Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW Sportsvan je nafouklý golf, který odveze celou rodinu

aktualizováno 
Je to žhavá novinka na českém trhu: minulé úterý přivezli do obchodů s volkswageny nový Golf Sportsvan. Základní model stojí nemalých 434 tisíc korun, ale má kopec výbavy. Vyzkoušeli jsme ho na českých cestách.

Zdá se, že na něj Češi čekali s otevřenou náručí. Ještě před zahájením prodeje se nasbíralo na 600 předobjednávek a to je v dnešní době úctyhodný výkon. Zvlášť když sportsvan není laciné zboží, v základní výbavě Comfortline s motorem 1.2 TSI stojí 433 900 korun. To na pohled není málo, konkurence (třeba Ford C-Max) je levnější a takový Renault Scénic je k mání už za 370 tisíc korun.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a volswagen se vám líbí? Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Sportsvan ovšem dostal do základního provedení pěkně bohatou výbavu (sedm airbagů, automatickou klimatizaci, rádio s CD a MP3, tempomat, hliníkové ráfky a střešní ližiny), čímž rozdíl snižuje. A v intencích značky VW už vůbec drahý není: je vždy jen o pár tisíc dražší než kombíková verze golfu.

Volkswagen Golf Sportsvan

Více pohodlí pro děti

Přesedlat z kombíku do "vanu" (říkáme jim také MPV) je dnes v módě. Jsou vyšší, takže se do nich s bolavými zády lépe nastupuje a pohodlnější je i nakládání dětí do autosedačky. A manželka si libuje, že ze zvýšené pozice má lepší přehled
nad provozem. Kufr mají spíš menší než srovnatelný kombík, ale na kočárkování a dovolenou to pořád stačí.

Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf Sportsvan

Do zvýšené kabiny můžete věci "štosovat" do výšky a lenoch tam nacpe menší kočárek bez skládání. Navíc přidávají variabilní interiér, umožňující různě přestavovat zadní sedadla. Hitem novinek poslední doby je sklopné opěradlo spolujezdce, takže odvezete i dvouapůlmetrovou krabici. Bývají také širší než kombíky, takže dozadu usadíte tři děti v sedačkách.

To všechno pasuje i na nový Golf Sportsvan. Znalci si vzpomenou na předchůdce, Golf Plus. Oproti němu přidal 13 cm na délku, takže teď měří 4,43 m, plus 5 cm do šířky (1,81 m).

Vyžehlí i strupatou okresku

A jak se sportsvan chová na české silnici? Stojí na technice aktuálního golfu, octavie, Audi A3, Seatu Leon (modulární platforma MQB). To znamená dobré odhlučnění interiéru (ale počítejte s tím, že ve velké "krabici" karoserie to bude vždy dunět více než v hatchbacku, natož pak v sedanu) a také suverénní jízdní vlastnosti. Stejně jako ostatní technicky spřízněné modely dostává sportsvan typ zadní nápravy podle výkonu motoru. U slabších je to torzní příčka, u silnějších víceprvkové zavěšení. S oběma funguje sportsvan dobře, s přihlédnutím k výšce se v zatáčkách naklání jen velmi málo. Torzní příčka na vysokých retardérech bouchne a nadskočí pocitově možná o kousek víc než "víceprvek", ale cítíte to jen v přímém srovnání.

A hlavně dobře odtlumí i strupatou českou okresku, kterou hezky nehoupavě vyžehlí, a když nestihnete dobrzdit před retardérem, nepřekousnete si jazyk. Neotravuje boucháním ani drncáním. Asi úplně nejlépe funguje se sportovním podvozkem, který je snížený a má kvalitnější tlumiče a pružiny. O propadlém víku kanálu vám podvozek poví, ale není toporně tuhý.

Zůstaňte u manuálu

Menší nadšení budí převodovky. Vyzkoušeli jsme benzin i diesel s automatem (sedmistupňové dvouspojkové DSG) a radíme: pokud nejste vysloveně defenzivní řidič, zůstaňte u manuálu. Převodovce se totiž moc nechce řadit dolů ani pustit víc síly na přední kola při rozjezdech. Ani s dostatečně výkonným turbodieselem 1.6 pak sportsvan zrovna suverénem není.

Fotogalerie

V nabídce motorů jsou výhradně přeplňované čtyřválce. Základní benzinová 1.2 na běžné ježdění stačí, ale počítejte s tím, že až ji poženete s naloženým autem do Chorvatska, upejpat se při popíjení z nádrže nebude. Dvoulitrové TDI z opačného konce ceníku se zalíbí každému, ale 600 tisíc základní ceny je dost. Benzinové 1.4 tak jsou asi nejrozumnější volbou.

Interiér: spousta místa

Kabina překvapí šířkou. Ani zakulacenější řidič a spolujezdec se vedle sebe netísní, mají mezi sebou široký tunel s velkými schránkami. Kdo sedává blíž k volantu, bude ho tlačit schránka před řadičkou do kolena. Šofér ocení dobrý výhled velkými prosklenými plochami. Líbí se nám hodně velkých odkládacích prostorů a čalouněné kapsy ve dveřích, takže v nich věci nechrastí.

Díky dlouhému rozvoru a zadní nápravě odsunuté hodně vzad má sportsvan opravdu dost místa v podélném směru. Navíc se zadní sedačky dají posouvat v rozmezí 18 centimetrů, to pak původně 500litrový kufr naroste o 90 litrů. Když je sedačka vzadu, dáte si nohu přes nohu, přiražená dopředu pohostí jen caparta v dětské sedačce.

Volkswagen Golf Sportsvan

Vyhřívané sklo bez drátků

V nabídce příplatků nechybí moderní prvky: adaptivní tempomat, hlídač mrtvého úhlu, multikolizní brzda (po nehodě auto samo zabrzdí, aby nepokračovalo dál a nebouralo do dalších aut), vyhřívaný volant nebo čelní okno. Zajímavé je, že v něm nejsou klasické drátky, které některé ruší ve výhledu, ale místo nich je ve skle vodivá fólie se stříbrnou vrstvou.

Samozřejmostí jsou různé varianty multimediálního centra ovládaného přes dotykový displej. Systém je převzatý z golfu (když ho zloděj ukradne, bude mu k ničemu, je spárovaný s autem), ale má vylepšený software. Sportsvan tedy bohužel nemá úplně nový systém, který už dostalo faceliftované polo.

Sportsvan je tedy příjemné auto, skvěle vymyšlené pro rodinu. Ale stejně bych si raději vybral toho golfa s karoserií kombi, o němž byla řeč. Už proto, že nízké auto bude jezdit s menší spotřebou než sportsvan s vysokou karoserií a velkou čelní plochou. A čtyřčlennou rodinu odveze stejně dobře.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.