Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tisícimílový návrat do budoucnosti: BMW Mille Miglia

aktualizováno 
Studie bavorské automobilky s názvem BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006 dává vzpomenout na časy, kdy se slavný italský sportovní podnik těšil největší slávě a kdy BMW s modelem 328 patřívala k nejlepším účastníkům tohoto závodu.

BMW Mille Miglia Concept | foto: BMW

Závody Mille Miglia se jezdily v letech 1927 až 1957. Dnes se na tomto závodě na tisíc mil, jenž vede po běžných silnicích, utkávají právě vozy ze zašlých časů.

Nejmodernější sportovní vozy se mezitím přestěhovaly na uzavřené speciální okruhy a o pohár Mille Miglia se tak utkávají jen historické vozy.

mille miglia = tisíc mil (italsky)

14.května skončený veteránský závod původní BMW 328 dokonce i opět vyhrálo. Mezi Brescií a Římem se přitom v tomto roce utkalo 375 posádek.

BMW těsně před letošním květnovým začátkem závodu představilo svou nejnovější studii. Pod netradiční karoserií, inspirovanou speciálem 328 Mille Migla Coupé, který vyhrál ročník tisícimílového závodu v roce 1940, je ukryta technika z modelu Z4 M Coupé.

Nejnovější studie od BMW sice vychází pevně z tvarů své slavné předlohy, ale její technika je ta nejmodernější, design se plně hlásí k "banglestylu".

Oproti obyčejné "Zet-čtyřce" je Mille Miglia o 23 centimetrů delší a 14 centimetrů širší. Střecha je pak o čtyři centimetry níže.

V roce 1940 vyhráli Fritz Huschke von Hanstein a Walter Bäumer v BMW 328 Mille Miglia Coupé závod s dodnes nepřekonanou průměrnou rychlostí 166,7 km/h. Druhá posádka v pořadí dojela se čtvrthodinovým zpožděním.

Studii nechybí typické znaky sportovního vozu minulosti ani coupé současnosti. Dlouhá protáhlá příď přechází v nízkou kabinu s okny malými jako průzory.

Přední sklo je po vzoru svého 70 let starého předchůdce rozděleno na dva kusy, za pozornost stojí trojúhelníkový výfuk, vyvedený před pravým zadním kolem.

Nejlepším příkladem designérských hrátek nejmilovanějšího a nejnenáviděnějšího designéra současnosti je asymetrické zadní okénko a především netradiční nastupování do vozu.

Správný koncept se nezabývá zbytečnými praktičnostmi, v tom pravém rozletu bránily výtvarníkům Mille Miglia 2006 dokonce i dveře.

Aby se posádka nasoukala do dvoumístného interiéru, je třeba zvednout celou střechu dozadu. Podle automobilky se tak ušetří hmotnost a zvýší tuhost karosérie.

Zadní blatníky překrývají velká 20palcová kola do té míry, že nejsou skoro vidět. Zato přední kola patří k dominantám celého vozu.
 
Nezvykle působící přední světla neskrývají žárovky ani výbojky, ale LEDky. Kdo bude hledat zadní světla, objeví je na zádi složené z diod do úzkého diagonálního pruhu.

Aerodynamikou se konstruktéři zabývali už v roce 1940. S obtékáním vzduchu těla Mille Miglia si inženýři v aerodynamickém tunelu mnichovské automobilky pohráli i protentokrát. Pět výřezů na bocích za předními koly není jen tak samoúčelných. Vzduch, který naberou ledvinky na přídi a který chladí motor, mají za úkol odvézt z podběhů předních kol a snižovat tak nežádané turbulence.


Z LEDek jsou složeny i přední oči světel, několik se jich schovalo také do mezery pod kapotou. Technika je však plně současná. Šestiválec ukrytý za stylovými úzkými a vysokými ledvinkami chladiče dává 343 Mkových koní.

Pod stříbřitým pláštěm z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny se schovává hliníkový rám. Původní BMW 328 oblékla do hliníkové karoserie Touring Coupé v roce 1940 karosárna Carrozzeria Touring Superleggera.

Vnitřku vládne minimalismus, využití našly pouze tři materiály: ocel, kůže a lycra. Puristické pojetí zdůrazňují popisky vyryté přímo do příslušného dílu. Ocelové, milimetr tlusté plechy nakrájeli technici laserem, což umožnilo jejich dokonalé slícování.

Kožené prvky jsou vytvořené z dílů kůže slisovaných k sobě a nejsou nijak opracované; s postupem času tak dostanou tu správnou patinu.

Koncept se narodil hlavně proto, aby designérské oddělení automobilky nezahálelo. Mnichovský výrobce s Mille Miglia Conceptem žádné další plány nemá, chce jím hlavně vzdát hold konstruktérům, kteří bez podpory počítačů a kosmických technologií vytvářeli krásná a vítězná auta.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.