Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test v mistrovském terénu: terénní husqvarny mají průhlednou nádrž

aktualizováno 
Značka KTM má s offroadovými stroji bohaté zkušenosti a ty přenesla i k Husqvarně, kterou před rokem koupila. Rozhodně ale nejde jen o přebarvené KTMky, husqvarny mají svůj vlastní vývoj a od KTM mají jen motory. Na závodní motokrosové trati jsme otestovali nabídku Husquarny na rok 2015.

Může se hodit

Také byste rádi vlastnili motocykl? Na Automodul.cz si můžete vybrat ze široké nabídky od terénních motorek až po skůtry.

KTM vzalo otěže značky pevně do rukou a představilo ucelenou modelovou řadu offroadů. Tu jsme se vydali vyzkoušet do slovenského Sverepce, na trať, která pamatuje závody, jako je šestidenní nebo mistrovství světa v motokrosu

V nabídce Husqvarny jsou endurové stroje o objemech 125, 250 a 300 dvoutaktní a 250, 350, 450 a 500 čtyřtaktní.

Osobitá značka

Motorky mají moderní propracovaný vzhled díky barevnému sedlu a polepy zalakovanými do plastů. Endurové motorky pak mají průhlednou nádrž, díky které vždy poznáte, kolik paliva vám ještě zbývá. Palubní deska vám ukáže přehledně zbytek potřebných dat včetně najetých motohodin.

Elegantní a kompaktní tvary prozrazují Husqvarny na první pohled.

Terénní motorku ale dělá hlavně podvozek. Rám je svařený z ocelových trubek a o odpružení se starají čtyřkomorové vidlice WP vpředu a centrální zadní tlumič WP vzadu. Všechny motorky pak mají na zadní kyvné vidlici přepákování.

Legendární trať

Je čas vyrazit na trať. Husqvarna připravila ve Sverepci náročný endurový okruh plný výjezdů, sjezdů, kořenů a potoků, kde mohou motorky ukázat, co umí a jaký je mezi nimi rozdíl. Ač se totiž rozdíly zdají minimální, na trati se vám může s každým objemem jet úplně jinak.

Pro začátečníky je rozhodně nejvhodnější čtyřtaktní 250, která vyniká svou nezáludností a snadnou ovladatelností. I tak má ale nejmenší čtyřtakt dost výkonu, aby vás vyvezl i do největších kopců.

Na trati bylo připraveno několik zajímavých překážek.

Na trati bylo připraveno několik zajímavých překážek.

Pro zkušenější jezdce je 350, která v sobě spojuje ovladatelnost menší sestry s výkonem většího motoru. Díky většímu objemu nemusíte motor tak vytáčet, což se hodí zejména na kluzkém povrchu. Motorka se ale stále velmi dobře ovládá a jízda na ní je velmi hravá.

Pak už jsou tu dva největší objemy, čtyřistapadesátka i pětistovka jsou si velmi podobné, ale půllitr vyniká větším točivým momentem, díky kterému můžete jezdit skoro na volnoběh a motorka to bez problémů zvládne. Do zatáček ale musíte oba stroje trochu přemlouvat a mezi stromy se vám rozhodně nebude proplétat tak snadno jak na menších sourozencích. Na druhou stranu pětistovka se výborně hodí třeba pro celodenní výlety do hor, kde motorku jen tak neutaháte.

Lehkost v přírodě

Pravým opakem jsou dvoutakty. Jsou lehké, snadno ovladatelné, ale vyžadují aktivnější přístup a přesné řazení. Nejmenší z nich mě čekal po dešti a na trati se choval až překvapivě dobře.

Dvoutakty jsou lehké a snadno se s nimi jezdí třeba po zadním.

Dvoutakty jsou lehké a snadno se s nimi jezdí třeba po zadním.

Se stopětadvacítkou si můžete pohrávat, jak se vám zachce, do kopců vyletí doslova sama a do zatáček jí stačí jemně pobídnout. Musíte mít ale pořád motor v otáčkách, jakmile se malý dvoutakt podtočí, máte smůlu, a dokud ho nedostanete do otáček, dál nepojedete.

Fotogalerie

Pravým opakem jsou pak dva větší objemy. Ty mají hladký průběh a dokážou jet i v nižších otáčkách, i když ne jako čtyřtakt. Neztrácejí ale nic z lehkosti a jejich ovladatelnost je až neuvěřitelně dobrá.

Kvalita, kterou zapatíte

Husqvarna pro sezonu 2015 připravila velmi dobrou modelovou řadu, která konkurenci jistě přidělá nejednu vrásku, i když hlavním konkurentem je sesterská KTM.

Husqvarny jsou sestavené z nejlepších komponent, mají dobré servisní zázemí, stejně jako dodávky náhradních dílů, prémiové komponenty se ale zákonitě odráží na ceně, která převyšuje konkurenci.

Historie značky Husqvarna

Husqvrana je původně švédská značka pojmenovaná podle stejnojmenného města, ve kterém sídlila. Její historie spadá až do sedmnáctého století, kdy továrna vyráběla zbraně. První motorka přišla v roce 1903. Tím se Husqvarna zapsala do historie jako druhá nejstarší motocyklová značka (po Royal Enfieldu).

Dalším milníkem je rok 1953, to Husqvarna ukázala první motokrosovou motorku. Tou dobou se také značka spojila s legendárním Steevem McQueenem. V Roce 1987 přišla změna vlastníka, kterou Švédi nesli velmi nelibě, protože značka padla do italských rukou. V nich zůstala až do roku 2007, kdy Husqvarnu koupilo BMW, které začalo se silničním programem, ale nakonec Husqvarnu prodalo v roce 2013 rakouské KTM. Ta tím zrušila svou druhou švédskou značku Husaberg a začala novou éru žlutomodrých strojů.

Steeve McQueen na Husqvarně na obálce Sports Ilustated.

Steeve McQueen na Husqvarně na obálce Sports Ilustated.

Autoři:






Nejčtenější

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.