Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Toyota Auris: dobrá cena, dynamický design a hybrid za rozumné peníze

Oblé a usedlé tvary předchozí generace pasovaly auris do role dopravního prostředku, pro který bylo potěšení z jízdy a vlastně jakékoliv emoce skoro neznámým pojmem. Možná se předchozí auris nelíbil ani samotnému Akio Toyodovi.

Ten ze své funkce prezidenta automobilky před časem stanovil pro Toyotu nový cíl: vyrábět atraktivnější a dynamičtější vozy.

Výsledkem je nejen nový opěvovaný sportovní model GT86, ale právě i nová generace aurisu, která právě přijíždí na český trh.

Zaujmout v nabité kategorii nejprodávanějších aut v Evropě je dnes stále těžší, a to dokonce i pro modely, jenž tuto kategorii zakládaly. Někteří k rozvoji svého úspěšného konceptu přistupují s maximální opatrností, jiní se tradicemi spoutávat nenechávají. K těm patří i Toyota, která před lety dokonce neváhala corollu přejmenovat na auris a změnit celý vůz k nepoznání.

Auris je dnes pro Toyotu klíčovým modelem zejména v Evropě a proto jeho vývoj probíhal právě zde a také sjíždí z výrobního pásu ve Velké Británii. Důkladnou revizí prošla celá architektura vozu: když postavíte obě poslední generace vedle sebe, rozdíl je to přímo galaktický.

Toyota Auris

Přikrčený samuraj

K zdravým proporcím a sebejistému postoji dopomohlo novému aurisu znatelné snížení výšky o 55 milimetrů. Také světlá výška se zmenšila o 10 milimetrů a nyní jde o jeden z celkově nejnižších vozů ve své kategorii. Přední maska opticky propojená s nízkými a do boků protaženými světlomety, velký sklon čelního okna i propnutý oblouk střechy, všechny tyto prvky mají podpořit stabilní a dynamický vzhled. Při pohledu z boku vynikne dlouhý rozvor a celkově jednoduchý, téměř klínovitý profil. Estéty asi nepotěší pohled na záď, kde je různých křivek a prolisů už trochu moc a výsledný výraz zadní části není bohužel ani "sportovní" a už vůbec ne elegantní.

Přestože konstruktéři významně zredukovali výšku vozu, do vnitřního prostoru se tato změna promítla jen sotva znatelně. Vzadu je pořád dostatek místa do všech směrů, a to i nad hlavou. Vepředu překvapí hradba nezvykle kolmé palubní desky a možná se budete v autě nejprve cítit trochu utopení. Zpracování je na velmi dobré úrovni a přes prvotní lehký šok každý rychle zjistí, že designéři sice vytvořili originální celkový tvar, ale v detailech se soustředili na jednoduchost, a tak není problém se rychle zorientovat. Za volantem se díky nové nižší poloze cítíte více spojeni s autem, škoda jen dlouhé řadicí páky manuální převodovky, která vnitřek trochu vrací k nevýraznému průměru.

Toyota Auris

Nižší stavba vozu příznivě ovlivnila nejen vzhled, ale také aerodynamiku, celkové vyvážení a ovladatelnost vozu. Těžiště se posunulo o několik milimetrů níže, a proto může být podvozek naladěn komfortněji při zachování malých náklonů v zatáčkách. S větší jízdní stabilitou souvisí i tužší a lehčí karoserie a další hmotnostní úspory. Nový auris totiž shodil v průměru 130 kilogramů.

Benzin, nafta, hybrid

Strategií Toyoty je stát se synonymem pro hybridní technologie, které staví na stejnou úroveň jako benzinové nebo naftové motory. Celosvětově Toyota počítá, že až třetina všech aurisů bude prodávána s hybridním pohonem. V Česku případné zájemce o hybrid bude lákat nejen nízká spotřeba a cena, která je pro auris ve výbavě Active o 90 tisíc vyšší než u benzinové 1,6 a jen o 40 tisíc vyšší než u naftového dvoulitru, ale jistě také fakt, že mu přesunem akumulátorů pod zadní sedadla zůstal 360l kufr, který má shodný objem jako verze s konvenčním pohonem. V průběhu příštího roku navíc rozšíří nabídku i verze kombi, která se stane prvním hybridním kombi na světě.

Toyota Auris

Zážehový motor 1,8l VVT-i a elektromotor mohou pracovat na sobě zcela nezávisle a jde tedy o takzvaný full-hybrid. V čistě elektrickém módu může hybridní auris teoreticky ujet až dva kilometry rychlostí do 50 km/h. Systém dohromady vyprodukuje výkon 136 koní, z 0 na 100 km/h zrychlí za 10,9 s a maximální rychlost dosahuje hodnoty 180 km/h. Udávaná tabulková kombinovaná spotřeba hybridu činí 3,8 l/100 km. Pokud se k ní chcete přiblížit, musíte mít v malíčku všechny poučky o efektivní jízdě s hybridem a být spíše klidnější řidič, protože jestli něco hybridnímu aurisu nesvědčí, tak je to právě prudké zrychlování.

Základ za 330 tisíc

Toyota v Česku očekává největší zájem o zážehovou šestnáctistovku s výkonem 97 kW a roli vrcholné varianty by měl plnit naftový dvoulitr 2,0 D-4D (91 kW), který je stejně jako všechny dražší verze aurisu osazen zadní víceprvkovou nápravou.

Základem však bude model s benzinovým motorem 1,33 Dual VVT-i s výkonem 73 kW a zadní vlečenou nápravou, jehož zvýhodněnou zaváděcí cenu určil importér na 329 900 Kč. Hybridní provedení je za 489 900 korun. Ve výbavě je automatická klimatizace, rádio s USB vstupem, elektricky ovládaná přední okna a řada dalších komfortních prvků; z těch bezpečnostních jmenujme sedm airbagů a hromadu palubní elektroniky: ESP (u Toyoty VSC) nebo asistent rozjezdu do kopce (HAC). Ten na tři sekundy přidrží auto, když se rozjíždíte v příkrém svahu.

Auris se tak cenově může porovnávat se všemi hlavními konkurenty, stojí stejně jako nový VW Golf, Ford Focus nebo Opel Astra. Toyota tak bude hlavně sázet na své tradiční renomé spolehlivých a kvalitních vozů, a tím i vysokou zůstatkovou hodnotu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...