pojistce nepadla ani zmínka. Nepříjemnou chvilku firma způsobila řidiči i tím, že dopoledne - při přebírání vozu do opravy - technik řidiče ujistil, že může službu hradit platební kartou. Odpoledne však vyřizoval účty jiný pracovník, který prohlásil, že řidič měl kartu ráno v opravně nechat, aby ji mohli ověřit. »Teď už musíte platit hotově,« dodal. Zaměstnanci servisu navíc chybovali v tom, že na objednávku neuvedli předběžnou cenu. »U takových závad se cena těžko odhaduje, může to být tisíc, ale i deset tisíc korun,« řekl při přebírání vozu technik a kolonku s cenou nechal na objednávce prázdnou. »Občanský zákoník však odhad ceny po servisech vyžaduje v každém případě, jedině, že by se servis se zákazníkem dohodl jinak,« upozorňuje pražská právnička Karla Morávková. Ostravská ani olomoucká opravna objednávku nesepsala, protože zákazník čekal na službu přímo v servisu. Proti takovému postupu občanský zákoník nic nenamítá. po rozpadu Československa pražské Autocentrum HALE účtuje na fakturách ceny se zkratkou Kčs. Ostravský JL Motorsport byl ze všech testovaných servisů nejrychlejší a oprava stála 2049 korun. »Byla to porucha napájení řídicí jednotky způsobená špatnými konektory. A museli jsme vyměnit jednu pojistku,« vysvětlil závadu technik. V severomoravské opravně řidič nemohl vyrovnat účet platební kartou, neboť je servis vůbec nepřijímá. To lze v dnešní době, kdy stojí opravy auta tisíce korun, hodnotit jako minus v přístupu k zákazníkovi. Služba v pražském i ostravském servisu byla drahá i proto, že odtah porouchaného fordu obě opravny svěřily jiným firmám. Pražská odtahovka si za pětikilometrový odtah na vlečce účtovala dvanáct set korun, v Ostravě přivezla odtahová služba automobil do servisu na tyči a za osm set korun. Ačkoliv stál porouchaný automobil pět kilometrů od servisu, účtovala ostravská odtahová firma Lachovský třicet kilometrů. Nejlépe si tedy s opravou fingované závady Fordu Mondeo poradil servis Janiš Motorsport v Olomouci. Auto odtáhl do servisu jeho zaměstnanec, za což firma neúčtovala ani korunu. Kdyby nebyl odborník na elektroinstalaci zrovna zavalen jinou prací, mohl by opravený vůz vyrazit na další cestu zhruba za hodinu po nahlášení poruchy. Mechanik se však k mondeu dostal až dvě a půl hodiny po přivezení auta do servisu. Samotná práce mu trvala pětačtyřicet minut a navíc s ní začal až poté, co skončila pracovní doba servisu. Přestože už mezitím přejímací technik, který jako jediný mohl vystavit účet, odjel domů, po zatelefonování se vrátil na pracoviště. Připravil účet a placení kartou neodmítl. »Oprava spálené pojistky a drátu u čerpadla« přišla v hanáckém servisu na 714 korun. Právě fakt, že olomoucký servis odstranil závadu nejlevněji, je v něm možné platit kartou a technici nebyli proti práci po pracovní době, ocenil spěchající řidič nejvíce. V ochotě pomoci »přesčas« naopak neuspěla poděbradská firma Autoslužby, která práci odložila až na následující den. Starší Ford Mondeo soutěží v jiném redakčním testu s novou Škodou Felicií o to, zda je výhodnější za srovnatelnou cenu nový vůz nebo sice starší, ale luxusnější ojetina. Felicia prověřila značkové servisy Škoda vloni, kdy závadu brzd odstranila stoprocentně jen třetina z patnácti testovaných servisů.

Výsledky testu servisů Ford

Servis Město Doba opravy Cena (Kč)
i s odtahem

Janiš Motorsport Olomouc 4 h. 3 min. 714
JL Motorsport Ostrava 3 h. 38 min. 2049
Autocentrum HALE Praha 4 h. 10 min. 3301
Autoslužby Poděbrady - -

Pramen: MF DNES

Co se vyplatí vědět při poruše

* Servis musí sepsat objednávku, pokud řidič na opravu nečeká

* Na objednávce musí být odhad ceny, má-li být oprava dražší o více než 20 % oproti odhadu (u dražších oprav o 10 %), musí o tom servis objednavatele služby uvědomit

* Chce-li motorista opravu hradit platební kartou, musí se o této možnosti ujistit už při sepisování objednávky

* Je-li nutné porouchané vozidlo do servisu odtáhnout, tak musí řidič počítat s tím, že se jedná o drahou službu, pokud ji nezajistí sama autoopravna

* Je dobré vozit s sebou seznam servisů značky svého vozu
(buč)