Asistenční služby poskytují autokluby

Asistenční služby poskytují autokluby - Autokluby poskytující asistenční služby využívají i služeb smluvních partnerů. K poruše audi u Trhového Štěpánova v tomto případě přijel jeden z nich z nedalekého Jeníkova u Čechtic. | foto: MF DNES

Test ´žlutých andělů´ aneb když auto nejede

  • 21
Není pro řidiče mnoho nepříjemnějších situací, než když někam spěchá, ale auto odmítne poslušnost. Stejné komplikace způsobí i nečekaná závada daleko od domova. Jen málokdo si dokáže sám s porouchaným vozem poradit.

Zvláště dnes, kdy nestačí zkontrolovat, zda neprobíjí palec rozdělovače, či není ucpaná tryska v karburátoru. Obojí člověk v osobních automobilech mladších než deset až patnáct let už nejspíš nenajde. Co zbývá? Lze samozřejmě zavolat někoho z rodiny s druhým autem nebo ochotného kamaráda s lanem. Lze také auto zamknout a odjet autobusem. Ale ne vždy je takové řešení možné. Také málokdy se stane, že auto odmítne poslušnost na dohled od autoservisu.

Většina řidičů vezme zavděk asistenční silniční službou - žlutým andělem. Ale ať už je pomoc v autě jakékoliv barvy, hlavně aby někdo přijel. To bylo také smyslem pokusu MF DNES jeden den na sklonku letošního léta. Chtěli jsme vědět, zda se motorista v nouzi skutečně dočká pomoci, za jak dlouho a jak si "andělé" se simulovanou závadou poradí. V pěti náhodně vybraných městech v okruhu nemnoha kilometrů kolem soutoku řek Sázavy a Želivky zavolalo pět spolupracovníků redakce o pomoc pět společností, které na území České republiky poskytují asistenční služby. Jak pokus dopadl?

Už v sobotu 4.10. najdete na auto.idnes.cz pohled na asistenční služby v zahraničí.
Udělat poruchu? Problém!
Začátek redakčního testu byl složitý. Zdeněk Komárek, technik firmy Bosch, o kterém se traduje, že pozná závadu na autě snad už na pohled, byl požádán pro účely pokusu o nasimulování pěti poruch na pěti různých vozech. Ale ukázalo se, že to není tak jednoduché. "Současná auta jsou už tak domyšlená," říká Zdeněk Komárek, "že i když se rozpojí třeba nějaký kabel či hadice, řízení motoru dostane povel přejít na nouzový režim, aby se s vozem dojelo do servisu." Ale nakonec se "porouchat" vozy přece jen podařilo; v pěti městech postupně pěti řidičům, spolupracovníkům redakce. V předstírané nouzi zavolali na pět různých asistenčních služeb se žádostí o pomoc svému vozu. Jak dopadli?

Pětkrát volání o pomoc
Pomoc motoristům v nouzi funguje v Česku hned v několika podobách. U novějších aut ji poskytují jako součást služeb už samy značkové servisy. Druhou možností jsou "žlutí andělé" fungující v rámci Ústředního Auto Moto Klubu (ÚAMK) aAutoklubu ABA. Další možností je pomoc poskytovaná pojišťovnami jako součást služeb v rámci havarijního či zákonného pojištění. Ty ovšem využívají vesměs služeb zmíněných dvou autoklubů, případně ještě třetí společnosti Elvia. A nelze zapomenout ani na menší skupinu, kterou představují asistenční programy typu Michelin Client Service, jež jsou poskytované různými dalšími firmami a společnostmi.

* Jan Rýdl s novým vozem VW Multivan přesně v deset hodin zavolal o pomoc z Ledče nad Sázavou na zelenou linku Volkswagenu.
* O 15 minut později Miroslav Šmíd ohlásil z Trhového Štěpánova na centrálu ABA, že jeho sedm let staré Audi A6 nejede.
* Tomáš Fejgl se svou Škodou Felicií Combi z roku 1996 nahlásil poruchu dispečinku Elvia v 10:50 hod. z Kácova.
* Pět minut po jedenácté ohlásil ze Zruče nad Sázavou závadu na Škoda Assistance u svého rok starého vozu Škoda Octavia Jakub Sychra.
* A jako poslední v 11.15 hod. Pavel Kočička zavolal na dispečink ÚAMK z Vlašimi, že nemůže rozjet svou sedm let starou Škodu Felicii.

Korektně a rychle
A výsledek?
* Ve všech pěti případech se prakticky bez problému volající o pomoc skutečně dovolali na příslušný pohotovostní telefon.
* Také ve všech případech bylo následné jednání korektní a rychlé; po ověření nezbytných faktů o postiženém voze dispečink po nedlouhém čase (2 až 10 minut) podává zprávu, jakou pomoc má postižený čekat.
* Příjezd skutečné pomoci v podobě mechanika (dvakrát hned s odtahovým vozem) ve čtyřech případech netrval déle než jednu hodinu, nejdříve se dočkali pomoci volající na centrálu ABA a ÚAMK (30 minut), nejdéle - hod. - se čekalo na pomoc od VW.
* Na místě odstranil závadu jen mechanik zprostředkovaný přes Škoda Assistance ze značkového servisu ve Vlašimi. Ve zbylých čtyřech případech mechanici po pokusech o opravu nakonec navrhli odtah do odborného servisu.
* Ani v jednom případě nemusel řidič nic platit.

Co pokus MF DNES ukázal?
Je pochopitelné, že někde jsme se dočkali pomoci dříve a jinde později, podle různé vzdálenosti odstavených vozů od míst, odkud pomoc vyjížděla. Že jen v jediném případě na místě mechanik závadu odstranil? I to je vysvětlitelné: v případě trucující octavie šlo o simulovanou závadu skutečně jednoduchou a řešil ji - v jediném případě - specialista přímo ze značkového servisu. Je logické, že většina případů byla zralá na odtah: na závady současných automobilů už ani sebelepší mechanik sám nestačí, pokud nemá za zády komplexní diagnostickou techniku. Ostatně o to ani nešlo - už jen fakt, že se o řidičovy problémy s autem dokáže někdo poměrně rychle postarat, je lepší než bezradné stání daleko od pomoci. Asistenční služby na českých silnicích tedy fungují solidně.

Jak fungují "žlutí andělé"
Na území České republiky motoristům v případě nouze s autem poskytují asistenční služby "žlutí andělé" hlavně těchto dvou společností: ABA a ÚAMK. Jaké mají podmínky pro držitele svých karet:

společnost ABA ÚAMK
Nepřetržitá služba 24 h/365 dní ano ano
Celorepublikově platné telefonní číslo ano ano
Příjezd asistenčního vozidla zdarma ano ano
Práce mechanika zdarma ano do 45 minut ano
Případný odtah porouchaného vozidla zdarma ano/limit 400 Kč ano/limit 800 Kč
Uschování nepojízdného vozidla zdarma ano/do 3 dnů ano/do 3 dnů
Půjčení náhradního vozidla ano/do 600 Kč  ano/do 400 K
Zajištění náhradního ubytování ano/sleva 300 Kč ano/do 400 Kč
Zajištění náhradní dopravy ano ano/do 400 Kč
Zprostředkování jiných služeb (právní apod.) ano ano
Cena nejlevnější asistenční karty 249 Kč 590 Kč

Poruchu na silnici sami neodstraníte

Pět rad k asistencím
"Pokud máte novější auto, ve kterém již nepřipadají v úvahu nejobvyklejší dřívější závady, máte jedinou naději - zavolat odtahovku a nechat své auto odvézt do značkové opravny," říká vedoucí servisu NH Car v Praze Tomáš Bílý a dodává: "Kdo má auto starší, ví o důvodech jeho trucování zpravidla své, což nejspíš mohou být ucpané trysky v karburátoru či zlobící mechanický rozdělovač. Ale řeknu upřímně, ani nám z oboru, když auto vypoví, nezbývá zpravidla než zavolat do servisu. Na ulici se dá opravit minimum." Pomiňme, že u moderních aut je hodně věcí obtížně přístupných, někdy může být problémem už jen sundat kryt motoru. Většina úkonů navíc vyžaduje speciální nářadí.
Ale pokud přece jen chcete využít čas čekání na pomoc, můžete si zkontrolovat, zda:
1. Není vybitá baterie?
Důvodů může být řada, závada se pozná podle toho, že se nerozsvítí kontrolky na přístrojové desce nebo svítí slaběji než obvykle, a především se nerozběhne startér. Ne každý dnes už má doma nabíječku. Dobití vyžaduje minimálně pár hodin.
2. Netrucuje imobilizér?
Důvodem může být třeba poškozený čip v klíčku. Motor třeba i naskočí, ale po pár sekundách zhasne. Zkuste rezervní klíč.
3. Není přepálená pojistka?
To není jednoduché, protože najít podle popisu v návodu výrobce tu správnou pojistku, je mnohdy obtížné.
4. Je v nádrži palivo?
Kupodivu i u nejmodernějších vozů může ukazovat špatně palivoměr nebo se i porouchat. Problém kontroly ovšem je v nalezení správné hadičky od nádrže k motoru. A navíc bývá velmi dobře jištěná proti stažení.
5. A pak už zbývá jediné volat asistenční službu
Všechny pojišťovny dnes už jako součást zákonného pojištění odpovědnosti dávají motoristům asistenční služby, je jen nutné vědět, u které společnosti je vůz pojištěn. Vozte kartu s sebou.