Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krocení neurvalého býka: jízda s Lamborghini Aventador

Exkluzivně aktualizováno 
Už na pohled poznáte, že je to jedno z nejsilnějších aut, které dnes koupíte. Sedm set koní, to už vyžaduje hodně odhodlaného, odvážného a zkušeného toreadora. Značka s býkem ve znaku vypustila tuhle bestii do provozu loni. Stíhačku bez křídel za sedm a půl milionu jsme prohnali italskými zatáčkami. Jako jedni z vůbec prvních z Česka.

V Česku se dosud oficiálně prodaly dva aventadory, na našem území ale zůstal jen jeden, druhý jeho majitel odvezl do ciziny. Redakce iDNES.cz vyrazila do chovné stanice v Sant'Agatě Bolognese tento supersport s býčí silou vyzkoušet. Samozřejmě, že měl pomerančové lakování, to mu sluší nejvíc a hodí se k jeho charakteru. Žádné jiné auto dneška nedokáže tak silně vyjádřit sílu a zhmotnit představu o opravdovém autě snů. Při řízení cítíte, jak je velký a mohutný. Žádná lehkonohost mustanga od Ferrari, ale mohutná síla udělaného býka. K tomu ještě velmi dramatický design...

Lamborghini Aventador

Italský dragster

Vytočíte jedničku nad sedm tisíc otáček, noha na plynu, okolí začíná být rozmazané. Zatáhnete velkým pravým pádlem pod volantem, ozve se neskutečná rána a kopanec do zad – dvojka. Zase na plyn – prásk, kopanec, trojka. Když máte hlavu opřenou o opěrku, riskujete snad otřes mozku. Pumelice, které celým autem otřásají, jsou nepopsatelné, ani závodní speciály vám nic takového neuštědří. Zato to přeřazení v nejrychlejším módu převodovky trvá padesát milisekund. A takhle je to s aventadorem pořád. Je to neurvalec. Ale je pekelně rychlý.

Lamborghini Aventador

Lezione lamborghinovštiny

Aventador LP700-4

Ten kód v označení, který má nejnovější supersport Lamborghini na cedulce dole před zadním kolem, není jen směsicí písmen a čísel. LP je zkratkou pro italský výraz "longitudinale posteriore", takové je uložení motoru – podélně vzadu. Sedm set je koní pod kapotou a čtyři jsou poháněná kola.

Ferruccio Lamborghini se kdysi po hádce s veleslavným Enzem Ferrarim rozhodl, že bude stavět drahé sporťáky podle svého. Přetáhl od Ferrari šikovné konstruktéry a kromě traktorů začal stavět luxusní sporťáky. Chtěl silné, rychlé, pohodlné, luxusní kupé. To už je skoro padesát let. Za ty roky se ale charakter lamborghini změnil. Dnes jsou to trochu obhroublé a neskutečně silné supersporty, které poznáte na první pohled. Aventadoru už se taky říká spíš "hypersport".

Ferrari a Lamborghini to mají k sobě na placaté Pádské nížině na severu Itálie kousek. Těch 30 kilometrů ze Sant'Agaty Bolognese do Maranella je ale v projevu jejich aut rozdíl galaxií, protikladných filozofií... Ferrari jsou sofistikovaná, dokonale vyšlechtěná, umí být jemná. Aventador je úplný opak. Sílu dramaticky danou na odiv uplatňuje s brutalitou, neomaleností. Ferrari je obratné a lehkonohé, lambo má lehkost mašiny táhnoucí vlak s uhlím. Pomalá jízda je utrpením pro člověka i stroj, ta pumpa na adrenalin potřebuje rychlost.

Lamborghini Aventador

Motor v hlavní roli

To nejúžasnější na celém aventadoru je "reaktor" uložený podélně za zády posádky. Nový, pro aventador speciálně vyvinutý šestiapůllitrový vidlicový dvanáctiválec, je neskutečně silný. Už jen proto, že na stovku se tenhle hypersport rozjede za necelé tři sekundy. Přeloženo do pocitů: už to hraničí s tím, co dokážou lidské smysly vnímat. Jen pro ilustraci: Lamborghini si pro motor a převodovku vyvinulo vlastní řídicí jednotku, která umí provést až půl miliardy výpočtů za sekundu.

Srdce býka

Hliníkový atmosférický motor s kódovým označením L539 má 700 koní, kterých dosahuje při 8 250 otáčkách (písty při nich běhají rychlostí 21 m/s). Vidlicový dvanáctiválec (60stupňové rozevření, vrtání × zdvih: 95 × 76,4 mm), který nemá nic společného s tím z předchůdce aventadoru murciélaga, se pyšní kroutícím momentem 690 newtonmetrů při 5 500 otáčkách. Motor s rozměry 848 × 784 x 656 mm váží 235 kilo.

Lamborghini Aventador

Na dvoustovce je z nuly za 8,9 s a maximálka je omezená na 350 kilometrů v hodině. Tabulková hodnota spotřeby je podle měření podle norem 17,2 litrů na sto kilometrů. Nám po dni s aventadorem vyšla spotřeba kolem pětatřiceti na sto. A to jsme se tak třetinu času plahočili přes města a vesnice.

Maximum výkonu dává motor za hranicí osmi tisíc otáček. To neskutečně ječí a řidič v euforii řve s ním. Atmosférický motor uložený uprostřed auta má ohromující zátah, cítíte jej při každém sešlápnutí plynu. Má ale jednu potíž, na italské auto ale dost podstatnou: nemá nijak okouzlující zvuk. Než pravidelný hřmot to připomíná směs ruchů, které chvílemi zní v kabině trochu nepravidelně. Navenek to ale vyspravuje burácivý výfuk, který zní opravdu grandiózně. Pro diváky je tedy všechno v pořádku. Pro zajímavost: olejová náplň je třináctilitrová a chladicí kapaliny je pětadvacet litrů.

Nejrozporuplnější pocity má krotitel aventradoru z převodovky. Je to zcela nová skříň, ale úplně přesvědčivá není. Dnešku vládnou dvouspojkové převodovky, u Lamborghini zůstali u jedné spojky. Ovšem použili originální řešení, kde řazení obstarávají nezávislá táhla, která dokáží jeden převodový stupeň odpojovat a druhý zároveň připojit. Hlavní výhodou oproti "dvouspojkám" je nízká hmotnost (váží 79 kilo). Robotizovaná sedmistupňová sekvenční skříň je ve sportovním režimu opravdu rychlá, v těch ostatních ale funguje hůř. Změny stupňů nejsou plynulé, konkurence je prostě dál. Přeřazení vám auto hlásí dopředu, cítíte to: celé auto jako by se napjalo, a pak s bouchnutím přeřadí.

Řidič může vybírat ze tří módů: silničního (strada), sportovního a závodního (corsa). V tom posledním musíte řadit výhradně ručně pádly pod volantem (pravým řadíte nahoru, levým dolů), u ostatních můžete řazení nechat na elektronice. Kromě toho se s nastavením převodovky mění také odezva řízení a motoru, tolerance stabilizačního systému a rozdělení síly mezi nápravy. Rozdíly v nastavení opravdu poznáte, na okresky se nejvíc osvědčilo nastavení "sport".

Lamborghini Aventador

Obří karbokeramické kotouče ukryté v ohromných devatenácti a dvacetipalcových ráfcích (vpředu a vzadu) potřebují trochu zahřát, aby pořádně pracovaly. Jsou ale neunavitelné a zastaví "na fleku".

Drsná síla

Sedm set koní a 690 newtonmetrů se dělí mezi kola obou náprav. Dokud jedete po zakroucené okresce a táhlými oblouky, jede jak po kolejích. Kola mají neskutečnou trakci, taky to jsou pořádné válce – zadní pneumatiky jsou široké 33,5 centimetru.

Lamborghini Aventador v číslech

  • motor: atmosférický dvanáctiválec 6,5 litru
  • max. výkon: 515 kW (700 k)
  • max. točivý moment: 690 Nm
  • převodovka: sedmistupňová automatizovaná, trvalý pohon všech kol se spojkou Haldex IV
  • pneumatiky vpředu: 255/35 ZR 19, vzadu 335/30 ZR 20
  • délka × šířka × výška × rozvor: 4 780 × 2 030 × 1 136 × 2 700 mm
  • suchá hmotnost: 1 575 kg (rozložení hmotnosti 43/57 %)
  • max rychlost: 350 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 2,9 s
  • kombinovaná spotřeba: 17,2 l/100 km
  • základní cena bez DPH: 250 tisíc eur (s daní asi 7,5 milionu korun)

Pohon všech kol obsluhuje mezinápravová spojka (systém Haldex), základní poměr za sucha vpředu/vzadu 30 : 70 % se v extrémním případě samočinně mění až na 60 : 40 %. Díky tomu umí být aventador pekelně rychlý a jistý. Ale na limitu je trochu nepředvídatelný. Když nasadíte do ostré zatáčky, nejdřív cítíte nedotáčivost, čumák nechce zatočit za přední nápravou. Pak zaberou zadní běhy, příď se stočí ke středu oblouku a chce vás předběhnout zadek. Aventador si prostě musíte ochočit a dlouho se učit jeho charakteru. Není to příjemný komunikativní stroj, je to hrubián.

Potíž ale nastane ve vracečkách a v ostřejších zatáčkách. Haldex se s přívalem výkonu občas trochu pere a mechanika se vzpouzí. Když jsme vytáhli aventador do úzkých zatáček, auto v ostrých vracečkách jakoby zakopávalo, jak se elektronika snažila přerozdělovat sílu téměř sedmi set newtonmetrů. Že se mu ve vlásenkách moc nelíbí, naznačuje aventador i řízením, které má nečekaně dlouhý převod. Když chcete projet ostrou zákrutu, nečekáte, že budete muset přehmatávat na tlustém věnci. Aventador je prostě hlavně okruhové nářadí, i když Ferruccio Lamborgini původně se svými auty závodit nezamýšlel.

Lamborghini Aventador

 
Když to pálíte po rozbitější okresce, je uvnitř lomoz a bouchání, horizontálně uložené tlumiče jsou přece jen zvyklé na hladký okruh. K opravdovému sportovnímu autu to ale patří. Městská jízda je utrpení, lambo jako by se vzpouzelo, tvrdý podvozek s formulovým zavěšením push-rod není stavěný na přeskakování retardéru a vymetání děr od kanálů. I s tím si ale aventador musí poradit, a tak umí zvedat svůj nos. Předek je totiž tak nízký, že už trochu ostřejší zlom do kopce hrozí poškozením předního nárazníku. Pro ty případy je tu tlačítko, s pomocí kterého se hydraulicky zvedá čumák.

Díky použití uhlíku na stavbu kokpitu a speciální technologii jeho zpracování, kterou si Lamborghini ve spolupráci s univerzitou v Seattlu a Boeingem vyvinulo, je aventador neskutečně tuhý. Jak se vyrábí superlambo z hadrů z karbonu čtěte ZDE

Pocitově možná působí nelehce, ale lehký je. Právě kvůli rozsáhlému použití karbonu na šasi a dalším dietním opatřením se dostalo na necelých 1 600 kilo, tolik váží superb.

Mobil se nevejde jinam než do kapsy

Italové jsou mistři v umění dělat kolem čehokoliv velký humbuk; a heslo vše pro maximální efekt u Lamborghini platí stoprocentně. I když italská značka už léta patří vedle Škodovky - rozuměj do koncernu VW. Kromě neopakovatelného vzhledu třeba tím, jak se aventador startuje. Na středovém panelu musíte otevřít červené víčko a pod ním je tlačítko – jako ve stíhačce.

Lamborghini Aventador

Lamborghini v něm pozná každý. Výrazný klínovitý tvar s hodně skloněným čelním oknem navazujícím na krátkou kapotu – to je dnes už klasický tvar supersportů a těch ze Sant'Agaty zvlášť. Navrhl ho před čtyřiceti lety geniální designér Marcello Gandini pro legendární model Countach a i sami autodesignéři uznávají, že dodnes nikdo nic lepšího nevymyslel. Rozhovor s Marcellem Gandinim ČTĚTE ZDE

Gandini vymyslel pro lamborghini taky nahoru nůžkově otvírané dveře, další specialitu lamborghini. Jestli to nějak usnadňuje nastupování? Spíš ne, je to hlavně hezká frajeřinka. Rozhodně by ale madla dveří u sedmimilionového auta mohla vypadat méně plastově. Uvnitř není skoro jediný odkládací prostor, těžko ho budete hledat aspoň na startovací krabičku nahrazující klasický klíček, ještě že ji můžete nechat v kapse. A nechte v ní i mobil.

Může se hodit

Chcete si koupit nové auto? Vybírejte z pestré nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz.

Kabina je nečekaně velká a je stejně ohromující jako exteriér. Je hodně posunutá dopředu a pilot má při řízení pocit, jako by se auto směrem vzad ještě rozšiřovalo. Zvenčí i zpoza volantu máte dojem, že musí mít víc než 4,78 metru na délku. Protože je aventador nízký jen 114 centimetrů, ještě to umocňuje jeho velkou šířku: 202 centimetrů. Ven není vidět pořádně jinam než dopředu. Na couvání je tu kamera. Hodně skloněné čelní okno a na něj navazující střecha přidávají kokpitu na dramatičnosti. Už i výhled na semafor je ale komplikovanější. Pro šťouraly: podle semaforu se startuje i na závodním okruhu.

Lamborghini Aventador

Kapličku přístrojovky vyplňují displeje. Jsou skvěle čitelné a přehledné. Líbí se hlavně možnost přepínat na velkém prostředním "budíku" mezi rychloměrem a otáčkoměrem. Zmáčkněte knoflík a stupnice se změní. Rychlost (nebo otáčky) se pak zobrazují číselně v políčku.





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.