Test zimních pneumatik: Která je nejlepší?

  17:19aktualizováno  17:29
Jako každý rok před příchodem zimy se německý autoklub ADAC pustil do testování zimních pneumatik. Letos má o důvod víc, protože v Německu by měl v příštím roce začít platit zákon, který řidičům zakáže vyjet s autem na zasněženou nebo zledovatělou silnici bez zimního obutí. Zákon bude platit i pro řidiče ze zahraničí, zda tomu bude už od ledna nebo až od příštího léta, zatím není jasné.

TEST PNEUMATIK

Výsledky testu:

175/65 R14

195/65 R15

Německo nebude v Evropě jedinou zemí, kde zákony řidiči velí, aby použil na autě zimní obutí. Podobná povinnost platí ve Slovinsku, Švédsku a Finsku.

Jezdit na letních pneumatikách v zimních měsících se totiž rovná hazardu.

Řidiči v autě s letním obutím si přitom v zimě zahrávají nejen s bezpečím a majetkem vlastním, ale i se zdravím a penězi jiných a s nervy všech ostatních za volantem.

Protože zimní nehody dovedou dopravu pořádně zkomplikovat.

Jak obout škodovky
Test 37 zimních pneumatik německých silničních andělů dává radu, kterou pneumatiku z letošní nabídky zvolit. Zkoušely se dva rozměry – 175/65 R 14, tedy pláště , které obouvají Škoda Fabia, Peugeot 206 nebo Renault Clio. Druhou skupinu utvořily pneumatiky, které na bočnici mají číslice: 195/65 R 15. Tyto takzvané „patnáctky“ používají na svých vozech řidiči octavií, Volkswagenů Golf, Renaultů Mégane, Peugeotů 307 a mnoha dalších aut podobné velikosti.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Vítězové
Sedm z testovaných pneumatik si ze zimního testovacího klání odneslo tři hvězdičky a vysvědčení, na němž stála známka nejlepší – zvláště doporučené. Takto vyznamenané pláště obstály ve všech testovaných kategoriích. Dobré známky si vyjezdily na sněhu, ledu, suché a mokré zimní silnici, ale i v hodnocení hluku, opotřebení a za svůj valivý odpor.

Nejlepší čtrnáctky do zimy jsou: Goodyear Ultra Grip 7, Bridgestone Blizzak LM 20 a Pirelli W190 Snowcontrol. Octavii je nejlépe obout do patnáctek Goodyear Ultra Grip 7, Dunlop Wintersport 3D, Vredestein Snowtrac 2 nebo Pirelli W190 Snowcontrol

Poražení
Jen dvě zimní pneumatiky z celého startovního pole německý autoklub označil známkou nejhorší a tyto pneumatiky nedoporučuje. Obě neobstály při testech na sněhem pokryté silnici. Největší skupina testovaných plášťů, celkem dvacet, získala dvě hvězdičky a označení jako doporučené. Zbylých osm pneumatik dostalo v testech jednu hvězdičku, která znamená označení jako doporučené s výhradami.

Výsledky testu říkají, že není radno obouvat patnáctipalcové pláště Goodyear Vector 5 a Hankook W440 Ice Bear. Nutno ovšem poznamenat, že Goodyear Vector 5 je jedinou univerzální pneumatikou v testu. Ve čtrnáctkách se žádná nedoporučená pneumatika neobjevila.

Absolutní vítěz
Vítězem testů německého autoklubu se stala pneumatika Goodyear Ultra Grip 7. Zvítězila v obou testovaných velikostech. ADAC však konstatoval, že vedle této pneumatiky mohou motoristé vybírat z celé řady opravdu dobrých zimních plášťů, lišících se pouze v detailech. Každá pneumatika nabízí přitom něco jiného. Jedna je lepší na sněhu, jiná na ledu nebo na suché silnici. Proto může každý pro své auto zvolit zimní obutí podle toho, v jakém regionu autem hlavně jezdí, a jakou silnici tak jeho pneumatiky nejčastěji rolují.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Barum versus Matador
ADAC letos do testů zařadil i českou pneumatiku Barum Polaris 2 a slovenskou Matador MP 58 Silika. Jejich výsledek byl navzájem podobný, obě dosáhly na jednu hvězdičku a označení za doporučené s výhradami. Na zlínské „barumce“ ADAC pochválil chování na mokru, jako relativně slabou ji označil při zkouškách na sněhu, na suché zimní silnici, ale především na ledě. Špatné známky si pneumatika vysloužila i za svůj valivý odpor. Ten naopak nedělá potíže slovenským plášťům Matador. Kdo je na svůj vůz obuje, může podle německého autoklubu počítat s o něco nižší spotřebou paliva. Pneumatiky Matador ale ve všech ostatních testovacích disciplínách získaly slabší známky. Podrobné výsledky jednotlivých plášťů ve všech zkoušených disciplínách najdete v tabulkách.

Přezouvat se vyplatí
K testu a k používání zimních pneumatik vydal německý ADAC i celou řadu doporučení. Těm, kteří si myslí, že ušetří, když nekoupí svému vozu sadu zimního obutí, autoklub připomíná, že jde o omyl. Letní pneumatiky v zimě odpočívají a nedochází k jejich opotřebení.

Hloubka vzorku by u zimních plášťů neměla klesnout pod tři až čtyři milimetry. Jinak pneumatika nefunguje, jak by měla. Kdo vlastně neví, jaké pneumatiky mu v garáži leží, pozná zimní pláště podle označení M+S. Výrobci pneumatik přidávají na bočnici i sněhové vločky.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Širší nebo užší
Mnoho řidičů váhá, zda pořídit na zimu o něco užší rozměr pneumatiky, než na autě používá u letní sady. Doporučení se týká jen těch případů, kdy využití různých rozměrů dovoluje technický průkaz k vozu. Užší pneumatika bývá lepší na mokré silnici a na vozovce pokryté sněhovou břečkou. Naopak na sněhu při nižších teplotách se chovají lépe širší pláště.

ADAC vůbec nedoporučuje, aby řidiči kombinovali na vozech letní a zimní pneumatiky. Bezpečnější zimní pláště kombinací s letními ztrácejí svůj účinek. Možná trochu překvapivě německý autoklub doporučuje pneumatiky s lepším vzorkem dávat na zadní nápravu. To v případě, že se hloubka vzorku na jednotlivých pláštích liší.

Když rozměr neodpovídá
Pokud máte na svém autě pneumatiky jiných rozměrů, než ADAC podrobil testu, mohou i vám výsledky těchto testů přijít vhod. Jestliže se rozměr plášťů liší jen o centimetr v jeho šíři, lze se spolehnout i na takovou pneumatiku. Znamená to, že ADAC otestoval obutí s rozměrem 175/65 R 14, ale výsledky platí i pro pláště 165/65 R 14 a 185/65 R 14. U zcela jiných rozměrů lze vycházet z toho, že pokud některý plášť v testu autoklubu ADAC vysloveně uspěl, nezklamal by ani v testech stejných pneumatik ale jiných rozměrů. 

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...