Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test v mistrovském terénu: terénní husqvarny mají průhlednou nádrž

aktualizováno 
Značka KTM má s offroadovými stroji bohaté zkušenosti a ty přenesla i k Husqvarně, kterou před rokem koupila. Rozhodně ale nejde jen o přebarvené KTMky, husqvarny mají svůj vlastní vývoj a od KTM mají jen motory. Na závodní motokrosové trati jsme otestovali nabídku Husquarny na rok 2015.

Může se hodit

Také byste rádi vlastnili motocykl? Na Automodul.cz si můžete vybrat ze široké nabídky od terénních motorek až po skůtry.

KTM vzalo otěže značky pevně do rukou a představilo ucelenou modelovou řadu offroadů. Tu jsme se vydali vyzkoušet do slovenského Sverepce, na trať, která pamatuje závody, jako je šestidenní nebo mistrovství světa v motokrosu

V nabídce Husqvarny jsou endurové stroje o objemech 125, 250 a 300 dvoutaktní a 250, 350, 450 a 500 čtyřtaktní.

Osobitá značka

Motorky mají moderní propracovaný vzhled díky barevnému sedlu a polepy zalakovanými do plastů. Endurové motorky pak mají průhlednou nádrž, díky které vždy poznáte, kolik paliva vám ještě zbývá. Palubní deska vám ukáže přehledně zbytek potřebných dat včetně najetých motohodin.

Elegantní a kompaktní tvary prozrazují Husqvarny na první pohled.

Terénní motorku ale dělá hlavně podvozek. Rám je svařený z ocelových trubek a o odpružení se starají čtyřkomorové vidlice WP vpředu a centrální zadní tlumič WP vzadu. Všechny motorky pak mají na zadní kyvné vidlici přepákování.

Legendární trať

Je čas vyrazit na trať. Husqvarna připravila ve Sverepci náročný endurový okruh plný výjezdů, sjezdů, kořenů a potoků, kde mohou motorky ukázat, co umí a jaký je mezi nimi rozdíl. Ač se totiž rozdíly zdají minimální, na trati se vám může s každým objemem jet úplně jinak.

Pro začátečníky je rozhodně nejvhodnější čtyřtaktní 250, která vyniká svou nezáludností a snadnou ovladatelností. I tak má ale nejmenší čtyřtakt dost výkonu, aby vás vyvezl i do největších kopců.

Na trati bylo připraveno několik zajímavých překážek.

Na trati bylo připraveno několik zajímavých překážek.

Pro zkušenější jezdce je 350, která v sobě spojuje ovladatelnost menší sestry s výkonem většího motoru. Díky většímu objemu nemusíte motor tak vytáčet, což se hodí zejména na kluzkém povrchu. Motorka se ale stále velmi dobře ovládá a jízda na ní je velmi hravá.

Pak už jsou tu dva největší objemy, čtyřistapadesátka i pětistovka jsou si velmi podobné, ale půllitr vyniká větším točivým momentem, díky kterému můžete jezdit skoro na volnoběh a motorka to bez problémů zvládne. Do zatáček ale musíte oba stroje trochu přemlouvat a mezi stromy se vám rozhodně nebude proplétat tak snadno jak na menších sourozencích. Na druhou stranu pětistovka se výborně hodí třeba pro celodenní výlety do hor, kde motorku jen tak neutaháte.

Lehkost v přírodě

Pravým opakem jsou dvoutakty. Jsou lehké, snadno ovladatelné, ale vyžadují aktivnější přístup a přesné řazení. Nejmenší z nich mě čekal po dešti a na trati se choval až překvapivě dobře.

Dvoutakty jsou lehké a snadno se s nimi jezdí třeba po zadním.

Dvoutakty jsou lehké a snadno se s nimi jezdí třeba po zadním.

Se stopětadvacítkou si můžete pohrávat, jak se vám zachce, do kopců vyletí doslova sama a do zatáček jí stačí jemně pobídnout. Musíte mít ale pořád motor v otáčkách, jakmile se malý dvoutakt podtočí, máte smůlu, a dokud ho nedostanete do otáček, dál nepojedete.

Fotogalerie

Pravým opakem jsou pak dva větší objemy. Ty mají hladký průběh a dokážou jet i v nižších otáčkách, i když ne jako čtyřtakt. Neztrácejí ale nic z lehkosti a jejich ovladatelnost je až neuvěřitelně dobrá.

Kvalita, kterou zapatíte

Husqvarna pro sezonu 2015 připravila velmi dobrou modelovou řadu, která konkurenci jistě přidělá nejednu vrásku, i když hlavním konkurentem je sesterská KTM.

Husqvarny jsou sestavené z nejlepších komponent, mají dobré servisní zázemí, stejně jako dodávky náhradních dílů, prémiové komponenty se ale zákonitě odráží na ceně, která převyšuje konkurenci.

Historie značky Husqvarna

Husqvrana je původně švédská značka pojmenovaná podle stejnojmenného města, ve kterém sídlila. Její historie spadá až do sedmnáctého století, kdy továrna vyráběla zbraně. První motorka přišla v roce 1903. Tím se Husqvarna zapsala do historie jako druhá nejstarší motocyklová značka (po Royal Enfieldu).

Dalším milníkem je rok 1953, to Husqvarna ukázala první motokrosovou motorku. Tou dobou se také značka spojila s legendárním Steevem McQueenem. V Roce 1987 přišla změna vlastníka, kterou Švédi nesli velmi nelibě, protože značka padla do italských rukou. V nich zůstala až do roku 2007, kdy Husqvarnu koupilo BMW, které začalo se silničním programem, ale nakonec Husqvarnu prodalo v roce 2013 rakouské KTM. Ta tím zrušila svou druhou švédskou značku Husaberg a začala novou éru žlutomodrých strojů.

Steeve McQueen na Husqvarně na obálce Sports Ilustated.

Steeve McQueen na Husqvarně na obálce Sports Ilustated.

Autoři:




Nejčtenější

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Další z rubriky

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Václav Parus
Vzpomínka na velikána: Václav Parus byl legendou motocyklových závodů

O nadcházejícím víkendu 20. a 21. května se pojede legendární motocyklový silniční závod 300 zatáček Gustava Havla. Bude to letos smutný podnik a bude se hodně...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.