Letošní testy se zaměřily na čtrnáctipalcová a patnáctipalcová kola. V Česku je o pneumatiky těchto rozměrů vzhledem ke skladbě vozového parku velký zájem.
"Kulaté a černé jsou všechny, ale samo o sobě to nestačí," říká k výsledkům testu Friedrich Eppel z ÖAMTC. Jeho komentáře zveřejnily internetové stránky tohoto rakouského autoklubu.
Testované pláště musely projít zkouškami na sněhu, ledu, suchém zimním asfaltu i na mokré vozovce. Hodnotí se také jejich hluk, vliv na spotřebu paliva a rychlost opotřebení.
"Celkem osm pneumatik nelze doporučit. Tyto levné pneumatiky jsou na mokru jednoduše nebezpečné a nepatří na naše silnice," kritizuje výsledky nejhorších zástupců v testu Friedrich Eppel.
První skupina testovaných pneumatik měla rozměr 175/65 R14 T. Stejné obutí kupují často majitelé malých aut, jako jsou fabie, Fordy Fiesta, Volkswageny Polo a další. Určitě by neměli sáhnout po výrobcích značek Linglang, Ceat, Tigar, Maxxis nebo Gislaved. Jejich výsledky na mokru jsou v porovnání s nejlepšími diametrálně odlišné.
Odborník na pneumatiky Friedrich Eppel varuje na příkladu pláště Linglong Winter-Hero: "Při brzdění na mokré silnici z 80 km/h potřebuje tato čínská pneumatika o 22,5 metru, neboli o 50 procent, delší dráhu než nejlepší v testu." Tímto označením se mohou pochlubit značky Vredestein, Continental, Goodyear a Dunlop.
Jednoho z vítězů testu, pneumatiku Goodyear UltraGrip 7+, lze v internetových obchodech pořídit za ceny okolo 1 200 korun za kus. Na druhou stranu nebezpečné obutí Tigar Winter přijde zhruba na tisícovku. Celá sada čtyř bezpečných pneumatik tak v tomto srovnání vychází o 800 korun dráž než v případě levných, ale velmi nebezpečných plášťů. Některé čínské pneumatiky lze však pořídit ještě laciněji.
Podobné výsledky přinesly zkoušky druhé skupiny srovnávaných pneumatik s rozměrem 195/65 R15 T. Kupují je například majitelé aut velikosti Škody Octavia. Levné výrobky stejně jako u menších kol propadly, autokluby neváhají jejich výsledky označit za katastrofální. Opět jde o produkty nově se objevujících firem z Dálného východu.
"Nehoda stojí mnohonásobně víc, než je úspora za levné pneumatiky. V nejhorším případě může stát také lidský život," říká Friedrich Eppel z rakouského autoklubu.
TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK 175/65 R14 T (do 190 km/h)
175/65 R14 | hodnocení ADAC | celková známka | sucho | mokro | sníh | led | hluk | spotřeba paliva | opotřebení |
Vredestein Snowtrac 3 | *** | 2,3 | 2,6 | 2,5 | 1,8 | 2,7 | 3,3 | 1,8 | 1,8 |
Continental WinterContact TS 800 | *** | 2,3 | 2,5 | 2,0 | 2,1 | 2,9 | 3,2 | 2,2 | 2,4 |
Goodyear Ultragrip 7+ | *** | 2,4 | 2,7 | 2,3 | 2,5 | 3,0 | 3,0 | 2,0 | 1,7 |
Dunlop SP Winter Response | *** | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 3,1 | 2,9 | 2,0 | 2,5 |
Michelin Alpin A3 | ** | 2,4 | 2,2 | 2,7 | 2,7 | 3,2 | 2,9 | 1,7 | 0,5 |
Fulda Kristall Montero 2 | ** | 2,5 | 2,6 | 2,4 | 2,8 | 3,0 | 3,1 | 2,0 | 2,0 |
Bridgestone Blizzak LM 20 | ** | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,7 | 3,4 | 3,6 | 2,2 | 1,6 |
Pirelli W 190 Snowcontrol | ** | 2,6 | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 3,0 | 3,7 | 1,8 | 2,7 |
Semperit Master-Grip | ** | 2,6 | 2,7 | 2,5 | 2,6 | 3,2 | 3,7 | 2,3 | 2,1 |
Hankook W 440 Icebear | ** | 2,6 | 2,3 | 2,3 | 2,6 | 3,1 | 2,9 | 2,4 | 3,9 |
Goodyear Vector 4Seasons | ** | 2,7 | 3,2 | 2,6 | 2,9 | 2,7 | 3,1 | 2,4 | 1,9 |
Sava Eskimo S3 | ** | 2,8 | 2,7 | 2,7 | 2,5 | 3,3 | 3,6 | 2,2 | 3,2 |
Matador Nordica Basic MP 52 | ** | 2,8 | 2,8 | 3,0 | 2,7 | 3,2 | 3,5 | 1,9 | 2,9 |
Barum Polaris 2 | ** | 2,9 | 2,7 | 3,0 | 2,9 | 3,5 | 3,4 | 2,2 | 2,3 |
BFGoodrich g-Force Winter | * | 2,7 | 2,4 | 3,1 | 3,0 | 3,2 | 3,3 | 1,7 | 1,1 |
Maloya Cresta 220 | * | 2,8 | 2,7 | 3,3 | 2,4 | 3,2 | 3,5 | 2,1 | 2,6 |
Gislaved Euro Frost 3 Silica | - | 2,9 | 2,6 | 3,8 | 2,6 | 3,2 | 3,3 | 1,9 | 1,7 |
Maxxis Presa Snow Wintermaxx | - | 3,0 | 2,6 | 3,9 | 3,0 | 3,2 | 3,0 | 2,1 | 1,7 |
Tigar Winter 1 | - | 3,2 | 4,8 | 3,9 | 2,7 | 3,4 | 3,5 | 1,7 | 0,5 |
Ceat Arctic III | - | 3,3 | 5,3 | 3,3 | 2,2 | 3,2 | 3,7 | 2,2 | 3,3 |
Linglong Winter-Hero Radial 652 | - | 3,5 | 3,3 | 5,5 | 2,7 | 3,2 | 4,2 | 1,9 | 1,0 |
Hodnocení pneumatik 175/65 R14 | ||||
zvláště doporučené | doporučené | doporučené s výhradami | nedoporučené | |
celková známka | 0,5-3,0 | 3,1-3,5 | 3,6-4,0 | 4,1-5,5 |
sucho | 0,5-3,0 | 3,1-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
mokro | 0,5-2,5 | 2,6-3,0 | 3,1-3,5 | 3,6-5,5 |
sníh | 0,5-2,5 | 2,6-3,0 | 3,1-3,5 | 3,6-5,5 |
led | 0,5-3,3 | 3,4-3,8 | 3,9-4,5 | 4,6-5,5 |
spotřeba | 0,5-3,0 | 3,1-4,0 | 4,1-5,0 | 5,1-5,5 |
opotřebení | 0,5-3,0 | 3,1-4,0 | 4,1-5,0 | 5,1-5,5 |
TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK 195/65 R15 T (do 190 km/h)
195/65 R15 | hodnocení ADAC | celková známka | sucho | mokro | sníh | led | hluk | spotřeba paliva | opotřebení |
Goodyear UltraGrip 7+ | *** | 2,3 | 2,5 | 2,1 | 2,3 | 3,1 | 3,0 | 2,2 | 1,1 |
Continental WinterContact TS 830 | *** | 2,4 | 2,6 | 2,1 | 1,7 | 2,9 | 2,7 | 2,7 | 3,0 |
Pirelli W 190 Snowcontrol | *** | 2,4 | 2,7 | 2,5 | 1,9 | 3,1 | 2,8 | 2,0 | 2,0 |
Dunlop SP Winter Sport 3D | *** | 2,4 | 2,7 | 2,2 | 2,3 | 3,1 | 3,0 | 2,6 | 1,5 |
Michelin Alpin A3 | ** | 2,4 | 2,4 | 2,8 | 2,4 | 3,3 | 2,8 | 1,9 | 0,5 |
Goodyear Vector 4Seasons | ** | 2,5 | 2,6 | 2,7 | 2,6 | 3,0 | 3,1 | 2,6 | 0,5 |
Kumho I´ZEN KW 23 | ** | 2,5 | 2,3 | 2,6 | 2,0 | 3,2 | 3,6 | 2,4 | 2,3 |
Vredestein Snowtrac 3 | ** | 2,5 | 3,4 | 2,8 | 1,6 | 3,0 | 2,9 | 2,3 | 1,5 |
Uniroyal MS plus 66 | ** | 2,6 | 2,7 | 2,4 | 2,2 | 3,5 | 2,8 | 2,9 | 2,1 |
Nokian WR G2 | ** | 2,6 | 2,5 | 2,7 | 2,4 | 3,0 | 2,9 | 2,5 | 2,1 |
Bridgestone Blizzak LM 25 | ** | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,6 | 3,4 | 3,0 | 2,7 | 2,3 |
Yokohama W.drive | ** | 2,7 | 2,4 | 3,0 | 2,7 | 3,1 | 2,9 | 2,2 | 1,9 |
Hankook W 440 Icebear | ** | 2,7 | 2,6 | 2,3 | 2,7 | 3,1 | 2,9 | 2,8 | 3,2 |
Semperit Speed-Grip | ** | 2,8 | 3,4 | 2,7 | 2,1 | 3,3 | 2,6 | 2,4 | 3,1 |
Firestone Winterhawk 2 | ** | 2,8 | 2,5 | 2,5 | 2,8 | 3,4 | 2,8 | 2,6 | 3,4 |
Vredestein Quatrac 3 | * | 3,0 | 2,2 | 2,6 | 3,0 | 3,4 | 3,5 | 4,9 | 3,0 |
Nankang Snow Viva SV-1 | - | 3,6 | 3,7 | 5,5 | 2,5 | 3,2 | 3,3 | 2,1 | 1,6 |
Marshal I´ZEN KW 15 | - | 3,8 | 4,9 | 5,4 | 2,4 | 3,1 | 3,5 | 2,3 | 2,2 |
Wanli Winter Challenger S1086 | - | 3,9 | 5,3 | 5,5 | 3,3 | 3,1 | 4,1 | 2,1 | 1,1 |
Hodnocení pneumatik 195/65 R15 | ||||
zvláště doporučené | doporučené | doporučené s výhradami | nedoporučené | |
celková známka | 0,5-3,0 | 3,1-3,5 | 3,6-4,0 | 4,1-5,5 |
sucho | 0,5-3,0 | 3,1-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
mokro | 0,5-2,5 | 2,6-3,0 | 3,1-3,5 | 3,6-5,5 |
sníh | 0,5-2,5 | 2,6-3,0 | 3,1-3,5 | 3,6-5,5 |
led | 0,5-3,3 | 3,4-3,8 | 3,9-4,5 | 4,6-5,5 |
spotřeba | 0,5-3,0 | 3,1-4,0 | 4,1-5,0 | 5,1-5,5 |
opotřebení | 0,5-3,0 | 3,1-4,0 | 4,1-5,0 | 5,1-5,5 |