Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia Greenline: do Chorvatska se čtyřlitrovou spotřebou

  14:29aktualizováno  14:29
Auto vážící 1,4 tuny, měřící přes 4,5 metru, a dokáže jet za necelé čtyři litry nafty? To musí být buď reklamní lež, nebo nějaká supermoderní technologie, třeba hybridní. Omyl, zázraky ani baterie octavii s přídomkem Greenline nepohánějí. Je to vlastně obyčejné naftové auto a jeho recept na malou žravost je jednoduchý, skoro se chce říci banální.

Škoda Octavia Greenline | foto: MF DNES

Vaří se to takhle:
1. Vezmete auto, dáte mu malolitrážní naftový motor, který sám o sobě moc paliva nepotřebuje.
2. Přidáte převodovku s hodně dlouhými převody, takže se motor nebude moct s chutí vytáčet.
3. Okořeníte start-stop systémem, který na každé křižovatce vypne motor a při sešlápnutí spojky ho bleskově nastartuje.
4. Zahustíte pneumatikami speciálně vyvinutými k tomu, aby se valily po cestě lehce, s co nejnižším odporem.
5. Dochutíte drobnostmi typu ukazatele radícího, kdy přeřadit na vyšší či nižší rychlost nebo rekuperace brzdné energie – při brzdění se baterie nabíjí; o to méně se pak musí dobíjet při jízdě.
6. Doladíte jemnou retuší karoserie, aby měla co nejnižší odpor vzduchu, odstraníte vše, co má přebytečná kila, třeba rezervní kolo a místo něj dáte jen lepicí sadu.

A to je vlastně vše. Všechno to fortelně seskládáte a servírujete za přinejmenším 450 tisíc korun. A ono to funguje! Sami bychom tomu nevěřili, ale zkušenosti jsme nasbírali nikoli na krátkých předváděcích jízdách, ale na trase Praha – Dubrovník a zpět. Celkem tři tisíce kilometrů. 

Škoda Octavia Greenline

A výsledek v číslech? Při cestě tam jsme dvě třetiny cesty svištěli nejprve po české, pak rakouské, slovinské a nakonec chorvatské dálnici. Zbývajících 400 kilometrů po okreskách a celkem jsme dosáhli slušné průměrné rychlosti 90 km/h. Od rána do pozdního večera jsme kvůli vedru měli zapnutou klimatizaci, která je velkým žroutem paliva.

Palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 4,6 litru na 100 km, po dotankování a přepočítání se ukázalo, že trochu proměřuje, přesně o tři desetiny litru, takže skutečná spotřeba byla 4,9 litru.

Ještě lepší byla cesta zpět, při níž jsme slovinskou a část rakouské dálnice nahradili maďarskou silnicí, což snížilo rychlostní průměr na 78 km/h. Pršelo, místo klimatizace jsme tedy potřebovali stěrače, ale pomalejší jízda přinesla ovoce v podobě počítačové spotřeby 3,7 litru, tedy skutečných čtyř na sto kilometrů. Na tak velké auto vynikající výsledek.

Škoda Octavia GreenLine v číslech

  • motor: naftový 1,6 TDi
  • max. výkon: 77 kW
  • převodovka: 5stupňová manuální
  • komb. spotřeba: 3,8 l/100 km
  • nádrž: 55 l
  • kufr: 585 l
  • délka/rozvor: 4 569/2 578
  • zákl. cena: 445 900 Kč

Nesnažili jsme se nijak zvlášť o ekologickou – a tedy ekonomickou – jízdu, jeli jsme jako dva běžní turisté s kufrem plným zavazadel. Ona se za nás totiž snažila oktávka sama, všemi těmi "vymoženostmi" popsanými v úvodu.

Otázka je, kolik vlastně takhle dokáže ušetřit. Automobilka sama říká, že start-stop ušetří zhruba 10 procent paliva, u ostatních systémů přínos nespecifikuje. Základem je ovšem mimořádně úsporný motor, který porovnat můžeme: o týden později jsme najeli přes tisíc kilometrů se sesterským modelem, VW Jetta 1,6 TDi, ovšem bez ekovymožeností.

A spotřeba? Skutečných 4,8 litru; podle počítače 4,5, při podobné 75 km/h průměrné rychlosti. Dá se tedy odhadnout, že greenline dokáže vychytávkami ušetřit minimálně půl litru na sto kilometrů. Podle technických údajů automobilky je rozdíl mezi běžnou naftovou octavií a greenlinem 0,7 litru na 100 kilometrů.

Vyplatí se taková úspora za ty peníze? Běžná octavia 1,6 TDi přijde minimálně na 375 tisíc korun, verze greenline na 446 tisíc, tedy o 71 tisíc dráž. Kdybychom počítali s úsporou firmou uváděných 0,7 l na 100 km, ušetříte na tisícovce kilometrů 250 korun. A to znamená, že se vám investice do zelené octavie vrátí po závratných 284 tisících kilometrech.

Resumé je tedy jednoduché: Octavii Greenline si kupte, pokud chcete šetřit přírodu a ukázat buď známým nebo firemním klientům, že máte ekologické smýšlení a "pro planetu" uděláte cokoli. Pokud vám jde o náklady, bude vám stačit běžná naftová octavia.

Naučí vás řadit

Octavia Greenline, stejně jako její běžná naftová sestra, používá nový motor 1,6 TDi. V nabídce koncernu Volkswagen nahradil léta používaný 1,9 TDi, proslulý nízkou spotřebou a dravým tahem z nízkých otáček. Výkon 77 kW zůstal stejný, kroutící moment v podstatě také. Subjektivně však motor hůře táhne, rozjezd vás nezarazí do sedačky jako u starého nafťáku.

Přesto to nemusí být žádný louda, když se jednašestce šlape na krk, vytáčí se a jede. Motor kvůli dlouhým převodům nemá rád podtáčení, chce se spíše vytáčet a poměrně brzy, kolem 1 500 otáček, už signalizuje potřebu podřadit. Padesátkou v obci se tak musí jet na čtyřku (1 125 otáček), pětka už ji neutáhne, na rozdíl od běžných "šestikvaltů".

Škoda Octavia Greenline

Při 90 km/h točí motor 1 500 otáček, při 130 km/h 2 500, což je pořád dost málo. Zvuk agregátu je při dálniční jízdě slušně utlumen, nijak neruší, nejvíce je slyšet při rozjezdu. Na rozdíl od zmíněné devatenáctistovky je díky vstřikování nafty common rail podstatně kultivovanější, netrpí nadměrnými vibracemi.

A co jízda v greenlinu? Za normálních okolností je svezení téměř stejné jako v běžné octavii, jen malinko méně komfortní kvůli tvrději naladěnému podvozku. Ale kdo nepřesedne přímo z běžné octavie, rozdíl nepozná.

Mohlo by vás zajímat

Bojíte se jet svým starým autem na delší cestu? Vyražte na dovolenou již s novým. Široká nabídka aut na Automodul.cz

Za mokra jsme zaznamenali přece jen horší chování ekologických pneumatik, jež měly tendenci se sklouznout dříve než obvykle. Vše ale zachraňuje sériové ESP. Pera a tlumiče statečně chrání posádku před nerovnostmi venkovských cest, jichž jsme si v Chorvatsku a v Maďarsku užili dosyta. Ještě musíme pochválit bezvadná sedadla. Žádné rozlámání ani po tisícovce kilometrů na jeden zátah nehrozí, tady škodovka tradičně boduje.

Testovaný greenline stál 565 tisíc korun a měl trochu zvláštní výbavu. Jak jsme později zjistili v konfigurátoru, měl maximum možného. Můžete si totiž připlatit třeba za automatické rozsvěcení světel či spouštění stěračů, ale ne za automatickou klimatizaci nebo elektrické stahování zadních oken. Zřejmě i to šetří palivo, byť minimálně. Jinak spotřebě určitě pomáhá tempomat, protože jemně dávkuje plyn ve chvílích, kdy udržuje rychlost; řidič by to tak nedokázal.

Start-stop systém funguje inteligentně a spolehlivě, velmi se nám líbil. Když běží klimatizace, nevypne se, jinak motor zhasne opravdu až při zastavení auta. Když počítač zaznamená, že se pohybujete, byť na neutrál, vypnutí motoru – a tím i posilovače řízení – nedovolí. Zvyknete si na to lehce, když jsem pak další týden jezdil s běžným dieselem, vypínání mi chybělo, už jsem měl pocit, že zbytečně plýtvám palivem.

Jen drobnost: při delším stání, například když si zastavíte na odpočivadle, vám systém zahlásí, že musíte nastartovat manuálně.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.