Zimní pneumatiky mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží na vozovce při nízkých teplotách.

Zimní pneumatiky mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží na vozovce při nízkých teplotách. | foto: Nokian

Je čas přezouvání na zimní: test odhalil čtyři nebezpečné gumy

  • 401
Německý autoklub ADAC otestoval téměř čtyřicet zimních pneumatik. Některé selhávaly na mokru, měly delší brzdnou dráhu, jiné nezvládly akvaplaning či zhoršily jízdní vlastnosti. Testovaly se pneumatiky na fabii a superb s octavií. Barumky se neztratily.

Od loňské zimy platí, že na autě musí být nazuty zimní pneumatiky, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo to lze během jízdy očekávat. Povinnost platí od začátku listopadu do konce března. Jestliže tedy je v listopadu sucho a svítí slunce, zimní pneu mít nemusíte. Experti však doporučují jezdit na nich vždy, když denní teploty dlouhodobě klesnou pod sedm stupňů Celsia.

Letní pneumatiky přestávají správně fungovat už při teplotách okolo šesti až sedmi stupňů nad nulou. Jízda na letním obutí v zimě je proto nebezpečná. Zimní pneu totiž mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží na silnici při nízkých teplotách. I na suchém povrchu mají až o 30 procent kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami použitými za zimních podmínek.

Hloubka vzorku musí být nejméně čtyři milimetry a zimní pneumatiky mají být na všech čtyřech kolech.

Test zimních pneumatik

Kompletní výsledky najdete zde

Levnější barumky se neztratily

První skupina testovaných zimních pneumatik se hodí majitelům malých aut v čele se Škodou Fabia. Autoklub ADAC s dalšími autokluby a spotřebitelskými organizacemi otestovaly pláště s rozměrem 165/70 R14.

Nejlepších výsledků v testu zimních pneumatik pro malá auta dosáhlo trio výrobků Michelin Alpin A4, Continental ContiWinterContact TS800 a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3.

"Tyto tři pneumatiky jsou velmi vyvážené a zaručují po všech stránkách dobré až velmi dobré vlastnosti," uvádí ve zprávě k testu Friedrich Eppel, expert na pneumatiky z rakouského autoklubu ÖAMTC.

Shánějte ty s horami a vločkou

Tuzemské zákony považují za zimní gumy ty, jež mají označení M+S. Renomovaní výrobci pneumatik však doporučují vybírat do mrazu a na sníh jen ty, které nesou emblém hory se třemi vrcholy a se sněhovou vločkou.

Písmena M+S na boku pláště coby spolehlivé označení zimní pneumatiky nestačí. Písmena M a S znamenají "mud and snow", tedy bláto a sníh, o gumy do mrazivého počasí přímo nejde. Jsou jedním z označení plášťů pro terénní vozy.

Na to, kterou pneumatiku lze iniciálami M a S označit, není předpis. Hřeší na to výrobci levných pneumatik a matou tak motoristy. Někdy se stává, že firma opatří písmeny M+S dokonce i letní pneumatiku.

Písmena M+S i ikonka hory s vločkou mohou být na pneumatikách vedle sebe. Zimní pneumatiku však spolehlivě označuje jen ten druhý symbol.

Hned za trojicí nejlepších skončily pláště Barum Polaris 3. V tuzemsku velmi oblíbené zimní pneumatiky uhájily mezi 15 srovnávanými výrobky výborné čtvrté místo.

Barumky navíc patří k nejlevnějším testovaným kolům. Jejich kompletní sadu pro malé auto lze pořídit za zhruba 3 600 korun. Trojici nejlepších pneumatik z testu přitom řidiči stěží koupí za méně než pět tisíc.

Srovnávací test zimního obutí odhalil tři nebezpečné gumy pocházející z Číny a Ukrajiny. Pneumatiky GTRadial ChampiroWinterPro mají špatné vlastnosti na zasněžené silnici, Effiplus Epluto I a Premiorri Via-Maggiore propadly při zkouškách na mokré vozovce. Snažili jsme se sehnat prodejce pro Českou republiku, ale nepodařilo se nám je kontaktovat.

Co obout octavii a superbu

Druhá část zkoušek si vzala na mušku pneumatiky 205/55 R16, které kupují řidiči aut nižší střední a střední třídy. Výsledky přijdou vhod těm, komu před domem parkuje Škoda Octavia, Renault Mégane, ale také Volkswagen Passat či Škoda Superb. Pro majitele vozů Škoda Octavia, Volkswagen Golf či Passat a dalších aut podobné velikosti otestoval autoklub zimní pneumatiky s rozměrem 205/55 16.

Mezi 16 srovnávanými sadami šestnáctipalcových zimních pneumatik vybral ADAC jako nejlepší výrobky Continental ContiWinterContact TS850, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Sport 4D, Goodyear UltraGrip 8 a Nokian WR D3. Letošní novinka Continental WinterContact TS 850 byla v testu nejlepší ve čtyřech disciplínách: na sněhu, na ledu, při zkouškách spotřeby paliva i v rychlosti opotřebování. Michelin A4 byl nejlépe hodnocený na suché zimní silnici a stejně jako Continental si vedl výborně v testu, který sleduje, jak rychle pneumatiky ztrácejí svůj vzorek.

Nejhorší výsledek zaznamenaly německé pláště Syron Everest. Ačkoliv se chlubí jménem nejvyšší hory na světě, na zimu se na auto nehodí. Zklamaly v testu na mokré silnici a za ostatními zaostaly také na sněhu či na ledu. Výrobce však tvrdí, že pneumatiky upravil. Změny se mají týkat plášťů vyrobených od 23. týdne 2012.