Octavii přezujete na zimu za deset tisíc. V testu gum vyhrál Dunlop

  13:00
Německý autoklub ADAC testoval se švýcarskými a rakouskými kolegy letošní sedmnáctipalcové zimní pneumatiky. Z třinácti sad, jejichž rozměry využívají auta nižší střední a střední třídy, vyšly jako absolutní vítěz pláště od značky Dunlop. Dobré zimní obutí na octavii vyjde na deset tisíc.

Testy sedmnáctipalcových zimních pneumatik pro sezónu 2016/17. | foto: ADAC

Zimní sedmnáctipalcové obutí pro sezonu 2016/17 testovaly německý autoklub ADAC, švýcarský autoklub TCS a rakouský autoklub ÖAMTC. Do testu bylo vybráno celkem třináct sad zimních pneumatik s rozměrem 225/45 R17, který je typický pro větší nebo sportovněji zaměřené vozy. Obouvají je typicky vozy Audi A4, Honda Civic, Peugeot 308, Škoda Octavia nebo Toyota Auris.

V testu byly tři kategorie pneumatik: čtyři prémiové dezény, osm pneumatik střední třídy a jedna ekonomická značka. „Papírové předpoklady se ovšem nenaplnily. Jen jednu pneumatiku z prémiového segmentu ocenili komisaři hodnocením „dobré“. Deset plášťů si odneslo známku „uspokojivé“ a zbylé dvě gumy byly „dostatečné“,“ uvádí ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Absolutním vítězem se staly pláště Dunlop Winter Sport 5, které uspěly ve všech testovaných disciplínách. „Vítězství si tento plášť odnesl díky vyrovnaným výkonům, kdy přidal druhou nejnižší spotřebu a minimální opotřebení. Proto jde o skvělou volbu i pro ekonomicky zaměřené řidiče,“ popisuje Schwangmaier. „Dunlopka jako jediná odešla s hodnocením „dobré“. Slabinu byste u ní hledali těžko. Druhá nejnižší spotřeba a opotřebení znamená, že s tímto dezénem toho najedete opravdu hodně a ještě přitom ušetříte.“

Podzimní srovnávací testy autoklubů hodnotily jízdní chování auta na suchu, na mokré zimní vozovce, na sněhu i na ledu. Jednotlivé sady pneumatik byly hodnoceny také z hlediska rychlosti opotřebení dezénu, hluku, který produkují, a vlivu na spotřebu vozu.

Test pneumatik ADAC 2016

Po prvních dunlopkách, které se pyšní nejlepší přilnavostí na všech površích, následuje deset značek zimních pneumatik, které obdržely výslednou známku „uspokojivé“. Lze je tedy řidičům doporučit, ale už vykazují určité slabiny, uvádí na svém webu ADAC s tím, že kupující by se tedy měli řídit především vlastními požadavky na zimní obutí a měli by brát ohled na individuální jízdu vozu.

„Pirelli s dezénem Winter Sottozero 3 vyvíjeli Italové ve spolupráci s automobilkami přímo pro konkrétní modely Audi, BMW nebo Mercedes-Benz a je to znát. I když mohl být o něco tišší, v celém testu podával plášť výborné výsledky,“ komentuje Schwangmaier obutí, které skončilo na druhém místě.

Na třetím místě umístily hned čtyři dezény. Pláště amerického výrobce Firestone, patřícího pod koncern Bridgestone, v testu zabodovaly hlavně výkony na sněhu a ledu. Slabší jízdní vlastnosti na mokru vyvažují vynikající cenou.

Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1 se chlubí nejlepším hodnocením na zasněžené vozovce a nejnižší spotřebou paliva. Jízdními vlastnosti je velmi podobný vítězi testu. Hankook i*cept evo2 W320 je jedničkou v poměru cena/kvalita. „Za nejméně peněz dostanete pneumatiku na úrovni prémiového segmentu. Z největších úspěchů jmenujme prvenství na suché silnici. Prostor pro zlepšení je v oblasti hlučnosti,“ komentuje Schwangmaier. Nokian je Schwangmaierovým tajným tipem: „Finové jsou dlouhodobě zapsáni jako výrobci skvělých zimních gum.“ Pláště WR D4 na sněhu a ledu patřily mezi nejlepší. Lepšímu umístění v celkovém hodnocení zabránilo jen vyšší opotřebení a hlučnost.

„Pouze dostatečnou si v testu vysloužily zimní pneumatiky Matador MP92 Sibir Snow a BF Goodrich G-Force Winter. Za ostatními zaostaly při zkouškách na mokré zimní silnici,“ upozorňuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Zimní pneumatiky

  • Osobní automobily musí mít zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry. Zimní pneumatika nemusí být na rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost opatřovat zimními plášti kola přívěsů.
  • Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. Pokud je sjetý na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení 50 %.
  • Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o celých 70 procent.
  • Obecně se doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.
  • V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane.
  • V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“ (modrá značka s autem a vločkou), platí povinnost jet na zimních pneumatikách vždy, bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.
  • Bude-li při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta do dvou tisíc korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může pokuta dosáhnout výše až 2 500 korun. Trestné body se ovšem neudělují.
  • Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Již při poklesu teplot pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní. Navíc vlastnosti vzorku zajišťují žádoucí samočisticí schopnosti.
  • Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik pak může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak náchylnější ke smyku.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...