Testovali jsme, co umí nový benzin

  • 42
Má smysl tankovat aditivovaný benzin a mohou přísady v palivu skutečně zlepšit stav motoru, který má ujeto třeba již desítky tisíc kilometrů? Na tyto otázky jsme se pokusili odpovědět v praktickém testu, pro který jsme si vybrali nyní v reklamě hodně prezentované palivo Shell V-Power.
K testu posloužila Škoda Octavia z půjčovny. Pod kapotou měla osvědčený motor z produkce koncernu Volkswagen - benzinový agregát s objemem 1600 kubických centimetrů o výkonu 55 kW. Auto mělo před začátkem testu najeto přes čtyřicet tisíc kilometrů. Firma Shell tvrdí, že palivo V-Power vyčistí motor a zlepší jeho chod a výkon již po ujetí zhruba patnácti stovek až dvou tisíc kilometrů na tento benzin. "Mělo by se to projevit jak při jízdě, tak i uvnitř motoru," tvrdil Pavel Los, marketingový manažer této firmy. Před začátkem testu auto jezdilo na běžný bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 95. Hned druhý den po převzetí auta v půjčovně jsme s autem zamířili do kolínského autoservisu firmy Auto-Bohemia, který je specializován na vozy Škoda. Zde bylo nutné demontovat hlavu motoru, vyjmout ventily, vše pod dohledem odborníků zdokumentovat. Demontáži přihlíželi nejen redaktoři přílohy Auto moto, ale i odborníci z motorových zkušeben Ústavu paliv a maziv.

Motor před testem a názor odborníků

Názory odborníků na to, zda toto palivo skutečně dokáže vyčistit motor, zlepšit chod a výkon motoru, jak se tvrdí v reklamě, se před začátkem testu lišily. "Já mám za to, že Shell je natolik renomovaná firma, že by si nedovolila vypustit na veřejnost to, co nemohou prokázat," říkal Vladimír Havlíček, vedoucí odboru zkušeben Ústavu paliv a maziv. Naproti tomu šéf kolínského servisu Josef Remeš byl poněkud skeptický. "Podle mne to tak průkazné výsledky nemůže přinést," soudil. Testovaný motor se po rozebrání ukázal v dobrém stavu. "Na všech ventilech a v kanálech, zvláště v sacím kanálu třetího válce, jsou patrné usazeniny, ne však příliš masivní. Na motoru, který má za sebou podobnou porci kilometrů jako tento, by jich mohlo být i výrazně více," uvedl po podrobné prohlídce Havlíček. "Vidíváme i vrstvy usazenin, které jsou silné několik milimetrů, tady jde o vrstvu silnou maximálně půl milimetru," dodal.

Náš zkušební vůz postupně zrychloval

Na palivo Shell V-Power testovaný vůz během osmi dnů po silnicích v běžném provozu ujel přes sedmnáct set kilometrů. Spálil při tom něco přes sto devadesát litrů. Na vyšší spotřebě se podepsal extrémně hustý provoz v hlavním městě - jezdili jsme totiž v době, kdy vrcholily povodně. Zpočátku se vůz redakční testovací posádce jevil jako extrémně líný. Prakticky nebylo možno motor vytočit přes hranici čtyř tisíc otáček. Při laickém několikerém měření zrychlení z nuly na sto pomocí stopek a tachometru oproti údajům udávaným výrobcem pro tento motor dosáhli testovací řidiči většinou o čtyři až pět sekund horší časy. Při srovnávací jízdě další octavií vybavenou stejným motorem a s přibližně stejným počtem najetých kilometrů byl testovaný vůz opakovaně pomalejší o dvě až tři sekundy. Po zhruba tisíci kilometrech ujetých na tento benzin se však motor začal chovat živěji, ke konci testu již byla velmi citelná ochota motoru "jít do otáček". Při měření zrychlení na konci testu se již hodnoty dostaly na úroveň druhého srovnávacího vozu.

Konečný verdikt je spíše příznivý

Na závěr testu opět octavia absolvovala obdobnou proceduru jako na začátku, tedy cestu do Kolína, demontáž hlavy motoru a ventilů. "Kanály sice ještě nejsou zcela čisté, nicméně oproti stavu, jaký byl před osmi dny, lze i prostým okem vidět, že usazenin znatelně ubylo," ohodnotil stav motoru Vladimír Havlíček. Stejný výrok vzápětí vyřkli jak redaktoři, tak i pracovníci servisu.