Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektronika popírá motorkářské instinkty, můžete brzdit i v zatáčce

aktualizováno 
Moderní technologie, které zajišťují bezpečnou a stabilní jízdu, dnes v podstatě najdete v každém automobilu. U motorek to zatím tak slavné není, tedy kromě systému ABS, který je ale standardem jen u dražších strojů. Letos přišla opravdová revoluce, rakouská KTM nasadila asistent, který motorkáře protáhne zatáčkou..

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu. | foto: skutrmania.cz

Úkolem systému BOSCH Stability Control je stabilizovat průjezd zatáčkou. Jeho mozkem je řídící jednotka, která sbírá data z celé motorky a aktuálně je vyhodnocuje.

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Pokud pak v zatáčce zmáčknete brzdu, systém vyhodnotí situaci a udrží motorku v nastaveném směru a náklonu i při případném podklouznutí kol.

Takový systém určitě ocení začátečníci, ale hodit se bude i zkušeným jezdcům. Pokud vám v zatáčce vjede auto do protisměru, leknete se zvířete nebo nedostanete přednost a „skočíte“ na brzdy, systém zajistí, abyste neztratili kontrolu nad motorkou a udrželi zvolenou stopu.

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu.

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu.

Pokud totiž s běžnou motorkou zabrzdíte v zatáčce, mohou nastat dvě situace. Buď se motorka začne rovnat a opustí rovně zatáčku, nebo se kola dostanou do smyku a následuje pád. Obojímu systém dokáže zabránit.

Jak to funguje?

Běžný systém ABS sice zamezí zablokování kola, ale nezamezí jeho podklouznutí a změně náklonu motorky v zatáčce. Stability Control po stisku brzdy dokáže kontrolovat prokluz kol, ale zároveň i přerozdělovat brzdný účinek na obě kola. Motorka tak zůstane ve správném náklonu vzhledem k aktuální rychlosti a přitom maximálně zpomalí.

Fotogalerie

Unikátní systém jako první do sériové motorky namontovala rakouská továrna KTM, a to hned do nové generace cestovního maxiendura Adventure 1190.

Na první pohled na motorce nic nepoznáte, na kolech jsou standardní ABS čidla a ani na palubní desce není nic navíc. V menu motorky pak zůstává i nadále možnost vypnout kontrolu trakce i ABS, to v případě, že chcete vyzkoušet, zda dokážete krotit 150 koní výkonu bez pomoci elektroniky.

Hlavně se nebát

Nejtěžší na celém testu bylo odhodlat se k něčemu, co veškeré motorkářské instinkty zakazují. Přinutit se vjet rychle do zatáčky a zamáčknout brzdy mi trvalo asi půl hodiny zkoušení. Jako byste měli v autě místo brzdění přidávat plyn.

Nakonec se ale podařilo a efekt byl výborný. Motorka se nehnula ze zvolené stopy, neznervózněla, prostě jen držela zvolený oblouk a náklon, jako by se nechumelilo. Jezdec to pak cítí jen drobným klepáním do brzdové páčky a pedálu.

Při brzdění v zatáčce se motorka automaticky narovnává (červená), stabilizace...

Při brzdění v zatáčce se motorka automaticky narovnává (červená), stabilizace tomuto jevu zabrání a motorka pokračuje v oblouku.

Pokud brzdíte ještě agresivněji, dojde ke smyku a pádu (červená). I tomu dokáže...

Pokud brzdíte ještě agresivněji, dojde ke smyku a pádu (červená). I tomu dokáže stabilizace zabránit.

V podstatě nezáleží na tom, v jaké rychlosti, nebo náklonu brzdu zmáčknete, systém vždy vyhodnotí situaci, jak má, a zabrání pádu nebo vyjetí ze zatáčky. Systém perfektně funguje i na mokré vozovce.

Bezpečnost motorek se za poslední léta posunula mílovými kroky kupředu a díky novým technologiím si může do sedla velkých a silných strojů sednout i méně zkušený jezdec bez strachu na každém metru jízdy. Nesmíme ale zapomenout, že elektronika není samospásná a fyzikální zákony prostě nemůžete přelstít.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.