Zimní sedmnáctipalcové obutí pro sezonu 2016/17 testovaly německý autoklub ADAC, švýcarský autoklub TCS a rakouský autoklub ÖAMTC. Do testu bylo vybráno celkem třináct sad zimních pneumatik s rozměrem 225/45 R17, který je typický pro větší nebo sportovněji zaměřené vozy. Obouvají je typicky vozy Audi A4, Honda Civic, Peugeot 308, Škoda Octavia nebo Toyota Auris.
V testu byly tři kategorie pneumatik: čtyři prémiové dezény, osm pneumatik střední třídy a jedna ekonomická značka. „Papírové předpoklady se ovšem nenaplnily. Jen jednu pneumatiku z prémiového segmentu ocenili komisaři hodnocením „dobré“. Deset plášťů si odneslo známku „uspokojivé“ a zbylé dvě gumy byly „dostatečné“,“ uvádí ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Absolutním vítězem se staly pláště Dunlop Winter Sport 5, které uspěly ve všech testovaných disciplínách. „Vítězství si tento plášť odnesl díky vyrovnaným výkonům, kdy přidal druhou nejnižší spotřebu a minimální opotřebení. Proto jde o skvělou volbu i pro ekonomicky zaměřené řidiče,“ popisuje Schwangmaier. „Dunlopka jako jediná odešla s hodnocením „dobré“. Slabinu byste u ní hledali těžko. Druhá nejnižší spotřeba a opotřebení znamená, že s tímto dezénem toho najedete opravdu hodně a ještě přitom ušetříte.“
Podzimní srovnávací testy autoklubů hodnotily jízdní chování auta na suchu, na mokré zimní vozovce, na sněhu i na ledu. Jednotlivé sady pneumatik byly hodnoceny také z hlediska rychlosti opotřebení dezénu, hluku, který produkují, a vlivu na spotřebu vozu.
Po prvních dunlopkách, které se pyšní nejlepší přilnavostí na všech površích, následuje deset značek zimních pneumatik, které obdržely výslednou známku „uspokojivé“. Lze je tedy řidičům doporučit, ale už vykazují určité slabiny, uvádí na svém webu ADAC s tím, že kupující by se tedy měli řídit především vlastními požadavky na zimní obutí a měli by brát ohled na individuální jízdu vozu.
„Pirelli s dezénem Winter Sottozero 3 vyvíjeli Italové ve spolupráci s automobilkami přímo pro konkrétní modely Audi, BMW nebo Mercedes-Benz a je to znát. I když mohl být o něco tišší, v celém testu podával plášť výborné výsledky,“ komentuje Schwangmaier obutí, které skončilo na druhém místě.
Na třetím místě umístily hned čtyři dezény. Pláště amerického výrobce Firestone, patřícího pod koncern Bridgestone, v testu zabodovaly hlavně výkony na sněhu a ledu. Slabší jízdní vlastnosti na mokru vyvažují vynikající cenou.
Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1 se chlubí nejlepším hodnocením na zasněžené vozovce a nejnižší spotřebou paliva. Jízdními vlastnosti je velmi podobný vítězi testu. Hankook i*cept evo2 W320 je jedničkou v poměru cena/kvalita. „Za nejméně peněz dostanete pneumatiku na úrovni prémiového segmentu. Z největších úspěchů jmenujme prvenství na suché silnici. Prostor pro zlepšení je v oblasti hlučnosti,“ komentuje Schwangmaier. Nokian je Schwangmaierovým tajným tipem: „Finové jsou dlouhodobě zapsáni jako výrobci skvělých zimních gum.“ Pláště WR D4 na sněhu a ledu patřily mezi nejlepší. Lepšímu umístění v celkovém hodnocení zabránilo jen vyšší opotřebení a hlučnost.
„Pouze dostatečnou si v testu vysloužily zimní pneumatiky Matador MP92 Sibir Snow a BF Goodrich G-Force Winter. Za ostatními zaostaly při zkouškách na mokré zimní silnici,“ upozorňuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.
Zimní pneumatiky
Zdroj: Tým silniční bezpečnosti |