Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektronika popírá motorkářské instinkty, můžete brzdit i v zatáčce

aktualizováno 
Moderní technologie, které zajišťují bezpečnou a stabilní jízdu, dnes v podstatě najdete v každém automobilu. U motorek to zatím tak slavné není, tedy kromě systému ABS, který je ale standardem jen u dražších strojů. Letos přišla opravdová revoluce, rakouská KTM nasadila asistent, který motorkáře protáhne zatáčkou..

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu. | foto: skutrmania.cz

Úkolem systému BOSCH Stability Control je stabilizovat průjezd zatáčkou. Jeho mozkem je řídící jednotka, která sbírá data z celé motorky a aktuálně je vyhodnocuje.

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Pokud pak v zatáčce zmáčknete brzdu, systém vyhodnotí situaci a udrží motorku v nastaveném směru a náklonu i při případném podklouznutí kol.

Takový systém určitě ocení začátečníci, ale hodit se bude i zkušeným jezdcům. Pokud vám v zatáčce vjede auto do protisměru, leknete se zvířete nebo nedostanete přednost a „skočíte“ na brzdy, systém zajistí, abyste neztratili kontrolu nad motorkou a udrželi zvolenou stopu.

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu.

I v takovém náklonu můžete bez obav zamáčknout brzdy bez nevyhnutelného pádu.

Pokud totiž s běžnou motorkou zabrzdíte v zatáčce, mohou nastat dvě situace. Buď se motorka začne rovnat a opustí rovně zatáčku, nebo se kola dostanou do smyku a následuje pád. Obojímu systém dokáže zabránit.

Jak to funguje?

Běžný systém ABS sice zamezí zablokování kola, ale nezamezí jeho podklouznutí a změně náklonu motorky v zatáčce. Stability Control po stisku brzdy dokáže kontrolovat prokluz kol, ale zároveň i přerozdělovat brzdný účinek na obě kola. Motorka tak zůstane ve správném náklonu vzhledem k aktuální rychlosti a přitom maximálně zpomalí.

Fotogalerie

Unikátní systém jako první do sériové motorky namontovala rakouská továrna KTM, a to hned do nové generace cestovního maxiendura Adventure 1190.

Na první pohled na motorce nic nepoznáte, na kolech jsou standardní ABS čidla a ani na palubní desce není nic navíc. V menu motorky pak zůstává i nadále možnost vypnout kontrolu trakce i ABS, to v případě, že chcete vyzkoušet, zda dokážete krotit 150 koní výkonu bez pomoci elektroniky.

Hlavně se nebát

Nejtěžší na celém testu bylo odhodlat se k něčemu, co veškeré motorkářské instinkty zakazují. Přinutit se vjet rychle do zatáčky a zamáčknout brzdy mi trvalo asi půl hodiny zkoušení. Jako byste měli v autě místo brzdění přidávat plyn.

Nakonec se ale podařilo a efekt byl výborný. Motorka se nehnula ze zvolené stopy, neznervózněla, prostě jen držela zvolený oblouk a náklon, jako by se nechumelilo. Jezdec to pak cítí jen drobným klepáním do brzdové páčky a pedálu.

Při brzdění v zatáčce se motorka automaticky narovnává (červená), stabilizace tomuto jevu zabrání a motorka pokračuje v oblouku.

Při brzdění v zatáčce se motorka automaticky narovnává (červená), stabilizace tomuto jevu zabrání a motorka pokračuje v oblouku.

Pokud brzdíte ještě agresivněji, dojde ke smyku a pádu (červená). I tomu dokáže stabilizace zabránit.

Pokud brzdíte ještě agresivněji, dojde ke smyku a pádu (červená). I tomu dokáže stabilizace zabránit.

V podstatě nezáleží na tom, v jaké rychlosti, nebo náklonu brzdu zmáčknete, systém vždy vyhodnotí situaci, jak má, a zabrání pádu nebo vyjetí ze zatáčky. Systém perfektně funguje i na mokré vozovce.

Bezpečnost motorek se za poslední léta posunula mílovými kroky kupředu a díky novým technologiím si může do sedla velkých a silných strojů sednout i méně zkušený jezdec bez strachu na každém metru jízdy. Nesmíme ale zapomenout, že elektronika není samospásná a fyzikální zákony prostě nemůžete přelstít.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.