náhledy
Každý test se snímá pomocí rychlokamer. Samotný výbuch a nafukování airbagu je totiž tak rychlé, že to oko člověka nemá šanci postřehnout.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Po každém testu se vrchní plastová část přístrojovky vyhazuje. Když airbag vybuchuje, protrhne totiž její část.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
TÜV SÜD otevřel v Nymburku novou alboratoř na testování airbagů. Pro správé ověření funkčnosti je třeba, aby byl airbag umístěný v příslučné přístrojové desce v interiéru vozu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jako první se v autech objevil hlavový airbag řidiče, který je umístěný ve středu volantu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Před testem je třeba vše pořádně nasvítit, aby rychlokamery viděly vše zřetelně. Moderní nymburská laboratoř používá moderní reflektory svítící bílým světlem, které nezahřívají testovaný vzorek a neovlivňují tak průběh testu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nafouknutí bočního hlavového airbagu je otázka milisekund. Právě airbagy na stranách se musí nafouknout mnohem rychleji než čelní vaky. Na boku vozu jsou totiž mnohem menší deformační zóny chránící posádku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Rámy přístrojových desek, na které se uchycují samotné plastové svrchní části.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Při testech se používají buď celé figuríny nebo jen části simulující tělo cestujícího. Přípravek na obrázku simuluje holeně a kolena řidiče, používá se při testech kolenních airbagů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Kolenní airbag a čelní airbag spolujezdce.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Airbag je ušitý z relativně hrubé tkaniny. Střet s airbagem rozhodně není pádem do peřin. Není nouze o odřeniny a zlomené nosy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Každý airbag má zezadu díry, kterými plyn uniká. Vak se totiž ihned po nafouknutí musí vyfukovat.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Největší alchymií výrobců, kterou si bedlivě střeží, je složení airbagu. Když se pak vak nafukuje, musí se rozbalovat rovnoměrně.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Část skeletu, do kterého se uchycuje přístrojová deska pro testy airbagů. "Krabice" z jemné síťoviny umístěná v místech, kde mají pasažéři hlavu, zachycuje případné části interiéru, které nafukující se airbag odmrští. PRávě různé střepiny jsou pro posádku nebezpečné, proto se airbagy musí testovat v interiéru vozu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Záclona hlavového airbagu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Stále rozšířenější začíná být kolenní airbag.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Čelní airbag řidiče z opačné strany.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Při vývoji se ladí nastavení předpínače bezpečnostních pásů a nafukování airbagů. Impulcem pro vystřelení vaků jsou čidla zpomalení a rotace umístěná na různých místech ve voze.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Správná funkce airbagu je zaručena jen pokud je pasažér připoután bezpečnostními pásy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V tomto testu se testoval nový hlavový záclonový airbag. U airbagů se provácí tři základní druhy testů: vývojové, homologační a pak takzvané COP testy, které ověřují na sériových kusech shodu výrobků s původní specifikací.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz