Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektronika popírá motorkářské instinkty, můžete brzdit i v zatáčce

aktualizováno 
Moderní technologie, které zajišťují bezpečnou a stabilní jízdu, dnes v podstatě najdete v každém automobilu. U motorek to zatím tak slavné není, tedy kromě systému ABS, který je ale standardem jen u dražších strojů. Letos přišla opravdová revoluce, rakouská KTM nasadila asistent, který motorkáře protáhne zatáčkou..

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu. | foto: skutrmania.cz

Úkolem systému BOSCH Stability Control je stabilizovat průjezd zatáčkou. Jeho mozkem je řídící jednotka, která sbírá data z celé motorky a aktuálně je vyhodnocuje.

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Pokud pak v zatáčce zmáčknete brzdu, systém vyhodnotí situaci a udrží motorku v nastaveném směru a náklonu i při případném podklouznutí kol.

Takový systém určitě ocení začátečníci, ale hodit se bude i zkušeným jezdcům. Pokud vám v zatáčce vjede auto do protisměru, leknete se zvířete nebo nedostanete přednost a „skočíte“ na brzdy, systém zajistí, abyste neztratili kontrolu nad motorkou a udrželi zvolenou stopu.

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu.

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu.

Pokud totiž s běžnou motorkou zabrzdíte v zatáčce, mohou nastat dvě situace. Buď se motorka začne rovnat a opustí rovně zatáčku, nebo se kola dostanou do smyku a následuje pád. Obojímu systém dokáže zabránit.

Jak to funguje?

Běžný systém ABS sice zamezí zablokování kola, ale nezamezí jeho podklouznutí a změně náklonu motorky v zatáčce. Stability Control po stisku brzdy dokáže kontrolovat prokluz kol, ale zároveň i přerozdělovat brzdný účinek na obě kola. Motorka tak zůstane ve správném náklonu vzhledem k aktuální rychlosti a přitom maximálně zpomalí.

Fotogalerie

Unikátní systém jako první do sériové motorky namontovala rakouská továrna KTM, a to hned do nové generace cestovního maxiendura Adventure 1190.

Na první pohled na motorce nic nepoznáte, na kolech jsou standardní ABS čidla a ani na palubní desce není nic navíc. V menu motorky pak zůstává i nadále možnost vypnout kontrolu trakce i ABS, to v případě, že chcete vyzkoušet, zda dokážete krotit 150 koní výkonu bez pomoci elektroniky.

Hlavně se nebát

Nejtěžší na celém testu bylo odhodlat se k něčemu, co veškeré motorkářské instinkty zakazují. Přinutit se vjet rychle do zatáčky a zamáčknout brzdy mi trvalo asi půl hodiny zkoušení. Jako byste měli v autě místo brzdění přidávat plyn.

Nakonec se ale podařilo a efekt byl výborný. Motorka se nehnula ze zvolené stopy, neznervózněla, prostě jen držela zvolený oblouk a náklon, jako by se nechumelilo. Jezdec to pak cítí jen drobným klepáním do brzdové páčky a pedálu.

Při brzdění v zatáčce se motorka automaticky narovnává (červená), stabilizace...

Při brzdění v zatáčce se motorka automaticky narovnává (červená), stabilizace tomuto jevu zabrání a motorka pokračuje v oblouku.

Pokud brzdíte ještě agresivněji, dojde ke smyku a pádu (červená). I tomu dokáže...

Pokud brzdíte ještě agresivněji, dojde ke smyku a pádu (červená). I tomu dokáže stabilizace zabránit.

V podstatě nezáleží na tom, v jaké rychlosti, nebo náklonu brzdu zmáčknete, systém vždy vyhodnotí situaci, jak má, a zabrání pádu nebo vyjetí ze zatáčky. Systém perfektně funguje i na mokré vozovce.

Bezpečnost motorek se za poslední léta posunula mílovými kroky kupředu a díky novým technologiím si může do sedla velkých a silných strojů sednout i méně zkušený jezdec bez strachu na každém metru jízdy. Nesmíme ale zapomenout, že elektronika není samospásná a fyzikální zákony prostě nemůžete přelstít.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Další z rubriky

Václav Parus
Vzpomínka na velikána: Václav Parus byl legendou motocyklových závodů

O nadcházejícím víkendu 20. a 21. května se pojede legendární motocyklový silniční závod 300 zatáček Gustava Havla. Bude to letos smutný podnik a bude se hodně...  celý článek

Ducati X-Diavel se řadí ke cruiserům, ale zatáčku umí projet jako superbike.
To si troufnou jen Italové: okreskový křižník je na stovce za 3 sekundy

Cruisery, v překladu „křižníky“, to jsou ty mohutné mašiny na poklidné brázdění nekonečných amerických highways s nohama na stupačkách. Jenže teď to vzali do...  celý článek

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.