Těžký porod nového vozu

  16:18
Nejdříve se automobil objevuje na papíru. Designéři tradičně perem nakreslí stovky skic nového vozu, které zpravidla vypadají velmi futuristicky. Až poté přichází na řadu výpočetní technika, jež umožní se základní představou vozu dělat doslova divy. Speciální grafické softwary umožňují vytvoření detailních modelů, přičemž dovolují také například simulovat nárazový test či základní aerodynamické vlastnosti karosérie.

Ve správný čas přichází řada i na tovární modeláře. Ti pomocí hlíny a dřeva vytvoří několik maket různých velikostí. Jedna z nich, zpravidla ve velikosti 1:5, putuje do aerodynamického tunelu. Zde se okamžitě ukáže nesoulad mezi představou designéra a potřebou minimalizovat koeficient odporu vzduchu Cx.

Mezitím se ale intenzivně pracuje i na dalších součástech nového vozu. Motor, podvozek a další vnitřní součásti jsou obvykle testovány ve stávajících verzích automobilů, čímž se minimalizují náklady na utajení a nové díly lze ozkoušet v běžném provozu.

Desítky miliónů stojí výroba prototypu. V případě, že je automobilka pevně rozhodnutá připravovaný model produkovat, kontaktuje již jednotlivé dodavatele a ti vyrobí zkušební série světel, skel, částí interiéru, sedaček a podobně. Tento okamžik je pro utajení nového auta nejsložitější, neboť se o novince dovídá spousta dalších lidí.

První malosérie nového modelu je pak podrobena tvrdému testování. Některé automobily najíždí stovky tisíc kilometrů v tvrdých severských či tropických podmínkách, zhruba desítka kusů pak skončí destrukcí v nárazových testech.

Svá specifika má i vývoj motorů. Ty se automobilky velmi často snaží sdílet v rámci koncernů, jelikož vývoj nových úsporných jednotek je velice nákladný. Agregáty se proto častěji modernizují, přičemž jako základ se používají i přes deset let staré bloky motorů. Pokud se inženýři rozhodnou zcela nový motor vyvinout, pro pozdější zvětšení či modernizaci ho již připraví. Toto se týká například chlazení a samotného bloku motoru nebo přípravy pro pozdější zabudování turbosoustavy.

Trendem poslední doby je neustálé zdražování vývoje nového vozu. Již nestačí automobil "zpojízdnit" jako před několika desítkami let, nutné je uspět u zákazníka s pokud možno co nejmodernějším vozidlem. To ale stojí řádově miliardy, například příprava nového Mercedesu E si vyžádala dvě miliardy eur.

I tyto na veřejnost vyřčené sumy se mohou ale stát součástí intrikaření či nejasných interpretací. V porovnání s výše uvedenou investicí do Mercedesu E ostře kontrastuje například částka za vývoj u nového Renaultu. "Luxusní Vel Satis stál jen 550 miliónů eur, ani o cent více," tvrdí Francouzi. Některé automobilky však náklady ani nesdělí.

Aerodynamických měření se účastní i modely zmenšené v poměru 1:5

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...