Ve správný čas přichází řada i na tovární modeláře. Ti pomocí hlíny a dřeva vytvoří několik maket různých velikostí. Jedna z nich, zpravidla ve velikosti 1:5, putuje do aerodynamického tunelu. Zde se okamžitě ukáže nesoulad mezi představou designéra a potřebou minimalizovat koeficient odporu vzduchu Cx.
Mezitím se ale intenzivně pracuje i na dalších součástech nového vozu. Motor, podvozek a další vnitřní součásti jsou obvykle testovány ve stávajících verzích automobilů, čímž se minimalizují náklady na utajení a nové díly lze ozkoušet v běžném provozu.
Desítky miliónů stojí výroba prototypu. V případě, že je automobilka pevně rozhodnutá připravovaný model produkovat, kontaktuje již jednotlivé dodavatele a ti vyrobí zkušební série světel, skel, částí interiéru, sedaček a podobně. Tento okamžik je pro utajení nového auta nejsložitější, neboť se o novince dovídá spousta dalších lidí.
První malosérie nového modelu je pak podrobena tvrdému testování. Některé automobily najíždí stovky tisíc kilometrů v tvrdých severských či tropických podmínkách, zhruba desítka kusů pak skončí destrukcí v nárazových testech.
Svá specifika má i vývoj motorů. Ty se automobilky velmi často snaží sdílet v rámci koncernů, jelikož vývoj nových úsporných jednotek je velice nákladný. Agregáty se proto častěji modernizují, přičemž jako základ se používají i přes deset let staré bloky motorů. Pokud se inženýři rozhodnou zcela nový motor vyvinout, pro pozdější zvětšení či modernizaci ho již připraví. Toto se týká například chlazení a samotného bloku motoru nebo přípravy pro pozdější zabudování turbosoustavy.
Trendem poslední doby je neustálé zdražování vývoje nového vozu. Již nestačí automobil "zpojízdnit" jako před několika desítkami let, nutné je uspět u zákazníka s pokud možno co nejmodernějším vozidlem. To ale stojí řádově miliardy, například příprava nového Mercedesu E si vyžádala dvě miliardy eur.
I tyto na veřejnost vyřčené sumy se mohou ale stát součástí intrikaření či nejasných interpretací. V porovnání s výše uvedenou investicí do Mercedesu E ostře kontrastuje například částka za vývoj u nového Renaultu. "Luxusní Vel Satis stál jen 550 miliónů eur, ani o cent více," tvrdí Francouzi. Některé automobilky však náklady ani nesdělí.
Aerodynamických měření se účastní i modely zmenšené v poměru 1:5 |