Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Rallymonstra Audi trénovala v 80. letech u Slušovic

aktualizováno 
V Dešné nad Slušovicemi vznikl v polovině osmdesátých let testovací polygon, na kterém chtělo Audi v utajení železné opony testovat své rallyové speciály. Objevilo se tu i bájné monstrum pro skupinu B. Byl u toho i Leo Pavlík, legenda českého rallysportu.

Test rallyspeciálů Audi na polygonu v Dešné. | foto: Archiv Leo Pavlíka

O jednom z nejúspěšnějších československých jezdců rally Leovi Pavlíkovi právě vychází kniha. "Pojednává o jeho dvacetileté kariéře za volanty různých soutěžních vozů," slibuje autor knihy Jakub Hofbauer, který na ní pracoval téměř dva roky.

"Tento 'létající Chod', jak se Leovi mezi soutěžáky přezdívalo, je pětinásobným absolutním mistrem Československa v rally, pětkrát se stal i národním šampionem ve své objemové třídě a na svém kontě má celkem tři desítky prvenství v jednotlivých rally, ať už na domácí či evropské půdě," vypočítává Hofbauer.

Leo Pavlík se škodou na Barum rallye v roce 1977.

Leo Pavlík se škodou na Barum rallye v roce 1977

Leo Pavlík během své kariéry vystřídal volanty škody, renaultu, opelu a v závěru kariéry i špičkové tovární vozy Audi. Nikdy pořádně nepopsaná historie toho, jak se vrcholový tým ingolstadtské značky se svými speciály v dobách totality dostal do vesnice na Valašsku, zní dodnes neuvěřitelně.

Největším lákadlem knihy, která bude mít premiéru u příležitosti letošní automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín, je tedy právě část, ve které Pavlík popisuje, jak to bylo s testováním německého továrního týmu Audi Sport na území Československa v osmdesátých letech dvacátého století.

Osvětluje se v ní i celkové pozadí projektu, který na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století způsobil doslova revoluci ve světě automobilových soutěží.

V knize jsou totiž i vzpomínky Rolanda Gumperta, který stál u samotného vzniku konceptu Audi Quattro a dlouhá léta také řídil sportovní oddělení ingolstadtské automobilky. Dnes staví Gumpert supersporty nesoucí jeho jméno, pohání je samozřejmě motory Audi. Více o gumpertech čtěte zde

Monstra nad Dešnou

O testovacím polygonu nad obcí Dešná na Zlínsku se vyprávěly legendy, na "západě" o něm ale věděl málokdo. V roce 1985 vykáceli na pokyn JZD Slušovice kus lesa a na jeho místě vyrostla velmi náročná testovací dráha. Týmy na ní měly možnost ladit své stroje pro jízdu na asfaltu i šotolině. Část okruhu využívali organizátoři i pro Barum rallye.

JZD Slušovice vedené Františkem Čubou tehdy i přes zavřené hranice čile komunikovalo se západem. Do oka jim padlo Audi.

Nejzářivější chvíle velmi dobře vybaveného náročného okruhu zažila Dešná hned v roce otevření. Byl to stejný rok 1985, kdy se Audi Quattro objevilo na startu domácích rallye v barvách Agroteamu, za volantem byl právě Leo Pavlík, itinerář mu četl Karel Jirátko. V týmu působili kromě českých také technici z Ingolstadtu.

Leo Pavlík na Barum rallye v roce 1986 s továrním speciálem Audi.

Leo Pavlík na Barum rallye v roce 1986 s továrním speciálem Audi

V září toho roku dorazily na polygon testovat speciály Audi Quattro Sport a dokonce Audi S1, které přivezli na zlínsko bezprostředně po dojetí Rally 100 jezer.

Do Slušovic tehdy přijeli hvězda auditýmu Walter Röhrl, začínající Armin Schwarz a testovací pilot Walter Mayer. Testů se účastnil i Leo Pavlík.

Očitý svědek Jiří Jermakov pro server autosport.cz v roce 2006 ale hlavně odhalil, že se na polygonu v Dešné tenkrát objevil nově připravovaný speciál s motorem uprostřed chystaný pro skupinu B, o kterém svět vůbec neměl tušení a jehož existenci vedení značky v té době popíralo.

Jermakov testování závodních vozů nafotil 20. září 1985, právě kvůli "špionážním" fotkám musel záhy slušovické družstvo opustit. Skupinu B následující rok zrušili a nová zbraň Audi tedy nikdy nevyjela.

Pavlík jako přímý účastník tehdejší spolupráce mezi Audi a slušovickým Agrokombinátem slibuje, že v nové knize čtenáři najdou fotografie a informace o testování Audi Sportu na Dešné, které se na veřejnosti zatím nikdy neobjevily. Některé už uveřejnil na Facebooku zde

Keňa u Slušovic

Testy za železnou oponou byly pro automobilku velmi výhodné. Nikdo o nich nevěděl a pro případné špiony bylo velmi těžké se do Dešné vůbec dostat. Tehdejší mechanik slušovického Agroteamu Vilém Lovecký navíc pro server autosport.cz vzpomínal, že automobilka zvědavce mátla popiskami na zásilkách dílů: "test Keňa" nebo "test Itálie". Nad oploceným areálem podle serveru rally-mania.cz dokonce hlídkoval vrtulník.

Fotogalerie

"Podle slov techniků od Audi vydal jediný kilometr na Dešné za deset na trati šotolinové rally mistrovství světa," říká Lovecký.

Specialitou polygonu byl podle Loveckého pověstný skok. "Ten vůbec nejdelší předvedl při jednom testování Leoš Pavlík, když letěl vzduchem snad 40 metrů. Po dopadu na zem ale u audi prošly přední tlumiče kapotou a tím bylo pro daný den testování u konce," vzpomíná pro autosport.cz pamětník, kterého po trati provezl sám Walter Röhrl. "Z motoru se tehdy dalo vydolovat údajně až 600 koní a první kolo na sedadle spolujezdce si vlastně vůbec nepamatuji, protože přetížení bylo naprosto šílené."

Dnes jsou slavné dny polygonu v Dešné zapomenuty. Testy Audi skončily s pádem železné opony. Ještě ale poznáte, kudy svého času projížděly při Barum rallye české i světové hvězdy. Slavný horizont zarůstá, ale asfaltový koberec se dál klikatí po zvlněné krajině a místní ho používají jako běžnou komunikaci.

Zbytky polygonu jsou vidět i na satelitních mapách.

Zbytky polygonu jsou vidět i na satelitních mapách.





Nejčtenější

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Další z rubriky

Classic Drive #1
OBRAZEM: Ruské monstrum a italská kráska měly rande na střeše

Sezona automobilových akcí se rozbíhá. Na rozehřátí a první kilometry se automobiloví nadšenci vydali na střechu parkoviště pražského obchodního centra Šestka...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Volvo XC70 2.4 D5 2011 ·...
Volvo XC70 2.4 D5 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 66 085 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.