Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rapid a jeho bratři: fabii combi předčí, octavia je dál

aktualizováno 
Škodovácká novinka míří rozměry, zaměřením a podle slibů automobilky i cenou mezi fabii a octavii. A přesně tam i rapid patří ve všech ostatních disciplínách, ukázalo srovnání tří modelů mladoboleslavské značky.

Škodovky octavii a fabii zná každý Čech. Novinku rapid ještě skoro žádný. Jak moc je rapid jiný než současné nejprodávanější modely? Nejnovější škodovku jsme už dříve důkladně projeli, teď jsme ji ale přímo konfrontovali se "sestrami" a snažili se zjistit, zda je novinka lepší, horší, stejná, nebo alespoň srovnatelná. 

Všechna auta jsme si vypůjčili ve stejné výbavě Elegance, rapid měl pod kapotou motor 1.6 TDI, stejně tak octavia a fabii combi poháněl benziňák 1.2 TSI.

Přesně uprostřed

srovnání rozměrů

rozdíly ve velikosti v centimetrech
auto: F. Combi x Rapid x Octavia
délka: -23,6 x 448,3 x +8,6
šířka: - 6,4 x 170,6 x +6,3
výška: -3,7 x 146,1 x +0,01
rozvor: -13,7 x 260,2 x -2,4
kufr: 505 l x 550 l x 585 l

Hlučnost v kabině při 130 km/h
Škoda Fabia 1.2 TSI: 75,8 dB
Škoda Octavia 1.6 TDI: 69,2 dB
Škoda Rapid 1.6 TDI: 68,1 dB
(vlastní měření)

Rozměry kufru 
Škoda Fabia Combi: 96 × 95 × 56 cm
Škoda Octavia: 106 × 102 × 56 cm
Škoda Rapid: 100 × 103 × 56 cm
pod zvednutými pátými dveřmi mají všichni shodně 192 cm
(délka × šířka × výška, vlastní měření)

šířka interiéru v loktech
fabia:136/136 cm
octavia:142/140 cm
rapid:142/142 cm
(vpředu/vzadu)

výška čelního skla
fabia: 67 cm
rapid: 69 cm
octavia: 75 cm

Mnozí , kdo se v nové škodovce svezli, o ní tvrdí, že jezdí "jinak" než dosavadní modely mladoboleslavské automobilky. A je pravda, že rapid je na běžné silnici jaksi vláčnější, nevrhá se do zatáček se samozřejmou ochotou jako větší octavia.

To ale neznamená, že jeho jízdní vlastnosti jsou špatné, vůbec ne. Při ostrých jízdách mezi kužely předvedl rapid jen o chloupek horší stabilitu a přilnavost k silnici než "oktávka". Jeho ESP zasahovalo citlivěji než u octavie a celkově se nám velmi ostrá jízda v rapidu líbila.

Naopak fabia combi byla v tomto směru zklamáním: její těžký zadek šel i díky absenci ESP ve výbavě Elegance (jen za příplatek) do smyku velmi rychle a na limitu auto nepůsobilo vůbec stabilním dojmem. Naopak v rapidu jsme se nebáli ani ostrých rychlých devadesátistupňových střihů; pravda, dost tomu pomáhaly nestandardní nízkoprofilové pneumatiky, ale určitě i o 10 cm kratší zadní převis než u o octavie.

Pro sportovní jízdu ale rapid není stvořen: mezi krajními polohami volantu jsou skoro celé tři otáčky, řízení tak není moc strmé. "Je to fajn pro klidnou jízdu, řízení je jinak přesné, celkově se mi obratnost auta i celkové provedení líbí. Super je přesný chod řadicí páky," komentoval svezení bývalý testovací jezdec, který se před lety podílel na vývoji škodovek, ale už léta pracuje pro konkurenční automobilku.

Moc se mu nelíbil tvrdší charakter podvozku, kvůli kterému ví řidič o každé díře na silnici a propadlém kanálu, ale přičítal to (stejně jako my) nízkoprofilovým gumám, které testovaný rapid obouval. A jako technik si všiml ještě jedné věci, která běžného smrtelníka nenapadne: "Pět šroubů, kterými jsou přichycena kola, je rozhodně lepších než čtyři, které používají některé automobilky. Ty pak bojují s vibracemi kol při vyšších rychlostech, myslím, že je to právě tím," popisuje pod slibem anonymity odborník.

Komfort: vede octavia, rapid je tišší

Na první prezentaci rapidu jsme jezdili na standardních pneumatikách 195/65 R 15 a na pohodlí to bylo znát. Nezkoušeli jsme ovšem auto "na limitu", pouze na běžné silnici.

Zajímavé ale bylo, když jsme nyní mohli porovnat rapid s octavií, která standardní rozměr pneu obouvala. A přestože byla o fous lepší než on v disciplíně slalom, ovladatelnost byla zároveň nesrovnatelně pohodlnější při přejíždění retardérů i podélných nerovností. Za podvozek octavie zaslouží škodováci absolutorium, jeho řešení je taky dražší než u rapidu.

Ten si musí vystačit se zadní klikovou nápravou s vlečenými rameny z octavie první generace a nemohli jsme se zbavit dojmu, že má příliš "utažené" tvrdé tlumiče. Octavia má vše tak akorát, v zatáčkách navíc využívá víceprvkového zavěšení (multilink) zadních kol a je to znát.

Škoda Rapid

Výrazně nás v přímém porovnání zklamala kombíková fabia: její podvozek byl tvrdý, na nerovnostech odskakoval, moc dobře si neporadil ani s přejezdem retardérů.

Může se hodit

Uvažujete o koupi nového auta? Vsaďte na ověřenou kvalitu a pořiďte si škodovku. Vybírejte z pestré nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz/Škoda.

V čem ale rapid v našem srovnání exceloval, byla hlučnost, respektive tichost. Jak jsme změřili profesionálním hlukoměrem, byla nová škodovka z celé trojice s přehledem nejlepší, a to byl ve fabii tišší benzinový motor, zatímco v rapidu a octavii stejný hrubě "chrochtavý" nafťák 1.6 TDI jako v rapidu.

Uvnitř strohost

Při pohledu dovnitř je vidět, že rapid není žádným honosným modelem: plasty v kabině jsou výhradně tvrdé, složitější mechanismus polohování opěradla otočnou růžicí byl vyměněn za páčku, kterou se (stejně jako u francouzských aut) seřizuje opěradlo nepřesněji a nepohodlněji.

Interiér Škody Octavia

Interiér Škody Octavia

Interiér nové Škody Rapid

Interiér nové Škody Rapid

Interiér Škody Fabia

Interiér Škody Fabia

Ani za volantem jsme se nemohli uvelebit tak dobře jako v octavii, kde jsme se v rozměrnějších a pohodlnějších sedadlech okamžitě cítili jako doma. U sedadel ještě zůstaneme: přestože jsme měli velmi dobrou výbavu, i v ní nebyl plastem zakrytý bok sedadla, takže byla vidět kolejnice posuvu. To neuvidíte ani ve fabii, natož v octavii.

Fotogalerie

Už dříve jsme psali o dalším "levném" detailu: elektrické stahování zadních oken není na místě řidiče, ale pouze u zadních dveří. Dětem sice můžete zabránit ve stažení okna, nemůžete jim ale jen trochu přivětrat ani v létě udělat na chvíli pořádný průvan. Za to schytala Škoda už tolik kritiky, že se chystá ještě do oficiálního uvedení na trh stahování předělat na běžné, není ale jisté, zda to na všech trzích do premiéry stihne.
 
Co vás při přesednutí z rapidu do octavie nejvíc praští do očí? Není to prostor pro posádku, jak by se dalo čekat, ale vzdušnost interiéru. Rapid působí trochu "tankoidním" dojmem a za chvíli jsme přišli na to, proč. Jeho čelní sklo totiž má výšku 69 cm, zatímco octavia o šest centimetrů víc, a to dělá opravdu hodně. Vždyť i malá fabia má sklo jen o dva centimetry nižší, u ní je ovšem pocit stísněnosti kvůli malé šířce z celé trojice logicky nejhorší. Ve fabii jsme vpředu i vzadu naměřili 136 cm v úrovni loktů cestujících, u rapidu i u octavie to bylo shodně o šest centimetrů víc. Rapid tedy v tomto směru dokáže octavii solidně nahradit.

Rapid exceluje v disciplíně prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech, auto by se výborně hodilo jako taxík. Ale dost místa je i vpředu, středová konzola nijak nohy řidiče ani spolujezdce neutiskuje. Trochu horší je to na zadních sedadlech s místem pro hlavu. Klesající střecha byla těsná figurantovi se 180 cm výšky, krátká pro něj byla i opěrka hlavy - a to 180 cm není nijak výjimečná výška.

Přestože jsme nechali rapid prozkoumat asi dvacítkou automobilových fandů, nikdo z nich se nepozastavil nad výhradně tvrdými plasty palubní desky, drobná kritika směřovala jen k čistě plastovým výplním dveří. Jinak ale panovala shoda, že k autu této třídy to prostě patří. Velké nadšení sklidil kufr: bylo vidět, že tvrzení o Češích coby národu chalupářů není jen klišé, do kufru většina lidí nakoukla nejdříve. Pět set litrů je jen o 80 méně než v octavii a kufr samotný má jen o pár cm kratší rozměry.

Škoda Rapid se v nabíidce automobilky zařadí mezi menší fabii (vpravo) a

A závěr našeho srovnávacího minitestu? Jestliže jsme si před testem mysleli, že kombíková fabie bude důstojným (a levnějším) soupeřem rapidu, mýlili jsme se. Rapid je oproti ní až nečekaně lepší ve všech směrech.

Ovšem na současnou octavii nestačí: jízdně dotahuje, v pohodlí, ergonomii a celkovém pocitu ztrácí. Celkově se dá říci, že technická řešení v rapidu jsou jednodušší, ale jízdně a výrobně auto nijak ošizené není. Pokud tedy chcete rodinnou škodovku, je octavia lepší volbou, pokud ji seženete za dobrou cenu, jděte do ní. Tohle auto působí vyspělejším a "autovějším" dojmem, je jízdně lepší. Spoustě nenáročných motoristů rapid udělá dobrou službu.

Záleží na ceně

A kolik to stojí? Úplně nejčastější otázka, pokládaná až na výjimky všemi kolemjdoucími, kteří nejnovější škodovácký model okukují na ulici (a že jich je!), zatím nemá odpověď.

Automobilka sice už vypustila do světa dvacítku testovacích vozů a novináři tak plní stránky a internet recenzemi, ale tu nejzajímavější informaci si Škoda schovává na pařížský autosalon, kde cenu s velkou pompou oznámí. Tenhle marketing umí skvěle.

Ale zájem lidí je pochopitelný. Otázka po ceně je u rapidu opravdu tou nejdůležitější, mnohem podstatnější než u jiných modelů.

Třeba u nového VW Golf zase tolik nesejde na tom, bude-li stát 330, nebo 360 tisíc korun. Model má své zákazníky, kteří na něj čekají. Ale u rapidu se bude od ceny odvíjet vše včetně toho, kam jej vlastně zařadit, proti kterým konkurentům stojí.

Má smysl uvažovat o něm jako o alternativě nejlépe vybavené fabie, nebo je to úplně mimo? O kolik bude levnější než octavia? Bude za stejné peníze jako Tour, který už skončil? A je možné stavět proti němu coby konkurenta úspěšný Hyundai i30, nebo bude rapid o kus levnější?

Teoreticky má rapid k úspěchu dobře našlápnuto. Je to škodovka, ty Češi milují, a pokud dostane solidní cenovku, může zasadit ránu do vazu úspěšným prodejům i30.

Pokud bude dražší, nemusí být souboj ve prospěch rapidu rozhodnutý.

Ale kolik by měl tedy stát? Začněme od konkurence, nejdříve té vlastní. Vybavená octavia stojí v ceníku 334 tisíc, v reálu u dealerů seženete za 320 i verzi 1.4 TSI; vybavená fabia combi přijde zhruba na 250 tisíc korun.

A Hyundai i30? Základ stojí sice podle ceníku 290 tisíc a plně vybavený 315, ale u dealerů koupíte spousty akčních vozů za rovných 300 tisíc v plné výbavě.

Takže. Odpovídající startovací cena za rapid by podle nás byla 250 tisíc za "holou" verzi s motorem 1.2 MPI, třeba i bez klimatizace. Takové auto by si koupili důchodci, chalupáři...

Za 280 tisíc by pak mohla být 1.2 TSI bez klimatizace a za 300 tisíc pěkně vybavené auto s tímto motorem.

Pokud by se Škodovka přidržela téhle strategie, mohl by být rapid skutečně trhákem. Což o to, v Čechách se bude prodávat sám; dealeři už čekají na ceník velmi netrpělivě, protože se jim výrazně zpomalily objednávky fabií i octavií.

Ale v Evropě budou zákazníci mnohem víc váhat, co si vlastně koupit: škodovku, nebo hyundai? Pokud totiž budou ceny spíše kolem hranice 350 tisíc, může rapid na velký úspěch zapomenout...






Nejčtenější

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Další z rubriky

Suzuki Swift
Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Citroën C3 - porovnání generací
Starý vs. nový Citroën C3: překvapivé rozdíly, nečekané podobnosti

Citroën C3 je aktuálně ve své třetí generaci už tradičním zástupcem třídy malých vozů. Svým stylem a pojetím se vždy trochu vymykal trendu čím dál dospělejších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.