Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test v mistrovském terénu: terénní husqvarny mají průhlednou nádrž

aktualizováno 
Značka KTM má s offroadovými stroji bohaté zkušenosti a ty přenesla i k Husqvarně, kterou před rokem koupila. Rozhodně ale nejde jen o přebarvené KTMky, husqvarny mají svůj vlastní vývoj a od KTM mají jen motory. Na závodní motokrosové trati jsme otestovali nabídku Husquarny na rok 2015.

Může se hodit

Také byste rádi vlastnili motocykl? Na Automodul.cz si můžete vybrat ze široké nabídky od terénních motorek až po skůtry.

KTM vzalo otěže značky pevně do rukou a představilo ucelenou modelovou řadu offroadů. Tu jsme se vydali vyzkoušet do slovenského Sverepce, na trať, která pamatuje závody, jako je šestidenní nebo mistrovství světa v motokrosu

V nabídce Husqvarny jsou endurové stroje o objemech 125, 250 a 300 dvoutaktní a 250, 350, 450 a 500 čtyřtaktní.

Osobitá značka

Motorky mají moderní propracovaný vzhled díky barevnému sedlu a polepy zalakovanými do plastů. Endurové motorky pak mají průhlednou nádrž, díky které vždy poznáte, kolik paliva vám ještě zbývá. Palubní deska vám ukáže přehledně zbytek potřebných dat včetně najetých motohodin.

Elegantní a kompaktní tvary prozrazují Husqvarny na první pohled.

Terénní motorku ale dělá hlavně podvozek. Rám je svařený z ocelových trubek a o odpružení se starají čtyřkomorové vidlice WP vpředu a centrální zadní tlumič WP vzadu. Všechny motorky pak mají na zadní kyvné vidlici přepákování.

Legendární trať

Je čas vyrazit na trať. Husqvarna připravila ve Sverepci náročný endurový okruh plný výjezdů, sjezdů, kořenů a potoků, kde mohou motorky ukázat, co umí a jaký je mezi nimi rozdíl. Ač se totiž rozdíly zdají minimální, na trati se vám může s každým objemem jet úplně jinak.

Pro začátečníky je rozhodně nejvhodnější čtyřtaktní 250, která vyniká svou nezáludností a snadnou ovladatelností. I tak má ale nejmenší čtyřtakt dost výkonu, aby vás vyvezl i do největších kopců.

Na trati bylo připraveno několik zajímavých překážek.

Na trati bylo připraveno několik zajímavých překážek.

Pro zkušenější jezdce je 350, která v sobě spojuje ovladatelnost menší sestry s výkonem většího motoru. Díky většímu objemu nemusíte motor tak vytáčet, což se hodí zejména na kluzkém povrchu. Motorka se ale stále velmi dobře ovládá a jízda na ní je velmi hravá.

Pak už jsou tu dva největší objemy, čtyřistapadesátka i pětistovka jsou si velmi podobné, ale půllitr vyniká větším točivým momentem, díky kterému můžete jezdit skoro na volnoběh a motorka to bez problémů zvládne. Do zatáček ale musíte oba stroje trochu přemlouvat a mezi stromy se vám rozhodně nebude proplétat tak snadno jak na menších sourozencích. Na druhou stranu pětistovka se výborně hodí třeba pro celodenní výlety do hor, kde motorku jen tak neutaháte.

Lehkost v přírodě

Pravým opakem jsou dvoutakty. Jsou lehké, snadno ovladatelné, ale vyžadují aktivnější přístup a přesné řazení. Nejmenší z nich mě čekal po dešti a na trati se choval až překvapivě dobře.

Dvoutakty jsou lehké a snadno se s nimi jezdí třeba po zadním.

Dvoutakty jsou lehké a snadno se s nimi jezdí třeba po zadním.

Se stopětadvacítkou si můžete pohrávat, jak se vám zachce, do kopců vyletí doslova sama a do zatáček jí stačí jemně pobídnout. Musíte mít ale pořád motor v otáčkách, jakmile se malý dvoutakt podtočí, máte smůlu, a dokud ho nedostanete do otáček, dál nepojedete.

Fotogalerie

Pravým opakem jsou pak dva větší objemy. Ty mají hladký průběh a dokážou jet i v nižších otáčkách, i když ne jako čtyřtakt. Neztrácejí ale nic z lehkosti a jejich ovladatelnost je až neuvěřitelně dobrá.

Kvalita, kterou zapatíte

Husqvarna pro sezonu 2015 připravila velmi dobrou modelovou řadu, která konkurenci jistě přidělá nejednu vrásku, i když hlavním konkurentem je sesterská KTM.

Husqvarny jsou sestavené z nejlepších komponent, mají dobré servisní zázemí, stejně jako dodávky náhradních dílů, prémiové komponenty se ale zákonitě odráží na ceně, která převyšuje konkurenci.

Historie značky Husqvarna

Husqvrana je původně švédská značka pojmenovaná podle stejnojmenného města, ve kterém sídlila. Její historie spadá až do sedmnáctého století, kdy továrna vyráběla zbraně. První motorka přišla v roce 1903. Tím se Husqvarna zapsala do historie jako druhá nejstarší motocyklová značka (po Royal Enfieldu).

Dalším milníkem je rok 1953, to Husqvarna ukázala první motokrosovou motorku. Tou dobou se také značka spojila s legendárním Steevem McQueenem. V Roce 1987 přišla změna vlastníka, kterou Švédi nesli velmi nelibě, protože značka padla do italských rukou. V nich zůstala až do roku 2007, kdy Husqvarnu koupilo BMW, které začalo se silničním programem, ale nakonec Husqvarnu prodalo v roce 2013 rakouské KTM. Ta tím zrušila svou druhou švédskou značku Husaberg a začala novou éru žlutomodrých strojů.

Steeve McQueen na Husqvarně na obálce Sports Ilustated.

Steeve McQueen na Husqvarně na obálce Sports Ilustated.

Autoři:




Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Další z rubriky

Skútr Čezeta
Ikonický skútr zvaný Prase: jezdil v USA, vyráběli ho i na Zélandu

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je...  celý článek

Redakční test čtyřkolek: nejprodávanější Journeyman Gladiator X8 si s pásy...
Čtyřkolková rolba vyřízne krásnou stopu, sněžné kyblíky jsou na nic

Když se v běžkařské stopě ozve burácení terénní čtyřkolky a z dálky jsou vidět gejzíry sněhu od pásů, většina běžkařů se pohoršeně ohlédne a začne hartusit,...  celý článek

KTM 1290 Super Adventure
Nejsilnějšímu motorkářskému SUV moderní elektronika skvěle pomáhá

Stejně jako u aut je i u motorek stále vyhledávanější kategorie SUV, které se ovšem v jednostopém světě říká „cestovní enduro“. Jenže u motorek místo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.