Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Desetileté gumy jsou na vyhození. Datum výroby vyčtete na bočnici

aktualizováno 
Rakouský autoklub ÖAMTC v ojedinělém testu porovnal nové a staré pneumatiky a zjistil, že bezpečnost klesá se stářím. Gumy starší pěti let ztrácejí své kvality.

Stáří pneumatiky vyčtete na boku | foto: iDNES.cz

Při přezouvání zimních pneumatik na letní, které je teď v plném proudu, je dobré zkontrolovat také jejich stáří. Po pěti letech je totiž i málo ojetá guma méně bezpečná než nová.

"S přibývajícím stářím pneumatik se výrazně zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru," komentuje výsledky testu Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC. Rakouský autoklub otestoval letní pneumatiky různého stáří od jednoho výrobce.

Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety," popisuje netradiční test Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz.

Při testech na suchu i mokru porovnávali brzdnou dráhu, chování při zatáčení, ovladatelnost vozu na mokru a brzdění na suchu.

"I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně," tlumočí z výsledků Petr Buček.

"Z hlediska bezpečnosti je vhodné vyměnit pneumatiky mnohem dřív, než se dezén opotřebuje pod minimální hloubku 1,6 mm, kterou stanovuje legislativa EU. Náročné jízdní zkoušky totiž ukázaly, že již u pneumatik s hloubkou dezénu pod 3 milimetry dochází k výraznému zhoršení jejich výkonu, který může vážně ohrozit bezpečnost," potvrzuje Jaroslav Třetina z českého zastoupení pneumatikářské firmy Bridgestone. V každém případě firma doporučuje výměnu pneumatik starších než 10 let.

Test rakouského autoklubu ukázal, že auto se staršími letními pneumatikami je především na mokré vozovce hůře ovladatelné a prodlužuje se brzdná dráha.

Opotřebené pneumatiky také nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti a zvyšují riziko smyku a akvaplaningu.

Jak pořídit pneumatiky levněji

Při chytrém nákupu pneumatik online lze ušetřit. Stačí si jen nechat vrátit peníze. Více zde

Dvou a tříleté pneumatiky jsou jen o něco málo horší než nové, ukázal test. Skok přichází u pětiletých a starších pneumatik. "Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici," popisuje Friedrich Eppel z ÖAMTC.

Hůře si vedly staré pneumatiky i na suché vozovce, rozdíl ale nebyl tak markantní jako na mokru.

Jak je pneumatika stará, vyčtete na boku pláště. Všechny musí mít takzvaný DOT kód, který udává datum výroby. Bývá v oválném rámečku. "Dvě první číslice udávají týden výroby, druhé dvě potom rok," vysvětluje výrobce pneumatik Continental.

Například údaj na pneumatice 4310 prozrazuje, že pneumatika opustila výrobní pásy své továrny ve 43. týdnu roku 2010. Pokud je údaj třímístný, pocházejí pneumatiky z 90. let minulého století nebo jsou ještě starší.

Pokud si věříte přezujte si sami, našli jsme pomocníka

Pozor na tlak

Přibližně osm z deseti motoristů jezdí podle průzkumu Bridgestone na podhuštěných pneumatikách a jeden z šesti motoristů usedá za volant vozu, jehož pneumatiky jsou opotřebeny pod zákonnou mez.

Tlak v pneumatikách se kontroluje u studených pneumatik nejméně jednou za měsíc, před dlouhými cestami a při převážení těžkých
nákladů.

Málo nahuštěné pneumatiky se rychleji opotřebovávají a výrazně zhoršují jízdní vlastnosti auta.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.