Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tiché elektromobily ohrožují chodce, USA uvažují o povinném bzučáku

  15:24aktualizováno  15:24
Do roku 2015 chtějí mít Spojené státy v ulicích více než milion elektromobilů. S podporou alternativního pohonu aut začínají řešit úředníci prezidenta Baracka Obamy závažný problém: auta na elektřinu jsou příliš tichá, a proto nebezpečná pro chodce.

Výhradně na výrobu elektromobilů se v Americe specializuje malá automobilka Tesla. | foto: Tesla Motors

Podle populárně-vzdělávacího časopisu Scientific American začalo v tomto týdnu americké ministerstvo dopravy zkoumat, jak velký vliv na bezpečnost skutečně má bezhlučnost elektromobilů. Jediný zvuk, jejž při pohybu tyto vozy vydávají, je velmi tiché pískání a hluk, který vydává tření pneumatik.

Pokud ministerští pracovníci společně s vědci dospějí k názoru, že elektromobily jsou nebezpečně tiché, mohou nařídit vybavit vozy přístrojem vydávajícím umělý zvuk.

Současně s elektromobily zkoumají i bezpečnost vozů s hybridním pohonem kombinujícím elektromotor a spalovací motor. Tyto vozy totiž zpravidla v nižších rychlostech jedou jen na baterie, takže jsou stejně tiché jako elektromobily. Problém zkoumání dopadů elektromobilů na bezpečnost dopravy je v tom, že o tomto typu vozidel existuje velmi málo statistických dat, uvádí Scientific American.

Ministerstvo proto na své internetové stránky vyvěsilo výzvu, jež vybízí širokou veřejnost k zasílání podnětů a poznatků o elektromobilech.

Jednou z mála studií, o niž se může administrativa Baracka Obamy opřít, je práce Lawrence Rosenbluma z kalifornské univerzity. Ten na figurantech majících zavázané oči zkoušel, na jakou vzdálenost slyší auta s běžným pohonem a s elektrickým. Rozdíl byl bezmála trojnásobný. Spalovací motory slyšeli lidé na 11 metrů, zatímco elektrovozy na 3,4 metru.

Toyota řeší podobný problém u svého známého modelu prius, pro který nabízí speciální zařízení. Reproduktor, jenž ven hučí a varuje tak chodce. Více čtěte ZDE

Tichost elektrovozidel řeší už například Čína, ale na rozdíl od USA svérázně. Jihočínské město Šen-čen v červnu bez většího varování zakázalo prodej elektroskútrů, neboť podle tamních úředníků měly na svědomí 15 procent všech nehod motocyklů a jen letos způsobili jejich řidiči smrt 64 lidem a zranili jich 233.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.