Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Thalia už není ošklivá. První kilometry v novém levném renaultu

aktualizováno 
Oblíbený renault, který loví zákazníky v nejlevnějších - poddvousettisícových - vodách už nechce být ošklivé káčátko. Víme, jaká je nová thalia. Pohodlná, ještě více prostorná a hlavně mnohem hezčí.

První pokus o stvoření nového modelu prostým přidáním kufru na původně dvouprostorové Clio II se setkal na vybraných trzích s úspěchem a 600 tisíc prodaných kusů plně ospravedlnilo vývoj nástupce.

Ten se staticky představil již na nedávném moskevském autosalonu, první kilometry jsme v něm urazili právě nyní po Turecké riviéře. A nebyli jsme zklamáni – nový renault přesně plní očekávání do něj vkládaná.

Stávající thalia se nikdy nesnažila kohokoliv oslňovat, k osvědčenému cliu nabídla dvě stě padesát litrů pro zavazadla navíc a jinak omezila úpravy jen na nezbytné minimum. Jednovaječnou příslušnost neskrýval ani design, jehož neladnou záď si bral do úst každý kritik vždy jako první.

Měla svoje nedostatky; vzadu se pohodlně usadily nanejvýš děti a jízdním vlastnostem díky nepřiměřeně krátkému rozvoru nechyběla příchuť dobrodružství, ovšem nikdo jí nemohl upřít nečekaný komfort, solidní motory a místo pro zavazadla na celou dovolenou. Na řadě východnějších trhů, včetně našeho, tento recept zafungoval, zvláště byl-li ke konci ještě okořeněn velmi nízkými cenami.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault můžete koupit na www.automodul.cz

Zajímavým a pro Renault nadmíru příznivým faktorem je, že levná thalia prakticky nekanibalizuje Dacii Logan. Thalii totiž zvolí ti, kdož chtějí za každou cenu jezdit renaultem či obecně zavedenou značkou, po dacii sahají hledači výhradně maximální přepravní kapacity za minimální peníze.

Thalia už není clio s batohem
Druhá generace nemá důvod na úspěšné filozofii nic měnit. Nafouknuté auto s jednoduchou technikou je ještě větší, zejména podélných centimetrů přibylo požehnaně. Největší a jedinou opravdovou novinkou je fakt, že thalia je nyní brána jako samostatný model, který navenek už s cliem nemá nic společného.

Design se vydal svou cestou, vzhledově se přiblížil spíše daciím a udělal maximum pro zjemnění přechodu mezi zadním oknem a víkem kufru. Doširoka rozkročená kabina si nově vzala na pomoc třetí pár bočních oken, umístěný v C-sloupcích. Křivky jsou nekomplikované, přesto je znát snaha o co největší okrášlení, ať už mistrně řezanými prolisy či chromovými lištami, které zřejmě mají udělat dojem zejména na asijské zákazníky.

Jistá disproporčnost zůstala, zejména dlouhé zadní dveře a přetrvávající nepoměr mezi relativně nízkou střechou (avšak vyšší než dříve) a extrémně vysokou hranou kufru. Zvykat si je třeba i na obrovské světlomety a zadní kola v místech, kde střecha ještě ani nepřešla do zadního okna. Nápadná je protaženost krajních sloupků; i bez přidaného stupínku by proporce připomínaly slušné kombi, přímo se nabízí fabia první generace. Cílovou skupinu thalie však spíš než celkové proporce zajímá provedení detailů a to je zde v naprostém pořádku.

Ve jménu prostoru
Uvnitř se hodně změnilo, hlavní novotou je markantní nárůst prostoru zejména pro zadní cestující. Ve druhé řadě se už dá sedět i při výšce kolem 180 centimetrů. Hlava se sice znovu setká se stropem, ovšem ne dříve, než je dnes běžné i u daleko dražších a větších sedanů. Sedačky mají vyloženě komfortní polštářování, ale pro urostlého řidiče jsou trochu malé, zejména by potřebovaly delší sedák.

Volant zůstává seřiditelný pouze výškově a vysoký řidič jej má příliš blízko u palubní desky. Interiérové panely nepostrádají eleganci, avšak na rozdíl od minulé thalie budete marně hledat měkčené plasty.

Maximum ovladačů je povědomé ze starších renaultů, komfortních prvků samozřejmě není nazbyt, nechybí však samočinná klimatizace. Celkově jsou pocity uvnitř překvapivě příjemné, podpořené na dnešní dobu mimořádně komfortním pérováním a solidním odhlučněním motoru.

Motory byly převzaty z minulé thalie, ovšem již bez archaických zážehových osmiventilů. Přibyla šestnáctistovka, známá z loganu, a také silnější verze dieselu 1,5 dCi o výkonu 63 kW. Jedinou volbou jsou mechanické pětistupňové převodovky. Zajímavostí jsou poměrně velké rozdíly v konstrukci zážehových a vznětových agregátů.

Diesely již těží z moderního elektrohydraulického posilovače řízení a tichého a hladkého řazení s pomocí lanovodů, zatímco základní zážehové motorizace si musí vystačit s nijak předimenzovaným hydraulickým řízením a změny převodů zprostředkovává hlučná, tuhá a poněkud nepřesná soustava táhel. Liší se také průměr a následný výkon kotoučových brzd, pochopitelně opět ve prospěch dieselu, a v praxi je rozdíl dosti znát.

1,2 16V
Ujeli jsme několik kilometrů krátce po sobě zážehovou dvanáctistovkou a silnějším ze dvou dieselů. První motor svým relativně plynulým, avšak pohříchu omezeným zátahem zahraje roli levné první volby bez zvláštních bonusů. Vyjede, co je potřeba, hlučný také příliš není, avšak k práci potřebuje, na rozdíl třeba od Chevroletu Aveo, vyšší otáčky, které odměňuje rostoucím hlukem i spotřebou.

Snesl by kratší převody, avšak potom by po dálnici už nemohl jezdit o moc více než stotřicítkou. Dojem degraduje také nevalné řazení i řízení. Za očekávanou velice příznivou základní cenu dvanáctistovka svou roli zahraje dobře, avšak proti minulé thalii jí ubyl pořádný kus chuti do života.

Těžko říct, čím přesně to je; nová thalia s hmotností jen těsně převyšující 900 kg není výrazně těžší, a má dokonce lepší aerodynamiku. Odhlučnění je na danou kategorii skvělé, o dvě třídy lepší než v loganu; ruší jen hlasitě se odvalující pneumatiky.
 
1,5 dCi
Silnější diesel zato dal thalii téměř křídla. Zcela dostatečná síla s plynulým nárůstem a skvěle potlačeným turboefektem rozjížděla necelou tunu vážící auto s hravostí a kolem stotřicítky jí ani zdaleka síla nedocházela. Ticho je v autě snad ještě větší, řízení i řazení je tentokrát bez námitek a litinový motor ovlivnil jízdní vlastnosti tak, že jim udělil větší stabilitu s jen minimálním úbytkem komfortu. Lépe provedené řízení snáze drží stopu a překvapivě poskytuje i citelnější zpětnou vazbu.

Na posuzování spotřeby je brzy, ale během krátké projížďky naskakovaly na počítači velice příjemné hodnoty, které by se při klidnějším jízdním stylu od těch udávaných nemusely příliš lišit. Turbodiesel je v tomto případě nepoměrně příjemnější volbou, thalii dodává nové kvality, z nichž většina se bude týkat i slabší, 50kW verze. Jestliže se její cena na českém trhu (ceník zatím není sestaven) s nějakou rezervou vejde do třísettisícové hranice, mají příznivci nespěchavého komfortu a nízkých provozních nákladů vážný důvod k zamyšlení.

Renault Thalia v číslech
motor 1,2 16V 1,4 16V 1,5 dCi 1,5 dCi
zdvihový objem (ccm) 1 149 1 390 1 461 1 461
max. výkon (kW/k) 55/75 72/98 48/65 62/85
max. krouticí moment (Nm) 105 127 160 200
spotřeba kombinovaná (l/100 km) 5,9 7,0 4,7 4,3
max. rychlost (km/h) 167 185 160 177
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,0 11,5 15,2 12,3
pohotovostní hmotnost (kg) 904 956 980 980
délka x šířka x výška x rozvor (mm)      4 261 x 1 940 x 1 439 x 2 473
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l)     50/506 (dle standardu ISO)
rozměr pneumatik 175/65 R14

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.