Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modrá pilule je povolený doping volv. XC60 má novou sílu od Polestaru

aktualizováno 
Koně a newtonmetry navíc umějí nahnat pod kapoty volv "čipování". Tovární tuning od firmy Polestar teď nabízí nově v Česku pro Volva značkové servisy značky. XC60 s ním jede jako vítr. Jen si při objednávání odpusťte moc velká kola.

Volvo XC 60 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Tohle volvo je typický crossover. Auto se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol (řešený systémem haldex), které se nikdy do terénu nepodívá. Už kvůli těm zářícím dvacetipalcovým ráfkům, které se bojí sebemenšího výstupku. Na výlety do zasněžených hor ale najdete jen málo stylovějších aut.

XC60 totiž vypadá skvěle, má svalnaté boky, zajímavé tvarování zádi, které se neokouká a typický volví mohutný čumák. Za ty čtyři roky, co je na trhu, skoro vůbec nezestárlo. Mezi podobně zaměřenými auty působí stále moderně a patří z pohledu designu k tomu nejlepšímu.

Volvo XC 60

A je pořádně narostlé: na cestě zabírá 463 x 189 cm místa. Tvary to umně maskuje. Tedy, hlavně zvenku: mohutný, hodně obestavěný prostor má v posádce posílit dojem bezpečí. Má to ale stinnou stránku, auto působí zpoza volantu hodně širokým dojmem, míjet na úzké okresce valící se náklaďák je občas adrenalin. Z auta s hodně mohutnými sloupky navíc není moc vidět jinam než dopředu. Přední sloupky jsou pořádně tlusté, dozadu je vidět hodně špatně. Trochu to zachraňují velká zrcátka, při couvání se hodí parkovací kamera, která je ale za šestnáctitisícový příplatek. 

Na druhou stranu ale neskromné centimetry ocení posádka, uvnitř je opravdu hodně místa. Pět cestujících se na palubu vejde a mohou to být i dospělí a remcat nebudou. Pětisetlitrový kufr je dobře přístupný, kočár do něj naložíte jako nic.

Volvo XC 60
Volvo XC 60

K volvu tak nějak patří velký volant, u těch moderních navíc hodně otlačítkovaný. Středový panel se líbí na pohled, v té spoustě tlačítek se ale poslepu zorientujete až po čase. Padnou do oka fešácká sedadla čalouněná kůží dvou barev, navíc jsou pohodlná a skvěle tvarovaná. Celkově na posádku působí XC60 festovním dojmem, materiály jsou hezké a kvalitní.

Fotogalerie

Jak je u volva zvykem, má i XC60 plnou bezpečnostní výzbroj, adaptivním tempomatem počínaje a hlídačem mrtvého úhlu zrcátek konče. Radar v přídi využívá i systém hlídající odstup od předjedoucího vozidla, který má zabraňovat městským kolizím, když řidič nedává pozor. Nejdřív řidiče jen varuje (opticky a zvukově), pak sám brzdí. Občas je moc horlivý a opatrný, na druhou stranu řidiče odnaučí lepit se na auto před sebou.

Modrá pilule

Nenápadný modrý znáček na zádi značí výjimečnost. Volva od firmy Polestar brousí dnes závodní okruhy, oficiálním partnerem Volva je od roku 1996. Něco z jejího know-how se rozhodli zužitkovat i u civilních volv. A tak je teď k mání u dealerů "tuning" pro modely s motory T6 (benzin) a D5 (diesel), který je posílí na 329, respektive 230 koní.

Zvýšení výkonu a točivého momentu o padesát Nm (z 420 na 470) vyjde na šestadvacet tisíc včetně DPH, což v porovnání s běžnými cenami volv není vůbec špatná nabídka. Vždyť testovaný kousek startuje s cenou na 1,2 milionu a jsou na něm příplatky za dalších tři sta tisíc.

Volvo XC 60

Přehrání softwaru řídící jednotky zvládnou v autorizovaném servisu za dopoledne. Úpravou navíc není narušena původní záruka poskytovaná výrobcem. Nabídku mohou využít i majitelé už jezdících XC60.

Může se hodit

Líbí se vám Volvo XC60? Kupte si ho na Automodul.cz/VolvoXC60.

S nejsilnějším turbodieselem pro XC60, navíc posíleným od Polestaru, letí auto jak vítr. Nejraději levým dálničním pruhem, což je nejoblíbenější revír tohoto volva. V případě testovaného kusu vyšperkovaného speciální barvou a designovými prvky R-design.

Motor plynule zabírá od nízkých otáček, elán mu ale trochu chybí ve vysokých. Jízda je pružná a s šestistupňovou manuální převodovkou si hezky notuje. Manuální skříň by jen mohla mít hladší řazení.

Pětiválcový turbodiesel 2,4 litru umí s XC60 slušně cvičit i bez návštěvy softwarové posilovny. Na hrubší zvuk, který slyšíte vždy, když víc sešlápnete plyn, si zvyknete a ve vyšších rychlostech ho přehluší aerodynamika. Na palubě XC60 je ale i tak hezky ticho.

Volvo XC 60

Oproti základnímu nastavení se díky tuningu od Polestaru posunula níž hranice, kdy motor začíná razantně táhnout (už v nějakých 1 500 otáčkách). Ve čtyřech tisících otáčkách je ale radovánkám konec. S čipováním se totiž také zúží pásmo, ve kterém je k mání maximální točivý moment. Než si užívat dravé jízdy, která mu nesedí, je rozumnější využívat přirozenou sílu pětiválce přeplňovaného dvěma turby a pohybovat se mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček.

Volvo XC60 v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 4 627 x 1891 x 1 713 x 2 774 mm
  • objem kufru: 490-1450 l
  • motor: vznětový přeplňovaný pětiválec 2,4 litru
  • max výkon: 158 kW/215 k, tuning Polestar: 169/230
  • max, točivý moment: 420 Nm, tuning Polestar: 470
  • max. rychlost: 210 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s
  • základní cena: 1 090 000 Kč, tuning polestar: 25 990 Kč

Nejsilnější naftová XC60 i při svižném ježdění po dálnicích vystačila s osmi a půl litry nafty. To je na mohutné auto vážící 1,8 tuny s pohonem všech kol slušná hodnota. Umírněnější řidič by se měl dostat o litr níž.

Z gauče do sportovního

Nejkontroverznějším místem XC60 je podvozek. Volva nikdy nebyla zrovna závodními přeborníky, to jste museli u švédských automobilek spíš k Saabu. Jenže volvo chce jít s dobou, pochopilo to tak, že si zákazníci žádají dravé auto. Podřídili tomu design, kde dynamické šikmé linky nahradily původní krabicovité proporce. A snažili se taky volva uvyklá na rozvážnou pohodlnou jízdu naučit sportovat.

Volvo XC 60

Už i volva tak dnes na nerovnostech trochu drncají. Hlavně když mají jako testovaná XC60 dvacetipalcová kola obutá do širokých nízkoprofilových gum 255/45. V zatáčkách se díky tužšímu ladění podvozku vysoká XC60 výrazněji nenaklání, ale při jízdě se občas i přesto zhoupne jako SUVčka ze staré školy. Zároveň při přejezdu nerovností cítíte každý hrbolek a vrásku na silnici. Podvozek se drží vozovky dobře, i když má vepředu těžký motor, zatáčí vcelku ochotně, je ale trochu prkenný.





Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Škoda Citigo
Citigo slaví pět let. Vylepšila ho nová světla a dvě šňůrky. TSI zatím ne

Ideálním tělesem je koule, která při minimální vnější ploše dosahuje největšího objemu. Jenže ideálním tvarem malého auta je kvádr. To ctí bezezbytku Škoda...  celý článek

Toyota Corolla
Corolla vyzrála, je to příjemné svezení pro starší a pokročilé

Toyota Corolla je jednoduché, poctivě postavené auto. Působí však nečekaně honosným a dražším dojmem. Není to auto pro evropské dravce, ale světový kliďas. Za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.