Test zimních pneumatik: Která je nejlepší?

  • 268
Jako každý rok před příchodem zimy se německý autoklub ADAC pustil do testování zimních pneumatik. Letos má o důvod víc, protože v Německu by měl v příštím roce začít platit zákon, který řidičům zakáže vyjet s autem na zasněženou nebo zledovatělou silnici bez zimního obutí. Zákon bude platit i pro řidiče ze zahraničí, zda tomu bude už od ledna nebo až od příštího léta, zatím není jasné.

TEST PNEUMATIK

Výsledky testu:

175/65 R14

195/65 R15

Německo nebude v Evropě jedinou zemí, kde zákony řidiči velí, aby použil na autě zimní obutí. Podobná povinnost platí ve Slovinsku, Švédsku a Finsku.

Jezdit na letních pneumatikách v zimních měsících se totiž rovná hazardu.

Řidiči v autě s letním obutím si přitom v zimě zahrávají nejen s bezpečím a majetkem vlastním, ale i se zdravím a penězi jiných a s nervy všech ostatních za volantem.

Protože zimní nehody dovedou dopravu pořádně zkomplikovat.

Jak obout škodovky
Test 37 zimních pneumatik německých silničních andělů dává radu, kterou pneumatiku z letošní nabídky zvolit. Zkoušely se dva rozměry – 175/65 R 14, tedy pláště , které obouvají Škoda Fabia, Peugeot 206 nebo Renault Clio. Druhou skupinu utvořily pneumatiky, které na bočnici mají číslice: 195/65 R 15. Tyto takzvané „patnáctky“ používají na svých vozech řidiči octavií, Volkswagenů Golf, Renaultů Mégane, Peugeotů 307 a mnoha dalších aut podobné velikosti.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Vítězové
Sedm z testovaných pneumatik si ze zimního testovacího klání odneslo tři hvězdičky a vysvědčení, na němž stála známka nejlepší – zvláště doporučené. Takto vyznamenané pláště obstály ve všech testovaných kategoriích. Dobré známky si vyjezdily na sněhu, ledu, suché a mokré zimní silnici, ale i v hodnocení hluku, opotřebení a za svůj valivý odpor.

Nejlepší čtrnáctky do zimy jsou: Goodyear Ultra Grip 7, Bridgestone Blizzak LM 20 a Pirelli W190 Snowcontrol. Octavii je nejlépe obout do patnáctek Goodyear Ultra Grip 7, Dunlop Wintersport 3D, Vredestein Snowtrac 2 nebo Pirelli W190 Snowcontrol

Poražení
Jen dvě zimní pneumatiky z celého startovního pole německý autoklub označil známkou nejhorší a tyto pneumatiky nedoporučuje. Obě neobstály při testech na sněhem pokryté silnici. Největší skupina testovaných plášťů, celkem dvacet, získala dvě hvězdičky a označení jako doporučené. Zbylých osm pneumatik dostalo v testech jednu hvězdičku, která znamená označení jako doporučené s výhradami.

Výsledky testu říkají, že není radno obouvat patnáctipalcové pláště Goodyear Vector 5 a Hankook W440 Ice Bear. Nutno ovšem poznamenat, že Goodyear Vector 5 je jedinou univerzální pneumatikou v testu. Ve čtrnáctkách se žádná nedoporučená pneumatika neobjevila.

Absolutní vítěz
Vítězem testů německého autoklubu se stala pneumatika Goodyear Ultra Grip 7. Zvítězila v obou testovaných velikostech. ADAC však konstatoval, že vedle této pneumatiky mohou motoristé vybírat z celé řady opravdu dobrých zimních plášťů, lišících se pouze v detailech. Každá pneumatika nabízí přitom něco jiného. Jedna je lepší na sněhu, jiná na ledu nebo na suché silnici. Proto může každý pro své auto zvolit zimní obutí podle toho, v jakém regionu autem hlavně jezdí, a jakou silnici tak jeho pneumatiky nejčastěji rolují.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Barum versus Matador
ADAC letos do testů zařadil i českou pneumatiku Barum Polaris 2 a slovenskou Matador MP 58 Silika. Jejich výsledek byl navzájem podobný, obě dosáhly na jednu hvězdičku a označení za doporučené s výhradami. Na zlínské „barumce“ ADAC pochválil chování na mokru, jako relativně slabou ji označil při zkouškách na sněhu, na suché zimní silnici, ale především na ledě. Špatné známky si pneumatika vysloužila i za svůj valivý odpor. Ten naopak nedělá potíže slovenským plášťům Matador. Kdo je na svůj vůz obuje, může podle německého autoklubu počítat s o něco nižší spotřebou paliva. Pneumatiky Matador ale ve všech ostatních testovacích disciplínách získaly slabší známky. Podrobné výsledky jednotlivých plášťů ve všech zkoušených disciplínách najdete v tabulkách.

Přezouvat se vyplatí
K testu a k používání zimních pneumatik vydal německý ADAC i celou řadu doporučení. Těm, kteří si myslí, že ušetří, když nekoupí svému vozu sadu zimního obutí, autoklub připomíná, že jde o omyl. Letní pneumatiky v zimě odpočívají a nedochází k jejich opotřebení.

Hloubka vzorku by u zimních plášťů neměla klesnout pod tři až čtyři milimetry. Jinak pneumatika nefunguje, jak by měla. Kdo vlastně neví, jaké pneumatiky mu v garáži leží, pozná zimní pláště podle označení M+S. Výrobci pneumatik přidávají na bočnici i sněhové vločky.

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15

Širší nebo užší
Mnoho řidičů váhá, zda pořídit na zimu o něco užší rozměr pneumatiky, než na autě používá u letní sady. Doporučení se týká jen těch případů, kdy využití různých rozměrů dovoluje technický průkaz k vozu. Užší pneumatika bývá lepší na mokré silnici a na vozovce pokryté sněhovou břečkou. Naopak na sněhu při nižších teplotách se chovají lépe širší pláště.

ADAC vůbec nedoporučuje, aby řidiči kombinovali na vozech letní a zimní pneumatiky. Bezpečnější zimní pláště kombinací s letními ztrácejí svůj účinek. Možná trochu překvapivě německý autoklub doporučuje pneumatiky s lepším vzorkem dávat na zadní nápravu. To v případě, že se hloubka vzorku na jednotlivých pláštích liší.

Když rozměr neodpovídá
Pokud máte na svém autě pneumatiky jiných rozměrů, než ADAC podrobil testu, mohou i vám výsledky těchto testů přijít vhod. Jestliže se rozměr plášťů liší jen o centimetr v jeho šíři, lze se spolehnout i na takovou pneumatiku. Znamená to, že ADAC otestoval obutí s rozměrem 175/65 R 14, ale výsledky platí i pro pláště 165/65 R 14 a 185/65 R 14. U zcela jiných rozměrů lze vycházet z toho, že pokud některý plášť v testu autoklubu ADAC vysloveně uspěl, nezklamal by ani v testech stejných pneumatik ale jiných rozměrů. 

Výsledky testu: 175/65 R14 * 195/65 R15