Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkoušky dětských sedaček: crashtesty a tisíckrát zapnout sponu

aktualizováno 
Figuríny seřazené podle velikosti a hmotnosti sedí vedle sebe ve sklepě továrny v německém Ulmu. Čekají, až na ně přijde řada. Ta nejmenší teď pohodlně sedí v dětské sedačce a chystá se na krátkou jízdu. Ta netrvá ani dvě sekundy a končí nárazem v padesátikilometrové rychlosti. Prásk. Popruhy se napínají.

Testování dětských autosedaček | foto: Marek HýřMETRO

Dvousekundovou jízdu teď čeká několikaminutová analýza. Tři kamery snímají nasvícené místo srážky. Záběry pořizují rychloběžné kamery, které zaznamenávají až 1 000 snímků za vteřinu. Měří se deformace, zrychlení, síly, momenty. Ročně v rodišti Alberta Einsteina na jihu Německa provedou zhruba 600 takovýchto testů. Mění se velikosti figur, rychlost nárazu i pozice sedačky – simulují se nárazy zepředu, zezadu a z boku.

Testování dětských autosedaček

Firma Britax, u nás známá spíš pod názvem Römer, autosedačky nejen vyrábí, ale také i testuje. Ve sklepě továrny se nachází malé, ale velmi hlučné crashcentrum. Dráha s povozem je jen jedním ze strojů, na kterých se testy provádějí. „Naše testovací stroje dokážou automatizovaně ověřit trvanlivost, funkčnost a bezpečnost. Buď jednotlivých prvků autosedaček, jako například pásů nebo mechanismu pro zacvaknutí a odepnutí pásů, nebo trvanlivost autosedačky jako celku,“ jmenuje některé testy Magdalena Osses z firmy Britax.

Fotogalerie

Stroje dokážou ve zkráceném čase simulovat typické zacházení se sedačkou a její fyzickou zátěž v praxi. „Jeden ze strojů například opakovaně napíná a povoluje pásy autosedačky. Tento cyklus se opakuje v řádu tisíců opakování. Ve zkrácené době tak lze ověřit, zda pásy vydrží několik tisíc napnutí a nedojde ke snížení pevnosti, nechtěnému prodloužení nebo narušení,“ vysvětluje Osses.

Obdobně fungují i další stroje. „Testujeme zacvakávání a odepínání mechanismu pro uchycení pásů. Kromě samotné fyzické výdrže je zkoumáno také to, zda se mechanismus po mnohočetném opakovaném zacvaknutí nezasekne, aby bylo možné pásy rozepnout v případě autonehody. Současně se testuje, zda i po mnohočetném sepnutí a rozepnutí bude bezpečně držet pásy zacvaknuté a během autonehody se mechanismus neuvolní,“ říká Ossen.

Další ze simulátorů například testuje upevnění cyklosedačky na kole a výdrž upevnění během jízdy v náročném terénu. „Zde se ověřuje zejména únava materiálů,“ vysvětluje Osses.

Podívejte se, jakému riziku je v autě vystaveno dítě bez sedačky:

Rodič za volantem

Firma Britax si nechala vypracovat průzkum chování rodičů na silnicích.

  • Téměř čtvrtina (24 %) evropských rodičů nechává nákup první autosedačky na dobu až po narození dítěte – přitom je v některých zemích nezákonné opouštět porodnici bez řádné autosedačky.
  • Téměř pětina (38 %) evropských rodičů utratila za první autosedačku méně než 1 920 Kč a 67 % jich utratilo více za mobilní telefon či tablet.
  • Téměř pětina (18%) evropských rodičů prohlásila, že více času věnovala výběru nového telefonu či tabletu než přemýšlení o nákupu první autosedačky pro dítě,  67% rodičů rovněž strávilo více času na osobních mobilních zařízeních.

Výzkum pro studii Stav bezpečnosti od společnosti Britax prováděla v březnu 2015 společnost Research Now, která se dotazovala více než 4 500 rodičů s dětmi ve věku 0–11 let z Velké Británie, Francie, Německa, Španělska, Polska a Švédska.

Autoři:




Nejčtenější

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.