Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Desetileté gumy jsou na vyhození. Datum výroby vyčtete na bočnici

aktualizováno 
Rakouský autoklub ÖAMTC v ojedinělém testu porovnal nové a staré pneumatiky a zjistil, že bezpečnost klesá se stářím. Gumy starší pěti let ztrácejí své kvality.

Stáří pneumatiky vyčtete na boku | foto: iDNES.cz

Při přezouvání zimních pneumatik na letní, které je teď v plném proudu, je dobré zkontrolovat také jejich stáří. Po pěti letech je totiž i málo ojetá guma méně bezpečná než nová.

"S přibývajícím stářím pneumatik se výrazně zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru," komentuje výsledky testu Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC. Rakouský autoklub otestoval letní pneumatiky různého stáří od jednoho výrobce.

Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety," popisuje netradiční test Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz.

Při testech na suchu i mokru porovnávali brzdnou dráhu, chování při zatáčení, ovladatelnost vozu na mokru a brzdění na suchu.

"I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně," tlumočí z výsledků Petr Buček.

"Z hlediska bezpečnosti je vhodné vyměnit pneumatiky mnohem dřív, než se dezén opotřebuje pod minimální hloubku 1,6 mm, kterou stanovuje legislativa EU. Náročné jízdní zkoušky totiž ukázaly, že již u pneumatik s hloubkou dezénu pod 3 milimetry dochází k výraznému zhoršení jejich výkonu, který může vážně ohrozit bezpečnost," potvrzuje Jaroslav Třetina z českého zastoupení pneumatikářské firmy Bridgestone. V každém případě firma doporučuje výměnu pneumatik starších než 10 let.

Test rakouského autoklubu ukázal, že auto se staršími letními pneumatikami je především na mokré vozovce hůře ovladatelné a prodlužuje se brzdná dráha.

Opotřebené pneumatiky také nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti a zvyšují riziko smyku a akvaplaningu.

Jak pořídit pneumatiky levněji

Při chytrém nákupu pneumatik online lze ušetřit. Stačí si jen nechat vrátit peníze. Více zde

Dvou a tříleté pneumatiky jsou jen o něco málo horší než nové, ukázal test. Skok přichází u pětiletých a starších pneumatik. "Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici," popisuje Friedrich Eppel z ÖAMTC.

Hůře si vedly staré pneumatiky i na suché vozovce, rozdíl ale nebyl tak markantní jako na mokru.

Jak je pneumatika stará, vyčtete na boku pláště. Všechny musí mít takzvaný DOT kód, který udává datum výroby. Bývá v oválném rámečku. "Dvě první číslice udávají týden výroby, druhé dvě potom rok," vysvětluje výrobce pneumatik Continental.

Například údaj na pneumatice 4310 prozrazuje, že pneumatika opustila výrobní pásy své továrny ve 43. týdnu roku 2010. Pokud je údaj třímístný, pocházejí pneumatiky z 90. let minulého století nebo jsou ještě starší.

Pokud si věříte přezujte si sami, našli jsme pomocníka

Pozor na tlak

Přibližně osm z deseti motoristů jezdí podle průzkumu Bridgestone na podhuštěných pneumatikách a jeden z šesti motoristů usedá za volant vozu, jehož pneumatiky jsou opotřebeny pod zákonnou mez.

Tlak v pneumatikách se kontroluje u studených pneumatik nejméně jednou za měsíc, před dlouhými cestami a při převážení těžkých
nákladů.

Málo nahuštěné pneumatiky se rychleji opotřebovávají a výrazně zhoršují jízdní vlastnosti auta.

Autor:




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Další z rubriky

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.