Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test zimních pneumatik: Která je nejlepší?

  17:19aktualizováno  17:29
Jako každý rok před příchodem zimy se německý autoklub ADAC pustil do testování zimních pneumatik. Letos má o důvod víc, protože v Německu by měl v příštím roce začít platit zákon, který řidičům zakáže vyjet s autem na zasněženou nebo zledovatělou silnici bez zimního obutí. Zákon bude platit i pro řidiče ze zahraničí, zda tomu bude už od ledna nebo až od příštího léta, zatím není jasné.

TEST PNEUMATIK

Výsledky testu:

175/65 R14

195/65 R15

Německo nebude v Evropě jedinou zemí, kde zákony řidiči velí, aby použil na autě zimní obutí. Podobná povinnost platí ve Slovinsku, Švédsku a Finsku.

Jezdit na letních pneumatikách v zimních měsících se totiž rovná hazardu.

Řidiči v autě s letním obutím si přitom v zimě zahrávají nejen s bezpečím a majetkem vlastním, ale i se zdravím a penězi jiných a s nervy všech ostatních za volantem.

Protože zimní nehody dovedou dopravu pořádně zkomplikovat.

Jak obout škodovky
Test 37 zimních pneumatik německých silničních andělů dává radu, kterou pneumatiku z letošní nabídky zvolit. Zkoušely se dva rozměry – 175/65 R 14, tedy pláště , které obouvají Škoda Fabia, Peugeot 206 nebo Renault Clio. Druhou skupinu utvořily pneumatiky, které na bočnici mají číslice: 195/65 R 15. Tyto takzvané „patnáctky“ používají na svých vozech řidiči octavií, Volkswagenů Golf, Renaultů Mégane, Peugeotů 307 a mnoha dalších aut podobné velikosti.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Vítězové
Sedm z testovaných pneumatik si ze zimního testovacího klání odneslo tři hvězdičky a vysvědčení, na němž stála známka nejlepší – zvláště doporučené. Takto vyznamenané pláště obstály ve všech testovaných kategoriích. Dobré známky si vyjezdily na sněhu, ledu, suché a mokré zimní silnici, ale i v hodnocení hluku, opotřebení a za svůj valivý odpor.

Nejlepší čtrnáctky do zimy jsou: Goodyear Ultra Grip 7, Bridgestone Blizzak LM 20 a Pirelli W190 Snowcontrol. Octavii je nejlépe obout do patnáctek Goodyear Ultra Grip 7, Dunlop Wintersport 3D, Vredestein Snowtrac 2 nebo Pirelli W190 Snowcontrol

Poražení
Jen dvě zimní pneumatiky z celého startovního pole německý autoklub označil známkou nejhorší a tyto pneumatiky nedoporučuje. Obě neobstály při testech na sněhem pokryté silnici. Největší skupina testovaných plášťů, celkem dvacet, získala dvě hvězdičky a označení jako doporučené. Zbylých osm pneumatik dostalo v testech jednu hvězdičku, která znamená označení jako doporučené s výhradami.

Výsledky testu říkají, že není radno obouvat patnáctipalcové pláště Goodyear Vector 5 a Hankook W440 Ice Bear. Nutno ovšem poznamenat, že Goodyear Vector 5 je jedinou univerzální pneumatikou v testu. Ve čtrnáctkách se žádná nedoporučená pneumatika neobjevila.

Absolutní vítěz
Vítězem testů německého autoklubu se stala pneumatika Goodyear Ultra Grip 7. Zvítězila v obou testovaných velikostech. ADAC však konstatoval, že vedle této pneumatiky mohou motoristé vybírat z celé řady opravdu dobrých zimních plášťů, lišících se pouze v detailech. Každá pneumatika nabízí přitom něco jiného. Jedna je lepší na sněhu, jiná na ledu nebo na suché silnici. Proto může každý pro své auto zvolit zimní obutí podle toho, v jakém regionu autem hlavně jezdí, a jakou silnici tak jeho pneumatiky nejčastěji rolují.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Barum versus Matador
ADAC letos do testů zařadil i českou pneumatiku Barum Polaris 2 a slovenskou Matador MP 58 Silika. Jejich výsledek byl navzájem podobný, obě dosáhly na jednu hvězdičku a označení za doporučené s výhradami. Na zlínské „barumce“ ADAC pochválil chování na mokru, jako relativně slabou ji označil při zkouškách na sněhu, na suché zimní silnici, ale především na ledě. Špatné známky si pneumatika vysloužila i za svůj valivý odpor. Ten naopak nedělá potíže slovenským plášťům Matador. Kdo je na svůj vůz obuje, může podle německého autoklubu počítat s o něco nižší spotřebou paliva. Pneumatiky Matador ale ve všech ostatních testovacích disciplínách získaly slabší známky. Podrobné výsledky jednotlivých plášťů ve všech zkoušených disciplínách najdete v tabulkách.

Přezouvat se vyplatí
K testu a k používání zimních pneumatik vydal německý ADAC i celou řadu doporučení. Těm, kteří si myslí, že ušetří, když nekoupí svému vozu sadu zimního obutí, autoklub připomíná, že jde o omyl. Letní pneumatiky v zimě odpočívají a nedochází k jejich opotřebení.

Hloubka vzorku by u zimních plášťů neměla klesnout pod tři až čtyři milimetry. Jinak pneumatika nefunguje, jak by měla. Kdo vlastně neví, jaké pneumatiky mu v garáži leží, pozná zimní pláště podle označení M+S. Výrobci pneumatik přidávají na bočnici i sněhové vločky.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Širší nebo užší
Mnoho řidičů váhá, zda pořídit na zimu o něco užší rozměr pneumatiky, než na autě používá u letní sady. Doporučení se týká jen těch případů, kdy využití různých rozměrů dovoluje technický průkaz k vozu. Užší pneumatika bývá lepší na mokré silnici a na vozovce pokryté sněhovou břečkou. Naopak na sněhu při nižších teplotách se chovají lépe širší pláště.

ADAC vůbec nedoporučuje, aby řidiči kombinovali na vozech letní a zimní pneumatiky. Bezpečnější zimní pláště kombinací s letními ztrácejí svůj účinek. Možná trochu překvapivě německý autoklub doporučuje pneumatiky s lepším vzorkem dávat na zadní nápravu. To v případě, že se hloubka vzorku na jednotlivých pláštích liší.

Když rozměr neodpovídá
Pokud máte na svém autě pneumatiky jiných rozměrů, než ADAC podrobil testu, mohou i vám výsledky těchto testů přijít vhod. Jestliže se rozměr plášťů liší jen o centimetr v jeho šíři, lze se spolehnout i na takovou pneumatiku. Znamená to, že ADAC otestoval obutí s rozměrem 175/65 R 14, ale výsledky platí i pro pláště 165/65 R 14 a 185/65 R 14. U zcela jiných rozměrů lze vycházet z toho, že pokud některý plášť v testu autoklubu ADAC vysloveně uspěl, nezklamal by ani v testech stejných pneumatik ale jiných rozměrů. 

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.