Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektronika popírá motorkářské instinkty, můžete brzdit i v zatáčce

aktualizováno 
Moderní technologie, které zajišťují bezpečnou a stabilní jízdu, dnes v podstatě najdete v každém automobilu. U motorek to zatím tak slavné není, tedy kromě systému ABS, který je ale standardem jen u dražších strojů. Letos přišla opravdová revoluce, rakouská KTM nasadila asistent, který motorkáře protáhne zatáčkou..

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu. | foto: skutrmania.cz

Úkolem systému BOSCH Stability Control je stabilizovat průjezd zatáčkou. Jeho mozkem je řídící jednotka, která sbírá data z celé motorky a aktuálně je vyhodnocuje.

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Pokud pak v zatáčce zmáčknete brzdu, systém vyhodnotí situaci a udrží motorku v nastaveném směru a náklonu i při případném podklouznutí kol.

Takový systém určitě ocení začátečníci, ale hodit se bude i zkušeným jezdcům. Pokud vám v zatáčce vjede auto do protisměru, leknete se zvířete nebo nedostanete přednost a „skočíte“ na brzdy, systém zajistí, abyste neztratili kontrolu nad motorkou a udrželi zvolenou stopu.

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu.

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu.

Pokud totiž s běžnou motorkou zabrzdíte v zatáčce, mohou nastat dvě situace. Buď se motorka začne rovnat a opustí rovně zatáčku, nebo se kola dostanou do smyku a následuje pád. Obojímu systém dokáže zabránit.

Jak to funguje?

Běžný systém ABS sice zamezí zablokování kola, ale nezamezí jeho podklouznutí a změně náklonu motorky v zatáčce. Stability Control po stisku brzdy dokáže kontrolovat prokluz kol, ale zároveň i přerozdělovat brzdný účinek na obě kola. Motorka tak zůstane ve správném náklonu vzhledem k aktuální rychlosti a přitom maximálně zpomalí.

Fotogalerie

Unikátní systém jako první do sériové motorky namontovala rakouská továrna KTM, a to hned do nové generace cestovního maxiendura Adventure 1190.

Na první pohled na motorce nic nepoznáte, na kolech jsou standardní ABS čidla a ani na palubní desce není nic navíc. V menu motorky pak zůstává i nadále možnost vypnout kontrolu trakce i ABS, to v případě, že chcete vyzkoušet, zda dokážete krotit 150 koní výkonu bez pomoci elektroniky.

Hlavně se nebát

Nejtěžší na celém testu bylo odhodlat se k něčemu, co veškeré motorkářské instinkty zakazují. Přinutit se vjet rychle do zatáčky a zamáčknout brzdy mi trvalo asi půl hodiny zkoušení. Jako byste měli v autě místo brzdění přidávat plyn.

Nakonec se ale podařilo a efekt byl výborný. Motorka se nehnula ze zvolené stopy, neznervózněla, prostě jen držela zvolený oblouk a náklon, jako by se nechumelilo. Jezdec to pak cítí jen drobným klepáním do brzdové páčky a pedálu.

Při brzdění v zatáčce se motorka automaticky narovnává (červená), stabilizace tomuto jevu zabrání a motorka pokračuje v oblouku.

Při brzdění v zatáčce se motorka automaticky narovnává (červená), stabilizace tomuto jevu zabrání a motorka pokračuje v oblouku.

Pokud brzdíte ještě agresivněji, dojde ke smyku a pádu (červená). I tomu dokáže stabilizace zabránit.

Pokud brzdíte ještě agresivněji, dojde ke smyku a pádu (červená). I tomu dokáže stabilizace zabránit.

V podstatě nezáleží na tom, v jaké rychlosti, nebo náklonu brzdu zmáčknete, systém vždy vyhodnotí situaci, jak má, a zabrání pádu nebo vyjetí ze zatáčky. Systém perfektně funguje i na mokré vozovce.

Bezpečnost motorek se za poslední léta posunula mílovými kroky kupředu a díky novým technologiím si může do sedla velkých a silných strojů sednout i méně zkušený jezdec bez strachu na každém metru jízdy. Nesmíme ale zapomenout, že elektronika není samospásná a fyzikální zákony prostě nemůžete přelstít.

Autoři:




Nejčtenější

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

BMW S 1000 XR
BMW S 1000 XR

r.v. 2016, naj. 0 km
469 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.