Americké sporťáky jsou kult, na který jsou rychlostní limity krátké.

Americké sporťáky jsou kult, na který jsou rychlostní limity krátké. | foto: Dodge

Texas chce zvýšit maximálku až na „nezvladatelných“ 137 km/h

  • 153
Americký stát Texas jde proti celosvětovému trendu. Zatímco ve světě se rychlostní limity stále častěji zpřísňují, v tomto státě by mohlo dojít k jejich uvolnění. Současné maximum 80 mil za hodinu by se mohlo zvýšit na 85 mil.

Poslanci státu Texas schválili zákon, který by umožnil na některých úsecích dálnic zvýšit rychlostní limit na 85 mil za hodinu, tedy téměř 137 km/h. Zákon musí ještě schválit texaský senát, všeobecně se očekává, že by měla nová úprava projít bez větších komplikací. Texas by tak měl nejvyšší povolenou rychlost ze všech amerických států a jednu z nejvyšších na světě.

Texaské ministerstvo dopravy by pak vyhláškami mohlo na vybraných úsecích dálnic zvýšit rychlost ze současných 80 mil za hodinu (téměř 129 km/h). Zvýšení limitů by podle všeho musely předcházet studie. Pokud by daný úsek podle studií splnil zákonné podmínky, mohla by na něm být maximální povolená rychlost zvýšena. Stávající maximální limit platí na 520 mílích (837 km) texaských dálnic.

Především mimo Texas se proti takovému zvýšení rychlostního limitu zvedá vlna nevole. Argumenty proti zvýšení jsou především zvyšování spotřeby při vyšších rychlostech a také rostoucí nebezpečí havárií a následně jejich horší následky. Výjimkou nejsou ani argumenty, že řízení v takové rychlosti už téměř vůbec nejde zvládat. Texasané však tvrdí, že na vybraných úsecích rovných, širokých a téměř liduprázdných mezistátních dálnic nový limit prakticky nikoho neohrozí. Navíc ukazují směrem do Evropy, kde také existují vysokorychlostní úseky dálnic.

V USA ale působí nově navrhovaný texaský limit opravdu téměř bláznivě. Běžné rychlostní limity na tamních silnicích a dálnicích dosahují hodnot 55 až 75 mil za hodinu, tedy 88,5 až 121 km/h.

Diskuse o zvýšení rychlostních limitů se už nějakou dobu vede i v Česku. Už v roce 2007 uvažovalo ministerstvo dopravy, že by prosadilo limit 160 km/h na některých úsecích. Dodnes se tak nestalo a diskuse ani není na pořadu dne.

Naopak jinde v Evropě rychlostní limity klesají. Španělsko snížilo limit kvůli obavám z nedostatku ropy v důsledku libyjského konfliktu, v současnosti se v tomto jihozápadním koutu Evropy jezdí maximálně 110 km/h. V Německu stále přibývá úseků s limitem 120 km/h a slavné "Autobahnen" s neomezenou rychlostí mohou být za chvíli velmi ohrožený druh.