Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkoušky dětských sedaček: crashtesty a tisíckrát zapnout sponu

aktualizováno 
Figuríny seřazené podle velikosti a hmotnosti sedí vedle sebe ve sklepě továrny v německém Ulmu. Čekají, až na ně přijde řada. Ta nejmenší teď pohodlně sedí v dětské sedačce a chystá se na krátkou jízdu. Ta netrvá ani dvě sekundy a končí nárazem v padesátikilometrové rychlosti. Prásk. Popruhy se napínají.

Testování dětských autosedaček | foto: Marek HýřMETRO

Dvousekundovou jízdu teď čeká několikaminutová analýza. Tři kamery snímají nasvícené místo srážky. Záběry pořizují rychloběžné kamery, které zaznamenávají až 1 000 snímků za vteřinu. Měří se deformace, zrychlení, síly, momenty. Ročně v rodišti Alberta Einsteina na jihu Německa provedou zhruba 600 takovýchto testů. Mění se velikosti figur, rychlost nárazu i pozice sedačky – simulují se nárazy zepředu, zezadu a z boku.

Testování dětských autosedaček

Firma Britax, u nás známá spíš pod názvem Römer, autosedačky nejen vyrábí, ale také i testuje. Ve sklepě továrny se nachází malé, ale velmi hlučné crashcentrum. Dráha s povozem je jen jedním ze strojů, na kterých se testy provádějí. „Naše testovací stroje dokážou automatizovaně ověřit trvanlivost, funkčnost a bezpečnost. Buď jednotlivých prvků autosedaček, jako například pásů nebo mechanismu pro zacvaknutí a odepnutí pásů, nebo trvanlivost autosedačky jako celku,“ jmenuje některé testy Magdalena Osses z firmy Britax.

Fotogalerie

Stroje dokážou ve zkráceném čase simulovat typické zacházení se sedačkou a její fyzickou zátěž v praxi. „Jeden ze strojů například opakovaně napíná a povoluje pásy autosedačky. Tento cyklus se opakuje v řádu tisíců opakování. Ve zkrácené době tak lze ověřit, zda pásy vydrží několik tisíc napnutí a nedojde ke snížení pevnosti, nechtěnému prodloužení nebo narušení,“ vysvětluje Osses.

Obdobně fungují i další stroje. „Testujeme zacvakávání a odepínání mechanismu pro uchycení pásů. Kromě samotné fyzické výdrže je zkoumáno také to, zda se mechanismus po mnohočetném opakovaném zacvaknutí nezasekne, aby bylo možné pásy rozepnout v případě autonehody. Současně se testuje, zda i po mnohočetném sepnutí a rozepnutí bude bezpečně držet pásy zacvaknuté a během autonehody se mechanismus neuvolní,“ říká Ossen.

Další ze simulátorů například testuje upevnění cyklosedačky na kole a výdrž upevnění během jízdy v náročném terénu. „Zde se ověřuje zejména únava materiálů,“ vysvětluje Osses.

Podívejte se, jakému riziku je v autě vystaveno dítě bez sedačky:

Rodič za volantem

Firma Britax si nechala vypracovat průzkum chování rodičů na silnicích.

  • Téměř čtvrtina (24 %) evropských rodičů nechává nákup první autosedačky na dobu až po narození dítěte – přitom je v některých zemích nezákonné opouštět porodnici bez řádné autosedačky.
  • Téměř pětina (38 %) evropských rodičů utratila za první autosedačku méně než 1 920 Kč a 67 % jich utratilo více za mobilní telefon či tablet.
  • Téměř pětina (18%) evropských rodičů prohlásila, že více času věnovala výběru nového telefonu či tabletu než přemýšlení o nákupu první autosedačky pro dítě,  67% rodičů rovněž strávilo více času na osobních mobilních zařízeních.

Výzkum pro studii Stav bezpečnosti od společnosti Britax prováděla v březnu 2015 společnost Research Now, která se dotazovala více než 4 500 rodičů s dětmi ve věku 0–11 let z Velké Británie, Francie, Německa, Španělska, Polska a Švédska.

Autoři:
Témata: testování




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.