VIDEO: Co oko nepostřehne. Podívejte se na výstřel airbagu zpomaleně - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Co oko nepostřehne. Podívejte se na výstřel airbagu zpomaleně

  11:00
Okem je to nepostřehnutelné: ozve se jen ohlušující rána, pro odborníky, má až 150 decibelů, a airbag už se vyfukuje. Nová laboratoř na testování vzduchových vaků zahájila provoz v Nymburce a je nejmodernější v Česku.
Jak se nafukují airbagy. Zpomalené záběry | (0:36) | video: TÜV SÜD

Nová laboratoř na testování všech typů airbagů zahájila provoz v nymburském podnikatelském inkubátoru. Přímo ve dvou klimatizovaných komorách lze testovat vlastnosti ochrany cestujících při teplotách minus 70 až 150 stupňů Celsia. Zařízení za zhruba 25 milionů korun provozuje společnost TÜV SÜD Czech.

Firma nyní testuje airbagy už ve dvou laboratořích v Česku. Od roku 2004 poskytuje služby automobilce Škoda přímo u jejího vývojového centra v Mladé Boleslavi.

Do Nymburka nalákal TÜV SÜD Czech její zákazník, firma Magna, která vyrábí přístrojové desky pro škodovky (dnes pro tři modely, v přípravě jsou i další). A právě airbagy jsou dnes u moderních aut jejich nedílnou součástí.

Nafouknutí bočního hlavového airbagu je otázka milisekund. Právě airbagy na stranách se musí nafouknout mnohem rychleji než čelní vaky. Na boku vozu jsou totiž mnohem menší deformační zóny chránící posádku.

Podle Jiřího Sochy z TÜV SÜD umí v laboratoři provádět výstřelové zkoušky všech typů airbagů podle dostupných standardů.

Ředitel sekce bezpečnosti vozidel Martin Tichý upřesňuje, že testují nejen v současnosti používané airbagy, ale i ty, které jsou teprve ve vývoji. Nová stanice je podle něj unikátní dvěma komorami.

Je v nich možné naprogramovat teplotní rozmezí až do 220 stupňů Celsia, ale i stanovit vzdušnou vlhkost. Díky tomu lze například simulovat stárnutí airbagového systému. Další novinkou je to, že výstřelové testy lze provádět přímo v komoře.

Výsledkem všech analýz má být maximální bezpečnost cestujících, daná co největší absorpcí tlaku těla na vak.

Airbag je ušitý z relativně hrubé tkaniny. Střet s airbagem rozhodně není pádem
Každý airbag má zezadu díry, kterými plyn uniká. Vak se totiž ihned po

Výstřel postřehne rychlokamera

Výstřel sleduje řada kamer, které jsou schopné snímat rychlostí 9 000 snímků za sekundu v rozlišení 1 024 × 1 024 pixelů. Snížením rozlišení se lze dostat až na hodnotu 100 000 snímků za sekundu. Testovanou část vozu současně ozařují silné reflektory bílé barvy, které vyzařují jen minimum tepla, takže nijak neovlivňují průběh testu.

Generální ředitel Oleg Spružina řekl, že laboratoř, s jejíž přípravou se začalo v roce 2010, současně funguje také jako záložní provoz pro mladoboleslavskou pobočku.

Laboratoř dělá asi šest testů denně, ale jde o vývojové, tedy náročnější zkoušky. Pokud se mezi testy například nemění teplota, lze jich provést mnohem víc. "Výsledek následné analýzy má klient k dispozici v řádu několika hodin," uvedl.

Airbag je alchymie

Martin Tichý, odborník na airbagy TÜV SÜD pro iDNES.cz prozradil, že ladění airbagu je velká alchymie. Airbag se vyvíjí a testuje v přístrojovce, do které patří, a v interiéru modelu, pro který je určen. Úkolem airbagu je podle odborníka minimalizace energie pohybu cestujícího vůči částem vozidla při nárazu. Laicky řečeno: airbag má za úkol hlavně udržet cestujícího na svém místě ve voze a zabránit kontaktu s částmi interiéru.

Stále rozšířenější začíná být kolenní airbag.

Čelní airbag řidiče z opačné strany.

To vše se musí synchronizovat s funkcí předpínačů bezpečnostních pásů, bez kterých jsou airbagy spíše nebezpečné. "Nejdůležitější je tedy správné seřízení posazu ve voze a připoutání se bezpečnostními pásy," zdůrazňuje Tichý.

Je třeba doladit rychlost rozbalování, což ovlivňuje složení a sešití airbagu, ale také jeho vyfukování. Každý airbag se totiž musí po plném nafouknutí zase vyfouknout. Pád těla pasažéra musí být načasovaný tak, aby ke střetu se vzduchovým vakem došlo až po plném nafouknutí. "Airbag v plném nafouknutí je velmi tvrdý, tělo do něj musí dopadnout, když už se vyfukuje," vysvětluje Tichý. Každý airbag je děravý a velikost otvorů zespoda vaku, kterými uniká plyn, ovlivňuje rychlost vyfukování. A právě tím, jak tělo působí na airbag, ze kterého se vytlačuje plyn, se absorbuje energie, kterou tělo při nárazu má. Martin Tichý dodává, že při brzdění se vyvine maximální zpomalení zhruba na úrovni 1G, při nárazu to je ale klidně 50 G.

Nejčtenější

Mercedes práskl kartel o sabotáži recyklace. Největší pokutu zaplatí VW

Hra, v níž nikdo nevítězí, ale také nikdo neprohrává. Tak pojalo šestnáct automobilek hospodářskou soutěž, v níž si předem smluvili výsledek a vlastní pravidla. Tím se ovšem dopustily kartelové...

Speed Marathon 2025: policisté tasí radary. Víme, kde dnes budou měřit

Dopravní policie ve středu 9. dubna měří rychlost na několika stovkách míst po celé České republice v rámci akce Speed Marathon. Do výběru lokalit s radary se zapojila i veřejnost. Přinášíme...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Petr Pavel má novou mašinu, terénní hračku od BMW

Český prezident Petr Pavel je vášnivý motorkář. Na motocyklech tráví velkou část svého volného času. Nenechává se odradit nepřízní počasí a během sezony se snaží dostat na motocykl alespoň jednou...

Zmátli jsme umělou inteligenci. Nové bavoráky vidí jako mrože a vzteklé kočky

Exkluzivně

Začalo to nevinně, grafici v redakci dostali novou verzi programu pro úpravu fotografií. Nejnovější Photoshop má integrovanou umělou inteligenci, umí opravdové zázraky. Ale bezchybná není, odhalili...

Morrisova garáž přitáhla šrouby. Čínský tiguan jede lépe a pohlídá si vás

Těžká váha původně britské značky s oktagonem ve znaku má nově natrénováno a chce se ve druhé generaci pořádně porvat s tiguanem a spol. Model MG HS se v čínské režii naučil novým chvatům a...

Česká domácnost dá za dopravu pět tisíc měsíčně, více než jinde v Evropě

Česká domácnost za dopravu měsíčně utratí v průměru zhruba 4 990 korun (198 eur), přičemž evropský průměr činí v přepočtu jen přibližně 4 000 Kč (159 eur). Více než 2 500 korun (100 euro) měsíčně za...

11. dubna 2025

Lamborghini Temerario poprvé v Česku. Víme, co znamená šifra 15374826

Nástupce modelu Huracán, pojmenovaný po legendárním býku, který vystupoval ve slavné býčí aréně v Madridu, přichází na český trh. Lamborghini Temerario má prostornější kabinu a místo motoru V10...

11. dubna 2025

Škoda chystá elektromobil s indickou Mahindrou. Základem bude pohon VW

„Čína je také v čudu. Ruský sen zmizel v dáli a před námi jsou projekty Mahindra či Vietnam, úspěšně jsme prorazili na trh v Ománu,“ shrnuje bilanci mladoboleslavské značky v Asii magazín Škodovácký...

11. dubna 2025

Týden designu jako kokainový večírek. Škoda má v Miláně plameňáky a botasky

Silnice končící v mracích, pouliční lampa v podobě sněženky, auto jako ponožky, čalounění jako u sedací soupravy, boty z 3D tiskárny. Milánský týden designu, který končí tuto neděli, je místem kde se...

10. dubna 2025,  aktualizováno  19:19

Policie vyhodnocuje zátah s radary. I když měření hlásila, rozdala hodně pokut

Policejní prezidium vyhodnocuje celostátní akci Speed Marathon 2025, která proběhla ve středu 9. dubna. Zapojilo se do ní 742 policistů, kteří během dne zkontrolovali téměř 7 tisíc vozidel. Řešili 3...

10. dubna 2025  13:05

V autě: Čína už si neplatí lobbisty v Evropě, zkazíme si to tu sami

Premium

V novém dílu jsme se čínským výrobcům valícím se do Evropy věnovat nechtěli, ale nakonec to jinak nejde. Je to obrovské téma a zazní v podcastu V autě. Kdo je čínský Elon Musk? A proč je opravdový...

10. dubna 2025

Nehody bez policie: limit škod se zdvojnásobí

Motoristé jsou zvyklí, že v případě malého ťukance nebo nehody s poškozením do 100 000 Kč nepotřebují asistenci policie. Limit se ovšem brzy změní. A pro řadu řidičů je novinkou také fakt, že k...

10. dubna 2025

Speed Marathon 2025: policisté tasí radary. Víme, kde dnes budou měřit

Dopravní policie ve středu 9. dubna měří rychlost na několika stovkách míst po celé České republice v rámci akce Speed Marathon. Do výběru lokalit s radary se zapojila i veřejnost. Přinášíme...

9. dubna 2025  7:52

Výměna pneumatik na letní: Na tohle pozor, jde o život

Ačkoliv se výměna zimních pneumatik na letní může zdát jako rutinní záležitost, i při přezouvání kol se může napáchat řada chyb, které mohou vést nejen k horším jízdním vlastnostem a vyšší spotřebě...

9. dubna 2025

Vzácná pragovka a parádní aerovka míří do aukce, ozdobí veteránský jarmark

Pavel Kočí finišuje s přípravami jarní Retro Garáže. Organizátor tradiční akce, která otevírá veteránistickou sezonu, zve na aukci veteránů, která se koná 26. dubna. Jarní dražba, už sedmnáctá pod...

9. dubna 2025

EXKLUZIVNĚ: Prezident Petr Pavel má novou mašinu, terénní hračku od BMW

Český prezident Petr Pavel je vášnivý motorkář. Na motocyklech tráví velkou část svého volného času. Nenechává se odradit nepřízní počasí a během sezony se snaží dostat na motocykl alespoň jednou...

9. dubna 2025

Stellantis zastavil výrobu čínských elektromobilů v Polsku. Je to msta za cla?

Evropsko-americká automobilová skupina Stellantis zastavila výrobu malých elektromobilů T03 svého čínského partnera Leapmotor v Polsku. Oznámila to sama firma. A dodala, že nyní zvažuje alternativní...

9. dubna 2025