MF DNES otestovala paliva naposledy před rokem. Šest z patnácti odebraných vzorků nafty tehdy nevyhovělo normám

MF DNES otestovala paliva naposledy před rokem. Šest z patnácti odebraných vzorků nafty tehdy nevyhovělo normám | foto: MAFA - Jiří Bervida

Testy obchodní inspekce odhalily nekvalitní naftu

Motoristé se stále nemohou bezvýhradně spolehnout na to, že u tuzemských čerpacích stanic natankují jen kvalitní paliva. Plyne to také z výsledků kontrol, které dělá Česká obchodní inspekce. "V srpnu a v září při speciální akci inspektoři odebrali čtrnáct vzorků nafty a stejný počet vzorků bionafty. Z rozborů vyplynulo, že nekvalitní naftu nabízeli čtyři prodejci," konstatuje mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.
Ta doplnila, že kromě zmíněné akce odebrala inspekce na základě stížností motoristů v různých místech republiky dalších 57 vzorků benzinu a nafty. "Nevyhovělo deset procent odebraných benzinů, a dokonce třetina nafty," upřesňuje Miloslava Fléglová. Pumpy, které nekvalitní paliva prodávaly, inspekce nezveřejnila. Hlavním problémem byl nevyhovující bod vzplanutí nafty. Ten norma stanoví na 55 stupňů Celsia, což je teplota, při níž se palivo vznítí. Nižší bod vzplanutí naznačuje, že se nafta mohla cestou ke spotřebiteli promíchat s benzinem, ať už v nedokonale vyčištěné cisterně nebo při špatném skladování v nádržích. Nízký bod vzplanutí nafty odhalily už dříve také opakované testy paliv, které uskutečnila MF DNES na vlastní náklady vloni v prosinci a letos v únoru. Prvním testem prošlo 15 náhodně vybraných malých i velkých pump, u kterých redaktoři za přítomnosti notáře odebrali vzorky benzinu a nafty, které se pak podrobily analýzám v Ústavu paliv a maziv v Praze. Zatímco benziny byly v pořádku, z nafty nevyhovělo šest vzorků. K čerpadlům, které neuspěly v loňském testu, se MF DNES vydala pro kontrolní vzorky nafty letos znovu a ukázalo se, že polovina z nich znovu nevyhověla normám. Kontrola kvality prodávaných paliv v Česku stále pokulhává za západní Evropou, i když se pro následující rok přece jen určité zlepšení rýsuje. "V rámci převzetí normy Evropské unie se ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodlo, že Česká obchodní inspekce bude naftu a benzin kontrolovat častěji. V roce 2001 chystáme odběr šestnácti set vzorků a další rok by jich měl být více než dvojnásobek," říká Miloslava Fléglová. V kontrole kvality pohonných hmot se zřejmě dostala nejdál Belgie, kde jde z každého prodaného litru paliva malá částka peněz do speciálního fondu, ze kterého se pak financují stálé testy benzinu a nafty.

Aditivum pomůže

Po načerpání nevyhovující nafty se zvýší emise uhlovodíků a motor může víc kouřit. Nejvíce ohroženou částí dieselového vozu je vstřikovací čerpadlo, které se při špatné naftě hůř maže. Výměna může stát až 40 tisíc korun. Proto je dobré přidávat do nafty speciální aditivum, které lze koupit u většiny čerpacích stanic. Cena takto upravené nafty se však rázem zvýší zhruba o 30 haléřů na litr.
(red)