Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V testu stěračů ty laciné ze supermarketu propadly

aktualizováno 
Kvalitní stěrače mají očistit sklo za každého počasí i při vysokých rychlostech. Test německého provozovatele stanic technické kontroly GTÜ tedy porovnal moderní bezraménkové stěrače. Výsledky odrazují od neznačkových lišt, které právě při kalupu selhávají.
Bezraménkové stěrače dnes dostává většina nových aut. Pořídíte je ale i na starší modely.

Bezraménkové stěrače dnes dostává většina nových aut. Pořídíte je ale i na starší modely. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V zimě stěrače trpí: krystalky ledu je potrhají a nízké teploty způsobují degradaci materiálu. Čisté čelní sklo je přitom základním předpokladem bezpečné jízdy. Výhled zajistí jen funkční, kvalitní stěrače. Srovnávací test GTÜ ukázal, že neznačkové stěrače pokulhávají v kvalitě a nezaručí řidiči čistý výhled.

INFOGRAFIKA: Kdy jsou stěrače zralé na výměnu zjistíte zde

V testu byly bezraménkové (nazvývané také "AERO") stěrače značek Bosch, Car Point, Champion, Hella, Motgum, SWF, Valeo a Volkswagen. AERO stěrače nemají kovový rámeček a zvenku vypadají jako kus gumy, výztuhy jsou totiž schované uvnitř. Dnes je dostává většina nových aut. Na rozdíl od klasických s dělenými výztuhami se mají lépe přizpůsobovat zakřivení čelního ona. Pokud jsou správně zkonstruované, mají zaručit lepší stírání v každém bodě lišty.

Stěrače vynalezla žena

První mechanický stěrač čelního skla byl ovládán ručně řidičem nebo pasažéry vozidla. Vynalezla jej Mary Andersenová z New York City a následně patentovala v roce 1903 jako zařízení pro čištění skla.

Zdroj: Wikipedia.cz

Tři disciplíny

V létě mají stěrače za úkol setřít hmyz, prach, pyl a další nečistoty, který ulpí na okně. Proto testy probíhaly nejen v laboratoři, ale také v běžném provozu. Stěrače soutěžily ve třech disciplínách: kvalita omývání skla, rychlost opotřebení gumiček a jednoduchost montáže.

Nejlépe v testu obstály stěrače Hella, Bosch a výrobek označený jako originální příslušenství pro vozy Volkswagen. GTÜ naopak odrazuje od nákupu laciných stěračů v supermarketech.

Největší rozdíly se projeví při vyšších rychlostech, kdy u značkových neklesá na rozdíl od levnější konkurence účinek.
 
Průměrné, ale stále ještě dobré výsledky měly v testu stěrače Valeo Silencio X-TRM a SWF Visioflex.

O další stupínek níž skončily Champion Aerovantage, které nepřesvědčily při čištění skla a navíc se rychle opotřebovaly.

Nejhůře dopadly stěrače pojmenované Motgum a Car Point. Špatně myly okno a při rychlostech nad 100 km/h už prakticky neplnily svůj účel.

Měňte je po zimě

Ideální interval výměny stěračů je jeden rok, nejlépe po zimě, kdy námraza na skle může způsobit nepostřehnutelné, ale vážné poškození. Nejpozději měňte lišty po čtyřech letech.

Německý autoklub ADAC ve svém loňském testu odhalil, že stěrače stejné značky mohou mít různou kvalitu. Vysvětluje to tím, že některé mohly ležet dlouho na skladě a gumičky ztratily postupem času svou pružnost. Test ADAC čtěte zde

Test stěračů GTÜ

Výrobce  Bosch Aero Twin  Car PointChamp. Aerov.Hella WB 86 Motgum SWF Visiofl. Valeo Silenc. XTRMVW Orig.
Mytí  25214217626994225219275
Praxe5849565736585557
Labor.7570657870637263
Hodnocení14314221

Známkování
1 – GTÜ velmi doporučuje 
2 – doporučuje
3 – doporučuje s výhradami
4 – nedoporučuje

Číselné údaje v tabulce odpovídají počtu bodů, jichž stěrače dosáhly v jednotlivých částech testu.

MYTÍ zahrnuje kvalitu čistění skla nových stěračů, ale také použitých po 60 tisících stíracích cyklech. Dále hodnotí fungování stěračů ve vysokých rychlostech (zkoušelo se v aerodynamickém tunelu) a plochu, kterou dokáží stěrače setřít.

PRAXE hodnotí návod a popis výrobků, jednoduchost montáže, kvalitu zpracování a hluk při stírání. 

V LABORATOŘi se hodnotí zkouška přimrznutí, ale také chování při různých teplotách.

Pramen: GTÜ

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.